Wat is nou eigenlijk het beste? Mac of PC voor een muziekcomputer?
Ga naar elk willekeurig forum, waarschijnlijk inclusief deze, en stel die vraag eens. Plotseling verandert de gehele sfeer. Even voel je iedereen je aankijken, hetzelfde gevoel als toen je vriendin vorig jaar valentijnsdag (weer) vergat. Oude leden, moderators en admins snellen naar het topic toe om te vragen: "Je hebt toch niet die vraag gesteld?" "Daar gaan we niet over discussiëren, sorry!" Maar meestal is het te laat. Je hebt je gemengd in een platformoorlog van al twee decennia.
Ervaren forumgebruikers weten dat er niets zo snel een ruzie veroorzaakt als een PC vs Mac discussie. Het is alsof je in één van de mindere kroegen zit. Zodra een idioot "Ik gebruik een Mac voor muziek en HET WAS VERSCHRIKKELIJK!" roept (vervang door PC als je een Mac-aanhanger bent), is het alsof iemand net een bierflesje kapot slaat. Chaos. Iemand zet de jukebox aan op 30 plays van Elton John's Saturday Night's Alright For Fighting. De traffic op het forum gaat met sprongen omhoog, en mensen komen van over de hele wereld om het aankomende bloedbad te bekijken. In de ene hoek hebben we de Mac mooiboys met neuzen hoog in de lucht, terwijl ze plaatjes omhoog houden van Steve Jobs, de messias van Macdom. In de andere hoek hebben we de Microsoft bierzuipers, die de vaandel van Bill Gates hooghouden, met de subcultuur van codehackers die al bezig zijn met een virusje maken om in hun eigen team te verspreiden. Je hebt de mensen die liever vechten dan proberen, de ex-hippie vredestichters die alles proberen goed te praten, de mensen die het niet kan schelen, als ze maar gelijk hebben. Waarom? Iedereen vindt dat ze de intelligentie hebben om de magische woorden uit te spreken die de oorlog voor altijd beëindigd. De volgende persoon pareert met een beledeging, en beide belanden op de vloer, terwijl ze rollen in het gemorste beer en gebroken glas. Mac of PC? Als je geluk hebt, zullen een paar simpele argumenten je kunnen helpen, en dan degene die ook echt ergens op slaan.
Welk computerplatform je kiest is een veel verder reikende beslissing dan de keuze van een mixer, mic of monitor, of met wie je een biertje gaat drinken. For the record, ik probeer hier neturaal te zijn. Ik heb en gebruik beide platformen (en nog Linux daarnaast). Een simpel antwoord is dat er geen "beste" platform is. Het is anders voor iedereen. Een computer is gewoon een stukje apparatuur, geen religie. Gebruik wat je wil. Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Voor wat het waard is, hier is de mijne.
Maar in plaats van simpelweg de pluspunten van elk platform op te noemen, wat ontzettend saai en na een dag al verouderd zou zijn, noem ik de grootste nadelen van beiden op, en beide platformen hebben er ongeveel evenveel. In plaats van je te concentreren op wat het beste is, kun je je beter afvragen waar je je aan gaat ergeren voordat je iets koopt. Hieronder staan de dingetjes die je je pas realiseert als je een PC of Mac hebt gekocht, vaak nadat het al te laat is.
Prijsfactoren
Macs worden goedkoper bij de basismachines zoals de Mac Mini, Macbook en iMac. Maar, een volledige desktop Mac gaat je meer kosten dan een PC van gelijkwaardige prestaties. Je kan €2299,- neerleggen voor de betere Mac Pro's zonder extra's zoals harde schijven en geheugen, die je nodig hebt als je serieus wilt gaan produceren. Dus tel daar nog maar 1000 euro bij op. Mac's zijn altijd duur geweest. Naast de prijs is er een vrij hoge afschrijving. Je kan je Mac niet upgraden, behalve dan het toevoegen van geheugen, harde schijven en externe apparatuur. Je kan geen nieuwe moederborden, processors, voedingen, behuizingen of andere onderdelen vinden om een nieuwe Mac te maken vanuit een oude.
