Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met producen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnen met producen

Hallo allemaal, ik wil graag beginnen met producen, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
    Ik heb vandaag een beetje rondgekeken in FL Studio 11, wel onduidelijk nog maar vind het wel heel interessant.
    Mijn vraag is, hebben jullie misschien wat tips/tricks voor iemand die er nog echt niks van weet?

Wat is het beste om als eerst geld in te investeren? Hardware/software? Keyboards? Ik wil vooral focussen op (deep)house. Ik ben nog 15 jaar dus kan niet zomaar honderden euro's uitgeven, maar ik kan wel af en toe wat kopen. Zijn er bepaalde sites met veel info? Waar kan ik sample packs vinden?

Thanks!

Evn snel wat uit een ander topic geplukt Pik de nuttige info voor jou er uit:

Originally posted by Groninger View Post
    Ik kijk het nu een tijdje aan en ik wil even ingrijpen voordat we straks een pagina's lang verhaal krijgen en niemand het meer volgt.
    Je gaat naar mijn idee namelijk veel en veel te snel. Dat snap ik wel, je wilt graag beginnen en je hebt daar nog eens een aardig budget voor.
    Maar je wilt 2 kanten op. Kant A: produceren en kant b: dj'en. Zoals al terecht opgemerkt, 2 kanten tegelijk is gewoon niet handig en daarnaast heel duur. Ook bestaat de kans dat je een van beide niets vind terwijl je dan al een paar honderd euro verder bent = zonde.

Laten we daarom maar eens een simpel volgplan maken:

Kies een kant die je eerst wil proberen:
    A: produceren (ga verder naar C)
    B: DJ'en (ga verder naar D)

side note: voor beide heb je een computer of laptop nodig. Ga nou niet vragen welke. Deze vraag is gewoon geheel onnodig en we zijn hier geen computerforum. Kijk naar de specificaties van de programma's die je moet kiezen bij zowel stap C en D en dan weet wat voor een computer je nodig hebt. Vaak hebben de mensen van de computerwinkel wel een idee wat je moet hebben als je zegt: ik wil er muziek mee maken/produceren. Ga naar winkels als MyCom (waar ik goede ervaringen mee heb) of Norrod (nog betere ervaringen) voor advies. Die geven je dat gewoon het beste en proberen je niet zoals Mediamarkt het duurste aan te smeren (zijn mijn ervaringen dan he).

stap C: produceren

Wat je nu moet gaan doen is al verteld. Je download demo's van verschillende produceer programma's, veel voorbeelden zijn al gegeven. Kijk welke je bevalt en koop daar de licensie van. Veel studioapparatuur draait met verschillende software, het is dus al onzin om van te voren van alles te kopen. Want zoals eerder al terecht gezegd: met alleen een laptop kan je al heel veel. Zo is Blofs album Umoja volledig opgenomen, gemixt en geprocudeerd op ้้n MacBook (maar dat zou met een Windows net zo makkelijk kunnen). Kijk dus pas nadat je een tijd (lees: paar maanden) bezig bent met wat voor een apparatuur je je werk zou kunnen verbeteren etc. Loop je tegen problemen aan? Dan zou je weer hier kunnen aankloppen voor verder advies.
    Neem ook niet al het advies voor apparatuur voor lief en beschouw het als heilig. Nee. Ga gewoon naar een zaak als Bax om de boel rustig te proberen en te testen of het wat voor je is. Kan je sowieso al wel doen, ze hebben er namelijk heel veel.

