Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dance/House/Dubstep produceren

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dance/House/Dubstep produceren

Beste leden,

Ik wil graag beginnen met produceren,

Wat heb ik daarvoor nodig?

Ik zat zelf te denken aan software en een keyboard zoals dit:http://www.bax-shop.nl/studio-produc...s.html#reviews

En misschien nog dit: http://www.bax-shop.nl/online-piano-...t-details.html

En dan moet ik zelf nog even achter een webcam aan.

Dankje!

Webcam?
    En vergeet talent niet. :)

Comment

Webcam heb je nodig voor die piano les.

Comment

Maar dit is een mooie set?

Comment

Ja hoor. Heel mooi.

Comment

@hoimijnnaamis,

Met het bovenstaande ben je er nog lange na niet. En ik vermoed dat BT-Studio dat ook al probeerde duidelijk te maken met de comment.

Korte opsomming wat vereist is:
            1 - DAW (FL Studio, Studio One, Cubase, Protools, Ableton etc etc)
            2 - Studio monitoren
            3 - (Externe) krachtige geluidskaart
            4 - Muziek maken vraagt veel van je pc/laptop. Indien je een zwakke pc/laptop hebt is een upgrade de allereerste vereiste van het rijtje hierboven!

Voor 1 & 2 gaat op: Dit zal je zelf moeten uitvinden. Welke jouw 'workflow' het meest tevreden stelt. Voor 2 gaat het om je gehoor welke studio monitoren jij 'fijn' vindt klinken. Duurder hoeft voor jou niet per sé direct beter te zijn. (Als je begint dan hoor je het verschil toch niet direct + wat als je voor 2000 euro studio monitoren koopt maar produceren/componeren is niet jouw ding?

Op nummer 3 kunnen wij je wel op weg helpen. Ligt eraan wat voor uitgangen je hebt (USB, Thunderbolt o.i.d.)?

4 kan je zelf het beste zelf benoemen aan de hand van de specs die vereist zijn voor DAW's. Wat daar wordt vereist is het 'minimale' voor alleen de DAW. Gezien het feit dat je wel meer dan alleen een 'DAW' gaat gebruiken is het dubbele qua kracht van het minimale toch wel zwaar te adviseren op CPU & RAM.

En dan hebben we de eerste basis stappen benoemd.

Succes!

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
              En vergeet talent niet. :)

is dat te koop dan? ;)

@topic starter.....ja leuk setje om mee te beginnen

waar ik mee steeds over verbaas(ik lees al een poosje mee op dit forum) is dat men je gelijk probeert monitors geluidskaarten en allerlei andere dingen gaat adviseren

ja leuk..... maar niet iedereen heeft een goed gevulde beurs, en dan is het zonde dat je er na een paar manden ploeteren erachter komt dat je gekochte talent niet voldoende is en je gear stof staat te happen

ik produceer hobbymatig al een aantal jaartjes en ik doe het met een M-audio axiom 49, ableton live, esi waveterminal192M een Core i5 4Gb, een Sennheiser HD595 koptelefoon en een setje harman/kardon 2.1 speakers

Niet bepaald een state of the art setje dus, en het voldoet voor mij nog steeds prima

Dus begin eerst eens Met je DAW, probeer desnoods wat demoversies van verschillende eerder genoemde aanbieders en kijk of je het wat vind en breid dan eventueel langzaam uit

speelt geld geen rol.....neem dan gelijk de hele lijst die firespace opsomt

Comment

@Firespace Recordings,

1 Demo's zal ik even gaan downloaden.
                2 Studio monitoren: Behringer MS40 (geschikt?)
                3 Even Google'n (hoeveel GB?)
                4 Laptop heb ik binnenkort gaat alles ervan af, naar 2 harde schijven

@ Bassline,

geld speelt zeker een rol, maar ik heb geen idee wat het totaalplaatje kost.

Comment

@Bassline,
                  Vraag was "Wat heb ik nodig?" :)
                  Maar helemaal met je eens.
                  'Produceren' is met name een creatief proces en zoals mijn onderschrift het al zegt daar heb je niet gelijk dure spullen voor nodig. Dus...
                  Hoimijnnaamis, die set is heel mooi. lekker mee beginnen en leren produceren.
                  Later komen er vanzelf wel ander wensen (welke JIJ hebt) maar dan weet je ook WAT je zoekt.
                  Er zijn teveel mensen met geweldige spullen die er niks mee kunnen. :)

Comment

@Bassline,

Laten we niet uit het oog verliezen dat de hobby 'producer' nog steeds 1 van de duurste hobby's per cm2 is die je als burger met een modaal inkomen kan hebben.

