Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audio-interface en hardware synths

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Audio-interface en hardware synths

ik ben in het bezit van een aantal synths, maar mijn gebruikte audio-interface heeft niet genoeg ingangen. Ik gebruik mijn Tr-8 als geluidskaart en ben er eerlijk gezegd niet zo tevreden over. Ik ben rustig aan het rondkijken voor een nieuwe audio interface. Zat te kijken naar de zeer bekende Universal Audio Apollo Twin, maar heeft ook natuurlijk niet genoeg ingangen. Ik vraag mij nu af wat ik aan zou moeten schaffen. Ik heb wel een mixer, maar ben even de weg kwijt hoe ik alles het beste kan aansluiten.

Wat is jullie advies mbt een audio interface tbv het aansluiten van meerdere synths kijkend naar meerdere prijsklasses?

Ik kan overal van alles lezen, maar technisch gezien snap ik er toch geen %^$ van :-)

Hoeveel ingangen heb je nodig? Wil je ze allemaal tegelijk (apart) kunnen opnemen?
    Anders is wellicht een goede mixer een beter idee?

Comment

Nou...Ik heb een Tr-8, 303 kloon en een Yamaha AN1X. Ook nog een Impulse 61 als midi keyboard en ik hoop nog een keer een JP-8080 te bezitten en een Access Virus :-) en wie weet wat nog meer. Ik zou het liefste alles willen kunnen bespelen en niet te hoeven switchen. Ik weet niet welke route ik dan het beste kan kiezen en wat mij het beste ligt. moeilijke keuze.

Ik heb mensen ook wel eens anderen een Behringer ADA8200 aan raden. Is zoiets mss een idee. Geen idee..........

Comment

Neem aan dat je ze niet allemaal tegelijk bespeeld. :D
        Met een mixer met voldoende ingangen hoef je niet te switchen en gewoon de fader openzetten waarmee je gaat spelen.
        Een Behringer ADA8200 is leuk als je tenminste een audio interface met ADAT hebt (en de extra 8 in en uitgangen nodig hebt).

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
          Neem aan dat je ze niet allemaal tegelijk bespeeld. :D
          Daar zijn sequencers voor :)

Maar even terug naar de originele vraag van Bill: wat precies wil je bereiken met het aansluiten van al die apparatuur aan je computer? Wil je de hele mix kunnen opnemen (in één keer), of wil je alle instrumenten achteraf nog individueel bewerken in een DAW (of Audacity)? In het eerste geval heb je voldoende aan een mixer met voldoende ingangen en een USB-connectie (firewire/whatever) richting computer, in het tweede geval zul je een interface moeten hebben dat evenzoveel ingangen als uitgangen heeft. Dat laatste is meestal een stuk duurder.

Peter

Comment

Mmmmm....Ik wil de mogelijkheid hebben om een bassline uit de 303 te halen en bv leads uit de AN1X en de kick van de tr-8. Gezien de geringe aantal ingangen van de TR-8 waar momenteel de AN1X inzit is het nu niet mogelijk om de 303 erop aan te sluiten. Ik tast even in het duister......Maar het veranderen binnen mijn DAW is ook wel belangrijk. Pffffff...Dit gaat boven mijn pet geloof ik :-)

Ter info. Ik gebruik Cubase Pro.
            Last edited by Antoine; Monday-21-05-2018, 11:30.

Comment

Ondanks dat je huidige werkmethode mij niet helemaal duidelijk is toch een poging. ;)
              Je zou kunnen overwegen om met 'External Instruments' te gaan werken in Cubase.
              Deze moeten dan d.m.v. Midi aangestuurd worden (dus Cubase als sequencer) en de analoog audio via een audio interface terug Cubase in.
              In dat geval wordt het tellen hoeveel analoog ingangen je totaal nodig hebt en een geschikte audio interface er bij zoeken.
              Als ik naar je lijst kijk en even snel tel (er van uitgaand dat ze allemaal stereo out zijn) kom ik op
              tr-8 = 2
              303 = 2
              AN1X = 2
              JP-8080 = 2
              Access Virus = 2
              10 analoog ingangen.

Dat wordt een stevig audio interface. De Tascam US-16x08 zou voldoen.
              Dit even nog los van hoe je de boel via MIDI aansluit.

