Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner: Wat is de perfecte keuze voor mij?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mwa, klinkt goed maar zoals ik al 10 jaar aan het modderen ben met software gaat het vanavond weer eensgelijks. Ik heb de software helemaal volgens het boekje geinstalleerd maar het ding loopt gewoon keer op keer vast bij het starten. (het is niet voor niets dat ik jaren geleden weer terug ben gegaan naar echte synthesizers en hun randapperatuur, neerzetten, midikabels er in, audio kabels er in, stroomkabels er in, aanzetten en het werkt gelijk... heerlijk man, echt waar, muziek in 5 minuten zonder eerst dagen te klooien)(weer een bewijs van mijn jaren oude stelling uit 2002: softsynths is rotzooi)

Ik weet dus nog niks. Toch maar Linux?

Comment

Oké, jammer, het klonk veelbelovend. Ik ben eerlijk gezegd niet van plan om op deze pc een ander besturingssysteem te gaan installeren, dus zolang ik hier nog mee rondzeul gebruik ik vista.
      Maar het kopen van dit paket;
      Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

En dan na verloop van tijd een keyboard/drumpad, en daarbij dan zo'n softsynht programma je staat niet zo te springen voor deze optie geloof ik toch? Waarom precies?
      Je ziet liever een goed keyboard met faders en draaiknoppen, dan een controller + simpel keyboard toch?
      Heb ik de 49 toetsen overigens nodig?

Comment

Een toetsenbord is vrij belangrijk in de muziek. Eeen eenvoudig deuntje maken, een nieuwe patch controleren en heb altijd een klavier nodig ook als je geen noot kan spelen. Een drumpad alleen heb je niet veel aan. Heel strikt genomen heb je aan een toetsenbord en een muis genoeg. Maar al je wat meer wil en dan vooral in eigen gemaakte sounds dan kan je niet om een klavier heen. Hoe wil je "even" een kompleet akkoord beluisteren op een drumpad of alleen een muis? daarbuiten zijn op die Oxygen klavieren alle knoppen en sliders programmeerbaar. Buiten het klavier heb je dus ook al een fikse controller.

Je kan linux ook in dualboot met windows zetten.

Comment

Software is niet zo boeiend, uiteindelijk doet het allemaal hetzelfde en dat is muziek maken. Geen hond die het verschil hoort, en degene die het wel doen, doen gewoon alsof.

Vergelijk het met een schrijver, het maakt niet uit of hij nou Microsoft Word, Notepad of OpenOffice gebruikt, het eindresultaat blijft hetzelfde.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
            Je kan linux ook in dualboot met windows zetten.
            Is erg af te raden als je met 64-bit versies van Windows en software aan de slag wil, deze kunnen niet altijd goed overweg met GRUB bootloader van Linux. Als in, helemaal niet. Zou ook niet weten waarom je het nog zou willen. Zowel Linux als Windows draaien perfect, maar je moet er wel tijd in stoppen. Heb je daar geen zin in, dan koop je een Mac :)

Comment

Bedankt voor alle reacties!
              Ik denk dat ik voor de oxygen ga, echter nog één vraagje;
              kan ik de faders en draaiknoppen ook toewijzen binnen synthesizer software?
              Stel ik zou na verloop van tijd bijv. een drumpad met uitgebreide controller kopen, dan gebruik ik de faders en draaiknoppen van de oxygen niet meer voor mijn DAW software, kan ik ze dan wel blijven gebruiken voor mijn synth software?

Comment

Update:

Mijn Emu software heeft ruzie met de geluidskaart heb ik nu uitgevist. Ik kan inmiddels zien dat hij wel degelijk reageerd op de toetsenaanslagen van het Oxgen klavier, maar kan het geluid niet laten horen. Er moet dus een Emu kaart in de pc.

Wat betreft jou vraag:

Dat hangt van de softsynth af. Die in mijn Emu pakket zitten kunnen het wel. De Oxygen knoppen en schuiven zijn vrij programmeerbaar en dus toewijsbaar waar jij ze wil hebben.

Comment

Shit, nu begin ik toch weer te twijfelen.
                  Ik zie de AkaiMPKmini voor 89,- op bax staan: http://www.bax-shop.nl/midi-keyboard...t-details.html
                  En dan heb ik ook direct een drumpad op mijn keyboard! maar wel slechts 25 toetsen en geen faders.
                  Maar ook 33% goedkoper...
                  Waarom was de Oxygen ook alweer veel beter aan te raden dan de MPKmini, qua prijs/kwaliteit/wensen verhouding? Of is de MPK beter voor mij?

Comment

Het is een keuze, 25 toetsen (2 octaven) vind ik veel te beperkt. Maar is mijn mening terecht? Ik ben een studiomuziekant uit een ander tijdperk.

Ik weet niet of jij iets weet van de geschiedenis van de grote merken zoasl Akai, Roland, Korg, Yamaha, Sequential Circuits, Moog, Kawai, Ensoniq, Kurzweil etc. Wat ze zoal hebben gemaakt en waar ze op de markt stonden. Velen kennen Akai nog uit de tijd van de legendarische oliegedempte MX-76 master keyboeard, MPC-60 drum/sequencer en de AX-73 synthesizer en natuurlijk hun samplers van se S-612 tot de S5000 met de S1000 als waarschijnlijk de bekendste.

Echter die Akai is er niet meer. Akai is nog een naam voor spul made in China zoals tegenwoordig zo'n beetje alles uit China lijkt te komen. De kwaliteit van Akai nu is niet meer de kwaliteit van Akai toen.

Verder kan je, je afvragen of je per se een drumpad nodig hebt. Om het vlot in te programmeren kan je ook een setje onder de toetsen zetten. Allen een drumpadje staat leuk in de studio. (daarom heb ik er ook één, puur voor de looks)

De Oxygen (ook chinees) heeft zich flink bewezen. Hij is in prijs moeilijk vergelijkbaar omdat hij 2 octaven meer heeft en een partij knoppen. Ik weet niet hoe groot de Akai is, als hij mini-toetsen heeft dan is het een ding waar je snel van terug komt. Dat speel alleen leuk voor kinderen tot een jaar of 11 misschien net nog 12. Als ik op de foto's af ga en de beschrijving is hij inderdaad 33% goedkoper, maar heeft 50% minder dan de Oxygen49. Als je het zo bekijkt dan is hij dus feitelijk 17% duurder.

Als jij met klein spul om kan gaan dan zou je ook de 3 Korg mini padjes kunnen nemen.

Altijd al eens echt een eigen nummer willen maken maar heeft u er gewoon het geld niet voor om al die apparatuur te kopen? Nu wel! Korg heeft een apparaat gemaakt waarmee u kunt produceren voor een zeer schappelijke prijs.

Zeer compacte MIDI controller met negen faders, negen draaiknoppen en achttien schakelaars. De controller heeft de breedte van een standaard laptop.

Wat beter voor jou is, is moeilijk te zeggen. Ieder wil wat anders en stelt andere eisen. Daarom is er ook zoveel van dat spul verkrijgbaar. Voor jou geld, gezien je budget, om zoveel mogelijk voor zoweinig mogelijk te krijgen.
                    Last edited by JPSholland; Tuesday-30-11-2010, 12:51.

Comment

Working...
                    X