Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies over aanschaf homestudio

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies over aanschaf homestudio

Hi,

Ik wil graag een kleine home-studio bouwen en hoop op wat advies over de apparatuur die ik nodig heb.
    Ik heb een krachtige laptop die ik wil gebruiken en waar Cubase ook op staat.
    Echter in de toekomst wil ik wel gewoon voor een computer gaan omdat dat wordt aangeraden ? (toch?)

Ik wil hele graag de MPC-1000 kopen en icm frooty loops aan de slag. Is dit mogelijk?
    Is hij trouwens ook makkelijk in gebruik?
    Verder heb ik thuis nog een synthesizer staan en wil ik een microfoon, koptelefoon en een mixer aanschaffen.
    Zie ik wat belangrijks over het hoofd?

Welke merken raden jullie mij aan?
    Ik wil in de toekomst voornamelijk hip-hop beats produceren maar wil me natuurlijk zo breed mogelijk kunnen oriënteren.

Advies en tips graag welkom.

MPC-1000 en fruityloops kan. MAAR bedenk dat de MPC een "stand alone " machine is. Wat ik hiermee bedoel deze heeft geluiden er al in zitten. Veel (Rap) artiesten/producer gebruiken een MPD32 (dit is enkel een MIDI controler) en de FPC plug-in in Fruity loops.
    (is een veel goedkopere oplossing) Kijk anders ook eens naar maschine van Native instruments als je een apparaat wil met geluiden er al bij.
    Zowel de MPC als de MPD als Maschine zijn makkelijk in gebruik en er zijn veel tutorials te vinden op youtube.

Wellicht dat een MIDI Keyboard interessant is om melodien mee te maken in FL. Voor de mixer zou ik gaan for Allen & Heath. Voor microfoons is het merk Shure erg populair en koptelefoon is heel persoonlijk en kun je het beste in een winkel een paar uitproberen.

Comment

Dank voor je uitleg.
      Het wordt denk ik inderdaad de MPD32.
      Als leek lijkt het me ook het handigst om daarmee te beginnen.

Nu werk ik vanaf een laptop.
      Is dit handig? Moet ik ergens op letten? Hoe zit het met de geluidskaart?
      Ben ik klaar?
      Waar moet ik op letten?

Hoe zijn de mixers van Behringer btw?

Hoop vragen hoop dat jullie me kunnen adviseren.
      Last edited by SJCN; Tuesday-30-08-2011, 01:04.

Comment

Ik persoonlijk denk wel dat het loont om een externe geluidskaart te nemen de meest ingebouwde geluidskaarten van laptops zijn bagger voor produceren. (zie topic over latency in de kennisbank)

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidska...t-details.html Dit zal al heel veel verschil maken in zowel geluidskwaliteit als latency.

Ik ben geen fan van Behringer, persoonlijk spaar ik liever door. Daarmee moet ik wel bekennen dat het niet slecht is gezien de prijs MAAR je krijgt waar je voor betaald en dat is bij Behringer niet veel.

Ik denk persoonlijk dat je nog geen mixer nodig hebt omdat je het meeste toch op de laptop doet (opnemen, afmixen etc.) ik zou dat geld besparen en eerder zoiets aanschaffen:
        http://www.bax-shop.nl/dj-hoofdtelef...t-details.html Ik heb deze gehoord in de winkel hier in de buurt en het geluid is echt GEWELDIG van die kop telefoon (AKG maakt ook heerlijk koptelefoons).
        Ik denk dat het belangrijker is dat je hoord wat je maakt en de speakers in de meeste, zo niet alle, laptops zijn te slecht voor woorden.

Als microfoon is dit een interessante keuze:
        Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

Deze heeft namelijk een USB adapter voor eenvoudig aansluiten op de PC
        LET OP: mocht je USB poorten te kort komen en een hub nodig hebben neem er een met stroom aansluiting. De MPD32 is het beste rechtstreeks op de laptop aan te sluiten en NIET via hub. Op deze manier heb je geen mixer nodig om de microfoon aan te sluiten.
        Later kun je altijd nog besluiten om een mixer aan te schaffen als je dat wil.

Comment

Originally posted by Mescalino View Post
          Ik persoonlijk denk wel dat het loont om een externe geluidskaart te nemen de meest ingebouwde geluidskaarten van laptops zijn bagger voor produceren. (zie topic over latency in de kennisbank)
          Dat zeker.
          http://www.bax-shop.nl/usb-geluidska...t-details.html Dit zal al heel veel verschil maken in zowel geluidskwaliteit als latency.
          Klopt ook, maar zou ik voor producing absoluut niet verkiezen.

