Announcement

Collapse
No announcement yet.

audio bewerking

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• audio bewerking

Heey ik heb weer een vraag. Mijn kick heeft een behoorlijk lange tail. Nu was de vraag of er een maniertje voor is om de tail wat in te korten. Opzich niet erg dat hij lang is maar ik wil hem graag voor de break wat sneller laten stoppen.

Probeer eens een Gate. (Zie compressors)

Comment

thx voor de tip nog. Heb ondertussen weer een vraagje. ik heb een automation gemaakt op de kick met de dual filter van cubase. ik heb een snare lopen op dit gedeelte die op een of andere manier met de automation van de kick lijkt mee te veranderen. ik heb even een fragmentje geplaatst op soundcloud zodat jullie zelf even kunnen luisteren wat ik precies bedoel. Nou is mijn vraag natuurlijk hoe ik dit kan verbeteren. de link naar het fragmentje staat hieronder.

Listen to .... by Mr Bissy #np on #SoundCloud

p.s. als jullie meer tips hebben die zijn ook welkom.

Comment

Ik denk dat er een resonantie op je filter staat van je kick die je (mid-) lage frequenties van je kick boosten waardoor je snare geen ruimte meer krijgt. Sowieso krijgen je sounds behoorlijk weinig ruimte in de mix door die kick heen. Alles klinkt zo mono, gooi die snare en hihats enzo gewoon lekker naar buiten, lekker wijd.

Comment

Okej thx voor de reactie. Nu alleen nog de vraag hoe ik dit kan gaan oplossen. Die resonantie die klopt denk ik wel. Zal even kijken wat ik hiermee kan gaan doen. Maar hoe kan ik die drums/ sound wijder in de mix gaan plaatsen?

Comment

Ik kan geen tips over dit "sound" geven (voor mijn oren is dit niet om aan te horen).
            Met pan kun je iets een plaats in de mix geven. (Of klooien met plug-ins als 'stereo enhancer' of M/S, of het beter wordt?)

Comment

Ik ken die filter plugin niet, maar ik ga ervan uit dat er gewoon een "resonance" parameter op zit. (anders erg karig filter ;P) Die gewoon omlaag gooien of automaten dat hij omlaag gaat zodra je beneden de mid-laag frequenties kom.
              Percussie stereo maken zijn vele opties voor, zoals BT-studio al aangeeft. Favoriete manieren van mij voor percussie zijn:
              - sample delay (Logic) op een send
              - de waves doubler plugin
              - of 2 dezelfde tracks en dan beide naar andere kant pannen. Dan tune ik 1 wat lager en de andere iets hoger.

Edit: vaak heb ik ook gewoon sample's die van zichzelf al wat stereo hebben. Met m/s eq (fabfilter pro q) heb ik dan controle over het stereo.
              Last edited by LesterSuvon; Monday-17-03-2014, 19:35.

Comment

thx. Ik heb even wat filmpjes bekeken op internet en kwam daarbij iets tegen wat ik nog nooit in mijn eigen programma gezien heb. Het gaat wel om cubase 6.5. De gene klikte met de rechter muisknop op een audiotrack en kreeg toen een heel menu met tools. Hier stonden niet alleen alleen het potlood, gummetje, line plus de rest maar ook dingen zoals echo en pitchcorection. Ik heb er echter niet meer bij zitten dan dat potloodje enzo. Iemand misschien een idee hoe dit kan?

