Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner: Wat is de perfecte keuze voor mij?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner: Wat is de perfecte keuze voor mij?

Hallo iedereen,

Ik denk erover om te gaan producen, of althans een poging tot
    Waar moet ik beginnen en met welke midi-keyboard/drumpad/controller kan ik het beste beginnen?
    Ik denk zelf aan een Akai MPD18 of MPD26 maar is een keyboard niet verstandiger?
    Ik heb een pc met windows vista.
    Mijn budget is slechts beperkt en ik wil (proberen) house te gaan maken.

Alvast bedankt,
    Fons

Wat is je totale beschikbare budget en heb je misschien al iets staan om te kunnen producen? We hebben namelijk een boel starterspakketten waar bijna alles in zit wat je nodig hebt. ;)

Comment

Hoi Rick, ik wil graag bescheiden beginnen en mijn budget laat ook niet anders toe, max. 200,-. Ik heb studio monitoren maar verder niets om te producen. Een goede vriend van mij is DJ en heeft wel allerhande dj-gear maar ook geen produceerspullen. Mede daarom leek het me ontzettend leuk om te producen, dan kunnen we op termijn eventueel de 2 dingen combineren.

Comment

Originally posted by Fons View Post
        Ik denk zelf aan een Akai MPD18 of MPD26 maar is een keyboard niet verstandiger?
        Wat dacht je van dit:
        Midi keyboard met 49 toetsen, 12 druk- en snelheid gevoelige pads en acht toewijsbare knoppen en faders. Het gereedschap voor de serieuze producer of live artiest. Geniet van het ultieme producer gevoel met deze MPK49.

Of de 25 Keys versie.
        Met de MPK heb je zowel een keyboard als mpd gecombineerd.
        Maar wat minstens net zo belangrijk is, is de software. Ik denk dat Rick met de starters paketten:

of

of

of

Belangrijk is dus (zoals rick al aangeeft) om iets meer info te willen. Je hebt nu in ieder geval wat links om eens te kijken.

EDIT: Na lezen van je bericht denk ik dat je het meeste hebt aan het eerste starters pakket. Dit is namelijk een combinatie van en produceren en live.
        Last edited by Mescalino; Saturday-13-11-2010, 12:52.

Comment

Zijn jullie ook van plan om er direct vocalen mee op te nemen (dus eventueel zang) of is het eerst proberen met een software-pakket en keyboard of drumpad?

Comment

In eerste instantie wil ik het eerst proberen met een keyboard/drumpad en op termijn eventueel uitbreiden met een vocalsetje. Is betaalde sofware voor een echte beginneling zoals ik aan te raden of kan het ook enigszins met de gratis bijgeleverde edit software?
            Ik wil me in eerste instantie richtten op house muziek, en vervolgens uitbreiden met vocals, om ook jingles en derglijke te kunnen maken voor bijvoorbeeld onze online radiozender.

Comment

Het Intro pakket lijkt mij perfect voor de beginner om de kneepjes van het vak te leren kennen en is uiteraard in een later stadium nog te upgraden zodat je een volledige functionaliteit krijgt.

Comment

Oké, dus het ableton live intro pakket raad je aan,
                en verder, welk keyboard/drumpad is goed voor een beginner?
                Raad je een keyboard/drumpad aan met toewijsbare faders/draaiknoppen?
                Of is bijvoorbeeld de MPD18 goed genoeg?
                Hoe staat overigens Garageband ten opzichte van een ableton live intro pakket?

Comment

De APC20 en APC40 zijn speciall gemaakt voor ableton vandaar dat dit:

een betere optie lijkt dan een keyboard of pad controller maar het kan wel. Ik heb zelf de MPD32 en ben daar best tevreden over maar ik denk dat als ik serieuzer met ableton aan de slag ga ik toch voor een APC20 of 40 zal sparen.

Comment

Soms snap ik het niet, maar ja ik wordt ook al oud. Fons geeft aan slechts 200 euro ter beschikking te hebben en men komt gelijk aanzetten met apperatuur die het stuk voor stuk overtreft....... Of zie ik het nou weer een keer verkeerd? Je kan geen akai apparaat van 464 euro kopen als je maar 200 in de beurs hebt.

Maar goed, dat is mijn afwijking natuurlijk.

