Announcement

Collapse
No announcement yet.

vraagje over master level

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vraagje over master level

hallo,
    ik heb een vraag. Ik ben nieuw in studio wereld. Ik vind het wel heel leuk om te doen! ik heb een vraagje. Ik gebruik reaper en mn tascam us-122l audio interface. Als ik daar mee in de sessie luister dan klink het geluid mooi maar zodra ik sessie render en mn speakers van pc gebruik dan is het geluid lelijk en heel erg extreem met effecten..... Wat is de juiste level voor master channel? Ik weet dat ik het niet kan vergelijken maar bv recordings van Justin Bieber klinkel heel hard maar zuiver niet wat gebruiken ze voor dat op master channel? Bij mij is het ong zelfde level maar dan klinkt het krakaerig..... en tweede vraag. Iemand ervaaring met KRK RP5 G3 voor opnames en mastering. Thnx!!!

Originally posted by dennisgamalej View Post
    Wat is de juiste level voor master channel?
    Pieken onder de 0dBFS.
    Als er nog gemasterd moet worden - 6 of nog minder.

Overigens, Justin Bieber is helemaal plat geslagen met masteren. ;-)

Iemand ervaaring met KRK RP5 G3 voor opnames en mastering.
    Prima monitor speaker om op te mixen in klein studio.
    Masteren is een heel ander verhaal...
    Last edited by BT-Studio; Wednesday-07-11-2018, 22:13.

Comment

wat is het verschil tussen mixen en masteren. Ik bedoel als ik iets opneem bv zang en gitaar en daarna plugins erop zet is dat masteren of mixen?

Comment

ik peik onder de 0db maar klink alsnog extreem raar. Als ik het render en aflauiter via pc dan is het lelijk geluid masr zodra ik het afspeel via interface is het mooi zuiver.

Comment

wat is het verschil tussen mixen en masteren. Ik bedoel als ik iets opneem bv zang en gitaar en daarna plugins erop zet is dat masteren of mixen?
          Mixen is multitrack (meersporige opnames) in balans met elkaar brengen.
          Masteren is (simpel gezegd) de stereo mixdown (master van de mix) gereed maken zodat deze geschikt is om de "wijde wereld" in te gaan.

ik peik onder de 0db maar klink alsnog extreem raar. Als ik het render en aflauiter via pc dan is het lelijk geluid masr zodra ik het afspeel via interface is het mooi zuiver.
          Waarmee luister je naar je sessie?
          Waarmee speel je je export (gerendeerd) af?
          Hoe rendeer je?
          Last edited by BT-Studio; Wednesday-07-11-2018, 22:01.

Comment

ik sluit mn speakers aand op mn audio interface en daarna na het renderen sluit ik speakers aan op pc. Ik zat te denken om steinberg ur22 te kopen voor opnames en daarna mixen en masteren via de koptelefoon die er bij zit. Is dat goed?

Comment

Je interface of luidsprekers (hoofdtelefoon) heeft niks met het renderen te maken.
              Welk interface je gebruikt zal weinig uitmaken, waarmee je naar je mix / master luistert wel.
              Ik gebruik bij voorkeur verschillende luidsprekers en hoofdtelefoons.
              Dat je export slecht klinkt zou aan je rendeer instellingen in Reaper kunnen liggen.

Comment

ik zal morgen een fototje stuuren. Maar als ik in reaper alles aanpas is het goed volumes effecten.... als ik render klinkt het helemaal anders

Comment

Op deze foto ziet u alles. Is het trouwens goed om te mixen en masteren via de koptelefoon die in de steinberg ur22 set bij zit? nu doe ik dat via een sennheiser hd201. Gaat het beter via studio koptelefoon? dank u) https://drive.google.com/open?id=1yn...a2BvKmZarBY3Wo

Comment

Mixen met een goed hoofdtelefoon kan wel maar zou dan lekker de us-122 houden en investeren in een goede hoofdtelefoon of nog liever, doorsparen voor een paar monitor speakers.
                    Zie niks vreemds op je plaatje.
                    Wat als je je export weer importeert in Reaper en daarin afspeelt, hoe klinkt het dan?

Comment

via interface klink alles goed maar via speakers van pc lijk het alsof alles 2x zo veel is effecten... wat voor soort monitor raad u aan voor op jet begin? Of welke hoofdtelefoon om op te mixen en masteren

Comment

via interface klinkt alles heel zuiver en goed maar via pc klinkt alles 2x zoveel en ik zet via mn koptelefoon bepaalde levels in reaper maar vis pc speakers klinkt het heel anders. Wat voor soort koptelefoon raad u aan voor mixen en masteren? dank u

Comment

Als ik het goed begrijp luister je terug via de pc interface en speakers.
                          Mogelijk dat daarin een effect aan staat?
                          Voor hoofdtelefoons is mijn tip, ga ze uitproberen. Geen hoofd en oren zijn het zelfde.
                          Overigens zou ik nooit adviseren om alleen met hoofdtelefoon te mixen laat staan te masteren.
                          Monitors? De beste (ga luisteren) die je je kunt veroorloven (zij geven immer het geluid weer).
                          Last edited by BT-Studio; Friday-09-11-2018, 10:31.

Comment

het klinkt via geluidkaart zo anders dan via pc ook met koptelefoon. Via geluidkaart klinkt je to schoner en voller en effects niet overdreven....

Comment

Instellingen (EQ, effecten) geluidskaart pc?

Comment

Working...
                              X