Comment

dag mensen,

Ik heb afgelopen week na een half jaar niet te oefenen met produceren weer een geluid gemaakt. ik heb hier bij de send een reverb op gezet. Nu heb ik hem in de mix gezet, maar heb ik het gevoel dat die reverb onderdrukt wordt, of in ieder geval niet meer zo duidelijk naar voren komt. Nu heb ik als eerst geprobeert om met eq wat voor elkaar te krijgen maar hier kon ik het niet echt veel beter mee krijgen. Toen dacht ik even aan side chaining wat echter ook niet hielp. Zou dit aan het feit kunnnen liggen dat hij nog in midi staat? zou het beter worden al ik hem als stereo audio track op neem? Of zou het heel ergens anders aan liggen.?

alvast bedankt

Comment

Afhankelijk van DAW zou midi (uitgang van instrument is audio) of eerst exporteren naar een audio track niks uit moeten maken.
                    Heb je enig idee waarom je iets in een send zou zetten of EQ gebruikt dan wel sidechain?
                    Wat probeer je te bereiken? Wat 'mankeert' er aan het geluid?

Comment

Hoewel ik het niet 100 procent zeker weet, heb ik de reverb op de send gezet om een bepaald signaal die kant op te sturen, hier de reverb op te zetten en weer terug te sturen. Met de eq heb ik geprobeerd om bepaalde frequenties weg te trekken die elkaar in de weg lagen. En met side chaining, ja ik hoop dat je het zo gaat begrijpen want vind nogal lastig om het uit te leggen. Het signaal proberen te comprimeren op moment dat de andere sound speeld om ze samen goed te laten klinken.

Comment

Reverb is een effect welke een ruimte na bootst. (Of dit via een send of gewoon als insert met mix tussen dry en wet gedaan wordt maakt voor 1 bron niks uit)
                        Dit kan heel mooi zijn maar ook de boel moderig en smeerderig maken.
                        EQ heeft alleen zin als beide bronnen in de zelfde frequentie zitten.
                        Sidechain (indien gebruikt met compressie) werkt als een soort auto volume regelaar.

Of dit helpt om iets het samen 'goed' te laten klinken hangt er vanaf waarom het nu 'niet goed' klinkt.

Comment

Oke. Over de eq, hiermee heb ik het dus al voor elkaar gekregen om hem beter in de mix te plaatsen. Er waren enkele frequentie die ik bij de low end van de kick heb weg getrokken waardoor het geluid beter in de mix naar voren kwam. Echter de reverb niet. En ik denk dat die side chain bij mij het zelfde is als ducking. Volgens mij had ik deze beter niet kunnen gebruiken linkt me ook weer meer een soort effect xd

Comment

Een kick zal in het algemeen (maar hoeft niet altijd) iets zijn waarvan je juist het laag wil houden, en dus kun je dus beter wat laag bij de rest wegtrekken om ruimte voor de kick te geven.
                            Reverb op een kick zal (als je niet oppast of de verkeerde reverb gebruikt) een lange "tail" er aan geven en als je niet oppast gaat het allemaal één smurrie worden.
                            Side chain compressie (ducking is de term die ze bij een voiceover gebruiken maar is het zelfde) is een kwestie van smaak, ik hoor pro mixes waarbij sidechain zo is gebruikt dat alles gaat pompen.
                            Tis maar wat je mooi vindt, ik vindt het onnatuurlijk en storend luisteren (onze oren comprimeren sowieso al bij harde pulsen).
                            Wat is het probleem met je kick in de mix? Wat zit de kick in de weg of wat wil je er mee bereiken?

Comment

Klopt helemaal wat je zegt over de kick, en in de hardcore scene is dit helemaal het geval :p. Ik ben van morgen dus ook maar even aan de slag gegaan om het geluid eerst op te nemen als audio spoor en daarna pas te gaan bewerken. Heb wat lopen kloten met de stereo breedte en heb nu ook inderdaad een deel van de sound gelow cut. De reverb heb ik ook op nieuw gedaan en wat minder laag gegeven. Ook heb ik het gevoel dat de frequenties van het geluid beter bij elkaar passen dan de vorige keer. Ik heb even een stukje geëxporteerd en op soundcloud geplaatst. Als iemand er nog opmerkingen over heeft hoor ik het natuurlijk graag. Ik vind hem in ieder geval al stukken beter als een paar dagen geleden.

Listen to feedback by Mr Bissy #np on #SoundCloud

De groetjes maar weer.

Comment

Working...
                              X