Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cubase SX 3: Effect direct horen bij opnemen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Cubase SX 3: Effect direct horen bij opnemen

Hallo,

Ik ben al een tijdje met een vriend samen bezig in de studio met name met het programma Cubase. We zijn nu bezig met een liedje en gebruiken daarbij Antares Auto-Tune.

Het probleem is als volgt. Zodra ik wil opnemen en ik druk op monitoren hoor ik me stem terug maar zonder het effect meteen. Ik wil graag dat zodra ik opneem ik direct mijn stem in me koptelefoon hoor met het effect (in dit geval Auto-Tune).

Ik heb het proberen te zoeken, Google, Youtube etc. maar ik weet niet goed hoe ik dit kan zoeken. Volgens mij moet het gewoon te doen zijn met alle effecten, maar ik kan het nog met geen 1. Kan iemand mij aub de oplossing geven, dat zou geweldig zijn.

Alvast bedankt.

Je zal de VST op je monitoring chain moeten zetten. Dus monitoring vanaf Cubase en niet vanaf je interface/mixer.

Comment

Ja dat hebben we denk ik al (zal voor de zekerheid van t weekend nog even kijken). Ik kreeg te horen dat je dat via F3 (mixer) en dan links mic input daar moet je ergens Auto-Tune insleepen of selecteren en op een E drukken. Ik kan het niet allemaal zo voor me geest halen zou daarvoor naar de studio moeten. Kan iemand hier een screenshot maken van de mixer in Cubase SX met een effect die je daar heb geselcteerd bij het opnemen. Alvast bedankt!

Comment

Nieuws over computer en studio -> Computer en studio

(Dank, Patrick)

Comment

Ik gebruik zelf geen Cubase, maar Ableton, maar wat ik uit je verhaal begrijp kan kloppen, aangezien dat bij de meeste DAW's zo gaat. Wat je dan doet, is de VST tussen de ingang en het daadwerkelijke opnemen zetten. Als je dan je opname direct luistert zal de auto-tune inderdaad in je monitoring zitten. Overigens ook in de opname. Als je in plaats daarvan wel droog wilt opnemen, dus zonder processing, maar het wel wilt horen zul je de VST in je monitoring chain moeten hebben en niet in je recording chain. Denk bijvoorbeeld aan reverb, veel vocalisten willen huneigen daarmee horen opnemen, maar ik wil het NIET in m'n opname hebben, dus heb ik een DSP processor ertussen zitten (nu hardware, maar vroeger gewoon met software).

Comment

Ja precies ik begrijp em helemaal, wij doen dat via de pc. In het weekend ga ik even kijken of ik eruit kom in de studio en dan laat ik wel even iets weten. Bedankt jongens.

Comment

Ik heb het gevonden, het monitoren ging zowiezo via Cubase, maar na lang googlen kwam ik erachter dat je direct monitoring en nog iets wat er boven staat moet uitvinken bij opties :). Iig toch bedankt jongens.

Comment

Originally posted by Jovan View Post
                Ik heb het gevonden, het monitoren ging zowiezo via Cubase, maar na lang googlen kwam ik erachter dat je direct monitoring en nog iets wat er boven staat moet uitvinken bij opties :). Iig toch bedankt jongens.
                Direct Monitoring in een DAW is sowieso vrij nutteloos als je een beetje goede audio interface hebt. Op de meeste interfaces is hier wel een functie voor, in welk geval het wel handig is aangezien er geen AD/DA conversie wordt gemaakt op de signal flow van het monitorsignaal, dus minder latency. Handig voor als je veel VST's gebruikt, of een niet al te snelle PC hebt.

Comment

Working...
                X