Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij uitzoeken hardware [spierziekte]

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hulp bij uitzoeken hardware [spierziekte]

Beste leden,

Ik ben nieuw hier op het forum en zal me daarom even kort voorstellen. Ik ben Joep, 19 jaar en student. Daarnaast heb ik een spierziekte waardoor ik beperkt in mijn spierkracht ben. Desondanks is gebleken al vanaf de lagere school dat ik een behoorlijk muzikaal en ritmisch vermogen heb. Een instrument bespelen zat er door mijn beperking echter niet in.

Door de enorme groei de afgelopen jaren in het digitaal produceren van dance/house/techno muziek lijken er voor mij echter wel mogelijkheden te zijn alsnog te kunnen produceren. Echter, dit zal grotendeels digitaal moeten gebeuren. Mijn vraag was eigenlijk of jullie me kunnen helpen de juiste hardware uit te zoeken.

De speakers
    Zoals iedere muzikant en producent wil ook ik fatsoenlijke speakers. Ik heb al een koptelefoon (Dr. Dre studio) die redelijk goed voldoet. Ik weet dat de Dre's geen volledig evenwichtige klank hebben, maar aangezien ik toch vooral house/techno wil produceren lijkt me dat geen probleem. De speakers die ik tot nu toe had bedacht te kopen, maar daar hoor ik graag jullie mening over, is de 'KRK RP 8' (2 stuks). Is dit geschikt? Het schijnen erg goede speakers te zijn. Daarnaast, denken jullie dat een subwoofer noodzakelijk is?

MIDI-toetsenbord
    Ik moet als MIDI-toetsenbord een behoorlijk kleine variant hebben, het liefst ook nog erg licht en met een niet al te zware aanslag. Hard drukken lukt namelijk niet. Ideaal zou zijn de grote van ongeveer een Apple-toetsenbord. Dit zijn denk ik maximaal 32 toetsen, minder mag ook. Ik dacht zelf aan de M-Audio Keystation Mini (http://www.bax-shop.nl/midi-keyboard...t-details.html). Is dit wat?

MIDI-drumpad/controller
    Ik weet niet zeker of dit nodig is als beginner en het zou me absoluut een hoop geld besparen, maar is bijvoorbeeld de 'Native Instruments Maschine Mikro groovebox controller' (http://www.bax-shop.nl/midi-drumpads...l#!prettyPhoto) een goede? Het is vooral belangrijk dat het een lichte aanslag heeft, iets zwaarder dan touchscreen (uiteraard) maar niet dat je echt (hard) moet drukken.

De software leek me redelijk eenvoudig, ik dacht zelf aan Cubase of Ableton. Wat raden jullie voor beginners aan?

Ik hoor graag van jullie, alvast enorm bedankt!

Joep

Hallo Joep,

dit lijkt mij een geschikt topic om even wat te tikken.

De speakers
    KRK is zeker goed qua prijs kwaliteit verhouding. Zelf hoe je met de RP 8 geen subwoofer meer omdat de conus groot genoeg is om de bass te leveren.

Desondanks kan je voor ongeveer diezelfde prijs 2x een KRK VXT 6 (2e hands) halen. De VXT serie is wat betreft de RP (= Rokit) net wat beter met betere componenten en gebogen panelen, hetgeen het geluid nog net wat 'eerlijker' laat klinken.

Budget is ongeveer 500 euro denk ik voor de speakers?

Midi-Toetsenbord
    Minder toetsen is niet per sé kleinere toetsen.
    Minder toetsen is wel een lichter apparaat.

Maar aangezien ze veelal op een vaste plek staan en niet meegenomen worden kun je (afhankelijk van je spierkracht) best voor een 49 of 61 midi keyboard gaan hoor ;). Daarnaast is merk niet per sé van belang. Aanslaggevoelige pads erop of faders en knobs kunnen handig(er) zijn dan de muis. Maar vereisen vaak een beetje spierkracht. In tegenstelling tot de muis die heel soepel hetzelfde kan als je het juiste knopje in de software hebt gevonden.

MIDI-drumpad/controller
    In eerste instantie niet noodzakelijk om te kunnen componeren. (In tegenstelling tot de speakers en midi toetsenbord)

Software heb je meer aan.
    Namen die ik zo kan opnoemen zijn (om mee te beginnen)
    - Nexus
    - Vanguard
    - Veangence (paketten geluiden o.a. veel drums zoals snares, kicks, hi hats en claps en FX)

Voor de wat meer kennis hebbende componist heb je o.a.
    - Sylenth1
    - Dune
    - Massive
    - Omnisphere
    - Z3ta +
    - Harmor

en zo zijn er nog wel meer,

In ieder geval hoop ik je zo even op weg heb geholpen.
    Eventueel als aanvulling een geluidskaart.

