Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dutch lead synth, hoe maak ik mijn eigen geluid?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dutch lead synth, hoe maak ik mijn eigen geluid?

Hey hoi,

Ondertussen draai ik alweer bijna 1.5 jaar, deze vakantie (waar nog maar 2 weken van over is) heb ik een nieuwe dj controller & hoofdtelefoon aangeschaft voor het draaien. Maar toch wil ik eigenlijk ook echt gaan producen om echt mijn eigen sound te ontwikkelen. Deze week dus mee bezig geweest en natuurlijk is dit niet iets wat je zo 1 2 3 leert net zoals met het draaien eigenlijk. Het is gewoon iets dat alsmaar blijft ontwikkelen.

Maar ik vroeg mij dus af, hoe maak ik nou een goede (eigen) dutch house synth? Ik kan nog zoveel video's op youtube kijken maar dat zijn allemaal geluiden van anderen, ik wil mijn eigen geluid... Hun geluiden kan ik door de video's dus wel na maken maar ondertussen heb ik nog steeds geen idee hoe ik mij eigen geluid opbouw.

Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen?

Alvast bedankt!

Brian (ik ga vanuit dat dat je naam is?),

Om te beginnen zit hier een ja en nee kant aan je verhaal qua vraag over het maken van goede (eigen) dutch house synths.

1) Er wordt zoveel muziek gemaakt dat een 'eigen sound' steeds moeilijker vindbaar is. Is niet erg, hierbij komt naast creativiteit dan ook technische skills om de hoek kijken.
    2) Youtube video's zijn er inderdaad in overvloed. Kwaliteit is vaak slecht en onduidelijk. Of hebben niet de complete inhoud. Daarintegen leer je wel bepaalde trucjes/technieken.

Dit gezegd te hebben komt het dus op 2 dingen neer, technische kennis en creativiteit.

Ik hanteer veelal de volgende stelling: 'het potentieel van je talent (creativiteit dus) wordt bepaald aan de hand hoe sterk/goed je kennis is op het gebied van componeren en arrangeren met je DAW en externe VST(i)'

Nu terug naar je vraag.
    Ik las dat je deze week dus er druk mee bezig bent geweest (is dit je eerste week van produceren in totaal?)

Het komt eigenlijk op heel veel oefenen neer. Een goed begin voor velen is dat je met een remix begint. Je hebt dan al een 'basis' van een liedje wat je kan aanpassen.

Je kan eventueel ook met die synth in dat liedje je best doen om het te manipuleren. En je eigen versie er van te maken.

Mijn laatste techniek die ik geef zijn, dutch house synths (leads) zijn veelal gepitched omhoog, of gaan dat alsnog doen. (Afrojack style is een goed voorbeeld daarvan) voor de rest is het heel heel heel divers. En zul je er zelf achter moeten komen.

Wel kan ik je uitleg geven over technische termen en wat ze doen en waarvoor ze gebruikt worden.

Hopelijk heb je nu een redelijk duidelijk antwoord.

Succes!

P.s. Welke DAW (produceer programma) gebruik je?

Comment

Bedankt voor je reactie Firespace, hier heb ik dus echt wat aan haha.

Het is voor mij niet echt letterlijk de eerste week dat ik produceer, eerder heb ik al eens pogingen gedaan om er mee aan de gang te gaan maar die zijn mislukt en toen heb ik het werk dus ook gewoon neer gegooid. Nu op de 1 of andere manier lijk ik veel beter te begrijpen hoe nummers in mekaar zitten en ik weet wat ik zelf wil.
      Die pogingen die ik deed waren met fl studio, begin deze week begon ik met ableton maar 2/3 dagen later toch weer over gestapt naar fl studio. Sinds deze week ben ik dus echt serieus bezig en wil ik er eigenlijk ook niet meer mee stoppen. Dat van die remix kan ik nog wel eens gaan doen, eerst maar eens zien dat ik een compleet flp project kan vinden.
      Maar ik wil inderdaad dat hoge gepitchte geluid hebben, alleen tja... hoe maak ik hem? Die video's die ik op youtube vind geven wel een minimum basis maar die geluiden vind ik gewoon te simpel en niet mooi.

