Announcement

Collapse
No announcement yet.

[Vraag] Home Studio Bouwen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• [Vraag] Home Studio Bouwen

Beste heren/dames,

Zoals de TS het al aangeeft, ben ik van plan een home-studio te bouwen. Ik zal zo gedetailleerd mogelijk aangeven waar ik over beschik qua hardware/software en ruimte. Ik weet niet of het is toegestaan om links te delen. Mocht dat nou zo zijn, zal ik meteen de links verwijderen.

Muziek dat ik zal maken is zelf ingespeeld live muziek en dan zang. ( https://www.youtube.com/watch?v=-8cFfkyk7vA ) dit idee een beetje.

Ruimte :

Slaapkamer 2 meter breed (raam is aan deze zijde) x 3 meter lang x 2,5 meter hoog.
    Meubel bureau : https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70214192/

Nou wil ik mijn bureau zo plaatsen in de lengte van de kamer (3m)
    Achter mij kan ik dan de keyboard plaatsen voor de live parts.

Hardware :

- Korg Pa4X professional Arranger keyboard. https://static.bax-shop.nl/bax-shop....oriental-2.jpg
    - PC en een Macbook Pro 2017 model.
    - Mijn pc beschikt over de componenten (Hardware) die goed genoeg zijn voor de komende 10 jaar.
    - Geluidskaart is de Roland CakeWalk UA25EX. https://www.roland.com/global/products/ua-25ex/
    - Monitor is 2x KRK VXT 8. https://images-na.ssl-images-amazon....VO_img1_lg.jpg

Software :

- Acid Studio 10

Wat ik denk nodig te hebben :

- Studio microfoon
    - Microfoon statief
    - Popfilter of een scherm achter de mic
    - Isolatie foam (of hoe dat wordt genoemd)
    - Cubase 9.5 (Element / Artist of Pro) voor en nadelen worden gewaardeerd
    - Midi keyboard liefst 61 keys

Budget wat ik maximaal kwijt wil is +/- € 3000,- incl btw

Waar moet ik op letten? Wat zijn de do's en don'ts?
    Wellicht dat jullie mij kunnen informeren wat jullie denken dat ik nodig heb. Ik zou dat enorm waarderen.

Alvast bedankt voor de moeite om mijn post te lezen
    Last edited by RifatSahin; Wednesday-25-07-2018, 16:04.

Hallo RifatSahin,

Hier enkele korte opmerkingen van mij.
    Hoop dat je er wat aan hebt.

Originally posted by RifatSahin View Post
    Wat ik denk nodig te hebben :

- Popfilter of een scherm achter de mic
    - Isolatie foam (of hoe dat wordt genoemd)
    Popfilter is een goed idee, scherm achter microfoon, hmmm.
    Isolatie, alleen waar en omdat het nodig is (niet omdat het leuk lijkt).

- Cubase 9.5 (Element / Artist of Pro) voor en nadelen worden gewaardeerd
    Waarom als je al Acid Studio 10 hebt?
    Als je dan toch de overstap naar Cubase wil maken, hier een vergelijk met de verschillen.

- Midi keyboard liefst 61 keys
    Je hebt toch al een Korg Pa4X (deze heeft ook midi out toch)?

Wellicht dat jullie mij kunnen informeren wat jullie denken dat ik nodig heb.
    Misschien wat virtueel instrumenten (software) en klein mixer met effecten voor live monitoren tijdens zang opnemen?

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      Hallo RifatSahin,

Hier enkele korte opmerkingen van mij.
      Hoop dat je er wat aan hebt.

Popfilter is een goed idee, scherm achter microfoon, hmmm.
      Isolatie, alleen waar en omdat het nodig is (niet omdat het leuk lijkt).
      Ik heb mij in de tussentijd verdiept in "absorbers". En vooral omdat ik veel ga inzingen, denk ik deze toch wel nodig te hebben voor een goed akoestiek. Anders hoor je dat "kamer" galm altijd zo vervelend.
      Een reflectiescherm zal ik erbij nemen. Maar wel puur om te testen of ik er echt verschil in hoor. Zo niet, gaat die terug.