Dat maakt de Mac een wegwerpapparaat. Je kan geen "barebone" mac kopen zonder een muis, toetsenbord en hardeschijven. Wanneer je een snellere processor wilt, koop je een nieuwe Mac. Als je geluk hebt kun je de harde schijven nog redden. Je kan natuurlijk je USB en FireWire drives ook houden. Geheugen is niet zo makkelijk over te zetten. PCI kaarten kunnen in moeilijkheden raken. De Mac Pro bijvoorbeeld, heeft geen PCI ondersteuning meer, daar is PCIe voor in de plaats gekomen. Apple wisselt nogal van standaard. Ze hebben hun gebruikers gepind op dure SCSI schijven, en laten die mensen dan vallen. Ze ontwerpen monitors met speciale ADC connectoren, en discontinue'en ze dan. Nu gaat PCI weg, tot de ergernis van degene met UAD-1 kaarten en SCSI verbinding met oudere E-MU en AKAI samplers. Zucht. Wanneer je een Mac koopt en bij een Mac wilt blijven, moet je ook rekening houden met Apple die deze (vaak dure) veranderingen doorvoert.
PC's zijn goedkoper, niet alleen de aanschaf, maar ook in de lange termijn omdat je ze kan upgraden. Feitelijk, is het beter om je eigen PC te bouwen dan om er één kant-en-klaar te kopen. Waarom? Dan kun je de kwaliteit van de componenten zelf bepalen, en het moederbord kopen met de slots en verbindingen die je nodig hebt. Je kan nog steeds moederborden met legacy slots en connectors voor oude hardware kopen als je goed zoekt. Wanneer het systeem veroudert, kun je simpelweg een nieuw moederbord en een nieuwe CPU erin zetten, en misschien wat nieuw RAM geheugen. Op deze manier kun je hetzelfde krijgen als een kant-en-klare, nieuwe PC voor rond de €400-€700,-. Met zulke bedragen kun je je PC elke twee jaar wel even upgraden en daardoor een snelle machine hebben. Dat is leuk, maar helpt uiteindelijk niet met het produceren van muziek.
Prestaties vs productiviteit
Dat Mac's sneller zijn dan PC's is een broodje aap. Je kan de verhalen over benchmarks en MIPS vergeten en subjectief zijn. Mac's voelen persoonlijk langzamer aan, gezien hoe snel je kan werken. Is dat een probleem? Niet echt. De Mac compenseert dat door een conflictresistent systeem te leveren, dus uiteindelijk, is de Mac productiever. Je bespaart tijd doordat je niet hoeft te tweaken of problemen hoeft te troubleshooten. Daardoor heb je meer tijd voor je projecten. Ja, PC's kun je tweaken en tunen voor hoge prestaties. Je kan de processor overklokken, geheugen versnellen en alles optimaliseren tot zelfs de clustergrootte van de harde schijf. Je kan grotere fans erin zetten, nieuwe video kaarten en BIOS variabelen een week lang tweaken als je wil, en soms krijg je daardoor geweldige prestaties. Maar, al dit werk is nog steeds geen muziekproductie. Het ironische is, dat hoe meer prestaties je hebt, hoe minder productiviteit. Maar, een afgetweakte PC is s n e l ! En als je je Windowsinstallatie tweakt, dán heb je pas prestaties. Dat is mooi als je hard werkt, want je PC kan het niet alleen bijhouden, het spoort je ook aan om nog sneller te werken. Dat is iets wat Macvolk het minst begrijpt (en waarom alle hardcore gamers allemaal op PC zitten).
PC's zijn moeilijker om mee te werken? Vraag het je af. Met zoveel verschillende moederborden op de markt en tientallen verschillende chipsets die dingen aansturen, is het makkelijk om een een conflict te krijgen. Fabrikanten van PC onderdelen brengen gewoonlijk apparatuur uit voordat het af is, en verwachten dat jij het update om de probleme nte verhelpen. Vanwege deze markttendens, heb je geen keus dan om te gaan troubleshooten en deze problemen zelf op te lossen wanneer het gebeurt. Is het een hardware iets? BIOS instellign? Een driver? De PCI slot waar je de geluidskaart in hebt gezit? Of zit het in het register? Een virus? Worm? Service Pack incompitabiliteit? Je kan misschien "alles" uitproberen en 3, 10, of in een nachtmerriegeval, 50 keer opnieuw opstarten voordat je alles opgelost hebt.
