Announcement

Collapse
No announcement yet.

MUST READ: De basis van MIDI - wat het is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• MUST READ: De basis van MIDI - wat het is, hoe het werkt en waarom het belangrijk is

De titel zegt al genoeg, maar klik deze niet weg. Laat je ook niet afschrikken door de termen of de vele tekst, die worden uitgelegd. WANT, het feit dat je op dit forum zit laat al zien dat je met MIDI in aanraking komt of in ieder geval gaat komen. Degene die succesvol worden als muzikanten, lichttecnici, geluidsmixers, producers, DJ's, wat dan ook, begrijpen MIDI. Je kan proberen het te ontwijken, maar je komt het toch iedere keer weer tegen. MIDI is niet iets dat alleen keyboardspeler's hoeven te weten. Vandaag de dag, wordt MIDI controller data gebruikt om een hele hoop aan studio-, DJ- en lichtapparatuur te automatiseren, waaronder de Hercules RMX, of het MIDI mixertje dat je gebruikt. Lees eerst de volgende zin een aantal keer, langzaam:

MIDI bestaat uit Controller en Note DATA, -->NIET<-- audio!

MIDI staat voor Musical Instrument Digital Interface, een protocol ontwikkeld in 1983 door de grote synthesizerfabrikanten, zodat één synth een andere aan kon sturen. Ze probeerden een manier te vinden zodat een tweede synthesizer kon spelen door het control data te zenden van de eerste. Op een gegeven moment hebben ze dat ontdekt, en meer! De ontwikkelaars vonden snel een computer uit, die 16 kanalen aan deze data kon opnemen en afspelen. Dit heeft de manier waarop muziek wordt geproduceerd compleet veranderd. Ze ontdekten dan dat met de juiste hardware, dat je meerdere van deze 16 kanaalbundels (of poorten) tegelijk kan draaien. Dit betekende een heleboel, want op deze manier kon één persoon muziek, dat uit meerdere delen bestaat, helemaal zelf componeren.

BELANGRIJK: MIDI werkt door het versturen van NOTE ON en NOTE OFF events langs een midi kabel, naast tijdsinformatie en controllerdata (draaiknopen, jog wheels en sliders). Nog een keer? MIDI werkt door het versturen van NOTE ON en NOTE OFF events langs een midi kabel naast, tijdsinformatie en controllerdata (draaiknoppen, jog wheels en sliders). MIDI verzendt geen geluid, of audio langs een MIDI kabel.

---> Begrijp dat MIDI GEEN audiosignaal is <----
    Sorry dat ik dit eindeloos herhaal, maar ik heb het al duizenden keren in mijn tot nu toe 17 jarige leven gedaan, en het blijft moeilijk te begrijpen. Geluid (of audio waveform) van een keyboard of andere module gaat niet langs een MIDI kabel, alleen deze computergemaakte "events" gaan erdoor. Wat is een "event"? Alleen maar cijfers. Echter, niet de grote blokken aan cijfers die een audio waveform tot stand brengen. MIDI events zijn alleen ééntjes en nulletjes die zeggen wanneer je welke toets hebt ingedrukt (een note ON event), hoe hard je erop hebt gedrukt (velocity nummer), wanneer je de toets loslaat (een note OFF event), de volgende toets hebt ingedrukt, een draaiknop hebt bewogen (controller data), een programma gewijzigd hebt (program change command). Dat is de basis van wat je volledig moet begrijpen. Het mooie hieraan is dat alle MIDI data, wanneer opgenomen, volledig, totaal en ongelimiteerd wijzigbaar, kneedbaar, veranderbaar, hertoewijsbaar, wisbaar, vervangbaar en nog veel meer is. En dit alles gebeurt simpelweg in je DJ of sequencingsoftware.

Dit is MIDI data:

(Let op dat in dit scherm "Position" de tijdsstempel is, "num" de midi note op commando is, "val" de velocity (snelheids-)waarde en length/info de lengte in ticks is. 240 heeft de duur van een achtste noot.