Waarom als je al Acid Studio 10 hebt?
      Als je dan toch de overstap naar Cubase wil maken, hier een vergelijk met de verschillen.
      Omdat een goede maat van mij ook Cubase gebruikt. Acid gebruik ik echt voor de basics. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met masteren bv in het programma. Cubase daarentegen heeft mijn maat veel ervaring mee en is makkelijker te leren, denk ik/hoop ik.

Je hebt toch al een Korg Pa4X (deze heeft ook midi out toch)?

Klopt. Deze komt echter achter mij te staan. Hierdoor zal ik mijn monitorscherm niet kunnen zien.
      ( ik zal proberen een paint bestandje mee te posten )

Heel misschien kan ik de bureau plaatsen waar de keyboard komt en de keyboard parallel met het raam komt te staan. Maar dat moet ik nog even uitvogelen.

Bij de "B" komt mijn systeemkast en geluidskaart te staan. Ik zal ook de spiegel methode toepassen voor de absorbers achter mij.
      Basstraps denk ik niet nodig te hebben. Ik gebruik geen submonitor. Wellicht nog advies mbt de locatie aan de muur waar de bureau staat.

Misschien wat virtueel instrumenten (software) en klein mixer met effecten voor live monitoren tijdens zang opnemen?[/QUOTE]
      Mixertje ben ik niet zo een fan van. Reden daarvan is, is dat je op het mixertje ook al een beetje met de EQ gaat spelen. En voor een live optreden is dat heerlijk iets meer hoog zodat het spranklender klinkt. Maar in een opname wil ik het toch liever wat "strakker" hebben.

Comment

Ik vermoed dat de "galm" in een kamer van deze afmeting wel mee zal vallen.
        Voor sommige is de 'leerweg' voor Cubase langer, maar dat is per persoon verschillend.
        Masteren is niet van DAW afhankelijk. ;)
        Waarom bureau niet voor raam? (zit je ook niet midden in de kamer)
        Dan kun je "de absorbers spiegelen" op muren naast je en als nodig achter je.
        Kan de keyboard op de plek van bureau nu en kun je er zo bij.
        Mixertje bedoelde ik ook niet voor opname maar voor monitoren van zang (droog monitoren is ook niet fijn) maar dan wel een DI signaal (droog) opnemen.
        Succes met je studio.
        Last edited by BT-Studio; Thursday-26-07-2018, 12:28.

Comment

Masteren is niet van DAW afhankelijk. ;)
          Ahh, weer wat bij geleerd

Waarom bureau niet voor raam? Dan kun je "de absorbers spiegelen" op muren naast je en als nodig achter je.
          Kan de keyboard op de plek van bureau nu en kun je er zo bij.
          Hmmm inderdaad, dat is wellicht ook een optie. De reden waarom ik dacht dat dat niet handig was doordat ik dan achter mijn bureau geen absorbers kan plaatsen. Of is dat met een ander optie ook mogelijk om te isoleren? (Gordijn bv, en zo ja wat voor materiaal). Het plaatsen van de absorbers aan de muren is idd logisch dan en spiegelen tegen elkaar is ook geen verkeerd idee!!

Mixertje bedoelde ik ook niet voor opname maar voor monitoren van zang[/B] (droog monitoren is ook niet fijn) maar dan wel een DI signaal (droog) opnemen.
          Succes met je studio.

Dit snap ik even niet helemaal. Ik heb een geluidskaart met een monitorfunctie erop "Phones"(Rechtsonder als het goed is)

Hiermee kan ik toch ook gewoon mijn zang monitoren. Of haal ik nu 2 dingen door elkaar?

Heel erg bedankt voor je advies trouwens!!

