Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gitaar via DI-input op Allen&Heath mixer combineren met amp/cab sim???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gitaar via DI-input op Allen&Heath mixer combineren met amp/cab sim???

Héy allen,

Wanneer ik mijn gitaar inplug in de daarvoor voorzien DI-input op een Allen & Heat ZEDi10fx
    - heeft het dan nog zin een amp-sim in de ketting te steken of werk ik beter met andere effectpedaaltjes om de klank vorm te geven
    - of doe ik er net geen goed aan nog een amp-sim toe te voegen omdat de functies van een pré-amp en een DI deels overlappen
    - of bestaan er amp-simulatie-pedaaltjes (daarmee doe ik op bv de mini-pedaaltjes van Mooer) maar die geen ingebouwde voorversterking hebben die net de bedoeling hebben een andere versterker/DI-box te kleuren zonder bijkomende versterking toe te voegen?
    - En... what about a cab-sim?

Kortweg: een pak onduidelijkheden over de mogelijkheden over pré-amps, amp-simulators, cab-simulators.

Ideeën, ervaringen, ... ???

Dank voor de hulp!!!

Als ik je vraag zo lees haal je denk ik twee dingen door elkaar.
    De Hi-Z ingangen op je mixer (bedoeld om iets met een hoog impedantie er op aan te sluiten) en de di stand van de mixer.
    Die laatste zal je signaal (nadat het voorversterkert is door de mixer) verder onbewerkt uitsturen naar de usb kanalen.
    Alles wat je met het signaal doet voordat het de mixer ingaat (pedaaltjes o.i.d.) zal dan dus ook mee gestuurd worden.
    Pre-amps en simulators hebben meestal een line niveau output (geen Hi-Z).

Wat is je doel (bedoeling)?

Comment

Héy!
      Hartelijk dank (en sorry voor de late reactie (door omstandigheden)) voor de info!

Als ik je bemerking las, lijkt het er idd op dat ik 2 zaken door elkaar haal. Ik citeer even van de site van Allen&Heath (webpagina over de ZEDi-mixers): "Guitarists will be pleased to know that two of ZEDi-10FX’s mono channels feature Guitar DI high impedance inputs, allowing guitars to be plugged straight into the mixer".

Als ik dan jouw bemerking + bovenstaande samen leg, besluit ik dat in dit geval de input van de Allen&Heath de functie heeft van én DI én Hi-Z-input maar dat er dus wel een onderscheid is tussen DI en Hi-Z.

(corrigeer me gerust waar nodig)

Mijn bedoeling:
      1) live: meestal een elektrische, soms ook een akoestische gitaar aansluiten op de mixer. Dit in eerste instantie voor thuisgebruik (muziek schrijven + inoefenen (gitaar + zang)). Als speakers gebruik ik studiomonitors.
      Graag zou ik hierbij het geluid van een gitaarversterker benaderen waarbij ik naar 2 klanken streef: een cleane sound en een sound met een lichte distortion). Beiden met wat reverb.
      Na wat te hebben gelezen, opgezocht, ... worden volgende schakels aangehaald:
      - pré-amp (1 specifieke versterker) (vb Mooer pedaaltjes met en on/of-speaker simulator) (rond de 90 euro)
      - combinatie amp-sim & speaker- simulator (verschillende versterkers + cabs) (+ een reeks effecten): vb VOX Stomplab (opmerkelijk: goedkoper dan die ene sound waarin een mooer-pedaaltje voorziet). Maar misschien haal ik een pré-amp en een amp-sim (in de vorm van een dergelijk pedaaltje) ook door elkaar?
      - DI-box en/of Hi-Z input.
      - cab-simulators: vb Mooer Radar, Digitech CabDryVr

Om het vooropgestelde doel te benaderen: welke hardware ga ik best inschakelen? Maar ook: wat is overbodig gezien de DI/Hi-Z-input reeds aanwezig is? (ik ga ervan uit dat een DI-box dus helemaal niet nodig is). Maar hoe zit het met een amp-simulator of een pré-amp (hetzelfde?) en/of een cab-sim. Overbodig? Nuttig? En als mooer 1 geluid biedt voor 90 euro... dan koop toch beter een gecombineerd iets (Vox Stomplab) voor diezelfde prijs? Of vergelijk ik appelen met peren? (Vox heeft toch ook wel een degelijke reputatie...).

Aààààààààrggghhhhh... 't is allemaal vele complexer dan op het eerste gezicht gedacht... ;)

2) Opnames maken via de in het mengpaneel ingebouwde interface. Hierbij gebruik ik Garageband. Die opnames zijn enkel ter ondersteuning bij het inoefenen (mezelf beluisteren met het oog op corrigeren). Maar ik denk dat wanneer ik alles onder 'puntje 1' voor elkaar krijg, dit wel zal lukken.

Hartelijk dank alvast voor de hulp!

Comment

Geen dank.

Ik heb (ook omdat vraag wel vaker tegen kom) een pagina met informatie aangemaakt hierover op mijn info website.
        Wellicht dat dat de boel iets duidelijker maakt.

Als je geen DI opnames hoeft te maken dan kun je gewoon voor een simulator gaan (en die output ook opnemen). ;)

Comment

Dan zal ik je pagina snel eens gaan lezen! :)

Comment

Working...
          X