MIDI sequencers (zoals Sonar, Logic en Cubase) werken door deze NOTE ON/OFF events op te nemen langs een tijdsraster, die afgespeeld kunnen worden op elk gewenst tempo. Wanneer je op Play drukt op een sequencer, zendt het simpelweg de data terug naar een synth, die daarna de noten aanzet, en het afspeelt net als een conventionele piano. Watte? Omdat de synth precies de zelfde events ontvangt als dat deze verzendt, klinkt het precies hetzelfde. Als het niet klinkt zoals je wilt kun je het wijzigen op het scherm. Dat is hoe MIDI omgezet wordt in geluid. Zodra de synth een MIDI track afspeelt, kun je de track afspelen als een audio track, ervan uitgaand dat je een hardware MIDI synth hebt, door de analoge uitgangen van de synth te verbinden met de lijningangen van de geluidskaart en op record te drukken. Nu heb je een audio track. Allemaal nog te volgen? Mooi. Zo niet, lees deze paragraaf dan nog een keer, want het is één van de belangrijkste.

Een DJ controller werkt volgens hetzelfde principe. Als je op een toets drukt, verstuur je simpelweg één soort van bovengenoemde data naar je software. Deze software weet dan wat deze met deze data moet doen, en voert een actie uit. Omdat MIDI wijzigbaar, veranderbaar, wisbaar e.d. is, kun je zelf kiezen welke toets welke actie uitvoert.

-------------------------------------------------------------------
    Vergelijking:

MIDI en toetsenbord
    Vrijwel precies hetzelfde. Een toetsenbord zijn ook geen letters. Als je op de "R" toets drukt, weet je computer wat deze moet doen, en deze plaatst een R in je tekstverwerker. Maar je kan ook dit signaal toewijzen aan een andere functie. Als je op de "R" toets drukt in een gemiddelde First Person Shooter, herlaad je je geweer. MIDI werkt hetzelfde.

MIDI en DMX
    Voor degene die DMX begrijpen, begrijpen nu ook MIDI. Het werkt namelijk allebei vrijwel hetzelfde. Als je een DMX commando geeft om je lamp aan te laten springen, doet de verlichting dat. Als je een MIDI commando geeft om een bepaald audiospoor af te laten spelen, doet de software dat. MIDI werkt dus hetzelfde.
    -------------------------------------------------------------------

Verder gaan we met MIDI devices, bijvoorbeeld keyboards, hardware geluidsmodules en control surfaces. Deze hebben gewoonlijk 16 kanalen waarop ze kunnen zenden en ontvangen. Dit is vergelijkbaar met een TV. Je kunt een verschillend programma hebben op elk kanaal. Het enige verschil is dat MIDI alle 16 kanalen tegelijkertijd kan afspelen. Deze kanalen staan gelijk aan tracks in een sequencer. Op elke track kun je een eigen instrument afwijzen. Een typisch beginner MIDI keyboard heeft misschien honderden instrumenten waar je uit kan kiezen. Je neemt dus elke track op terwijl de voorgaande tracks afspelen. Omdat MIDI 16 kanalen heeft kun je 16 instrumenten tegelijkertijd laten afspelen, net als een 16-piece band, als je wil, maar dat is aan je eigen ontwerp.

MIDI IN, Out en Thru (standaard MIDI jacks)
    Waarom is MIDI verwarrend? Omdat de termen veranderen, afhankelijk van je uitgangspunt. Vanuit het uitgangspunt van een computer gaan MIDI out "naar" een apparaat toe, zoals een keyboard. De MIDI in komt "van" een apparaat, zoals een keyboard of drum komputer.

Vanuit het oogpunt van de keyboard, gaat de MIDI out naar een computer of ander apparaat. Wanneer je noten afspeelt op je keyboard, gaat data uit de MIDI out van de keyboard het gaat niet door de MIDI Thru.

Keyboard MIDI OUT-------->Computer MIDI IN
    Computer MIDI OUT-------->Keyboard MIDI IN
    Keyboard MIDI Thru------->exacte kopie van de data die in de keyboard MIDI in komt

De Computer MIDI out gaat door de Keyboard MIDI IN en daarna naar de Thru. De data die uit de keyboard MIDI thru jack komt is precies hetzelfde als wanneer deze binnenkwam op de MIDI in vanaf de computer. Hier wordt het lastig, de data die uit de MIDI out gaat van het keyboard, gaat NIET door de MIDI thru. Alleen data die een keyboard binnenkomt gaat door de thru. Als je dat snapt, ben je verder als de meeste mensen!