Met de Mac krijg je het op één manier, de manier waarop het werkt, zo uit de doos. Alle moederborden komen van Apple. De OS komt van Apple. Apple zet alle machines in elkaar na een hoop testwerk. Er is een veel lagere kans van falen. Als er iets misgaat is het niet zo moelijk om de boosdoener te vinden. Een USB apparaat toevoegen of software installeren op een Mac is zelden moeilijk. Het is verbazingwekkend hoe weinig je hoeft te doen om het apparaat in topvorm te houden. Dat alleen maakt een Mac het waard voor veel mensen, en is voor mensen belangrijker dan de voordelen die je uit BIOS tweaks haalt.
Mac's hebben niet de problemen die PC's hebben met virussen en worms, nog niet in ieder geval. Sommige mensen gebruiken helemaal geen virusbescherming, iets wat ondenkbaar is op een PC die met het internet verbonden is. Je hoeft je niet aan te melden bij een internet security regime, en je hoeft niet op een virusscanner te wachten als je je computer opstart. Je hoeft je geen zorgen te maken over je buren die in je financiële informatie mee kijken of door je systeem aan het bladeren zijn. Ik denk dat de meeste Mac gebruikers hier geeneens over nadenken, een beetje zoals computergebruik was toen ik nog een klein Patrickje was, maar dan zonder het trage internet.
Muziekoverwegingen
Ik heb nog niets gezegd over muziek. Dus laten we het daar dan over hebben, maar let op, dit zijn algemene zinnetjes die niet altijd op jouw systeem van toepassing zijn.
Beide platforms hebben software die alleen op dat specifieke systeem draait. De PC heeft Sonar, Sound Forge, Fruity Loops, Adobe Audition. De Mac heeft Logic, GarageBand, Digital Performer, Peak, Soundtrack Pro. Maar er is meer. Beide platformen kunnen overweg met Ableton, Cubase, Nuendo en Pro Tools. Gelukkig zijn de meeste (maar niet alle) softsynths en samplers en plugins cross-platform.
Maar waar we het over kunnen hebben zijn de processorsnelheid en werksnelheid. Een snelle PC die Sonar of Cubase draait is ontzettend snel, die met gemak een hoop reverb VST's aan kan. Een Mac G5 heeft een zeer grote reserve aan vermogen voor realtime processing. Gemakkelijker kun je het niet zeggen. Elke PC is een verschillende cluster aan variabelen. Het belangrijkste op een PC platform is om die variabelen goed te krijgen.
Veel desktop Mac's zijn zeer stil om te werken. Dat is mooi als je het in dezelfde kamer zet als waar je produceert. Je kan je PC ook stil krijgen, door andere fans, voedingen en behuizingen te plaatsen.
Er zijn wat technische verschillen in hoe een Mac en een PC audio en MIDI apparaten gebruiken. De Mac heeft duidelijk betere toegang tot je MIDI en Audio systemen in de Audio/MIDI Utility, vergeleken met de Windows "Geluiden" configuratie. Je kan meer details in een Mac configureren. Maar, dit is geen feature waar je niet zonder kan omdat op een Mac of een PC, je er nauwelijks gebriuk van maakt. Op een PC kun je een VSTPlugins maken waar je maar wil. Op een Mac zit het in je systeem of users library onder Audio.
Sinds Tiger (OSX 10.4) uitkwam op de Mac, kun je meerdere audio interfaces draaien. Voor deze upgrade had Windows een duidelijk voordeel.
Macs "klinken niet beter". PC's ook niet. Dat is een ander broodje aap. De computer doet toch niets met het geluid, dat doen de converters in je audio interface. Koop een RME Fireface voor wat voor platform dan ook, en je hebt hetzelfde geweldige geluid. De berekening die de CPU maakt om audioveranderingen uit te voeren is een functie van de applicatie, niet de CPU. De plugins en software instrumenten die het geluid aanpassen hebben niets te maken met het platform. Aangezien beide apparaten dezelfde harde schijven kunnen gebruiken, zul je ook geen verschil hebben in opslagcapaciteiten. Sommige mensen zeggen dat ze het verschil horen tussen somalgoritmen in hun mixprogramma's. Maar nogmaals, het is niet de Mac of PC die het verschil maakt, het is hoe de nummertjes verwerkt worden.
