Announcement

Collapse
No announcement yet.

Platenlabel starten

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Platenlabel starten

Hallo allemaal,

ik ben van plan om in de toekomst een platenlabel te starten (BV),
    ik dacht zo rond juli 2012, vanwege de mooie wetten die er dan komen.

Ik produceer zelf ook, in juli 2012 ongeveer 3 jaar.
    Ik studeer sinds kort bedrijfseconomie dus het bedrijfstechnische gedeelte zal waarschijnlijk wel goed gaan.
    Alleen heb ik weinig verstand van wat er gebeurt binnen een platenlabel, naast dat er contracten gemaakt moeten worden tussen label en artiest etc.

Dus ik vroeg mij af, tegen wat voor kosten loopt een platenlabel aan; naast belasting en de KvK?
    Het gaat hierbij om een digitaal label.

Alvast bedankt!
    Last edited by Martin94; Friday-14-10-2011, 23:21.

Als je een bv wil starten moet je al beginnen met een storting van xx duizend euro. Dus dat is je eerste kostenpost.

Wij hebben ook over een bv nagedacht maar zagen het als starter niet zo zitten. Waren de kosten toch een beetje tehoog voor.

Comment

Het mooie is dat die verplichte eigen bijdrage in juli 2012 vervalt, net als de verplichte notariele akte.

Maar welke rechtsvorm hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Ik had ergens gelezen dat je het label ook aan moet melden bij BUMA/Stemra?

Comment

Wij hebben momenteel een v.o.f maar we zijn geen platenlabel maar meer een drive in / event support bedrijf.

Ook is een bv pas interresant als je meer dan xx euro per jaar verdient.

Hoe het precies zit weet ik ook biet meer ben geen boekhouder. Dit alles word door onze boekhouder geregeld en hij rade het af.

Comment

leuk dat je een platen label wil beginnen. wat voor soort muziek had je in gedachten. en wat voor genre,s ik maak voornamelijk dance,maar ook house,happy hardcore,en bijna alle soorten trance spreken me aan.

heb je nagedacht over copy right,legale software,legale samples,controle daarop wat voor niveo je zoekt??. ect.

ik zal graag een demo willen sturen als mijn nieuwe track af is.
          die komt uit op 27st.
          Last edited by donkey kong; Sunday-16-10-2011, 09:49.

Comment

15 euro,

Misschien de moeite waard om te bestellen en te lezen.

Voorwat betreft juridisch advies met betrekking to contracten, copyright ed. loop eens bij een notaris binnen wellicht dat hij je hier in kan adviseren.
            Lijkt mij dat je de verantwoordelijkheid bij de artiest legt om zo jezelf in te dekken. De controlle hier op is heel moeilijk je kan (hoewel ik het afraad om samples te gebruiken) een sample zover verbouwen dat hij klinkt als een andere sample die je niet gekocht hebt. Software is relatief eenvoudig te controleren door het laten zijn van een aankoop bon.
            Ik denk echter dat je als bedrijf je meer bezig moet houden met verkoop/pr en dat soort zaken (zonder natuurlijk copyright uit het oog te verliezen).
            Echter ik ben geen jurist en alleen een jurist kan je hier echt goed in adviseren.

Comment

Originally posted by donkey kong View Post

heb je nagedacht over copy right,legale software,legale samples,controle daarop wat voor niveo je zoekt??. ect.
              Copyright kan je vastleggen bij de BUMA/Stemra.
              Verantwoordelijkheid over legale software gaat bij de producer zelf liggen, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van een controle op software, je ziet ook regelmatig in producerfilmpjes dingen als 'Team AiR' bij de VST's dus ik denk dat ze niet al te vaak controleren.

De muzieksoort zal zowel dance als harddance zijn.
              Ik produceer zelf progressive house en hardstyle, dat zullen dan dus ook gelijk de eerste 2 sublabels zijn.
              Ik heb al een paar ideeën over de structuur van het label, opbouw en namen etc.

Het niveau van de producties zal heel hoog liggen, perfecte afmix, creatief, etc.
              Er zullen ook eisen gesteld worden aan de producer; bijvoorbeeld over kennis.

@ronennieshow, ja dat klopt, misschien verander ik de rechtsvorm wanneer er meer omzet gedraaid word van eenmanszaak naar een BV, lijkt me een beter plan.

@Mescalino, ik zal eens kijken naar dat boek.
              Elk label doet inderdaad vooral PR/verkoop, bij dit label ook en (in het begin) waarschijnlijk ook de bookings.
              Last edited by Martin94; Sunday-16-10-2011, 18:22.

Comment

Ik heb zelf ook jaren lang een platenlabel gerund samen met een vriend van mij, eigenlijk waren het er meerdere (1 hoofdlabel en 2 sublabels). Omdat je tegenwoordig natuurlijk niet meer te maken hebt met het persen van vinyl, laten drukken van CD's, hoesjes maken etc etc kun je hier leuk mee verdienen en neemt het weinig kosten (dus risico) met zich mee.

Aan de ene kant is het natuurlijk erg leuk dat je makkelijk een label kunt starten, aan de andere kant ben ik van mening dat dit de muziekindustrie een beetje vervuild; er komt TEveel muziek uit van goede kwaliteit.

Daarnaast heb je gewoon echt GOEDE tracks nodig en bekende namen om je label tot een succes te maken. Ik neem aan dat je hier wel aan kunt komen, het belangrijkste is dan om die grote namen (of potentiele) grote namen vast te houden aan je label. Dat wilt niet zeggen dat je ze een wurgcontract moet aanbieden maar zorg ervoor dat ze loyaal aan je blijven! Een van de eerste releases op mijn label was van Nicky Romero, iedereen vroeg zich toen nog af wie dat nou precies was......op dit moment is hij heel erg hard op weg om de nieuwe Tiesto te worden :)

Ik denk dat het nu ook wel moeilijk is om op verkoopsites als Beatport, Traxsource en Dance-Tunes binnen te komen. Ook zij hebben door dat er teveel labels gestart worden en zijn daarom huiverig om nu nog nieuwe labels toe te laten op hun website.

In ieder geval SUCCES! Het is erg leuk om je eigen label te hebben en hier nieuwe tracks voor te zoeken, contacten leggen met producers enz :)

Comment

Working...
                X