De audio2 is immers een product dat voor digitale DJ's ontworpen is, hij biedt dan ook alleen maar twee outputs. Is dat erg? Op zich niet. Maar als je toch aan het producen gaat, is het mogelijk dat je ook wel eens iets wilt gaan recorden met behulp van je audio-interface, bijvoorbeeld door instrumenten, microfoons, samplers of synths aan te sluiten.

Presonus is op dat gebied bijna altijd safe, een Presonus Audiobox biedt al meer dan voldoende opties om lekker aan de slag te kunnen. Heeft twee microfooningangen en zelfs fantoomvoeding-ondersteuning voor condensatormicrofoons. Plus, je krijgt er nog een stukje gratis software bij ook. :) Is naar mijn idee dubbel en dwars het prijsverschil met de Audio2 waard.
          Ik ben geen fan van Behringer, persoonlijk spaar ik liever door. Daarmee moet ik wel bekennen dat het niet slecht is gezien de prijs MAAR je krijgt waar je voor betaald en dat is bij Behringer niet veel.
          Mixers van Behringer zijn prima, zeker als je de prijs bekijkt. Natuurlijk heb je altijd mensen die het uiterste van een mixer in het budgetsegment eisen, die dan enigszins teleurgesteld worden. Heb je niet teveel eisen en wil je niet teveel uitgeven, dan is Behringer een van de meest veilige opties in het budgetsegment als het om mixers gaat.
          Ik denk persoonlijk dat je nog geen mixer nodig hebt omdat je het meeste toch op de laptop doet (opnemen, afmixen etc.)
          Eens. Kan in de toekomst altijd nog, desnoods hang je er een MIDI-wing aan zodat je wel kunt schuiven, maar dat je wel alles digitaal houdt, zo lang mogelijk. :)
          Dat kan zelfs al met een simpele Behringer BCF2000. Die heeft zelfs gemotoriseerde faders!
          ik zou dat geld besparen en eerder zoiets aanschaffen:
          http://www.bax-shop.nl/dj-hoofdtelef...t-details.html Ik heb deze gehoord in de winkel hier in de buurt en het geluid is echt GEWELDIG van die kop telefoon (AKG maakt ook heerlijk koptelefoons).
          Ik denk dat het belangrijker is dat je hoord wat je maakt en de speakers in de meeste, zo niet alle, laptops zijn te slecht voor woorden.
          Hoofdtelefoon is inderdaad ook handig om te hebben. Ik zou er echter wel een hoofdtelefoon voor nemen die het geluid niet zoveel kleurt zoals een HD-25. Je komt dan immers wat 'bedrogen' uit wanneer je je productie op een ander speakersysteempje gaat beluisteren. AKG qua hoofdtelefoons is wel erg interessant om naar te kijken overigens. KRK heeft ook studio-hoofdtelefoons in een aardig segment.
          Als microfoon is dit een interessante keuze:
          Bax-shop.nl is de goedkoopste webwinkel en muziekwinkel voor DJ\'s, producers en muzikanten. Met alles op het gebied van Licht, Geluid, DJ Gear, Audio/Video. Bax-shop.nl is volwaardig Thuiswinkel.org lid en biedt je altijd de beste XXL service.

Deze heeft namelijk een USB adapter voor eenvoudig aansluiten op de PC
          LET OP: mocht je USB poorten te kort komen en een hub nodig hebben neem er een met stroom aansluiting. De MPD32 is het beste rechtstreeks op de laptop aan te sluiten en NIET via hub. Op deze manier heb je geen mixer nodig om de microfoon aan te sluiten.
          Later kun je altijd nog besluiten om een mixer aan te schaffen als je dat wil.
          Ik zou zelf eigenlijk totaal geen SM 58 kiezen voor het recorden in een studio, maar dat is misschien mijn eigen persoonlijke voorkeur. Je hebt immers geen mogelijkheden voor shockmounts, popfilters enzovoorts.
          Ik zou liever in de richting van Rode kijken. Prima microfoontjes, ook in de lagere prijsklassen. Met een Rode NT1A Anniversary Edition heb je op een statief na alles bij de hand om leuke opnames te maken met een prima kwaliteit.

En omdat de Audiobox fantoomvoeding heeft, kan die microfoon daar perfect op worden aangesloten. Wel het +48V knopje indrukken. :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
            Dat zeker.

Klopt ook, maar zou ik voor producing absoluut niet verkiezen.

De audio2 is immers een product dat voor digitale DJ's ontworpen is, hij biedt dan ook alleen maar twee outputs. Is dat erg? Op zich niet. Maar als je toch aan het producen gaat, is het mogelijk dat je ook wel eens iets wilt gaan recorden met behulp van je audio-interface, bijvoorbeeld door instrumenten, microfoons, samplers of synths aan te sluiten.

