Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginner zoekt hulp

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginner zoekt hulp

Hallo iedereen,

Ik ben Wouter, ben 15 jaartjes jong. Ik wil gaan beginnen met mijn eigen muziek te produceren. Ik zit al een tijdje te zoeken op dit forum, maar ik vind maar niet het antwoord waar ik naar zoek op een aantal vragen. Zouden jullie me misschien kunnen helpen ?

Mijn 1e vraag is : Wat is precies een Midi-Keyboard ?

Mijn 2e vraag is : Heb je naast Software, een Midi-keyboard nodig?

Mijn 3e vraag is : Wat zouden jullie mij aanraden als 1e Midi-Keyboard, of iets dergelijks wat mij goed zou kunnen helpen als ik zelf wil gaan produceren ?

Mijn 4e vraag is : Soms kijk ik op YouTube, en zie ik producers met 2 beeldschermen naast elkaar, mijn vraag is, wat is het nut daarvan ?

Ook zou ik willen weten, hoe ik alles kan aansluiten op m'n laptop, zoals een Midi-Keyboard, en werkt dat dan gelijk op mijn software?

Ik heb nog geen budget, want ben eerst keihard aan het werken om zoveel mogelijk geld hiervoor vrij te maken. Maar jullie snappen wel, dat ik, als beginner niet zo heel veel geld er aan wil besteden aangezien ik eerst erachter wil komen of ik het daadwerkelijk leuk vind ?

Alvast bedankt voor jullie moeite/hulp.

Wouter Stap

1. Als je wilt weten wat een MIDI keyboard is, moet je eerst weten wat MIDI is, en natuurlijk wat een keyboard is. Ik mag hopen dat je weet wat een keyboard is.
    MIDI is een manier van uitwisseling van data. Dit gebeurt in zogenaamde MIDI kabels of USB kabels. Door die kabels komt dus een stroom aan data. Die data geeft informatie over wat er met het apparaat dat aan de kabel is verbonden aan het gebeuren is. Als er bijvoorbeeld een knop wordt ingedrukt, krijgt de computer die met het apparaat verbonden is, een seintje dat die bepaalde knop is ingedrukt.
    Om iets met die data te doen, is software nodig. In de software kan je instellen wat de computer moet doen als er een knop wordt ingedrukt. Bij software moet je denken aan bijv. Traktor, VDJ, Ableton, Fl studio.
    Dus een MIDI keyboard is een keyboard dat je met een USB of MIDI kabel aan je computer kan verbinden en waarmee je dan muziek kunt maken (een toets op je keyboard staat dan voor het afspelen van een noot in een plugin)
    2. Nee. Om te produceren heb je eigenlijk alleen software nodig, als je op een computer produceert. Een muis is ook erg handig natuurlijk ;)
    Waarom je dan toch veel producers met een keyboard ziet?
    Als je goed overweg kan met de software, maar je bent niet goed in het maken van melodieën met de muis is zo'n keyboard de ideale oplossing. Je moet er alleen wel op kunnen spelen.
    Een keyboard is dus eigenlijk om enkele dingen makkelijker te maken en efficiënt te kunnen werken.
    3. Ik zou je aanraden om eerst je software uit te kiezen. Die is al duur genoeg en je hebt waarschijnlijk niets aan een keyboard. Je moet eerst eens de software die je gaat gebruiken goed leren kennen, etc.
    Als je voelt dat je toe bent aan een keyboard, kan je daar eens over nadenken.
    4. Je hebt dan meer ruimte om je plugins kwijt te kunnen. 2 Schermen naast elkaar zou ik niks vinden. Je hebt dan namelijk altijd een randje. Dan kan je beter 1 groot scherm nemen.
    Dit kan je overigens zelf ook wel merken. Neem eens een laptop. Ga daar op zitten produceren. Neem dan een grote monitor of tv erbij, bind je laptop aan de het scherm en merk het verschil.

Als je niet weet wat een plugin is;
    Je hebt eerst je software, bijv. Ableton (daar produceer ik mee). Dan heb je binnen die software de zogenaamde plugins. Die plugins zijn eigenlijk een soort mini programma's in je software. Plugins kunnen alles zijn. Denk dan aan bijv. een bepaald instrument, of een geluidseffect. Allemaal plugins.

