Announcement

Collapse
No announcement yet.

wanneer automation maken?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wanneer automation maken?

Wanneer ga je automations maken. Ik heb gelezen dat fade in en fade outs pas na de mastering gemaakt worden inverband met wegvallen van de werking. Geld dit dan ook voor automations. Of maak je de automation al na dat je alles inelkaar gemixt hebt.

Gr

Automation is niks anders dan het opnemen van handelingen gaande de mix.
    Dus als er veel te doen is (tegelijk) dan wel veranderd tijdens mix is automation handig.

Fade in en out doe tijdens materen om twee redenen.
    Op elkaar afstemmen (lied er voor en na)
    en Fade doe je na eventueel compressie en limiting (werking van die twee) en voor Dither.
    Last edited by BT-Studio; Monday-04-11-2013, 15:06.

Comment

Automation gebruik tje toch ook om truukjes uit te halen met bijvoorbeeld de kick en je pitch ervan? Dus als ik het goed begrijp kan het gewoon voor de mastering gedaan worden zonder problemen tegen te komen?

Comment

Klopt.
        In de meeste DAWS kun je zo'n beetje overal automation op zetten.
        Zolang het onderdeel van het mixen is (per spoor) kan het voor masteren.
        Masteren is het stereo eindresultaat (van de downmix van je mix) bewerken.
        Zelfs in masteren kun je automation (bijvoorbeeld fade) gebruiken maar de volgorde van je plugins (pre- post fader) zijn wel belangrijk.
        Waarom? Een volume (fade) verandering voor bijvoorbeeld een compressor zal ook effect hebben op wanneer de (master)compressor zijn werk doet (treshold), dat wil je niet.
        Compressor (en ook limiter) moeten tijden fade blijven werken. Vandaar geen fades bij mixen.
        Maar dither bijvoorbeeld (over het geheel) zal na de fader komen, anders regel je met de fade ook de hoeveelheid dither (en dat wil je weer niet).

Dus: Mixdown > EQ, Compr, Limit enz > Fader > Dither
        Last edited by BT-Studio; Monday-04-11-2013, 17:17.

Comment

Okej thanks

Comment

Kerel, lekker veel automations maken man. Ik heb soms wel 3 of 4 onderdelen dat ik automate per track. Volume, filter, lfo, PW, delay, you-name-it, automations maken van die handel. Maakt je tracks lekker spannend haha.

Comment

Mhh luister zelf veel naar hardcore en hoor het vaak langskomen. Ben dus zelf beetje bezig geweest uit te vogelen en heb al wat grappige dingetjes ontdekt. :D

Comment

Heb vandaag een automation van een baypass filter gemaakt met behulp van men muis. Nu wil ik hem aanpassen omdat hij niet helemaal lekker klinkt. Ben naar het spoor gegaan waar ik hem op heb toegepast, rechtermuisknop en dan show used automation geklikt. Nu kom ik op het scherm waar ik hem aan kan passen. Begon met de punten te bewegen maar vind de stappen die hij maakt veel te groot. Kun je dit op een of andere manier instellen? Programma wat ik gebruim is cubase 6.5

Comment

Als je snap uitzet kun je zelf bepalen waar de punten moeten komen.
                  snap.png

Comment

Ik heb een kick waarbij een van de gebruikte plugins camelphat 3 is. Hier zit een BP filter in die ik gebruikt heb om een truckje uit te halen. Nu vraag ik me alleen af of het mogelijk is en of het wel eens gedaan wordt, namelijk een effect zoals bijvoorbeeld reverb of delay te gebruiken om het geautomatiseerde gedeelte minder droog te laten klinken. Dus infeite zo instellen dat hij reageerd wanneer de handeling van het BP filter begint/eindicht.

Comment

Zou niet weten waarom het niet mogelijk zou zijn. (Beetje probleem ook tegenwoordig :))
                      Je zou een kopie van die eerste spoor kunnen maken en daar de effect er op kunnen zetten die je wil en die weer automaten.
                      Of het wel eens gedaan is? Nou en? Als het goed klinkt, doen!

Comment

Working...
                      X