Lexicon heeft een aantal die prima werken voor hun budget. En zeker niet slecht zijn.

Succes!

Comment

Allereerst ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan! Ik had nog wel een paar vragen.

1) De KRK VXT 6 is volgens mij qua conus kleiner en komt daardoor toch tekort op het lage gebied? Vooral voor het produceren van dance/house/techno is het van belang dat ook de lage tonen goed hoorbaar zijn. En inderdaad, budget is ongeveer 500 euro voor de speakers. Mag ook 550 zijn, maar geen 700.
      2) Ik kan niet overweg met een heel groot MIDI-toetsenbord omdat mijn reikwijdte niet zo groot is. Twee octaven lijkt me voldoende. Echter, is het mogelijk het toetsenbord in te stellen dat elke toets bijvoorbeeld 3 tonen hoger/lager verspringt? In feite vergroot je daarmee wel het bereik.
      3) Qua software kende ik van naam vooral Cubase en Ableton, maar die geef jij niet in je rijtje weer. Waarom is dit? En welk pakket kan je voor een beginnende, maar hopelijk snel bij-lerende, producer aanbevelen?

Verder zoek ik nog een geluidskaart, het liefst aansluitbaar via USB en dus niet als inbouw. Welke kan je me aanraden?

Mijn totale budget voor een hele set is 800 tot maximaal 1.000 euro. Dat is wel redelijk voldoende toch?

Comment

1)Opzich is een grotere conus niet per sé beter. Het gaat mede om de kwaliteit van de conus. Anders kom je inderdaad uit op de Rokit 8 serie van KRK. Bij mijn weten zijn er geen andere spelers in dit segment waar KRK met de Rokit 8 zich bevind.

2) Er bestaan inderdaad midi keyboards met een octave verschil. (Zowel omhoog als omlaag). Dan zou de Akai MPK mini USB iets voor je zijn.

3) De software die ik opnoem zijn VST(i)'s. Oftewel programma's die in een DAW (Zoals Cubase of Ableton) gebruikt worden.

Merendeel van de componisten/producers hier die vragen hebben, komen vaak met FL studio. Het is inderdaad heel handig om te beginnen met je creativiteit de vrije loop te laten gaan en vanuit daar wat maken.

Daarnaast heb ik onlangs zelf een nieuwe geadviseerd gekregen. Presonus Studio one. En die is echt heel goed! Ik heb een live demo ervan bekeken.

Qua geluidskaart heb je 2 spelers in jouw budget serie die naar mijn mening goed (genoeg) zijn.

Lexicon
        Tascam

Lexicon heeft de 3 verschillende modellen.
        Ik raad je de Alpha aan aangezien je voor jouw huidige set up niet meer nodig hebt dan dat. Tevens is deze USB (gevoed)

Tascam ben ik niet bekend mee. Ga ik dus ook geen mening over vormen.

die 800 a 1.000 euro is inderdaad redelijk voldoende als je al een computer/laptop bezit ;).

Comment

Oké, nogmaals bedankt! We komen nu zeker in de buurt. Echter, de Lexicon geluidskaart is niet meer op voorraad (duurt 5 weken). De Omega-variant nog wel, maar die is duurder is wellicht ook wat overkill. Wat kan ik dan gebruiken? Deze bijvoorbeeld: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidska...l#!prettyPhoto leek me wel wat?

Verder vind ik het enorm lastig een DAW te kiezen, omdat A) de prijzen enorm verschillen (Cubase = 600, Studio One = 200) en B) omdat ik geen idee heb welke beter is. Ik heb de demo's bekeken maar zonder apparatuur kan je daar nog weinig mee. Wat kunnen jullie aanbevelen?