Aan Fons en ontopic:

Als je weinig geld hebt dan moet je vindingrijk zijn en durven. Anders durven denken en anders durven doen. Het is een feit dat de soft en hardware van tegenwoordig vele duizenden presets hebben en er eigenlijks geen behoefte is om zelf je sounds te maken. Leuk, maar eenheidsworst en het kost geld.

Wat nu vogt is MIJN mening wat IK zou doen als ik in jou schoenen zou staan.

Windows Vista, weg ermee, het is toch een grote rotzooi en Microsoft durft dat nu zelf ook toe te geven. Zoek naar Linux. Gratis en een veelvoud stabieler. Dat station C: nu DEV/HDA1 gaat heten moet je een worst wezen. Zoek naar Mandriva 2010 of 2011, de gratis distro. Het zal je verbazen wat hier nog aan bruikbare paketten in zit. Een van die paketten is Rosegarden, een regelrechte en zware concurent van Cubase. Gratis en legaal omdat het open source is. Ook zal je hier het muziekbewerkingsprogramma Audacity vinden. Van Mp3 tot wav, alles kan hij omzetten en bewerken op verrassend professioneel niveau. Alweer gratis, legaal en open source.

Als je wat gaat rondneuzen op internet dan vind je vanzelf sites voor open source software en daar zit best goed spul tussen. Het is namelijk gemaakt door echte liefhebbers. Die slechte naam die het heeft/had is vooral veroorzaakt door Microsoft. De reden zal duidelijk zijn denk ik. (waarom lijkt xp zo op Linux en 7 zo op Mac?.....kuch)

Ik geef je een link om mee te starten:

Lees deze site aandachtig door, je vind er software voor vst, vsti, maar ook stand alone voor windows, mac en linux. Rosegarden heeft een mogelijkheid om stand alones te intergreren.

Nog wat links voor info en download:

Rosegarden is a powerful audio, MIDI and score editing and sequencing environment for musicians.

Download Audacity for free. A free multi-track audio editor and recorder. Audacity is a free, easy-to-use, multi-track audio editor and recorder for Windows, Mac OS X, GNU/Linux and other operating systems. Audacity is free software, developed by a group of volunteers and distributed under the GNU General Public License (GPL).

Hardware:

De Oxygen 49 is een populaire MIDI controller en zit nu in een nieuw jasje. Hij heeft 49 aanslag gevoelige toetsen, 8 draaiknoppen en 9 faders. Door zijn kleine afmeting en gewicht is hij gemakkelijk mee te nemen.

Ik heb deze universele controller enkele weken geleden bij Bax gekocht en hij bevalt me prima. Heel veel controller voor heel weinig geld en het ding is nog degelijk gebouwd ook. En hij zit ruim binnen je budget met zijn 135 euro.

Daar kan je nog bij doen:

Zeer compacte MIDI controller met negen faders, negen draaiknoppen en achttien schakelaars. De controller heeft de breedte van een standaard laptop.

of

Altijd al eens echt een eigen nummer willen maken maar heeft u er gewoon het geld niet voor om al die apparatuur te kopen? Nu wel! Korg heeft een apparaat gemaakt waarmee u kunt produceren voor een zeer schappelijke prijs.

Kost 39 euro en is een mooi ding voor je virtuele mixer. Nu zit je op 174 euro. Nu kan je beginnen en wensen voor een betere geluidskaart en andere zaken komt later wel.

Verder wil ik je nog wat meegeven. Als eerste het antwoord op de vraag waarom er zoveel merken zijn. Zoveel muziekanten, zoveel wensen. De één wil dit en de ander wil dat. Wat de ene geweldig vind, vind de ander rotzooi. En daarbuiten heb je nog mode merken een hele schare fans. Maar als je weinig geld hebt door een uitkering, minimum loontje of omdat je nog kind bent en thuis woont, dan wordt je vaak gedwongen in een bepaalde richting. Laat je niet verleiden door de goedkoop is duurkoop verhalen, dat gaat tegenwoordig bijna niet meer op. Eigelijks alleen nog maar tussen 2 dezelfde apparaten waarvan het ene merk 100 euro kost en het andere merk 1000 euro. Alles komt tegenwoordig uit China of men laat het daar maken, schroeft het in Amerika in elkaar en dan mag er "made in the usa" op staan. Behringer is eigenlijk één van de weinigen die er ronduit voor uit komt dat ze het in China laten maken. Maar voor Mackie en haar fans is dit nog zwaar taboe terwijl het uit dezelfde fabriek komt waar Behringer zijn spul laat maken. Dus laat je hoofd nooit op hol brengen door merken freaks met hun aan religie grenzende uitspraken en beweringen.