Comment

Hartelijk dank, ik ben nu bezig met het uitvogelen hoe FL Studio 10 en Reason werken doormiddel van Demo's. Het is dus eerst van belang dat ik een goede Software koop, en daarna een MIDI-Keyboard koop ? Ik snap nu alles, bedankt !

Comment

Je hebt het goed begrepen.
        Ik kan je zelf ook Ableton aanraden. Het is een moeilijk programma, maar met wat hulp en doorzettingsvermogen moet je het onder de knie kunnen krijgen.
        Ableton is een programma met laten we zeggen veel opties. Je kan meer met Ableton dan met FL studio, dat in ieder geval wel. Ik had eerst een jaar FL, en nu dus Ableton, en ik vind het eigenlijk jammer dat ik niet direct begonnen ben met Ableton.
        Met Reason heb ik geen ervaring, ik laat daar dus iemand anders iets over zeggen ;)

Comment

Dankjewel,

Hoe zijn jullie/jij achter de betekenis van al die begrippen gekomen ? Op bax-shop staan een aantal begrippen en pakketen waar ik vrij weinig van snap. Als 1e moet ik natuurlijk een software hebben. Maar alles is in het Engels, niet een heel groot probleem, maar het is natuurlijk wel lastig. Ik heb Ableton bekeken, en het lijkt me vrij lastig. FL Studio daarintegen, is bijzonder overzichtelijk. Daar hou ik wel van. Dus wat heb ik nou precies nodig, als ik een software heb, wat is daarna het belangrijkste ?

Comment

Tja, kennis komt met de ervaring.
            Ook kun je bijv. als je een effect ziet in de software en er staat dan "reverb" bij, gewoon eraan draaien! Dan kom je er vanzelf achter wat het is.
            Als je de software eenmaal hebt, zorg ervoor dat je het leert kennen. Ik weet niet wat voor muziek stijl je leuk vind, maar deze tutorials over Ableton hebben mij veel geholpen, en niet alleen met Dubstep, maar ook met Ableton in het algemeen.
            New mind-blowing tutorial by the TornadoTwins. Learn how to make electronic music from A-Z. Dubstep is the fastest rising music genre in history. Learn how t...

In deze tutorials gebruiken ze een plugin van Native Instruments, Massive. Je kan er hele leuke geluiden mee maken. Als je het geld er voor over hebt, raad ik je aan om die ook te kopen, vooral als je Dubstep, Electro en muziek in die richting wilt maken.
            Last edited by Guest; Monday-15-10-2012, 13:38.

Comment

Oké, het begint me al duidelijker te worden, bedankt !
              Ik wil dance/electro en house produceren.
              Ik zat te denken, dat als ik een software heb gekocht, dat ik daarna dan als eerst begin met de -
              De Akai Professional LPK25 is een twee octaafs, 25 aanslaggevoelige toetsen tellend MIDI keyboard. Een klein MIDI keyboard voor de laptop producer. Dankzij zijn afmetingen is hij ideaal voor uw laptop te plaatsen en staat hij niet in de weg.

Een hele lage prijs, zodat ik wel de basis dingen kan leren met een Midi-Keyboard ?

Comment

Iemandd?

Comment

Ik zou aanraden om eerst eens wat met je software te experimenteren, om te kijken wat je er zoal mee kunt.

Daarna kun je kijken welke functionaliteit je graag onder bepaalde knoppen of faders wilt gaan steken. Je kunt nu in alle haast een MIDI keyboard kopen, maar misschien besef je later dat je er een drumpad-module op wilt hebben, of enkele draaiknoppen.

Wees dus niet te overhaast, kom desnoods eens wat dingen uittesten en bekijk het op je gemakje. ;)

Comment

Oké bedankt, maar op sommige Midi-Keyboards zitten toch ook drumpads ?

Comment

Precies. Maar als je nu overhaast een MIDI-keyboard kiest waar ze niet op zitten, zul je weer een losse controller er bij moeten nemen. Is geen ramp, maar oriënteer jezelf op je gemakje en neem geen overhaaste beslissingen. ;)

Comment

Working...
                      X