Presonus is op dat gebied bijna altijd safe, een Presonus Audiobox biedt al meer dan voldoende opties om lekker aan de slag te kunnen. Heeft twee microfooningangen en zelfs fantoomvoeding-ondersteuning voor condensatormicrofoons. Plus, je krijgt er nog een stukje gratis software bij ook. :) Is naar mijn idee dubbel en dwars het prijsverschil met de Audio2 waard.
            Ah inderdaad, daar had ik even geen erg in. De audiobox lijkt me dan een uitstekende keuze.

Mixers van Behringer zijn prima, zeker als je de prijs bekijkt. Natuurlijk heb je altijd mensen die het uiterste van een mixer in het budgetsegment eisen, die dan enigszins teleurgesteld worden. Heb je niet teveel eisen en wil je niet teveel uitgeven, dan is Behringer een van de meest veilige opties in het budgetsegment als het om mixers gaat.

Eens. Kan in de toekomst altijd nog, desnoods hang je er een MIDI-wing aan zodat je wel kunt schuiven, maar dat je wel alles digitaal houdt, zo lang mogelijk. :)
            Dat kan zelfs al met een simpele Behringer BCF2000. Die heeft zelfs gemotoriseerde faders!
            Waar, ik heb ook niet gezegd dat ze slecht zijn maar persoonlijk zou ik iets doorsparen. Maar heb je niet veel te besteden dan is it een prima keus.

Hoofdtelefoon is inderdaad ook handig om te hebben. Ik zou er echter wel een hoofdtelefoon voor nemen die het geluid niet zoveel kleurt zoals een HD-25. Je komt dan immers wat 'bedrogen' uit wanneer je je productie op een ander speakersysteempje gaat beluisteren. AKG qua hoofdtelefoons is wel erg interessant om naar te kijken overigens. KRK heeft ook studio-hoofdtelefoons in een aardig segment.
            Ik heb de HD-25 mk-II dacht ik hier in de winkel gehoord en vond hem goed klinken. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik ook de AKG heb gehoord van dezelfde prijs ongeveer en de sennheiser klonk iets warmer maar niet veel ten opzichten van de AKG. Ik hoorde van de verkoper daar dat de HD-25 de meest verkochten producer hoofdtelefoon is. Maar de AKG is ook erg goed en loont zeker de moeite om hem te beluisteren. (de grootste tegenvaller was de Beats van Dre, de kleinere schelp uitgave. Die klonk echt slecht)

Ik zou zelf eigenlijk totaal geen SM 58 kiezen voor het recorden in een studio, maar dat is misschien mijn eigen persoonlijke voorkeur. Je hebt immers geen mogelijkheden voor shockmounts, popfilters enzovoorts.
            Ik zou liever in de richting van Rode kijken. Prima microfoontjes, ook in de lagere prijsklassen. Met een Rode NT1A Anniversary Edition heb je op een statief na alles bij de hand om leuke opnames te maken met een prima kwaliteit.

En omdat de Audiobox fantoomvoeding heeft, kan die microfoon daar perfect op worden aangesloten. Wel het +48V knopje indrukken. :)
            De reden dat ik voor de shure koos was ivm de USB dongle maar met de audiobox is dat niet van belang en dus geloof ik je wel dat de Rode een betere optie is.

Comment

Jeej Bedankt voor de uitleg en advies!

Nou de MPD32 is binnen en de Rode NT1.

Nu is mijn vraag.

Ik heb een laptop maar volgens mij wordt dat afgeraden.
              Wat hebben jullie?

Ik heb een compaq hier liggen met Core 2 Duo T5500 Processor 1.66GHz, 512MB RAM
              Niet geweldig volgens mij.
              Ik kan een tweedehands desktop krijgen met dezelfde processor met 4GB geheugen en 1 TB werkgeheugen.
              Is deze processor voldoende?
              Ik kan ook niet teveel uitgeven aan een nieuwe desktop omdat ik er ook een geluidskaart in moet laten bouwen.
              Welke hebben jullie en wat adviseren jullie mij?

Is het onzin om een desktop aan te schaffen en red ik het met mijn laptop als ik werk vanaf een externe geheugen en een externe geluidskaart?

En welk software? Moet ik die kopen of is die ook ergens te downloaden?

Dank vast.
              Last edited by SJCN; Thursday-01-09-2011, 21:41.

Comment

Ikzelf gebruik een:
                AMD Phenon II 955 Black edition 3.2Ghz Quad core met 4GB Ram

Je hald een paar termen door elkaar. 4GB is Werk geheugen ende 1TB zal je harde schijf zijn.
                512Mb RAM is veel te weinig voor producen is 4MB ZEER sterk aanbevolen. De processor zit ook een beetje op het minimalen.

Maar om een goed advies te geven kijk naar de systeem eisen van de producer software maar ik ben bang dat de laptop niet zal lukken en de pc daar heb ik ook twijfels over maar nogmaals wat will je gaan draaien? (software bedoel ik dan)

Comment

Working...
                X