Je kan softwarepakketten beoordelen op het geliud. Hedendaagse opnamesoftware wordt geleverd met geluidsgenratoren -- soft synths, samplers, effecten. Deze "plugins" worden niet gelijkwaardig gemaakt. Apple verandert hier ook weer. Vroeger, als je een squencer kocht, kreeg je kleine, half-afgemaakte software instrumenten. Logic werkte oko zo voordat Apple het overkocht. Je kon alle plugins er nog bij kopen. Maar, Apple zette al deze plugins in LogicPro en heeft de prijs verhoogd van €600 naar €1000. En dan de verassing, Apple halveert het naar €500,-! Eén van de betere reden om een Mac te kopen is niet vanwege de betere hardware, maar voor Logic.
Professionaloverwegingen
Vroegâh in de jaren 90, waren Mac's dominant in opnamestudio's waar daadwerkelijk geld mee verdiend werdt. Als je geen Mac had, kreeg je ook geen werk. Dat is dramatisch veranderd in 2000. Vandaag de dag is het moeilijk om te zeggen welke populairder is. Je keuze bij een professionele studio is afhankelijk van je klanten, als in, je doelgroep. Mensen geven je af en toe projecten die ze hebben gestart op hun computers thuis, en als je het aan wilt nemen, moet je er ook mee aan de slag kunnen. Als je een Sonar Project krijgt of eentje die in Digital Performer is gemaakt, heb je niets aan een Mac. Maar, als je conctacten hebt lopen met mensen die volledig Mac-gebaseerd zijn, kan je je afvragen van wat ze van je verwachten. Als je een exclusief Mac-gebaseerd bent, kun je de opdrachten van producers die werken met Fruity Loops wel vegeten, net als die van videogameontwerpers voor op de PC.
Networken van een PC en een Mac
Een goede, professionele studio dient gewoon zowel een Mac als een PC te hebben, en moet met beide overweg kunnen, zodat van bovenstaande nooit sprake is. Zelfs als je al je werkk port naar je favoriete platform, zal het gemakkelijker zijn als je het andere platform ook tot je beschikking hebt. Je kan gemakkelijk een Mac met een PC netwerken vandaag de dag. Veel audio en video bestandstypen werken perfect op beide, zoals WAV en AIF, MP3, MOV, AVI, MP4. Als je een sequencer gebruikt op je Mac kun je je PC gebruiken als een host voor virtuele insturmenten; of de PC voor video en de Mac voor audio gebruiken voor een videoproject.
De oorlog is voorbij?
De geboorte van de Intel processors op het Mac platform is vrij bijzonder. Door Nova Development's Parallels Desktop te gebruiken kan je nu Windows OS op je Intel Mac installeren, en dan Windows draaien, zelfs Windows 7 naast Snow Leopard. En ja, dat werkt. Dit is het logische einde van de platform war van de besturingssystemen. Het is geen oorlog meer van OSX vs Windows, maar Apple hardware vs andere hardwareoplossingen. Uiteindelijk, is Windows stabiel en krachtig op de Mac. De Mac heeft hier dan als duidelijk voorbeeld dat je Logic én Sonar kunt draaien, en uiteindelijk, alles wat je wilt. De PC heeft alleen beperkte keuzes. Het zal nooit Logic, Final Cut Pro, Digital Performer of een andere OSX native software draaien. Dus, ter conclusie. De oorlog is voorbij en de Mac heeft gewonnen.. De PC biedt alleen éé nding: het is goedkoper en gemakkelijker om te upgraden. Maar het zal nooit "beter" zijn.
Nu de Intel processors een tijdje al uit zijn, hebben de meeste audio interfaces en software dat al ondervangen. Maar, oudere hardware en software kan een probleem zijn. Bijvoorbeeld, oudere versies van Cubase zullen niet werken buiten Rosetta op de Intel Macs. Dan zal je moeten upgraden naar Cubase 5 (4 werkt overigens ook). Veel soft synths hebben ook updates nodig.
Sammenvatting:
Je weet de vuistregel: kies de beste software en koop het platform waar dat het beste op draait. Dat dus. Maar er is meer. Beide platforms hebben zun eigen voordelen en nadelen. Het kan op budget aankomen, productiviteit, je klantenbasis, sequencerkeuze of je eigen voorkeur. Wat? Mijn mening? Heb ik al gezegd: koop allebei!