USB MIDI
    Steeds meer MIDI apparaten komen ook op de markt met een simpele USB kabel. Dit is, in principe, makkelijker om te begrijpen. In feite gebeurt precies hetzelfde als hierboven, maar dan intern in je MIDI apparaat. Data gaat in beide richtingen door een enkele kabel. Er is geen "MIDI Thru" op USB, dus je kan geen daisy chain maken.

-------------------------------------------------------------

VEELGEMAAKTE FOUTEN

MIDI data op mijn play knop, kan alleen ervoor zorgen dat ik een audiospoor afspeel
    Nee. Deze toets zend een bepaalde "event" uit, en deze kun je toewijzen aan wat je wilt. Je kan de play toets ook het tempo laten veranderen als je wilt. Dit geld voor elke toets, en vrijwel elke functie. MIDI is in de meeste professionele audio/lighting applicaties (DJ, studio, verlichtingssoftware) hertoewijsbaar, afhankelijk van welke software je gebruikt.

Met een MIDI controller speel ik dingen af
    Nee. Met MIDI zeg je tegen een stuk software dat het dingen moet afspelen. De MIDI controller zelf doet eigenlijk niets.

Voor MIDI moet je uitgebreide computerkennis hebben.
    Dat valt wel mee. De meeste instapmodellen maken gebruik van USB. Soms is dit een kwestie van inprikken en gaan, soms moet je nog even drivers installeren. Wel zul je nog wel je MIDI moeten toewijzen. Zoek ook eens op internet als je hier geen zin in hebt, vaak zijn er al zogenaamde "maps" voorgemaakt, die je kunt gebruiken. Let op dat verouderde software vaak niet werkt op nieuwe versies van Windows en Mac. Het is vaak wel werkend te krijgen, zoals je hier kunt lezen.

Ik kan een USB hub of verlengkabel tussen mijn MIDI apparaat en mijn computer zetten.
    Soms wel, maar regelmatig ook niet! Het probleem hierin ligt dat je computer geen MIDI apparaat ziet, maar enkel een USB hub. Bij verouderde computers en/of apparaten kan dit zeker voor problemen zorgen. Sluit dus alleen MIDI apparatuur op een USB hub of verlengkabel aan als je ECHT geen andere keuze meer hebt. Mocht het daarop niet werken, is niet het apparaat defect, maar ligt het vaak aan de hub! (Bij voorkeur ook aan de ACHTERZIJDE van je computer inpluggen!)

Als ik duurdere MIDI kabels koop, dan wordt mijn geluid beter.
    Dude. Lees het hele verhaal hierboven nog maar een keer. *kuch* not audio *kuch* <-- EN JA DIT GEBEURT!
    Last edited by Patrick Godschalk; Wednesday-07-04-2010, 22:58.

De strekking van MIDI was mij al enigszins duidelijk, maar is toch weer een stukje verbeterd. ;) Duidelijk voor de my-first-MIDI-starters!

Comment

En kun je deze naar kennisbank verplaatsen, ik faalde met categorie selecteren.

Comment

Fixed, wel met verwijzing achtergelaten en even gemarkeerd. :)

Comment

Serieus GEWELDIG ik dacht dat ik het snapte maar helaas niet dus TNX

Comment

Dus als ik het goed begrijps is een midi, een keyboard waarop je een deuntje speelt, en het naar een software stuurt (via usb oid), waarna je dit vervolgens kan bewerken/mixen ?

Comment

MIDI zelf is eigenlijk niets meer dan een algemeen communicatiemiddel. (Net zoals wanneer ik Nederlands tegen jou praat, dan versta jij het omdat je 'Nederlands ondersteunt'.)

Verder klopt je stelling redelijk. Middels MIDI kan je een stukje inspelen in je software. Stel dat je toetsen van je MIDI-keyboard de letters van je toetsenbord zijn, wanneer je een melodie-lijntje inspeelt registreert je software bijvoorbeeld 'GGDKOSIBNUUUNUUTUBHU'. En wat voor geluid je daar aan vastplakt, dat kun je dan vervolgens zelf kiezen.

Comment

Working...
              X