Nogmaals bedankt!

Maar wat ik moet doen is dus eigenlijk, proberen proberen proberen.... netzolang tot ik er gek van word en dan nog lekker door gaan tot ik heb wat ik zoek?

Comment

Eigenlijk... Ja! Ik heb precies hetzelfde als zonet is genoemd. In het begin bak je er niks van, kan je alleen de allersimpelste beat maken (1 kick op elke tel, 1 hi hat op elke tel en een snare op tel 2 en 4). Maar als ik dan een paar filmpjes op youtube heb bekeken, dan weet ik ook een aantal technieken extra (bijvoorbeeld: hoe maak je een normale bass een vet dikke BASS). Die dingen doe ik dan precies na. Dan vervolgens in een nieuw 'project', doe ik het weer, maar dan voeg ik een plugin toe. Of gebruik ik een ander geluid of andere instellingen. En ik ga daar steeds verder in. Ik doe overigens niet echt aan remixes. Dat vind ik niet zo. Beetje eigen mening, maar dan heb ik het idee dat iemand anders het belangrijkste doet. En tot nu toe gaat het prima (naar mijn mening). Het belangrijkste? Volhouden. Of je nou elke dag een half uurtje oefent of 24/7 zit te produceren, maakt niet uit. Als je maar oefent ;)

EDIT: Met 3x Osc kan je wel leuke geluiden voor Dirty Dutch maken. Gewoon een beetje spelen en kijken welke vormen een leuk geluid geven. De ruis heeft niet zoveel zin, dat kan ik je wel zeggen. Om die tonen die veranderen te maken moet je in de piano roll linksboven zoeken naar een soort helling. Als je er met je muis op staat, staat er een tekstje bij, slide. Als je die selecteert, dan kan je die tonen maken. Je moet dan wel zorgen dat je een gewone en een slide toon heb staan. En ze moeten natuurlijk op dezelfde tijd staan. Je kan ook een klein stukje van de noot omhoog laten gaan. Bijv. 2 lang heb je C, en dan gaat ie ineens heel snel naar B (omhoog!). 2 tellen lang heb je B, en dan gaat ie weer snel terug. Zo kan je daar mee spelen. Succes! ;)
        Met de Parametic EQ 2 kan je ook leuke dingen uithalen. Gewoon de cijfertjes verplaatsen, in welke richting dan ook. Je hoort vanzelf wel wat er gebeurt.
        Last edited by Guest; Thursday-09-08-2012, 17:25.

Comment

@DJMa5treat tnhx, 3x Osc lukt me nog wel aardig en de EQ die je noemt zet ik er ook altijd boven op om het geluid nog die exra verandering te geven die het nodig heeft. Kicks die maak ik trouwens ook zelf met bazzism. (een basis die ik gister had gemaakt met fl studio: http://soundcloud.com/djbryzer/test-...-producing-for )

Wat jij dus doet doe ik ook. Iedere keer als ik wat nieuwe doe of probeer te doen dan maak ik daar gewoon een nieuw project voor aan zodat ik alles wat ik daarvoor heb gedaan nog een keer doe met aanpassingen die ik op dat moment wil.

Iemand verder nog dingen te zeggen? Vind het wel leuk eigenlijk om zo door de posts heen te lezen. Leer je ook een hoop van :)

Comment

Roughrider en Poulin zijn goede plugins (vind ik dan) voor Dubstep en Electro (wat jij maakte vind ik hier goed in de buurt liggen). Je moet toch echt even horen wat het doet. Dat kan ik niet goed uitleggen.
            Poulin is overigens moeilijk te vinden, heb ik toevallig ergens bij een tutorial gevonden:
            Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Hier word het gebruikt voor gitaar, maar is ook te gebruiken voor synths.

Comment

^Soortgelijke plugin gebruikte ik in ableton, tnhx. Zal ze eens opzoeken voor fruity loops :)

Comment

Working...
              X