Ga naar elk willekeurig forum, waarschijnlijk inclusief deze, en stel die vraag eens. Plotseling verandert de gehele sfeer. Even voel je iedereen je aankijken, hetzelfde gevoel als toen je vriendin vorig jaar valentijnsdag (weer) vergat. Oude leden, moderators en admins snellen naar het topic toe om te vragen: "Je hebt toch niet die vraag gesteld?" "Daar gaan we niet over discussiëren, sorry!" Maar meestal is het te laat. Je hebt je gemengd in een platformoorlog van al twee decennia.
Ervaren forumgebruikers weten dat er niets zo snel een ruzie veroorzaakt als een PC vs Mac discussie. Het is alsof je in één van de mindere kroegen zit. Zodra een idioot "Ik gebruik een Mac voor muziek en HET WAS VERSCHRIKKELIJK!" roept (vervang door PC als je een Mac-aanhanger bent), is het alsof iemand net een bierflesje kapot slaat. Chaos. Iemand zet de jukebox aan op 30 plays van Elton John's Saturday Night's Alright For Fighting. De traffic op het forum gaat met sprongen omhoog, en mensen komen van over de hele wereld om het aankomende bloedbad te bekijken. In de ene hoek hebben we de Mac mooiboys met neuzen hoog in de lucht, terwijl ze plaatjes omhoog houden van Steve Jobs, de messias van Macdom. In de andere hoek hebben we de Microsoft bierzuipers, die de vaandel van Bill Gates hooghouden, met de subcultuur van codehackers die al bezig zijn met een virusje maken om in hun eigen team te verspreiden. Je hebt de mensen die liever vechten dan proberen, de ex-hippie vredestichters die alles proberen goed te praten, de mensen die het niet kan schelen, als ze maar gelijk hebben. Waarom? Iedereen vindt dat ze de intelligentie hebben om de magische woorden uit te spreken die de oorlog voor altijd beëindigd. De volgende persoon pareert met een beledeging, en beide belanden op de vloer, terwijl ze rollen in het gemorste beer en gebroken glas. Mac of PC? Als je geluk hebt, zullen een paar simpele argumenten je kunnen helpen, en dan degene die ook echt ergens op slaan.
Welk computerplatform je kiest is een veel verder reikende beslissing dan de keuze van een mixer, mic of monitor, of met wie je een biertje gaat drinken. For the record, ik probeer hier neturaal te zijn. Ik heb en gebruik beide platformen (en nog Linux daarnaast). Een simpel antwoord is dat er geen "beste" platform is. Het is anders voor iedereen. Een computer is gewoon een stukje apparatuur, geen religie. Gebruik wat je wil. Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Voor wat het waard is, hier is de mijne.
Maar in plaats van simpelweg de pluspunten van elk platform op te noemen, wat ontzettend saai en na een dag al verouderd zou zijn, noem ik de grootste nadelen van beiden op, en beide platformen hebben er ongeveel evenveel. In plaats van je te concentreren op wat het beste is, kun je je beter afvragen waar je je aan gaat ergeren voordat je iets koopt. Hieronder staan de dingetjes die je je pas realiseert als je een PC of Mac hebt gekocht, vaak nadat het al te laat is.
Prijsfactoren
Macs worden goedkoper bij de basismachines zoals de Mac Mini, Macbook en iMac. Maar, een volledige desktop Mac gaat je meer kosten dan een PC van gelijkwaardige prestaties. Je kan €2299,- neerleggen voor de betere Mac Pro's zonder extra's zoals harde schijven en geheugen, die je nodig hebt als je serieus wilt gaan produceren. Dus tel daar nog maar 1000 euro bij op. Mac's zijn altijd duur geweest. Naast de prijs is er een vrij hoge afschrijving. Je kan je Mac niet upgraden, behalve dan het toevoegen van geheugen, harde schijven en externe apparatuur. Je kan geen nieuwe moederborden, processors, voedingen, behuizingen of andere onderdelen vinden om een nieuwe Mac te maken vanuit een oude.
