Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips voor low-budget studio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips voor low-budget studio

Hallo forummers,

Ik heb tips nodig voor een low-budget studio. De bedoeling is dat dit een studio word waar in ik zo goed mogelijk ideeen kan uitwerken. Als ik het daadwerkelijk goed genoeg vind heb ik de mogelijkheid om naar een proffesionele studio te gaan. Omdat ik thuis nou eenmaal vrijer ben in muziek, wil ik graag thuis een kleine studio hebben.

Dit heb ik al:
    - Midi keyboard (M-audio keystation 49e)
    - Koptelefoon (Sennheiser hd205)
    - PC (AMD Athlon 2 x 2,7ghz/2gb mb ram)
    - Al het nodige software

Dit heb ik nodig:
    - Microfoon
    - Inbouw geluidskaart
    - Luidsprekers

Programma's:
    - Qua muziek (usb keyboard) wil ik gebruiken: Reason & Fruityloops.
    - Qua opnemen (usb mic) wil ik gebruiken: Cubase & Adobe Audition.

Ik wil het zo hebben dat als ik opneem via Cubase dat ik mezelf direct terug hoor in de koptelefoon met eventueel een effect die ik heb geselecteerd. Bij het opnemen wil ik zo min mogelijk latency. Ook wil ik zo min mogelijk latency bij productieprogramma's als Fruityloops & Reason. Ik wil zowel op mijn boxen als door mijn hoofdtelefoon tegelijk kunnen luisteren

Is het slim om een usb microfoon te kopen en een leuke inbouwgeluidskaart om dit allemaal voor een mooie prijs te kopen dus zonder mixer ? Zijn er problemen als je een usb mic hebt ?

Dit zijn ongeveer dingen die ik tegenkwam in mijn prijs klasse:

Geluidskaarten:
    - http://www.bax-shop.nl/inbouw-geluid...t-details.html
    - http://www.bax-shop.nl/inbouw-geluid...t-details.html

Microfoons:
    - http://www.bax-shop.nl/condensator-z...t-details.html (aan de dure kant)
    - http://www.bax-shop.nl/condensator-z...t-details.html
    - http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelde...t-details.html

Het zou mooi zijn als jullie je ideeen hierover delen. Misschien kan ik voor hetzelfde geld of iets meer het anders doen via mixers etc zodat het beter is. Graag tips want van studio's weet ik weinig af :), alvast bedankt!

Het voornaamste wat je gelijk nodig hebt zijn monitor speakers. Dit is ontzettend belangrijk. Ook moet je goed nadenken over de akoestiek van de ruimte. Het mag simpelweg niet galmen of feedback veroorzaken. Een setje leuke speakers zijn de Fostex Nearfields, of de Adam A4.

Omtrent je audio interface (geluidskaart), waarom inbouw (PCI)? Ik zie ook geen mixer in je lijstje staan dus neem ik aan dat je alles via je DAW wilt doen. Dan heb je een interface nodig met genoeg in- en outputs. En heel veel in- en outputs veroorzaken latency, teveel bij USB, dus zal je een FireWire interface echt nodig hebben. Als je geen FireWire poorten hebt, kaarten zijn al te verkrijgen voor rond de 30 euro. Let er wel op dat je een VIA of TI chipset neemt, in verband met compatibiliteit!

Omtrent microfoons, wat wil je ermee op gaan nemen? Vocals? Drums? Instrumenten? Als je Vocals op gaat nemen, hoop ik dat je een flink budget hebt. Elke vocalist vereist namelijk zijn/haar eigen microfoon. De een wil supercardoide, de ander hypercardoide, de een moet een condensatormic gebruiken (vocalisten met een zachte stem), de ander dynamisch, noem maar op. Je gaat het niet redden met één microfoon, dat mag duidelijk wezen. In plaats daarvan raad ik je aan een bedrijf te zoeken die goede studiomicrofoons verhuurt en hiermee een goede prijsafspraak te maken, zodat je je vocalist vrijwel iedere gewenste microfoon kan aanbieden.

Of hetzelfde principe bij instrumenten op gaat kan ik helaas niet zeggen, maar hier ga ik wel vanuit. Voorbeeldje, The Grand van Steinberg is een piano-VST. Echter zijn hier verschillende piano's opgenomen, met verschillende microfoons, vanuit verschillende hoeken. Dus ik denk van wel.

Daarnaast zou ik kijken voor een andere hoofdtelefoon voor je vocalist. De HD205 is een geweldig ding, ze worden nog altijd gebruikt in de meest professionele radiostations. Helaas heeft hij wel een flinke spill, dus je microfoon vangt deze al snel op. Kijk voor een goed afsluitende microfoon.

Laatste tip, als je vocals op wil nemen zeg ik compressor!. Of je nou dry of wet opneemt, je zal altijd je vocals een stuk moeten comprimeren.