Kort gezegd: DAW zoeken die je leuk vind, tijdje bezig gaan, gebreken en problemen analyseren en dan terugkomen met vragen over eventuele uitbereidingen.

stap D: DJ'en

Gefeliciteerd, je hebt de duurste en leukste hobby die er is gekozen. Hier mag je lekker gaan kopen. Eerst moet je net als bij produceren eens maar eens kijken wat je aan software zou willen gebruiken. Ik zou ook niet eerst een hele set kopen. Stel je vind het niks dan zit daar ook weer aan vast en het is gewoon heel duur. Nee hoor, eerst gewoon een laptopje en proberen wat te doen met MP3'tjes. Misschien een simpel controllertje erbij (denk aan de Hercules Instinct of iets in die richting) en gewoon eerst maar even proberen, maar misschien is een controller eerst wel niet nodig. Monitoren (speakers dus) en een echte set zou je mee kunnen wachten. Begin hier eerst eens mee, leg een (legale) muziek bibliotheek aan (kost ook wat) als je wilt draaien op feestjes in de toekomst. Dit raad ik echt ten zeerste aan. Want moet je voor de grap eens kijken hoeveel setjes op marktplaats staan omdat 'ik er eigenlijk niks mee doe'. Ben gewend aan het begin (weer een paar maanden/jaar verder) of wil je al meteen een set ga dan naar stap E.

korte samenvatting: Dj software kiezen, leren en proberen, wachten met verdere aankopen

Stap E: setje kiezen

Als je meteen een set wil gaan kiezen, wacht dan even met het kiezen van de software uit stap D. Want veel setjes komen met een bepaalde DJ software. Ga voor een setje niet meteen af op de populaire merken als Pioneer, want je kunt namelijk veel beter krijgen voor je geld. Ja, hier kun je veel info winnen over ik weet niet hoeveel setjes, maar ga a.u.b. gewoon zelf naar Bax shop, want een keuze maken op basis van de info hier is het domste wat je kan doen. Ga daar zelf heen, ga zelf proberen en testen. Test ook dan alles. Van Denon tot Pioneer en van Numark tot Reloop. Maak op basis van jouw ervaringen een keuze niet op die van ons hier.

Wat ik je wil vragen is dit:
    stop met het eindeloos vragen van wat zou jij doen, wat moet ik nemen, etc.
    Alles is namelijk nu beantwoord. Het is aan jouw nu te kiezen welke kant je op wilt en je in die richting te ori๋nteren. Daar komen voor nu nog even geen grote uitgaves aan te pas. Je begint net, doe het dan ook rustig aan anders krijg je er heel heel veel spijt van.
    Check de site van BT-Studio eens, staat veel info op.

Comment

Originally posted by larsholm View Post
      Evn snel wat uit een ander topic geplukt Pik de nuttige info voor jou er uit:

Check de site van BT-Studio eens, staat veel info op.

Ah, die vergeet ik steeds, maar daar staat inderdaad heel veel info op.
      Alle basis is daar in begrijpelijk taal te vinden.

Comment

Originally posted by Koning View Post
        Hallo allemaal, ik wil graag beginnen met producen, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen.
        Ik heb vandaag een beetje rondgekeken in FL Studio 11, wel onduidelijk nog maar vind het wel heel interessant.
        Mijn vraag is, hebben jullie misschien wat tips/tricks voor iemand die er nog echt niks van weet?

Wat is het beste om als eerst geld in te investeren? Hardware/software? Keyboards? Ik wil vooral focussen op (deep)house. Ik ben nog 15 jaar dus kan niet zomaar honderden euro's uitgeven, maar ik kan wel af en toe wat kopen. Zijn er bepaalde sites met veel info? Waar kan ik sample packs vinden?

Thanks!
        In jouw geval: download de demo van FL studio en volg bijvoorbeeld instructiefilmpjes die aangeboden op YouTube over de basis.
        Leuk om te hebben in het begin, je noemde al keyboarden, is een Midi-keyboard. Hoeft helemaal niet duur te zijn. M-audio heeft een aantal leuke dingetjes.
        Niet te duur om eens te kopen en te proberen. Daarna zou je verder kunnen kijken. Eerst maar eens de basis onder de knie krijgen.

Mocht je het echt wat vinden, dan kan je later wel uit bereiden met studioapparatuur, maar met alleen een laptop met FL Studio kom je ver hoor.

Comment

Working...
        X