Announcement

Collapse
No announcement yet.

panning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• panning

Hallo daar was ik weer met een vraagje?

Heb nu een stukje hardcore gemaakt en vind het zelf al wel aardig klinken. Nu wil ik het eerste deel alleen wat beter laten klinken omdat geluiden elkaar op zo'n manier onderdrukken dat bijvoorbeeld de reverb niet meer echt naar voren komt. Waar kan dit precies aan liggen en hoe kun je het oplossen? Klopt het dat je elk geluid een eigen plekje moet geven? En doe je dit door middel van panning? Of zijn er meerdere factoren zoals bijvoorbeeld equalizing?

Mvg jordy

hey jordy,

Het is inderdaad heel belangrijk dat de geluiden de ruimte krijgen in je mix. Het stereo - mono verhaal is een mogelijkheid (bijv. door middel van panning), echter ben ik een grotere voorstander van EQ'en. Allereerst moet je natuurlijk de onnodige frequenties weghalen uit een geluid. Een synth hoeft dus geen low te hebben, dat gaat juist zitten knoeien met je kick/basslijn. Een cut in je EQ op zo'n 200hz is bijvoorbeeld een oplossing (hangt natuurlijk af van het geluid/nummer). Maar wat je ook erboven op kan doen is bijvoorbeeld jouw snare een beetje extra 500hz geven en dan je synth wat 500hz wegfilteren. Daardoor klinken ze dan ook beter samen. En zo ga je ieder geluid een plekje in de mix geven.

Comment

Bedankt voor de reactie ik zal eens wat gaan uitvogelen.

Is het alleen niet zo dat alle geluiden op een appart plekje gepant wordt bijvoorbeeld de kick in het midden hats iets naar rechts snare iets naar links en ga zo maar door?

Comment

Als jij dat lekker vind klinken, moet je dat gewoon doen. Wat je zegt over de kick klopt wel. Die moet altijd mono zijn, dat geldt ook voor je subbass. Eigenlijk moeten alle frequenties ongeveer onder de 150-200hz mono zijn.

Dat pannen zal de geluiden niet volledig scheiden denk ik. Maar ook reverb heeft wel invloed op de plek van een geluid in de mix. Als je eens synth heb met veel "grootse" verb, dan zal hij heel ver weg klinken…in tegenstelling tot de synth die vrij droog is.

Ik gebruik letterlijk nooit panning. Enkel binnen synths als ik een supersaw maak, dan pan ik sommige voices een beetje naar links en andere naar rechts. Maar het meeste stereo geluid bereik ik met andere bronnen dan panning.

Comment

Hey is allemaal duidelijk op een dingetje na. Het klopt dus dat de kick subbass plus miss meer geluiden dus altijd mono zijn, betekend dat ook dat ze als audio bestand ook mono worden opgenomen. Ik heb ze nu namelijk stereo opgenomen. Zal dit problemen opleveren?

Gr

Comment

Zolang in je mix je geluiden onder de +/- 200hz maar mono zijn. Wij mensen kunnen niet horen uit welke richting hele lage tonen komen.

Om dit te bereiken kan je mid/side EQ gebruiken. Maar ik zou als ik jou was gewoon iedere sound die lage tonen heeft volledig mono maken met bijvoorbeeld de Gain plugin in Logic. (Iedere daw zal vast wel zoiets hebben, en anders download je deze free plugin maar.)

Comment

oke thanks weer wat geleerd, wordt steeds interesanter xd. dan zal ik daar ook maar eens aan de slag mee gaan.

Comment

Working...
              X