Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waar verder gaan met FL leren?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Waar verder gaan met FL leren?

Hallo,

ben op dit moment al een jaar fanatiek bezig met FL studio. Ik heb tussentijds een paar keer de overstap proberen te maken naar Logic en Ableton maar telkens val ik toch weer terug op FL. Ik ken de basis van het programma al zeer goed. Ben ook al een beetje aan de gang gegaan met andere plugins en equalizer (sidechain). Ik vraag me op dit moment heel erg af wat ik het best kan doen om meer te leren/ beter te worden. Ik weet niet of dit een van jullie bekend voorkomt...
    Ik heb al op internet gekeken op forums wat je allemaal kunt leren etc.. maar ik kom er toch niet helemaal niet uit.
    Dus mijn vraag is:

Wat kan ik het best doen op dit moment om beter te worden in het produceren?

Groeten Jur

Heey jur.

Ik zou zeggen gewoon door blijven gaan en dingen blijven lezen/kijken en opzoeken. Ik ben ook al enige tijd bezig en langzamerhand begint het beter te worden.

Wat je ook zou kunnen doen is ergens een cursus volgen. Er zijn wel cursussen te vinden op internet waarbij je kunt aan vragen naar de kennis die je al hebt. Maar het blijft zo dat je gewoon moet leren van je fouten. Ervaring opdoen is toch wel het belangrijkste dacht ik zo.

Succes gr jordy

Comment

Originally posted by jkerssies View Post
      Heey jur.

Ik zou zeggen gewoon door blijven gaan en dingen blijven lezen/kijken en opzoeken. Ik ben ook al enige tijd bezig en langzamerhand begint het beter te worden.

Wat je ook zou kunnen doen is ergens een cursus volgen. Er zijn wel cursussen te vinden op internet waarbij je kunt aan vragen naar de kennis die je al hebt. Maar het blijft zo dat je gewoon moet leren van je fouten. Ervaring opdoen is toch wel het belangrijkste dacht ik zo.

Succes gr jordy
      Dankjewel voor je reactie! Heb jij nog goede sites / tutorials ?

Gr Jur

Comment

Er wordt via het internet inderdaad veel aangeboden. Denk aan Sonic Academy enzo. Maar met youtube kan je ook al een heel eind komen. Voorderest wat jkerssies zegt, vooral veel blijven doen. Zorg dat iedere track die maakt weer beter klinkt dan de vorige. En het meest belangrijke: geniet en heb er vooral veel plezier mee.

Wat betreft DAW-keuze, dit blijft natuurlijk heel persoonlijk. Het is logisch dat als je aan 1 programma gewend bent, dat je niet meteen je draai vindt in logic. Als je echt wilt overstappen, dan is dat gewoon even door een zure appel heen bijten. FL is een prima programma en vooral gericht op workflow. In mijn ervaring vind ik het in logic makkelijker om te mixen...zeker bij complexe projecten. Dus persoonlijk zet ik Logic (en soortgelijke DAW's als cubase, etc.) boven FL.

Comment

Originally posted by LesterSuvon View Post
          Er wordt via het internet inderdaad veel aangeboden. Denk aan Sonic Academy enzo. Maar met youtube kan je ook al een heel eind komen. Voorderest wat jkerssies zegt, vooral veel blijven doen. Zorg dat iedere track die maakt weer beter klinkt dan de vorige. En het meest belangrijke: geniet en heb er vooral veel plezier mee.

Wat betreft DAW-keuze, dit blijft natuurlijk heel persoonlijk. Het is logisch dat als je aan 1 programma gewend bent, dat je niet meteen je draai vindt in logic. Als je echt wilt overstappen, dan is dat gewoon even door een zure appel heen bijten. FL is een prima programma en vooral gericht op workflow. In mijn ervaring vind ik het in logic makkelijker om te mixen...zeker bij complexe projecten. Dus persoonlijk zet ik Logic (en soortgelijke DAW's als cubase, etc.) boven FL.
          Heb nog even op internet gekeken, en ik wil Logic toch eigenlijk nog graag een keer proberen. Weet jij waar ik goede tutorials kan vinden / sites? Welke Logic versie beveel je mij trouwens aan, 9 of X?

Groeten Jur!

Comment

Wat voor tutorials? De basiskennis van Logic of technieken voor muziekproductie zelf? Maar ik denk dat Google echt je vriend is, er is zo veel. En als je bereid bent ervoor te betalen dan is Sonic academy wel nice.

Ik gebruik zelf nog beide Logic omdat ik geen afscheid kan nemen van de UI van Logic 9. Maar aan de andere kant, X is veel stabieler en heeft verschillende nieuwe functies die best fijn zijn. (Sws auto-save is recht uit de hemel gevallen)
            Als je direct went aan de UI van X, dan lijkt me X de beste keuze.

Maar verwacht niet dat je binnen een week perfect gewend bent aan Logic. Om de meeste functies te vinden en daarbij een goede workflow erin te krijgen kan best wel even duren.

Comment

Originally posted by DjJur View Post
              Hallo,

ben op dit moment al een jaar fanatiek bezig met FL studio. Ik heb tussentijds een paar keer de overstap proberen te maken naar Logic en Ableton maar telkens val ik toch weer terug op FL. Ik ken de basis van het programma al zeer goed. Ben ook al een beetje aan de gang gegaan met andere plugins en equalizer (sidechain). Ik vraag me op dit moment heel erg af wat ik het best kan doen om meer te leren/ beter te worden. Ik weet niet of dit een van jullie bekend voorkomt...
              Ik heb al op internet gekeken op forums wat je allemaal kunt leren etc.. maar ik kom er toch niet helemaal niet uit.
              Dus mijn vraag is:

Wat kan ik het best doen op dit moment om beter te worden in het produceren?

Groeten Jur
              Wat ook leuk is, is om jezelf uit te dagen. Schrijf/typ ergens op wat er in jouw volgende nummer origineel moet zijn. Iets wat je (bijna) nooit hoort in een nummer. Maakt bijvoorbeeld een lead met een banjo. Of gewoon totaaaal wat randoms. Zelf merkte ik dat ik er wel van leerde, want je leert geluiden gebruiken op een manier die je anders nooit zou doen.

Comment

Op het officiële Image-Line youtube kanaal kan je ook erg veel goede instructie video's vinden.

Comment

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is het checken van remakes! Op youtube zijn er verschrikkelijk veel te vinden van bekende tracks die zeker ook van hoog kwaliteit zijn. 9 van de 10 keer zit daar ook een flp bestand (of wat je DAW keuze ook is) bij en wat samples. Ontleed dat hele project en ga kijken waarom de desbetreffende producer de keuzes heeft gemaakt om bijvoorbeeld bepaalde effecten te gebruiken. Ook kan je af en toe zelf wat aanpassen in het project om te kijken wat er gebeurd als je het een en ander veranderd. Ik zeg vooral veel experimenteren daarmee! Vergeet niet dat dit puur is om te oefenen. Het is niet de bedoeling dat jij een track uitbrengt waar je 3 noten aan veranderd heb.

Succes!

Comment

Bedankt voor de reacties! Ik ga er wat mee doen!

Comment

Working...
                    X