Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cubase geen audio in en uitvoer??!!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cubase geen audio in en uitvoer??!!

Beste heren en dames.

Ik ben nu een poosje bezig om mijn Cubase 9.5 Artist eindelijk eens werkend te krijgen.
    Echter begin ik langzaam maar zeker de neiging te krijgen om heel mijn pc het raam uit te gooien.
    Ik heb letterlijk UREN, dan wel niet DAGEN wezen Googlen en YouTuben naar oplossingen.
    Ik heb daarbij ook letterlijk alle mogelijke oplossingen geprobeerd. Echter allen zonder resultaat.
    Onderaan heb ik zo duidelijk mogelijk screenshots gemaakt van mijn handelingen.
    Dit op advies van de YouTube guru's van Cubase en andere gasten die behulpzaam zijn.
    Om het makkelijker te maken zal ik ook duidelijk uitleggen bij sommige foto's wat ik nou precies gedaan heb.

Foto 1: Hier heb ik logischerwijs mijn geluidskaart geselecteerd. De UA25EX. Vervolgens op OK geklikt.

Foto 2: Hier laat ik zien welke midi poorten aktief zijn en welke niet. Of dit verder van belang is, weet ik niet. Maar ik deel het toch

Foto 3: De Studio Setup. Duidelijk te zien dat mijn geluidskaart gewoon wordt herkend.

Foto 4: Hierop is te zien dat de inputs niet aktief zijn. Ik moet ze dus aktief maken in het Audio Connection menu.

Foto 5: Duidelijk te zien dat de inputs nog niet zijn toegewezen.

Foto 6: Duidelijk te zien dat ik de inputs heb toegewezen aan mijn geluidskaart. En nog 2 extra bussen heb aangemaakt voor de microfoon of andere mono apparatuur.

Foto 7: De Stereo Out staat zoals hij hoort te staan (denk ik)

Foto 8: Hier is nu te zien dat de input poorten nu wel aktief zijn (voor referentie zie Foto 4)

Foto 9: Keyboard is aangesloten op mijn geluidskaart. Uit mijn speakermonitoren komt gewoon geluid. Alleen kan ik niets opnemen op Cubase. Hij herkent geen geluid-invoer. Ook als ik samples en grooves van het programma zelf hoor ik niet terug.

Nu heb ik het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen. Mocht er toch iets onduidelijk zijn, hoor ik dat graag!
    En als er iemand is die mij kan redden, zou ik dat enorm waarderen.
    Alvast heel erg bedankt!!

Samplerate van geluidskaart gelijk aan die van het project in Cubase?
    (Project > Project Setup...) of Shift + S

Zie in plaatje 3 dat je hardware op 48.000 kHz staat, dus zorg dat je project zelfde samplerate heeft
    Last edited by BT-Studio; Monday-06-08-2018, 09:57.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      Samplerate van geluidskaart gelijk aan die van het project in Cubase?
      Deze staan ook gelijk.
      Record format heb ik op 44.100 staan en de SampleRate op mijn geluidskaart staat er ook op.
      Ik snap er helemaal niets meer van.
      Na en restart van Cubase gaat de samplerate automatisch naar 48.000. Opzicht geen probleem, op mijn geluidskaart kan dat ook.
      Maar er komt ook gewoon geen geluid meer uit Cubase.

Comment

Hoe heb je de keyboard aangesloten?
        MIDI is geen audio. ;)
        Waarop heb je je monitor speakers aangesloten (wel op de UA25EX)?
        Last edited by BT-Studio; Monday-06-08-2018, 10:24.

Comment

Hoe heb je de keyboard aangesloten?
          MIDI is geen audio. ;)
          Waarop heb je je monitor speakers aangesloten (wel op de UA25EX)?
          Nee dat midi geen audio is snap ik. Mijn keyboard is vanuit de Outputs van de keyboard naar de inputs van de geluidskaart aangesloten.
          Grote Jack ( zo noem ik ze altijd ) naar XLR left en right.
          Ik krijg ook gewoon geluid uit mijn monitor en koptelefoon alleen Cubase vertikt het om het geluid te verwerken.