Persoonlijk ben ik van mening dat als je aan dit vak begint, dat muziek (maken) een uitlaatklep is voor je hart. Het vak: Producer verzin je niet op 1 dag om dat maar ff te worden, om nog maar te zwijgen van de toewijding & uren die je eraan gaat besteden. Net zo'n misvatting is dat je er veel geld mee kan verdienen. Juist 'kan!', dat dit in de praktijk niet zo snel gebeurd heeft een paar redenen. Studio apparatuur is in verhouding tot andere producten in NL duur, je moet je investering terug verdienen, de afschrijving daarnaast nog. Vaste lasten zoals verwarming & stroom kan ook flink aantikken op den duur. Wellicht je studie kosten terug betalen (lening?). Ondertussen sparen voor nieuwe producten en je wilt ook jezelf kunnen onderhouden met voedsel & kleding.

En dan wanneer het bovenstaande allemaal gebeurd, moet je nog maar hopen dat je nummer interessant genoeg wordt gevonden (door muziek marketing bedrijven) voor commerciële doeleinden.

Als je een euro of 500 aan apparatuur zou hebben uitgegeven dan is dat best veel te noemen inderdaad op het eerste gezicht. Creativiteit kan je niet leren, dat heb je of heb je niet. En met een investering kom je daar vaak achter omdat het dan niet meer aan je apparatuur kan liggen maar aan jezelf.

De lijst die ik opsom is in principe 'de minimale standaard' voor elke (home) studio. Zelfs Paul White met de producer's manual is het met mij eens.

Let op: Ik veroordeel niemand die bijvoorbeeld geen studio monitoren heeft o.i.d. Als het voor jou 'werkt' dan werkt het voor jou. Ik ga bij bassline met zijn jaartjes ervaring er ook vanuit dat hij/zij zeker wel wat weet op muziek apparatuur gebied. En hij/zij zal ook zijn tips en tricks hebben voor bepaalde situaties. Maakt je er niet minder op, absoluut niet!

@hoimijnnaamis,
                    1 - Top, veel succes :)!
                    2 - Kijk mijn eerste post even terug. Wij kunnen voor jou niet kiezen, geschikt of ongeschikt evenmin. Het advies: Afreizen naar Bax shop en daar met je maximale budget voor deze dingen naar bepaalde setjes studio monitoren luisteren.
                    3 - 4 GB DDR 3 is toch wel het minimale tegenwoordig. Als het ff kan voor 6 of 8 GB DDR 3 gaan.
                    4 - Laptop is prima, zorg ervoor dat die goed koel blijft. Laptops hebben als nadeel aan het design dat ze zeer slecht koel te houden zijn. Een verhoging op de hoeken van een centimeter of 2 a 3 scheelt al een hele hoop voor je laptop. En je componenten zullen langer mee gaan door door minder over-verhitting.
                    Last edited by Firespace Recordings; Sunday-10-02-2013, 15:15. Reason: Antwoorden op hoimijnnnaamis

Comment

@Firespace recording,
                      Wat versta jij onder producen?
                      Omdat ik gitaar speel wil nog niet zeggen dat ik een verzameling gitaren en versterkers heb en mijn brood er mee verdien.
                      En ook zonder een Gibson van 2000 Euro kan ik er achter komen of het wat voor mij is of niet. (En dan kan ik ook niet de schuld aan de gitaar geven als het niet klinkt.) :)
                      En ja een pro zal zeggen dat een gitaartje van de Kijkshop ruk is. (maar ja die hebben ook meestal geld zat om wat anders te kopen.)
                      Natuurlijk is het kopen van al die spul leuk voor wie er mee doorgaat. (Vroeg of laat kun je het op marktplaats voor een prikie kopen) Maar om een beginner het advies te geven een flinke investering te doen in spullen voordat deze anders zou kunnen zeggen of het wat voor hem is? Tis maar met welk niveau je wilt BEGINNEN.
                      Ik heb mensen mooie dingen zien produceren op spul welke ik allang bij de vuilnis zou hebben neergelegd, dit heeft mij aan het denken gezet, tis niet de spul maar WAT je er mee doet.

Comment

@BT-Studio,

Wat ik onder 'produceren' versta is voor mij vergelijkbaar met een vraag als: 'De zin van het leven?'. No comment hier op.