Verder kan ik niets vinden als ik zoek op Vengeance, Vanguard of Nexus. Bedoel je zoiets? http://www.bax-shop.nl/dance-samples...t-details.html

Tot nu toe heb ik dit als lijstje staan:
          1. KRK RP 8 G2 actieve studio monitor (set van 2 + Mopads) = 494,-
          2. AKAI MPK Mini USB MIDI keyboard controller = 89,-
          3. TASCAM US 122 MKII USB audio/MIDI interface = 129,- [ONDER VOORBEHOUD]
          4. Presonus Studio One - Producer Edition = 200,-
          5. Loopmasters Trance & Techno = 34,-
          6. Kabels voor de speakers --> geluidskaart (Procab CAB701 2x XLR male - 2x RCA male 1.50 meter) = 6,50
          Totaal: 952,50

Dit is ongeveer ook mijn maximale budget, maar maak ik nergens een denkfout en is dit zo een prima pakket? Ik hoor wederom graag van jullie advies, het eerste geproduceerde nummer zal ik exclusief hier plaatsen. ;)

Comment

3. TASCAM US 122 MKII USB audio/MIDI interface = 129,- [ONDER VOORBEHOUD]
            5. Loopmasters Trance & Techno = 34,-
            6. Kabels voor de speakers --> geluidskaart (Procab CAB701 2x XLR male - 2x RCA male 1.50 meter) = 6,50
            Totaal: 952,50

1 = prima begin keuze!
            2 = Afhankelijk van je spierkracht is denk ik dit het beste
            3 = Nee, die heeft niet de correcte uitgangen erop zitten. De Omega is 20 euro duurder maar heeft veel en veel meer uitbreidingsmogelijkheden. Ik raad je de Tascam dan weg te doen en voor de Omega van Lexicon te gaan.
            4 = Ik ben van mening dat je even wat demo's probeert. Je hebt al ervaring met Cubase en Ableton. Dan blijven er voor Windows gebruikers nog FL Studio en Studio One over. Overigens verschillen die niet veel van prijs met elkaar.
            5 = Mag je doorstrepen, heb je niet nodig. Is een sample pakket. Heb je niks aan.
            6 = Als je voor kabels gaat, neem op zijn minst 3 meter. Let goed op de uitgangen van je Omega lexicon en de ingang van je KRK's.

Met die 34 euro minder door het sample pakket door te strepen van 5, hou je 20 euro over voor de Omega en ongeveer 14 euro voor 2x 3 Meter procab kabels.

Succes!

Voor Nexus, Veangence en Vanguard kun je is kijken op: www.refx.com
            Let op, dit zijn geen DAW's zoals Cubase of Ableton maar VST(i)'s die je in een DAW kan gebruiken om geluiden te maken :).
            Last edited by Firespace Recordings; Friday-31-08-2012, 17:01. Reason: Linkje erbij.

Comment

Helemaal super! Ik denk dat ik er zo goed als uit ben dan. Dit word 'm dan waarschijnlijk:

3. Lexicon Omega Studio USB interface = 142,-
              5. Vengeance Reloaded Vol 3. = 30,-
              6. Vanguard: Sounds Of Revolution = 25,-
              7. Vanguard: Dance Basics = 15,-
              8. Kabels voor de speakers (Procab CAB701 2x XLR male - 2x RCA male 3.00 meter) = 7,95
              Totaal: 1.002,95

Die kabels, XLR to RCA kloppen toch?

Comment

Ho wacht!

5 t/m 7 zijn packs voor het programma! Niet het programma zelf ;). Dat is 80 euro ongeveer. Je kan niks met die packs zonder het programma.

Als je monitoren een XLR ingang hebben dan is dat in ieder geval goed.
                Maar RCA is niet goed, je hebt de Jack (6.35MM) variant nodig.

Dus 2 kabels van Jack naar XLR. Let er ook even op of het een mannetje of vrouwtje moet zijn qua XLR. Anders heb je er nog niks aan en kan je weer een paar dagen wachten.

Comment

Haha, gelukkig kwam ik daar ook net op tijd achter. Echter, het programma (Nexus) kost 249 euro?! Is dit noodzakelijk? Ik vind het wel erg veel geld...

Overigens heb ik gisteren alle spullen in huis gehaald, de speakers aangesloten en de software (toch voor Ableton gegaan) geinstalleerd. Wat een geluid! Daar kan je tenminste wat mee zeg. Overigens werd mij in de winkel het gebruik van Lexicon geluidskaarten afgeraden, teveel ruis en kleine latency. Ik ben voor de zekerheid voor de, overigens een stuk duurdere, Focusrite gegaan. Prima ding, werkt goed en simpel qua installatie.

Ik moet nog even wennen aan de software, maar dat is allemaal een kwestie van tijd voordat ik dat doorheb. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Comment

EDIT: niet meer van toepassing zie ik te laat.
                    Last edited by JPSholland; Monday-03-09-2012, 17:31.

Comment

Working...
                    X