Dat maakt de Mac een wegwerpapparaat. Je kan geen "barebone" mac kopen zonder een muis, toetsenbord en hardeschijven. Wanneer je een snellere processor wilt, koop je een nieuwe Mac. Als je geluk hebt kun je de harde schijven nog redden. Je kan natuurlijk je USB en FireWire drives ook houden. Geheugen is niet zo makkelijk over te zetten. PCI kaarten kunnen in moeilijkheden raken. De Mac Pro bijvoorbeeld, heeft geen PCI ondersteuning meer, daar is PCIe voor in de plaats gekomen. Apple wisselt nogal van standaard. Ze hebben hun gebruikers gepind op dure SCSI schijven, en laten die mensen dan vallen. Ze ontwerpen monitors met speciale ADC connectoren, en discontinue'en ze dan. Nu gaat PCI weg, tot de ergernis van degene met UAD-1 kaarten en SCSI verbinding met oudere E-MU en AKAI samplers. Zucht. Wanneer je een Mac koopt en bij een Mac wilt blijven, moet je ook rekening houden met Apple die deze (vaak dure) veranderingen doorvoert.
PC's zijn goedkoper, niet alleen de aanschaf, maar ook in de lange termijn omdat je ze kan upgraden. Feitelijk, is het beter om je eigen PC te bouwen dan om er één kant-en-klaar te kopen. Waarom? Dan kun je de kwaliteit van de componenten zelf bepalen, en het moederbord kopen met de slots en verbindingen die je nodig hebt. Je kan nog steeds moederborden met legacy slots en connectors voor oude hardware kopen als je goed zoekt. Wanneer het systeem veroudert, kun je simpelweg een nieuw moederbord en een nieuwe CPU erin zetten, en misschien wat nieuw RAM geheugen. Op deze manier kun je hetzelfde krijgen als een kant-en-klare, nieuwe PC voor rond de €400-€700,-. Met zulke bedragen kun je je PC elke twee jaar wel even upgraden en daardoor een snelle machine hebben. Dat is leuk, maar helpt uiteindelijk niet met het produceren van muziek.
Prestaties vs productiviteit
Dat Mac's sneller zijn dan PC's is een broodje aap. Je kan de verhalen over benchmarks en MIPS vergeten en subjectief zijn. Mac's voelen persoonlijk langzamer aan, gezien hoe snel je kan werken. Is dat een probleem? Niet echt. De Mac compenseert dat door een conflictresistent systeem te leveren, dus uiteindelijk, is de Mac productiever. Je bespaart tijd doordat je niet hoeft te tweaken of problemen hoeft te troubleshooten. Daardoor heb je meer tijd voor je projecten. Ja, PC's kun je tweaken en tunen voor hoge prestaties. Je kan de processor overklokken, geheugen versnellen en alles optimaliseren tot zelfs de clustergrootte van de harde schijf. Je kan grotere fans erin zetten, nieuwe video kaarten en BIOS variabelen een week lang tweaken als je wil, en soms krijg je daardoor geweldige prestaties. Maar, al dit werk is nog steeds geen muziekproductie. Het ironische is, dat hoe meer prestaties je hebt, hoe minder productiviteit. Maar, een afgetweakte PC is s n e l ! En als je je Windowsinstallatie tweakt, dán heb je pas prestaties. Dat is mooi als je hard werkt, want je PC kan het niet alleen bijhouden, het spoort je ook aan om nog sneller te werken. Dat is iets wat Macvolk het minst begrijpt (en waarom alle hardcore gamers allemaal op PC zitten).
PC's zijn moeilijker om mee te werken? Vraag het je af. Met zoveel verschillende moederborden op de markt en tientallen verschillende chipsets die dingen aansturen, is het makkelijk om een een conflict te krijgen. Fabrikanten van PC onderdelen brengen gewoonlijk apparatuur uit voordat het af is, en verwachten dat jij het update om de probleme nte verhelpen. Vanwege deze markttendens, heb je geen keus dan om te gaan troubleshooten en deze problemen zelf op te lossen wanneer het gebeurt. Is het een hardware iets? BIOS instellign? Een driver? De PCI slot waar je de geluidskaart in hebt gezit? Of zit het in het register? Een virus? Worm? Service Pack incompitabiliteit? Je kan misschien "alles" uitproberen en 3, 10, of in een nachtmerriegeval, 50 keer opnieuw opstarten voordat je alles opgelost hebt.