Wat ik je ook wil meegeven is dat JIJ de sound maakt, je soft en hardware is slechts het gereedschap zoals de hamer voor de timmerman. Met een goedkope hamer kan hij ook timmeren, alleen met de dure hamer hoeft hij nooit weer een andere. Gebrek aan timmermanskunst kan je niet oplossen met een dure hamer, maar de vakman kan wel wat moois maken met een Hema hamer. Het mooiste bewijs hiervan is Jean Michel Jarre de grootste op synthesizer gebied. In zijn lijst aan apparatuur staan ook hele simpele machines voor de amateur markt en niemand valt daarover omdat ze het niet kunnen horen en hij niet vermeld met welk instrument hij welk soundje heeft gemaakt.

Als jij het talent hebt en het de tijd geeft om dat te ontwikkelen, dan kan jij met budget spul meer dan een ander met de duurste software en prachtigste hardware van natuurlijk het juiste merk. Waarom is microsoft zo bekend en groot terwijl het veel betere Linux nog relatief onbekend is? Omdat Microsoft flink aan de weg timmert met reclames op internet, radio en televisie en Linux doet dat niet. Dit geld voor alles, dus ook voor muziek software en hardware. Het onbekende en goedkopere hoeft niet per definitie slecht te zijn.

Eenvoudig beginnen is minder mogelijkheden hebben, maar ontwikkeld wel je vindingrijkheid en vermogen om dingen op een andere manier te doen en toch iets moois te maken. Het zogenaamde "out of the box" denken wat iemand al een een topic over het starten van een eigen bedrijf heeft aangehaald. En als je dan later geld hebt en je kan de topmerken van vele honderden of zelfs duizenden euro's kopen, ja dan gebeurd er ook wat. Wand als je met dat spul "out of the box" gaat denken, wat je dan bent gewend, dan wordt er ook heel iets moois gemaakt.
                    Last edited by JPSholland; Thursday-18-11-2010, 14:05.

Comment

Bedankt JPSHolland,
                      Aangezien ik zeker niet van plan ben overhaaste aankopen te doen was je reactie zeer welkom!

Voordat ik je reactie las had ik het volgende senario een beetje in mijn hoofd;
                      Ableton leren kennen en wegwijs worden in deze wereld (beetje muziektheorie ook), mashups en dergelijke maken om het gevoel te krijgen.

250,-
                      Vervolgens, als blijkt dat het me wel ligt en dat het heel erg leuk is om te doen (eind januari leverbaar);
                      De MPK Mini van AKAI is een USB MIDI keyboard controller met 25-toetsen klavier en drumpads met toewijsbare knoppen.

100,-

Ik ben ook absoluut geen fan van windows en mijn volgende computer gaat ook allerhoogstwaarschijnlijk een apple zijn.
                      Een vriend spaart momenteel voor de TraktorKontrol S4 en een andere vriend heeft kortgeleden een groot proffesioneel midi keyboard gekocht. Ik doel erop dat we misschien iets voor elkaar kunnen betekenen in de toekomst, dit houd ik dan ook in mijn achterhoofd bij mijn keuze (ik bedoel dat ik iets meer richting controllers/drumpads denk dan naar melodieën en keyboards).

Ik begrijp dat je vooral op het gebied van software denkt dat ik kan besparen als beginneling?
                      Mijn startbudget is in principe namelijk idd maar +-200,- Ik wil me stapsgewijs eigen maken in deze wereld.
                      Hoe denk je over het bovenstaande senario?

Comment

Welk genre produceer je trouwens? Dat is wel een leuke om jezelf af te vragen. Als je namelijk genres produceert waar een melodie een must is, is een MIDI keyboard ook een absolute vereiste. Wil je hiphop produceren is daar weer een drumpad het belangrijkste.

Je zou het beste kunnen kijken naar een M-audio board als ik dat zo hoor. En dan een keyboard uit de Oxygen of Axiom serie, van 49-toetsen. 25 toetsen is te klein, 61 en daarboven weer te gortig (neemt vaak teveel ruimte in beslag, en je hebt vaak aan 49 al genoeg).

