Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mono en Stereo niet duidelijk

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mono en Stereo niet duidelijk

Hallo,

Ik heb een vraag over mono en stereo.

In FL studio draai ik de Stereo Separation eigenlijk altijd naar 100% merged bij kicks alleen snap ik niet waarom.
    Ik kan het verschil tussen 100% separated en 100% merged wel horen. 100% separated klinkt alsof de kick word gestapeld en dubbel zo hard klinkt.
    En 100% merged klinkt alsof de kick niet word gestapeld en dus gewoon normaal klinkt.

Het punt wat ik niet snap is dat er word gezegd dat bijvoorbeeld een piano een beetje rechts klinkt en een viool een beetje links. Dit zou dan samen stereo vormen omdat het van twee kanten komt. Begrijp ik dan goed dat de piano op zichzelf niet 100% stereo is omdat het een beetje naar rechts word gepanned?

Zoals je misschien kan lezen heb ik er nogal wat moeite mee om het goed uit te leggen, hopelijk kan iemand wat duidelijkheid brengen :)

Alvast bedankt

Elk bron van geluid is in principe mono (1). Een viool of piano (in echt) is dus mono.
    Doordat wij met twee oren horen kunnen wij bepalen waar in een ruimte dit geluid wegkomt, de stereo beeld. (Geluid van de piano wordt door de ruimte waarin wordt gespeeld weerkaatst en onze linke en rechte oor vangen dus verschillen op)
    Een stereo separation zal het geluid extreem verschillend maken uit de twee luidsprekers om het stereo beeld te vergroten.
    Bij merged komt het zelfde geluid uit beide speakers (mono).

Met pan (balans) zet je een geluid in dit stereo beeld ergens in een ruimte, in jou voorbeeld de piano een beetje rechts van de luisteraar en de viool een beetje links van de luisteraar.
    Dit geeft een natuurlijk gevoel van plaatsing (met de ogen dicht lijkt het net of de spelers voor ons staan te spelen).

Hoop dat dit helpt :)
    Last edited by BT-Studio; Saturday-07-06-2014, 21:36.

Comment

Working...
    X