Announcement

Collapse
No announcement yet.

Native instruments Maschine vs. AKAI APC 40 als beginnend producer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Native instruments Maschine vs. AKAI APC 40 als beginnend producer

Hallo,

Omdat ik wil gaan beginnen met het produceren van muziek ben ik al een tijdje rond aan het kijken voor een goede controller (+software) om dit waar te gaan maken.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Maschine van Native Instruments en de AKAI APC 40.

Mijn eerste keus is tot nu toe de Maschine omdat hier de produceer software al bij zit inbegrepen, alleen weet ik niet of deze software uitermate geschikt is om een hele track te produceren?

Of de Akai waar alleen Ableton Live lite bij zit inbegrepen en dan later eventueel upgraden naar de volledige Ableton live.

Ik hoop dat jullie mij wat tips hierover kunnen geven.

Dietch

Hallo Dietch,

Om te beginnen zal ik geen vergelijking gaan maken. Ik zal puur kort weergeven wat de Maschine (voor mij) betekent. Aangezien ik die heb.

Ik zal het in 3 stappen (kort) omschrijven en die zijn:
    1) Functionaliteit
    2) Layout
    3) Software

1: Functionaliteit,
    Prima, alles werkt zoals het hoort, je drukt een button of draait een knob en je ziet en hoort gelijk dat ie het doet. Supersnel! Vertraging is niet hoorbaar bij mij tenminste.

2: Lay out,
    Alles zit prima op de plaats. Het is echter wel zo dat links handige mensen de layout misschien andersom hadden gewenst. (zoals ik) Voelt solide aan, en de Pads kun je hypersensitive instellen. Daarnaast is het display zeer duidelijk leesbaar! Ook hebben vele buttons via de shift knop een 2e functie. Dit is wel nodig voor alle mogelijkheden die er zijn, alleen zit de shift knop naast de erase (oftewel verwijder) button. Ik heb al 2 of 3x gehad dat ik toen per ongeluk iets van een (onderdeel van) beat ging wissen. Meestal je laatste actie....

3: Software,
    Duidelijk en overzichtelijk. Veel gebruik van diverse kleuren om de verschillen zo goed mogelijk aan te geven. (Uiteraard veel gebruik van NL oranje en delfts blauw!) Voor de rest is de software perfect geïntegreerd met de controller. Geen foutmeldingen o.i.d. of haperingen. Wat jij doet op de controller volgt de software automatisch. Daarnaast is de software zowel stand alone als in een DAW te gebruiken. Ook is veel een drag en drop functie. Ideaal voor midi learn.

Persoonlijke tip,
    Ze adviseren om tijdens de software installatie/update je controller niet aangesloten te hebben met je pc/laptop. Dit is ECHT! noodzakelijk. Indien je dit niet doet dan krijg je (bij mij iig) veel foutmeldingen en is ie behoorlijk onbruikbaar totdat er een herinstallatie is gedaan ;).

Succes!

Comment

Als je linkshandig bent, dan kan je ook 2 controllers nemen, zoals de Novation Launchpad i.c.m. iets anders (is helemaal afhankelijk hoeveel je er voor over hebt). Dan kan je ze in de gewenste positie zetten. En je hebt veel meer Pads

Comment

@DJMa5treat, de persoon in kwestie wil per definitie of een Native instruments Machine of een Akai APC 40. Dan gaan we het niet hebben over een Novation Launchpad hebben eh ;)?

Daarnaast bedoel ik met andersom: 'spiegelen', dan helpt links of rechts zetten van de controller nog steeds weinig als de layout niet gespiegeld is ;).

Comment

Originally posted by Firespace Recordings View Post
          Succes!
          Kijk hier heb ik wat aan, bedankt voor je moeite! Het gaat toch de Maschine worden na het speuren op youtube en andere fora blijkt toch dat je er veel meer aan hebt dan aan de APC40 omdat hij net zo goed als controller voor Ableton is te gebruiken. Het enige nadeel is dat er geen faders op zitten maar daar kan ik wel mee leven.

@DJMa5treat

Launchpad heb ik inderdaad ook even naar gekeken maar die viel voor mij al snel af omdat er alleen maar drumpads opzitten en geen faders enzo.

Comment

@Dietch, dat wordt dan 5 euro :p...

Grapje!

In ieder geval wens ik je veel succes ermee, en als je vragen hebt, schroom niet voor een PM via Bax ok ;)?

Comment

Working...
            X