Announcement

Collapse
No announcement yet.

De regels over remixes en dubs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• De regels over remixes en dubs

Ik plaats deze hier maar, omdat dit voornamelijk de producers aangaat. Ook merk ik dat er nog een heleboel onduidelijkheid over is.

Deze regels zijn alleen van toepassing. Als we het over originele content hebben komen er weer andere regels kijken. Let er ook op dat het gebied van copyright een grijs gebied is. Als je uit Nederland komt en een Nederlandse artiest remixt, is het nogal logisch, MAAR, als je bijvoorbeeld Above & Beyond gaat remixen, is de regelgeving van Groot-Britannië van toepassing. Kijk dit dus ook altijd goed na. Overigens zijn deze regels bedoeld als algemene richtlijnen, alles wat je mag en niet mag kun je altijd nog overleggen met de originele artiest, het label of eventueel ander auteursrechthebbende.

1) Je mag elke melodie (dubbing genaamd) gebruiken in je eigen track, of thema (remixing genaamd) - mits dit voor eigen gebruik is,
    2) Je mag elke sample in je track gebruiken voor commercieel gebruik, mits je de juiste royalties betaalt aan de originele eigenaar.
    3) Je mag commerciele remixes / dubs uitbrengen en distribueren, mits je de rechten hebt van de eigenaar (schriftelijk!)
    4) Bootlegs zijn geen excuus. Het originele idee achter een bootleg is het maken van een remix van een track die NIET bedoeld is voor gebruik, maar als een verzoek aan de originele artiest om te vragen "Kijk eens wat ik kan doen, mag ik een echte remix maken van je track?"

Dus:

Je MAG je track delen met vrienden en familie (let op: vrienden en familie. Je moet altijd kunnen aantonen in een rechtszaal waarom mensen je vrienden zijn - dus willekeurige mensen tellen niet als vrienden), maar zij mogen dit niet doorgeven of openbaar vertonen.
    Je MAG NIET je track delen met willekeurige mensen op het Bax-shop forum. Dit wordt beschouwd als commercieel, aangezien je de track "uitbrengt" op een "publieke dienst" met een zogenaamde CC-licentie (Creative Commons - http://creativecommons.org/)
    Je MAG NIET je track verpreiden voor commerciele doeleinden.
    Je MAG NIET je track afspelen op een podcast, radiouitzending, onlinestream of soortgelijk.
    Je MAG NIET je track op een pagina zetten om te streamen (zoals MySpace, of een artiestenprofiel-Hyves).
    Je MAG de track weggeven - ook voor commerciele doeleinden - voor zolang de lengte minder dan 30 seconden is.
    Je MAG NIET je track online of privé verkopen tenzij je toestemming hebt van het label of de artiest van wie de originele track was.

En, ik weet, sommige A&R managers, artiesten en de meeste beginnende producers nemen deze regels niet serieus. Echter, als je er zeker van wilt zijn dat je alles goed geregeld hebt, vraag dan aan de artiest of het label wat je wel en niet mag doen. En let er dan ook op dat je het schriftelijk op papier moet hebben (een e-mail met "ja, je mag het gebruiken", is dus eigenlijk niet voldoende!)

Verdere vragen mogen gesteld worden door middel van het reactieveld hieronder =)

Overigens raad ik aan om in dergelijke zaken, je in te schrijven bij een vakbond voor muzikanten! Ja, die bestaan =) Google en gij zult vinden. Rechtsbijstand en belastingadvies is een pré.
    Last edited by Patrick Godschalk; Saturday-10-04-2010, 21:51.

Geld dit ook voor dj's die in een club een mix maken?

Comment

Ik zie jou nog niet in een club live produceren. Dit gaat over producers, niet over DJ's. Overigens dient de desbetreffende horeca-aangelegenheid over een licentie bij SENA te beschikken om muziek te vertonen, afhankelijk van of dit achtergrondmuziek is of amusementmuziek, en hoeveel bezoekers er komen. Neem dit dus ook op in je algemene voorwaarden.

Comment

ik heb een remix gemaakt van blame-calvin harris [ALLEEN DE VOCAL] maar die dag ik dan niet op facebook zetten

Comment

Working...
        X