Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe maak ik een hard klinkende bass drum?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe maak ik een hard klinkende bass drum?

Oké. Laat ik eerst even duidelijk stellen dat je nooit dit zomaar klakkeloos moet kopieren en dan niets meer eraan doet. Wees origineel. Wees creatief.

Ook is het belangrijk dat je weet WAAROM dit werkt om de rest van je track af te maken. Waarom post ik dit dan alsnog? Omdat iedereen weet hoe moeilijk het kan zijn om aan een track te beginnen, als je een leeg Ableton/Cubase/FL/whatever schermpje hebt. De meeste beginnen dan met een bassdrumpje, maar als dat niet goed klinkt, kan het al snel frusterend zijn.

Dus, hoe moet het dan?

1) Pak een goed klinkende bassdrum, die flinke power heeft in de middentonen. Wanneer je deze selecteert, kijk naar de waveform, pak het hoogste punt, en zet het begin van je sample play daar. Het resultaat is een 1 kHz clip die je niet kunt krijgen met EQ. Wanneer je klaar bent, trim de kick, en verwijder de lage frequenties (bijvoorbeeld tot 500 Hz).
    2) Pak een andere kick (bijvoorbeeld een 808 classic kick) met veel lage frequnties en verwijder de treble tot 1 kHz.
    3) Zet ze in je arrangementvenster en maak er een leuk loopje van, terwijl ze allebei op het zelfde moment spelen. Zet daarna een delay op de lage kick, maar slechts 2 of 3 milliseconden.
    4) Voeg ze samen in één sample (kicks zijn altijd mono), indien nodig kun je het resultaat nog resamplen of rerecorden.
    5) Compress de nieuwe kick met een 11 ms attack, een treshold van -10/15 dB en een ratio van 4 of 5:1, en GEEN release.
    6) EQ indien nodig (maar meestal niet =) )

En klaar! Nu kun je verder je kick gaan tweaken, en hopelijk voldoende inspiratie op doen voor je percussie, pads, strings etc. etc. Have fun.

Wah, verkeerde forum. Schopje naar C&S Kennisbank?
    Last edited by Rick; Monday-07-06-2010, 15:27. Reason: Verplaatst.

Comment

Working...
    X