Comment

Allereerst bedankt voor je post er zit genoeg informatie waarover ik al twijfelde. De speakers zijn idd mooi, maar zoveel wil/kan ik er niet voor uitgeven. Vergeet niet dat dit een studio word om ideeen te creeeren het echt uitwerken en professionaliseren doe ik in een studio samen met bekenden van mij. Qua luidsprekers kom ik er zelf wel uit daar hoef ik dus eigenlijk geen tips meer over, toch bedankt! Het gaat me nu om geluidskaart gecombineerd met mic en tegelijkertijd ook als hopelijke verbetering van latency in productie programma's met me usb keyboard.

Over de geluidskaart, ja dat zijn natuurlijk de nuttigste tips! Qua inputs en outputs ik wil dus monitoren kunnen aansluiten een hoofdtelefoon en 1 mic meer hoef en wil ik niet. Ik wil alles graag bij bax-shop bestellen, kun je voor mij geen geschikt interface vinden van rond de 80-120 euro ? Kun je dan ook misschien een tip geven over welke microfoon van rond de 80-160 euro er het beste bij past ? Het gaat om zang & rap, stem is normaal tot hard.

Wil je zeggen dat ik dus ruis of slechtere kwaliteit krijg omdat ik de sennheiser 205 gebruik ? Dat is nieuw voor mij, heeft het ook zoveel effect ookal is het maar een budget studio ?

Qua productie ben ik nog niet in zo'n ver stadium dat ik zoveel per see moet letten op welke mic. Ik ben blij met elke verbetering het gaat mij er puur om dat ik me muziekaal kan ontwikkellen. Later zal ik wel merken welke spullen ik nodig heb om naar een volgend niveau te gaan. Alvast bedankt.
      Last edited by Jovan; Thursday-28-01-2010, 20:10.

Comment

Een zeer mooie audio interface met FireWire aansluiting is de http://www.bax-shop.nl/firewire-gelu...t-details.html . Ga echt voor FireWire, zoals ik al boven aangaf zijn VIA kaarten makkelijk te verkrijgen voor een schijntje.

Ik raad de Shure SM58 aan als ideale instapmicrofoon voor rapvocals. Dat je per sé een condensatormicrofoon moet hebben is een fabeltje. http://www.bax-shop.nl/dynamische-za...t-details.html

Hij is niet al te duur maar dat zegt helemaal niets. Dure microfoons bieden subtiele, zachte karakterestiek aan een geluid, beetje zoals smaak. Gezien je budget zul je hier echter geen goede preamp voor aan kunnen schaffen, en zonder een uitstekende preamp zal dit echt niet door gaan komen. Die SM58 klinkt verbazingwekkend goed door een beetje kwaliteitpreamp. Bijna elke professionele XLR-microfoon kan gewoon acceptabel geluid opnemen. Let wel op de plaatsing en de processing. Compressie, compressie, compressie. Maar niet teveel.

Over de HD205, ik zei juist dat dit een geweldige hoofdtelefoon is. Helder spectrum, weinig THD, echt goed voor zijn geld. Maar het is alleen te gebruiken in een ruimte waar geen microfoon staat. De HD205 heeft namelijk geen goede afsluiting op het hoofd, waardoor je het geluid dat uit de HD205 ook opvangt in je microfoon, en geloof me, als je een zuivere opname wilt moet je dat echt vermijden.

Comment

Bedankt voor je post weer. Ik ben nu van plan om als allereerst die FireWire aansluiting te kopen. Nu zoek ik op google wat een VIA kaart is maar krijg ik alleen pagina's van de NS. Wat is zo'n kaart en waar kan ik een geschikte kopen ?

De microfoon zit ook perfect in me budget. Hij ziet er lekker standaard uit niet te veel poespas maar kwaliteit, dat heb ik nodig. Hoe sluit ik deze aan op mijn FireWire kan dat direct of heb ik weer bepaalde kabeltjes nodig ?

Mja compressie etc. gaat wil lukken via mijn programma's. Qua koptelefoons heb ik nog een sennheiser hd202, ik ben verder niet van plan om nu al een nieuwe te gaan halen ik wil eerst kijken hoe dat interface en microfoon gebeuren verloopt, want ben wel van plan om dit zsm te bestellen.

Comment

Een aantal FW aarten van Belkin hebben een TI chipset: Zowel PCI als PCI express: F5U502, 503, 503ALP en de 505ALP.

Voor het opnemen van vocalen zou ik wel voor een condensator microfoon kiezen. Dit soort microfoons zijn voor meer zaken te gebruiken van een dymamische microfoon zoals de SM58.
            Dit heeft te maken met het frequentiespectrum dat loopt van 50hz tot ongeveer 15.000hz. Daarbij komt ook nog dat het freqtentie respons, dus de eerlijkheid van de micriofoon, niet helemaal vlak is. Dus je neemt niet exact op wat je hoort.

