Announcement

Collapse
No announcement yet.

Les produceren in Cubase

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Les produceren in Cubase

Ik ben Cas Mous, 16 jaar en sinds deze week ben ik aan het produceren geslagen in Cubase Pro 8. Hier wil ik graag een cursus in volgen, maar deze zijn erg duur.

Ik ben van plan om edm, vooral electro house, te gaan maken. Is er iemand die hier wat vanaf weet en mij hier, het liefst persoonlijk, mij uitleg over zou willen geven?

Ik woon in Haaren (in de buurt van Eindhoven, Tilburg en Den Bosch).

Begrijp me niet verkeerd hoor, maar het klinkt een beetje vreemd dat je een pakket aanschaft van zo'n 500.00 zonder dat je ermee overweg kan, om vervolgens om gratis training te vragen.

Comment

Ben al begonnen met ableton en fl studio, maar ik vind dat Cubase meer opties heeft die ik denk nodig te hebben. En misschien ben ik ook wel een klein beetje vreemd ;).
      Het hoeft ook niet gratis te zijn maar het liefst niet meer dan 100 euro... En het hoeft ook niet heel uitgebreid met een grote professionele studio en zo. Ik wil gewoon een beetje de beginselen leren kennen van edm-productie in Cubase.
      Ik ben trouwens al vaker met software begonnen op deze manier. Zo kan ik nu ook heel goed fotoshoppen omdat ik zo'n 7 jaar geleden met iemand aan een computer heb gezeten die mij de basisprincipes van het photoshoppen heeft geleerd.
      Het zelfde geld voor mijn kennis in bijv. wiskunde waar ik echt heeeeeeel goed in ben (niet eigendunk of zo hoor :P)omdat ik in groep 7 op de basisschool hoorde over sinus en cosinus waarmee je geluidsgolven kon construeren. De enige rede dat ik al deze kennis nu bezit is omdat iemand samen met mij een paar uurtjes met mij is gaan zitten en me het rustig uitgelegd heeft. Daarna ga ik met deze basiskennis aan de gang om zo tot nieuwe ontdekkingen te komen.

Snap dat het gek klinkt maar zo werkt het voor mij al mijn hele leven. Ik wil iets weten, iemand legt me de basisdingen uit en ik ga er zelf mee verder aan de gang. Als je meer voorbeelden wil geef je maar een seintje :)

Comment

En het lijkt me lastig om een programma helemaal te leren kennen voordat je het gekocht hebt...

Comment

Hallo Cas,

Verbaasd mij dat je keuze om EDM te maken op Cubase is gevallen.
          Naar mijn mening zijn juist programma's als Fruity Loops of Ableton Live hier beter geschikt voor.
          Het kan wel, (evenals je met FL multitrack opnames van een band kan maken) maar juist Fruity Loops is op dat soort muziek geënt.
          Maar goed. Steinberger zelf heeft hiervoor prima tutorials in Cubase.
          Deze kun je vinden in de steinberghub in Cubase. Kijk maar eens onder Quick Start (12 filmpjes) en als je die hebt gehad onder Advanced (nog eens 10 filmpjes).
          Last edited by BT-Studio; Saturday-13-12-2014, 17:56.

Comment

Hallo BT-Studio,

De rede dat ik voor Cubase heb gekozen is omdat ik zelf ook trompet speel die ik ook graag uitgebreid wil kunnen bewerken etc.
            Vanuit dit oogpunt heeft Cubase voor mij meer opties. Dat is de rede dat ik uiteindelijk niet ben gegaan voor FL of Ableton.

Ik ben inderdaad bezig met het kijken van de tutorials op het youtube-kanaal van Steinberg.
            Ik probeer ook een beetje de structuur te zien van bekendere edm-producers zoals Zedd en Deniz Koyu.

Ik heb lang nagedacht over het kopen van Cubase, natuurlijk ook omdat je het bedrag voor de software niet 1, 2, 3 bij elkaar hebt.
            Uiteindelijk heb ik het gekocht met het idee dat het een zo veelzijdig programma is dat het ook voor mijn stijl mogelijk zou moeten zijn.

Als je tips hebt of iemand kent die mij verder kan helpen hoor ik het natuurlijk graag :)
            Groetjes Cas

Comment

Ik snap de redenatie van BT-Studio wel, echter is Cubase wel degelijk zeer geschikt voor EDM. In Ableton en FL ligt er duidelijk een nadruk op een snelle workflow. Maar na verloop van tijd wen je natuurlijk aan je DAW. En dan komt het echt wel goed met die workflow.

Logic pro lijkt kwa opbouw ook meer op Cubase dan FL, terwijl Logic ook heel populair is in de edm.

Comment

Hehe, eindelijk wat meer positieve feedback.

Comment

Originally posted by LesterSuvon View Post
                  ....echter is Cubase wel degelijk zeer geschikt voor EDM. In Ableton en FL ligt er duidelijk een nadruk op een snelle workflow.

Dat zeg ik..
                  Originally posted by BT-Studio View Post
                  ...
                  Het kan wel, (evenals je met FL multitrack opnames van een band kan maken) maar juist Fruity Loops is op dat soort muziek geënt.

M.a.w. waarom een 500+ euro DAW kopen als het voor het zelfde gemak (wellicht makkelijker) met een 175 euro DAW kan?
                  Cubase heeft eigenlijk pas na versie 6 de workflow hiervoor (EDM) wat makkelijker gemaakt.
                  Dit was hooguit een verbazing over de keuze maar natuurlijk ben je daar vrij in.
                  Originally posted by DJ_CAS View Post
                  Hehe, eindelijk wat meer positieve feedback.
                  En ik maar denken dat ik die ook had gegeven:
                  Maar goed. Steinberger zelf heeft hiervoor prima tutorials in Cubase.
                  Deze kun je vinden in de steinberghub in Cubase. Kijk maar eens onder Quick Start (12 filmpjes) en als je die hebt gehad onder Advanced (nog eens 10 filmpjes).

Maar uit deze reactie:
                  Originally posted by DJ_CAS View Post
                  Ik probeer ook een beetje de structuur te zien van bekendere edm-producers zoals ...

begrijp ik dat je vraag is, hoe maak ik EDM? (In dit geval in Cubase)

Eh, nee. Daar heb ik geen positief feedback op. :)

Comment

Ik weet je visie erover. Maar de twee onderstaande zinnen kunnen wel op een bepaalde manier worden geïnterpreteerd, wat blijkbaar de TS ook deed. Vandaar mijn toevoeging.

Naar mijn mening zijn juist programma's als Fruity Loops of Ableton Live hier beter geschikt voor.

Comment

Ik denk dat ik toch voor een cursus ga van 189 euro. Lijkt erop dat dit toch relatief aan de goedkope kant is.
                      In ieder geval bedankt voor de reacties.

Comment

Working...
                      X