Met de Mac krijg je het op één manier, de manier waarop het werkt, zo uit de doos. Alle moederborden komen van Apple. De OS komt van Apple. Apple zet alle machines in elkaar na een hoop testwerk. Er is een veel lagere kans van falen. Als er iets misgaat is het niet zo moelijk om de boosdoener te vinden. Een USB apparaat toevoegen of software installeren op een Mac is zelden moeilijk. Het is verbazingwekkend hoe weinig je hoeft te doen om het apparaat in topvorm te houden. Dat alleen maakt een Mac het waard voor veel mensen, en is voor mensen belangrijker dan de voordelen die je uit BIOS tweaks haalt.
Mac's hebben niet de problemen die PC's hebben met virussen en worms, nog niet in ieder geval. Sommige mensen gebruiken helemaal geen virusbescherming, iets wat ondenkbaar is op een PC die met het internet verbonden is. Je hoeft je niet aan te melden bij een internet security regime, en je hoeft niet op een virusscanner te wachten als je je computer opstart. Je hoeft je geen zorgen te maken over je buren die in je financiële informatie mee kijken of door je systeem aan het bladeren zijn. Ik denk dat de meeste Mac gebruikers hier geeneens over nadenken, een beetje zoals computergebruik was toen ik nog een klein Patrickje was, maar dan zonder het trage internet.
Muziekoverwegingen
Ik heb nog niets gezegd over muziek. Dus laten we het daar dan over hebben, maar let op, dit zijn algemene zinnetjes die niet altijd op jouw systeem van toepassing zijn.
Beide platforms hebben software die alleen op dat specifieke systeem draait. De PC heeft Sonar, Sound Forge, Fruity Loops, Adobe Audition. De Mac heeft Logic, GarageBand, Digital Performer, Peak, Soundtrack Pro. Maar er is meer. Beide platformen kunnen overweg met Ableton, Cubase, Nuendo en Pro Tools. Gelukkig zijn de meeste (maar niet alle) softsynths en samplers en plugins cross-platform.
Maar waar we het over kunnen hebben zijn de processorsnelheid en werksnelheid. Een snelle PC die Sonar of Cubase draait is ontzettend snel, die met gemak een hoop reverb VST's aan kan. Een Mac G5 heeft een zeer grote reserve aan vermogen voor realtime processing. Gemakkelijker kun je het niet zeggen. Elke PC is een verschillende cluster aan variabelen. Het belangrijkste op een PC platform is om die variabelen goed te krijgen.
Veel desktop Mac's zijn zeer stil om te werken. Dat is mooi als je het in dezelfde kamer zet als waar je produceert. Je kan je PC ook stil krijgen, door andere fans, voedingen en behuizingen te plaatsen.
Er zijn wat technische verschillen in hoe een Mac en een PC audio en MIDI apparaten gebruiken. De Mac heeft duidelijk betere toegang tot je MIDI en Audio systemen in de Audio/MIDI Utility, vergeleken met de Windows "Geluiden" configuratie. Je kan meer details in een Mac configureren. Maar, dit is geen feature waar je niet zonder kan omdat op een Mac of een PC, je er nauwelijks gebriuk van maakt. Op een PC kun je een VSTPlugins maken waar je maar wil. Op een Mac zit het in je systeem of users library onder Audio.
Sinds Tiger (OSX 10.4) uitkwam op de Mac, kun je meerdere audio interfaces draaien. Voor deze upgrade had Windows een duidelijk voordeel.
Macs "klinken niet beter". PC's ook niet. Dat is een ander broodje aap. De computer doet toch niets met het geluid, dat doen de converters in je audio interface. Koop een RME Fireface voor wat voor platform dan ook, en je hebt hetzelfde geweldige geluid. De berekening die de CPU maakt om audioveranderingen uit te voeren is een functie van de applicatie, niet de CPU. De plugins en software instrumenten die het geluid aanpassen hebben niets te maken met het platform. Aangezien beide apparaten dezelfde harde schijven kunnen gebruiken, zul je ook geen verschil hebben in opslagcapaciteiten. Sommige mensen zeggen dat ze het verschil horen tussen somalgoritmen in hun mixprogramma's. Maar nogmaals, het is niet de Mac of PC die het verschil maakt, het is hoe de nummertjes verwerkt worden.