Comment

"Spiegelen" is een plek op de muur waar je vanuit je luister positie de monitor speakers kan zien (in de spiegel).
            Dat zal dus altijd links en rechts van je zijn.
            Absorptie kan op zoveel verschillende manieren, hoe effectief ze zijn (voor welke frequenties) is ook heel verschillend.
            Gordijn (of deken) achter je tijdens het zingen zal mijn inziens meer effect hebben dan zo'n sexy scherm. ;)
            De 'monitor' functie op meeste interfaces zijn bedoeld om signaal zonder latency te horen.
            Maar (helaas) ook zonder effect. Om toch tijdens het zingen iets van een beleving te geven (zingt fijner met wat galm) zou je dus kunnen kiezen om:
            1. het signaal (om later nog te bewerken) wel droog op te nemen maar,
            2. het signaal met effect (via een mixertje met FX) te monitoren.
            Maar dan is een keus of wens... Voor meer tekst en uitleg klik hier. :)

Comment

"Spiegelen" is een plek op de muur waar je vanuit je luister positie de monitor speakers kan zien (in de spiegel).
              Dat zal dus altijd links en rechts van je zijn.
              Absorptie kan op zoveel verschillende manieren, hoe effectief ze zijn (voor welke frequenties) is ook heel verschillend.
              Gordijn (of deken) achter je tijdens het zingen zal mijn inziens meer effect hebben dan zo'n sexy scherm. ;)
              De 'monitor' functie op meeste interfaces zijn bedoeld om signaal zonder latency te horen.
              Maar (helaas) ook zonder effect. Om toch tijdens het zingen iets van een beleving te geven (zingt fijner met wat galm) zou je dus kunnen kiezen om:
              1. het signaal (om later nog te bewerken) wel droog op te nemen maar,
              2. het signaal met effect (via een mixertje met FX) te monitoren.
              Maar dan is een keus of wens... Voor meer tekst en uitleg klik hier. :)
              Spiegel gebruiken om je monitors te plaatsen had ik inderdaad op YouTube het een en ander over gezien. Maar ook daar lieten ze zien dat het handig is om ook de muur waar je tegenaan kijkt te isoleren. Vandaar mijn vraag mbt gordijn.

Ahaaaa!! Oke oke oke het is mij nu duidelijk dat monitoring met effect. Ik was even bang dat je vanuit je mixer naar je geluidskaart ging. Maar dat is juist andersom. Top, thanks!

Comment

Beste heren/dames,

Om te beginnen wil ik jullie nogmaals bedanken voor alle info en adviezen.
                Ik heb een nieuw "kunstwerk" gemaakt met hoe mijn kamer er uit ziet en de afmetingen.
                Dit zodat ik een beeld heb met hoe hoog de isolatie/absorbers geplaatst dienen te worden.

Nu heb ik tussen de hoogte van mijn mijn bureau en raamkozijn een ruimte +/- 25cm. Ik was sowieso van plan om daar wat absorbers te plaatsen achter mijn monitorspeakers.
                Vervolgens zou ik de "spiegel"methode gebruiken voor de absorbers aan de muur. Echter is mijn vraag als volgt.
                Is per kant 1x 50x50cm dan voldoende of moet ik gaan voor dit idee netals achter de bureaustoel.

Is het trouwens een goed idee om de deur mee te isoleren?