Comment

Originally posted by RifatSahin View Post
            Grote Jack ( zo noem ik ze altijd ) naar XLR left en right.
            Even tip tussendoor. Gebruik de Jack ingang (van de combi inputs) op de UA25EX.
            Dus twee van deze kabels (of ander merk, lengte natuurlijk).
            Deze zijn kwa impedantie en gevoeligheid bedoeld voor line niveau (van de keyboard).
            XLR is voor microfoon. ;)
            Last edited by BT-Studio; Monday-06-08-2018, 15:15.

Comment

Even tip tussendoor. Gebruik de Jack ingang (van de combi inputs) op de UA25EX.
              Deze zijn kwa impedantie en gevoeligheid bedoeld voor line niveau (van de keyboard).
              XLR is voor microfoon. ;)
              Mijn output van mijn keyboard is Jack en de input naar de geluidskaart is XLR.
              Ik moet wel zeggen dat het mij, toen ik cubase voor de eerste keer opende wel lukte om geluid op te nemen.
              Maar achteraf gooide hij me er zeg maar uit.
              Ik stuur je een filmpje per dm waarop te zien is dat ik dus wel gewoon geluid kon opnemen. Maar nadat ik de mono bussen ging toevoegen, ging het mis.

Comment

Originally posted by RifatSahin View Post
                de input naar de geluidskaart is XLR.
                Middelste (grote) gat van de combi input (is voor Jack of XLR) kun je een 6.3mm Jack inpluggen. ;)
                En echt. De jack zal beter klinken.

Comment

Middelste (grote) gat van de combi input (is voor Jack of XLR) kun je een 6.3mm Jack inpluggen. ;)
                  En echt. De jack zal beter klinken.
                  Ik heb nog wat Jack naar Jack kabeltjes liggen als het goed is. Ik zal dat ook maar eens proberen dan. Ik heb je intussen een dm gestuurd :)
                  Ik dacht juist dat XLR wat krachtiger zou klinken. Ook tijdens mijn live optredens gebruik ik jack naar XLR omdat ik dat niet teveel gain hoef open te gooien.

Comment

Als je er tevreden mee bent is dat natuurlijk prima.
                    Wil er geen technisch verhaal van maken maar om te voorkomen dat je microfoon pre-amp (de gain) niet overstuurt zal je de volume op de keyboard niet te hoog moeten hebben staan.
                    Hierdoor komt het signaal echter ook dichter bij de ruisvloer.
                    De impedantie mismatch kan invloed hebben op de hogere frequenties (doffer geluid).
                    Maar experimenteer anders eens (bij voorkeur wel met balanced Jack kabels en pluggen).

Comment

Als je er tevreden mee bent is dat natuurlijk prima.
                      Wil er geen technisch verhaal van maken maar om te voorkomen dat je microfoon pre-amp (de gain) niet overstuurt zal je de volume op de keyboard niet te hoog moeten hebben staan.
                      Hierdoor komt het signaal echter ook dichter bij de ruisvloer.
                      De impedantie mismatch kan invloed hebben op de hogere frequenties (doffer geluid).
                      Maar experimenteer anders eens (bij voorkeur wel met balanced Jack kabels en pluggen).
                      Deze heb ik in mijn bezit als het goed is. Ik zal dat zeker eens proberen.... ALS ik geluid krijg uit mijn Cubase DAW :D

Comment

Na het afsluiten en opstarten van Cubase kreeg ik weer hetzelfde probleem. Ik heb weer geen audio.
                        Om gek van te worden

Comment

Vervelend. :(
                          Heb je wel de laatste (juiste) drivers voor de UA-25EX?

Comment

Om het niet te jinxen....
                            Maar voorlopig doet hij het gewoon goed! Ik hoop dat ik met deze topic anderen ook heb kunnen helpen of ga helpen in de toekomst.
                            Bill wil ik nog even in het zonnetje zetten. Heel erg bedankt voor je hulp voor alles!!

Comment

Working...
                            X