Ik weet dat ik nu begin te vloeken, maar...
              Waarom niet gewoon virtueel? :shock:
              Last edited by BT-Studio; Monday-21-05-2018, 12:57.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
                Ik weet dat ik nu begin te vloeken, maar...
                Waarom niet gewoon virtueel? :shock:
                Je vloekt, Bill! :)
                Ik heb een tijd zitten pielen met virtuele synths, maar er is toch echt niets zo leuk als het draaien aan echte knopjes. Dat was het moment dat ik modulair ging...

Peter

Comment

Snap ik Peter. :cool:
                  Totdat het moment komt dat je bezig bent met een project in je DAW en het gemak van "load and go" begint te missen. ;)
                  En met een goede midi controller bij de juiste plugin kun je tegenwoordig die "modulair" gevoel aardig benaderen.
                  Keuzes... ach zolang je maar bewust kiest en de gevolgen overziet. :D
                  Last edited by BT-Studio; Monday-21-05-2018, 13:44.

Comment

Bedankt voor alle reacties.

De Yamaha AN1x werkt als "External Instrument" via midi en de uitgangen van de AN1x gaan naar de TR-8 (=geluidskaart). Mijn studio monitoren zijn aangesloten op mijn mengpaneel (uitgang TR-8 naar kanaal mixer).

Ik vind idd het knoppen draaien fijn. Modulair is niets voor mij aangezien ik toch een preset als uitgangspunt nodig heb. Ben geen sounddesigner. Ik had in gedachte de TR-8 te verkopen, maar door de komst van de nieuwere versie, brengt deze ook niet veel meer op.

Misschien toch maar geen access virus :-) Toch te duur. Maar blijkbaar moet ik dus toch gaan voor een geluidskaart met meerdere ingangen.

Welke informatie hebben jullie nog meer nodig om tot een goed advies te komen?

Comment

Volgens mij had je al een advies: je vindt het belangrijk om de sporen individueel te kunnen bewerken in je DAW, dus moet je het aantal ingangen en uitgangen op je interface hetzelfde zijn. Alle outs van je Synths richting audio interface, vanaf interface richting computer met een verbinding die kan/ondersteund wordt.

De Tascam, zoals hierboven genoemd door BT, is de goedkoopste optie, voor zover ik kan zien.

Peter

Comment

Bedankt voor alle reacties. Er is mij nog iets niet geheel duidelijk. Hopelijk kan ik het een beetje omschrijven. Maar snap ik het goed dat als ik niet voor een interface ga met meerder ingangen (en uitgangen) en ik het geluid vanuit de synths op mijn mengpaneel moet aansluiten en ik dus alleen over vanuit cubase alles aanstuur ik dus niet over bv 10 jaar mijn track kan remixen als ik bv een synth heb verkocht.

Does this make sense?

Comment

Hmm, even terug: Cubase (of eender welke DAW) kan op twee manieren gebruikt worden (zelfs tegelijk):

1. Cubase -> MIDI -> synths: daarmee stuur je MIDI signalen naar de verschillende synths, die dan spelen wat jij aan MIDI-informatie meegeeft. Mocht je in de toekomst Synth X vervangen door Synth Y, dan speelt die diezelfde partij, mits dat het MIDI-kanaal hetzelfde is. Er wordt in deze mode geen audio-informatie verstuurd.

2. Synth -> audio -> Cubase: alles wat je synths spelen, wordt (digitaal) opgenomen door je DAW. Da's audio-informatie (alsof je een gitaar opneemt), en het geluid dat opgenomen is kan niet meer 'veranderd' worden (in de zin van: eerst een synth-trompet, en daarna een synth-clavecimbel): je kunt er wel effecten aan toevoegen, zoals delay, echo, of andere bewerkingen, zoals compressie, of whatever.

Heel simpel, bij produceren van muziek, gaat men meestal uit van : opname -> mixen -> masteren

Ik ben steeds uitgegaan dat je (vooral) nummer 2 wilde. Ga je via je mengpaneel richting DAW (niet geheel ondenkbaar) dan mix je meestal de gehele muziek in twee sporen (stereo), en kun je bovenstaande effecten alleen maar op het geheel uitoefenen: je kunt achteraf geen balans meer brengen tussen de verschillende stemmen (het mixen, hierboven).

Peter

Comment

Wat is de normale gang van zaken? Hoe doe jij dat dan? (zeker met je modulaire setup)

De manier waarop ik alles in gedachte heb is blijkbaar een dure methode. Misschien toch maar de gewone "midi" manier en eens goed mijn setup bedenken. En meer vst's kopen. :-)

Comment

Niet alles hoeft tegelijk opgenomen te worden.
                              Je kunt ook track voor track elk synth opnemen. ;)

Comment

Working...
                              X