Daarom spreek ik ook over Studio Monitoren en niet Genelec 8040's of ander duur materiaal.

Geluidskaart hetzelfde, een superdeluxe focusrite heb ik toch ook niet aanbevolen? Ik zei externe geluidskaart.

PC/Laptop net zo. Als je een schietspel speelt op een pc/laptop met een videokaart die dat spel op lowest settings net aan kan. Heb je er dan net zoveel plezier van als je continue door lag en andere soort rotzooi het spel kan spelen?
                        Muziek net zo, er komt geluid uit je pc/laptop. Maar of het fijn werken is?

Met een pc/laptop die minimaal 2x zo krachtig is op CPU & RAM gebied dan wat er aanbevolen wordt door je DAW in combinatie met een externe geluidskaart + Studio monitoren geeft je gelijk een goeie basis!

Die pc/laptop moet goed genoeg zijn anders draait je DAW niet prettig en loopt vast (juist op momenten dat je je project lange tijd niet hebt opgeslagen)
                        Die geluidskaart heb je nodig om al die kraken en bliepjes en ga zo maar door weg te halen. Ook je CPU van je pc/laptop wordt een stuk minder belast doordat je geluidskaart het overneemt.
                        Ik zeg dat Studio monitoren per direct vanaf het begin vereist zijn. Waarom? Je kan best projecten zonder studio monitoren maken. Wel is het vervelend te noemen als je een hoop projecten klaar hebt, dan Studio Monitoren aanschaft om erachter te komen dat de mixdown in al je projecten compleet verkeerd is! Om nog maar te zwijgen van de verkeerde handeling/technieken je (veelvoudig) gebruik van hebt gemaakt.

Kortom met wat ik omschreven heb, heb je de 'minimale' basis. Je kan het zo gek maken qua merken en types als je zelf wilt. Alleen ik heb de 'termen' genoemd die minimaal nodig zijn om te kunnen componeren/produceren.

Studio monitoren zijn er in de prijsklasse van 100 tot 10.000 euro.
                        Geluidskaarten van 20 tot 4.500 euro.
                        PC/Laptop kan je kopen van 150 tot 15.000 euro.

De prijs/kwaliteit verhouding gaat het mij om. Ik kan door deze info de TS een redelijke stabiele basis adviseren. Goede voorbereiding is het halve werk.

Comment

Precies, Iedereen verstaat iets anders onder "producen". :)
                          Maar met die pakket (vanuitgaand dat hij een computer met speakers heeft) kan hij muziek "produceren". Laat hem daar maar mee beginnen.
                          Die midi keyboard is eventueel later (als hij er mee door wil gaan en serieus gaat investeren) altijd handig.

Comment

Een master degree is toch ook een titel met daarbij behorende kaders? Wat verschilt die titel met die van de 'producer'?

Hoewel veel master degree's op wetenschap zijn gebaseerd (non-creatief/in of the box denken) kan je er wel een flinke draai aan geven.

Bijvoorbeeld: Alternatieve Psychologie

Edit: BT-Studio & ik zijn het compleet met elkaar eens qua resultaat, de weg er naar toe zien wij echter verschillend.
                            Last edited by Firespace Recordings; Sunday-10-02-2013, 20:55. Reason: Compliment voor BT-Studio

Comment

De TS vraagt naar wat hij ervoor nodig heeft om te kunnen produceren en niet om te kijken of het leuk is. Ik kan me eerlijk gezegd voorstellen dat de TS zeker wel goede informatie heeft kunnen halen uit het advies van Firespace.

En BT-Studio, jouw uitspraak over dat het niet uitmaakt wat voor spul je hebt, maar hetgeen wat je ermee doet...Tjah ik ben het er deels mee eens. Ik zie het zo, iemand met dikke monitoren/pc/plugins/younameit is niet meteen een echte producer. Maar iemand die goed is, heeft wel degelijk baat bij dit soort spul.

Aan de andere kant, ik zie iemand eerder op een goede manier leren luisteren en leren produceren op een (goedkope) studiomonitor met een goede weergave van het hele spectrum, dan op zo'n dof Logitech setje.

Maarja het klopt wel wat je zegt, dit is alleen van belang wanneer iemand echt zeker weet dat hij voor het vak wilt gaan. Je moet uren er in willen gaan steken, anders kom je nergens.
                              Last edited by LesterSuvon; Monday-11-02-2013, 00:48.

Comment

Working...
                              X