Je kan softwarepakketten beoordelen op het geliud. Hedendaagse opnamesoftware wordt geleverd met geluidsgenratoren -- soft synths, samplers, effecten. Deze "plugins" worden niet gelijkwaardig gemaakt. Apple verandert hier ook weer. Vroeger, als je een squencer kocht, kreeg je kleine, half-afgemaakte software instrumenten. Logic werkte oko zo voordat Apple het overkocht. Je kon alle plugins er nog bij kopen. Maar, Apple zette al deze plugins in LogicPro en heeft de prijs verhoogd van €600 naar €1000. En dan de verassing, Apple halveert het naar €500,-! Eén van de betere reden om een Mac te kopen is niet vanwege de betere hardware, maar voor Logic.
Professionaloverwegingen
Vroegâh in de jaren 90, waren Mac's dominant in opnamestudio's waar daadwerkelijk geld mee verdiend werdt. Als je geen Mac had, kreeg je ook geen werk. Dat is dramatisch veranderd in 2000. Vandaag de dag is het moeilijk om te zeggen welke populairder is. Je keuze bij een professionele studio is afhankelijk van je klanten, als in, je doelgroep. Mensen geven je af en toe projecten die ze hebben gestart op hun computers thuis, en als je het aan wilt nemen, moet je er ook mee aan de slag kunnen. Als je een Sonar Project krijgt of eentje die in Digital Performer is gemaakt, heb je niets aan een Mac. Maar, als je conctacten hebt lopen met mensen die volledig Mac-gebaseerd zijn, kan je je afvragen van wat ze van je verwachten. Als je een exclusief Mac-gebaseerd bent, kun je de opdrachten van producers die werken met Fruity Loops wel vegeten, net als die van videogameontwerpers voor op de PC.
Networken van een PC en een Mac
Een goede, professionele studio dient gewoon zowel een Mac als een PC te hebben, en moet met beide overweg kunnen, zodat van bovenstaande nooit sprake is. Zelfs als je al je werkk port naar je favoriete platform, zal het gemakkelijker zijn als je het andere platform ook tot je beschikking hebt. Je kan gemakkelijk een Mac met een PC netwerken vandaag de dag. Veel audio en video bestandstypen werken perfect op beide, zoals WAV en AIF, MP3, MOV, AVI, MP4. Als je een sequencer gebruikt op je Mac kun je je PC gebruiken als een host voor virtuele insturmenten; of de PC voor video en de Mac voor audio gebruiken voor een videoproject.
De oorlog is voorbij?
De geboorte van de Intel processors op het Mac platform is vrij bijzonder. Door Nova Development's Parallels Desktop te gebruiken kan je nu Windows OS op je Intel Mac installeren, en dan Windows draaien, zelfs Windows 7 naast Snow Leopard. En ja, dat werkt. Dit is het logische einde van de platform war van de besturingssystemen. Het is geen oorlog meer van OSX vs Windows, maar Apple hardware vs andere hardwareoplossingen. Uiteindelijk, is Windows stabiel en krachtig op de Mac. De Mac heeft hier dan als duidelijk voorbeeld dat je Logic én Sonar kunt draaien, en uiteindelijk, alles wat je wilt. De PC heeft alleen beperkte keuzes. Het zal nooit Logic, Final Cut Pro, Digital Performer of een andere OSX native software draaien. Dus, ter conclusie. De oorlog is voorbij en de Mac heeft gewonnen.. De PC biedt alleen éé nding: het is goedkoper en gemakkelijker om te upgraden. Maar het zal nooit "beter" zijn.
Nu de Intel processors een tijdje al uit zijn, hebben de meeste audio interfaces en software dat al ondervangen. Maar, oudere hardware en software kan een probleem zijn. Bijvoorbeeld, oudere versies van Cubase zullen niet werken buiten Rosetta op de Intel Macs. Dan zal je moeten upgraden naar Cubase 5 (4 werkt overigens ook). Veel soft synths hebben ook updates nodig.
Sammenvatting:
Je weet de vuistregel: kies de beste software en koop het platform waar dat het beste op draait. Dat dus. Maar er is meer. Beide platforms hebben zun eigen voordelen en nadelen. Het kan op budget aankomen, productiviteit, je klantenbasis, sequencerkeuze of je eigen voorkeur. Wat? Mijn mening? Heb ik al gezegd: koop allebei!