Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips voor mastering?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips voor mastering?

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit het goede topic is, maar here we go anyway;

Ik ben redelijk nieuw in producing en mastering van tracks. Ik heb voor mijzelf al verschillende covers gemaakt en gemasterd (allemaal echte instrumenten, geen computergeluidjes), en ik vroeg me af of jullie wat tips kunnen geven op mijn laatste projectje.

Ik moest laatst voor iemand een bandopname maken, nouja ik moest de drums opnemen. Hij had zelf de basgitaar, vocals en elektrische gitaar al opgenomen met een Behringer C-1U USB microfoon. Ik heb toen zijn drumkunsten opgenomen met een hele partij microfoons, een mixer en een interface. Hij had toen al een poging gedaan tot het bewerken en gelijk laten lopen van de tracks, maar ik hoorde direct dat het voor geen meter klopte. Ik heb dus aangeboden om het voor hen te doen, en om te kijken of ik alles nog een beetje 'recht kon trekken'. (Sommige stukken waren echt gigantisch uit de maat)

Ik heb dit gedaan, en ik ben redelijk tevreden over de uitkomst. Ik heb de tracks nu rechtgetrokken, en alles loopt nu zo goed als synchroon. Ook heb ik de tracks ge-EQ'd en de vocals wat ge-Reverbt.
    Zelf vind ik het niet slecht klinken, maar misschien horen jullie dingen die ik niet hoor.

Mijn vraag is dus: hebben jullie nog tips om de opnames te verbeteren. De opnames overdoen is geen optie... ;)

Dit is de desbetreffende opname door de band gespeelt en door mij 'gemasterd': http://www.mediafire.com/?pr9har151cwsfg8

Dit zijn mijn eerdere (pogingen tot) thuisopnamen. Alles is zelf ingespeeld en gemasterd in mijn bedroom studio. En ik ben btw pas 15, dus boor het niet direct de grond in alsjeblieft... De vocals zijn acapella's, dus niet door mij gezongen. ;) http://soundcloud.com/larsjuuhhh

Bij voorbaat dank,

Lars
    Last edited by larsholm; Wednesday-07-11-2012, 15:12.

Hoi Lars,
    Om te beginnen, knap werk. (Uitdaging synchroon laten lopen.)
    Is orgineel multitrack? Als dat wel zo is dan eerst wat mixing tips.
    Denk dat de vocal wel wat compressie kan gebruiken en probeer de gitaar en vocals zo te EQen dat ze elkaar minder in de weg zitten. (Bass mag ook wel wat EQ hebben.)
    Of het dan nog gemastered moet worden is maar de vraag maar kan wel wat extra volume gebruiken dan nu.
    Maar petje af voor wat je bereikt hebt. (Natuurlijk geluid.) :cool:

Comment

Dankjewel voor de tips. Het is inderdaad multitrack opgenomen. Ik heb al geprobeerd zo te EQ-en dat de frequenties niet botsen. Hiervoor gebruik ik eigenlijk een standaard EQ preset voor elk instrument. Zelf kan ik geen 'frequentiebotsingen' ontdekken. Jullie wel?

Ik heb helaas geen studio monitoren, ik zorg altijd gewoon dat het op meerdere installaties goed klinkt (ja, het is lastiger, maar het werkt meestal...). Hierbij moet je denken aan HI-FI speakers, verschillende koptelefoons en oortjes, en over PA-speakers.

(Dit is de tabel waar ik mijn eq's op baseer. )
      Last edited by larsholm; Wednesday-07-11-2012, 17:09.

Comment

Hoi Lars,
        "Hiervoor gebruik ik eigenlijk een standaard EQ preset voor elk instrument."
        Presets zijn leuk als vertrek punt. Maar zullen altijd aangepast moeten worden aan specifiek track. (Vergeet tabellen en gebruik je oren :))
        Tip: Luister naar je mix in mono en EQ zo dat je alles goed kunt onderscheiden.

Comment

Uiteraard pas ik de EQ's daarna nog aan, maar dat is wel mijn startpunt.

Ook klinkt wat compressie op de stem al een stuk beter. Ook heb ik de gitaar en de stem wat getweaked zodat deze iets minder botsen.

Zelf kan ik nu alles gewoon goed onderscheiden, of ben ik me nu dingen aan het inbeelden? ;)

Hier de 'getweakede' versie: http://www.mediafire.com/?0nhw15ehk0hc817

Comment

Goed bezig Lars.
            Heb je een bericht gestuurd. :)

Comment

Mastering en eindmix zijn twee verschillende dingen, haal deze niet door elkaar! Begin daar eens mee.

Comment

Leuk als dit een beginnend amateurbandje is, maar de ingespeelde tracks zijn slordig.
                Begin volgende keer met de drums, laat dan de bassist meespelen (met afgemixte drums op een koptelefoon), daarna andere instrumenten. Als je uiteindelijk dan het hele arrangement in elkaar gemixt hebt laat je de vocal er overheen zingen. Op die manier zit je niet eindeloos te pielen qua timing waar je toch niet uit komt (gitarist kan duidelijk niet echt maat houden zonder begeleiding).

Comment

Helemaal mee eens, ik heb alleen de drums opgenomen. Helaas heeft iemand anders de dag van te voren al de andere dingen opgenomen... Als ik zelf iets opneem doe ik het altijd op een andere volgorde, maar dit was nu helaas niet mogelijk.

Het is inderdaad een amateurbandje, en de gitarist kan inderdaad niet briljant in de maat blijven zonder begeleiding...

Comment

Working...
                  X