Comment

Even twee dingen.
                  1. Het is verstandig om je monitor speakers symmetrisch t.o.v. de muren te houden.
                  Dus op zelfde afstanden van de muren houden. Vergeet ook niet om ze te isoleren van de stands of je bureau.
                  2. Isoleren (of beter gezegd, absorberen) doe je om ongewenste reflecties van bepaalde frequenties te voorkomen.
                  De eerste vraag is dan ook, zijn die er?
                  Nu zullen de eerste reflectie (van zijmuren en vergeet plafond ook niet) meestal wel niet wenselijk zijn. Waar deze zijn kun je dus mooi met een spiegel ‘zien’.
                  Hoe groot de absorbers moeten zijn zal afhankelijk zijn van de grote van je monitors en hoe ruim je ‘luisterplaats’ is.
                  Overige absobers zou ik heel voorzichtig mee zijn en alleen plaatsen bij problemen (meegemaakt dat geluid beter werd zonder die rommel op de muren). ;)

Comment

Even twee dingen.
                    1. Het is verstandig om je monitor speakers symmetrisch t.o.v. de muren te houden.
                    Dus op zelfde afstanden van de muren houden. Vergeet ook niet om ze te isoleren van de stands of je bureau.
                    2. Isoleren (of beter gezegd, absorberen) doe je om ongewenste reflecties van bepaalde frequenties te voorkomen.
                    De eerste vraag is dan ook, zijn die er?
                    Nu zullen de eerste reflectie (van zijmuren en vergeet plafond ook niet) meestal wel niet wenselijk zijn. Waar deze zijn kun je dus mooi met een spiegel ‘zien’.
                    Hoe groot de absorbers moeten zijn zal afhankelijk zijn van de grote van je monitors en hoe ruim je ‘luisterplaats’ is.
                    Overige absobers zou ik heel voorzichtig mee zijn en alleen plaatsen bij problemen (meegemaakt dat geluid beter werd zonder die rommel op de muren). ;)
                    Punt 1. Dat was inderdaad de planning om ze aan beide kanten een exacte afstand van de muur te houden. Zowel breedte als lengte.
                    Vervolgens zit ik in het midden en probeer ik de "driehoek" methode toe te passen (60graden)
                    Punt 2. In mijn kamer heb ik degelijk last van akoestiek problemen. Als ik in mijn handen klap dan hoor je nog een "splash" geluid ( beetje moeilijk te verwoorden :D )

Mijn zang hoekje wil ik plaatsen rechts van de deur ( zie foto ) en dan dat zwarte vlak. Dus als ik wat absorber platen over heb kan ik die altijd daar plaatsen. Is dit trouwens wel goed idee? Ik dacht : In plaats van een reflectiefilter kan ik beter die muur isoleren en dan op mondhoogte.

Comment

Mijn zang hoekje wil ik plaatsen rechts van de deur ( zie foto ) en dan dat zwarte vlak. Dus als ik wat absorber platen over heb kan ik die altijd daar plaatsen. Is dit trouwens wel goed idee? Ik dacht : In plaats van een reflectiefilter kan ik beter die muur isoleren en dan op mondhoogte.
                      Meeste (en zeker bedoeld voor zang) microfoons zijn gevoelig aan de kant dat je zingt en nagenoeg niks aan de achterkant (cardioid).
                      Dus isolatie achter je heeft meer effect dan voor je neus. :)
                      Een geïsoleerd hoek en dan met je rug daarin gaan staan kan zinvol zijn.
                      Maar probeer voor de grap eens in het midden van de kamer te gaan staan zingen. ;)

Comment

Meeste (en zeker bedoeld voor zang) microfoons zijn gevoelig aan de kant dat je zingt en nagenoeg niks aan de achterkant (cardioid).
                        Dus isolatie achter je heeft meer effect dan voor je neus. :)

Een geïsoleerd hoek en dan met je rug daarin gaan staan kan zinvol zijn.
                        Maar probeer voor de grap eens in het midden van de kamer te gaan staan zingen. ;)
                        Nou, nog wat erbij geleerd! Top man.

Ik denk dat als ik in het midden van de kamer ga zingen, dat ik dan aardig wat galm kan verwachten. Maar ik ga dat vanavond na werk eens uitproberen thuis. Puur om te kijken waar het geluid het "neutraalst" blijft.
                        Hartelijk bedankt nogmaals!!

Comment

Working...
                        X