Voordeel van de M-Audio keyboards zijn dat ze semi-gewogen zijn waardoor je, zeker als beginner, veel minder gemakkelijk de verkeerde toets aan zal slaan. Ook zit er al een kleine drumpad en een stel faders ingebouwd. En om die laatste reden is het ook direct het keyboard wat ik aanraad om mee te beginnen.

Comment

Ik produceer nog niets, maar ik wil denk ik voornamelijk gaan richten op electro/fidget house.
                          Maar je denkt dus dat ik mezelf direct in het diepe moet gooien door meteen compleet nieuwe muziek te maken en te leren door te struikelen?
                          Dus niet de situatie zoals ik in de vorige post schets voor mezelf?
                          (Welke sofware raad je aan?)

Comment

Ik ben stom geweest (vertel mij wat....kuch)

Ik kreeg vanmiddag mijn bestelling van Bax binnen. Ik had onder andere een klein bakje nodig om even 2 keer midi out via usb uit mijn pc te trekken voor een proef. Mijn studio zal later volgend jaar worden aangesloten met 4 Motu interfaces. (ja ik heb nogal wat midi kanalen) Enfin ik zag een leuk apparaatje van Emu staan. Koste 49 euro. Echter een eindje verder zat ik een aanbieding staan van dat zelfde Emu apparaatje met software erbij voor 39 euro. Hatsekidee. Ik dacht een demotje, leuk om mee te spelen en ik heb dat midi bakje ook nog eens een tientje goedkoper.

Nu krijg ik dat spul thuis en wat blijkt, niks geen demo. Gewoon de full version van Emu Proteus X2. Synthesizer, sampler, drummer, alles. Hatsekidee. Windows only, but what the f[peep]k. Die software werkt als plugin in een VSTi systeem, maar ook stand alone. Met andere woorden al je een aparte pc neemt met 1 gig geheugen en een processortje van 1.4 gig dan krijg je met een beeldscherm erbij en een usb klavier een soort van moderne semi-eigenbouw Failight CMI ( http://www.corestore.org/FairlightCMI-3.JPG ).

Je hebt al windows, dus dat is klaar. Blijft over het volgende:

De Oxygen 49 is een populaire MIDI controller en zit nu in een nieuw jasje. Hij heeft 49 aanslag gevoelige toetsen, 8 draaiknoppen en 9 faders. Door zijn kleine afmeting en gewicht is hij gemakkelijk mee te nemen.

135 euro.

Deze software maakt een uitstekende combinatie van geluidskwaliteit, geavanceerde synthesizers en Z-plane filters van legendarische soundmodules als de Morpheus en Mo\'phatt.

39 euro

Is samen 174 euro

Maar dan kan je flink beginnen omdat je windows (neem ik aan) wel kent. Linux is beter, maar het is vaak een flink verhaal om het allemaal aan de praat te krijgen. Loopt het dan ben je er ook van af. (er zijn standaard nooit Linux drijvers bij usb apparatuur)

Ik denk dat dit in jou geval een nog betere optie is dan alles voor linux bij elkaar zoeken wat, en dat was ik vergeten te vermelden, toch wel een beetje linux kennis vereist om het werkend te krijgen.

Dit software pakket van Emu is serieus spul. Ik heb de Emu Proteus modules ooit gehad en ik heb nog steeds een Emu ESI-32 en de legendarische Emu Emulator sampler staan. En die sounds zijn echt goed. Kijk ik ken een aantal Linux softsynths, maar lang niet allemaal, maar ik ken Emu uit jarenlange ervaring. Ik weet wat dat is en dat het goed is.

Het is een op is op actie van Bax, dus denk er over na. Diep, maar niet te lang.

toevoeging: ik ben nu net met dat spul bezig en ik zal mij er vanavond even in verdiepen om de zien of er ook sequenser software in dat pakket zit zodat je ook daadwerkelijk iets kan noteren en afspelen. Dus dat het niet alleen een synthesizer met drums en een sampler is.

Comment

Ik snap helemaal waar je naartoe wilt JPS! Klinkt goed, zelf synths maken en vervolgens creatief zijn met het keyboard. Ik ga der zker even serieus over denken, 1 nachtje.
                              Hopelijk heb je dadelijk meer info over die software!

Comment

Working...
                              X