Let wel op het richtkaraterestiek van een microfoon. Gebruik als je in een omgeving opneemt met veel ongevingsgebuik een hypercarioid of supercarioidpatroon.
            Last edited by marc; Friday-29-01-2010, 10:15.

Comment

Bedankt voor je post marc, ik begrijp het nu. Ik moet een kaart hebben in mijn pc waaraan ik mijn FireWire kan connecten. De keuze is gevallen op deze FireWire: http://www.bax-shop.nl/firewire-gelu...t-details.html. Maakt het nu uit welke kwaliteit/prijs ik zon FW kaart koop ? Is die FW kaart puur voor de connectie of heeft die ook zijn invloed op geluidskwaliteit ?

Als ik het goed begrijp krijg ik dus kabeltjes bij de FireWire of de FW pci kaart die naar mijn FireWire gaan. Vanaf dat moment heb ik dus een geluidskaart op me pc naast me onboard. Dan moet ik het onboard gaan uitschakelen en alles via FireWire laten lopen, klopt dat ?

Aha weer leuke tips om bij op te letten voor een microfoon. Ik heb redelijk ruim keuze alleen welke microfoons kan ik kiezen om direct aan te sluiten op mijn FireWire ? USB is dan waarschijnlijk niet slim of wel ? Waar moet ik op letten als ik een microfoon wil uitzoeken die ik wil aansluiten op mijn firewire, zijn er dan bepaalde kabels ofzo ?

Alvast bedankt jongens!

Comment

Op die behringer kun je geen comdensator microfoon plaatsen, hij heeft geen XLR en fantoom voeding, iets wat een dergelijke microfoon beslist nodig heeft.

Ik zou niet kiezen voor een USB microfoon.....

Comment

Wat zijn mijn alternatieven dan ? Andere firewire ? Of Usb geluidskaart ?

Comment

Originally posted by Jovan View Post
                    Wat zijn mijn alternatieven dan ? Andere firewire ? Of Usb geluidskaart ?
                    Met een budget van 100 euro is er bijna geen FW kaart te vinden met fantoom voeding en microfoon voorversterker. Hoeveel in en uitgengen heb je rpecies nodig? Alleen voor één of meerdere microfoons, eventueel instumenten?

Hier staan de FW kaarten tot 200 euro
                    Hier staan de USB kaarten tot 200 euro

Comment

1 microfoon, 1 koptelefoon en luidsprekers meer zal ik niet nodig hebben thuis. Mja ik zeg al alternatieven he wat niet gaat gaat niet. Dan maar boven het budget :). Is dit trouwens wat ik nodig heb qua FW pci kaart: http://www.blueface.nl/firewire-kaart-p-354.html ?

Comment

Is dit trouwens wat ik nodig heb qua FW pci kaart: http://www.blueface.nl/firewire-kaart-p-354.html ?
                        nee, want die heeft een chipset van VIA

deze heeft een Ti chip: http://azerty.nl/producten/product_d...-pci-card.html
                        Last edited by marc; Friday-29-01-2010, 12:48.

Comment

Aha dankje, weer iets geleerd :) Dit zijn precies de kleine dingetjes waar ik wat vanaf wou weten. Maargoed ik wil dus aansluiten een USB keyboard (keystation 49e m-audio), microfoon (condensator), luidsprekers en koptelefoon. Dat is wat moet werken op de geluidskaart (of het nu inbouw, firewire of usb is). Wat lijkt jou de beste optie nu je alles een beetje van me situatie weet. Je mag zowel een beetje onder als boven me budget kijken. Dus Qua microfoon en geluidskaart. Alvast bedankt.

Comment

Aha dankje, weer iets geleerd :) Dit zijn precies de kleine dingetjes waar ik wat vanaf wou weten. Maargoed ik wil dus aansluiten een USB keyboard (keystation 49e m-audio), microfoon (condensator), luidsprekers en koptelefoon. Dat is wat moet werken op de geluidskaart (of het nu inbouw, firewire of usb is). Wat lijkt jou de beste optie nu je alles een beetje van me situatie weet. Je mag zowel een beetje onder als boven me budget kijken. Dus Qua microfoon en geluidskaart. Alvast bedankt.
                            Als ik jou was zou ik gaan voor de M-audio Fast Track mkII USB audio interface. Net over de 100 euro en m-audio is een audio interface met een goede prijs/kwaliteit verhouding. misschien een nadeel dat de uitgang geen jack is maar RCA voor naar je monitoren.

Comment

Voor het aansluiten van condensatormicrofoons op interfaces of mixers die geen eigen fantoomvoeding hebben is dit een zeer leuke oplossing.

Comment

Working...
                              X