Announcement

Collapse
No announcement yet.

van stereo naar mono

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• van stereo naar mono

heey

Iemand misschien een idee hoe je van stereo opname naar mono kunt in Cubase 6. Heb me rot gezocht op youtube maar kan niets vinden. Heb namelijk van men kick een audio bestand in stereo gemaakt hoewel die freqentie bevat voor een subbass. Wil hem dus graag naar mono zetten.

En dan nog even een vraagje. Als je nu een kick hebt gemaakt en deze gewoon als midi bestand laat is het dan stereo, mono of is het dan alleen maar data en wordt dat in de eindmix gezamelijk met de rest van het nummer als mono opgenomen?

gr
    Last edited by jkerssies; Thursday-10-10-2013, 15:26.

Werkt de link die ik je eerder heb gegeven niet?

Originally posted by LesterSuvon View Post
    Zolang in je mix je geluiden onder de +/- 200hz maar mono zijn. Wij mensen kunnen niet horen uit welke richting hele lage tonen komen.

Om dit te bereiken kan je mid/side EQ gebruiken. Maar ik zou als ik jou was gewoon iedere sound die lage tonen heeft volledig mono maken met bijvoorbeeld de Gain plugin in Logic. (Iedere daw zal vast wel zoiets hebben, en anders download je deze free plugin maar.)

Comment

Midi is alleen data. Pas als deze data aan een virtueel instrument wordt aangeboden zal deze er audio van maken. (Jou sample afspelen.) Wat is het probleem met dat je kick stereo is? Als de sub frequentie over zowel links als rechts gelijk is IS het mono.

Comment

Och ja tuurlijk, die link hat ik helemaal niet meer naar omgekeken. Bedankt daarvoor zal hem sowieso nog ff downloaden misschien dat ie nog van pas komt.

Heb mijn sporen even bekeken en die lijken exact gelijk aan elkaar. Nou ik had het denk ik een beetje verkeerd opgevat. Heb gelezen dat mono door twee speakers als zowel een speaker te horen is en stereo door alleen twee speakers te horen is. Heb dat een beetje verkeerd opgevat denk ik. Dus als ik me niet vergis hoef ik er niets aan te doen als de sporen precies gelijk zijn en men panning strak in het het midden staat?

Comment

:) Doe je ogen dicht. Luister waar het geluid wegkomt.
          Als het 'lijkt' alsof het uit het midden komt is het goed.
          Worst waar de pan op staat of waar de sporen op lijken, geluid hoor je met je oren. ;-)

Comment

Thats treu. In iedergeval bedankt voor de opheldering.

Comment

Toch is het soms wel lekker hoor, een beetje visuele feedback haha ;)

Comment

Working...
              X