Announcement

Collapse
No announcement yet.

mixen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mixen

Ik heb nu mijn track opgebouwd en wil maar eens gaan beginnen met mixen. Nu is alleen de vraag of je het beste geluid voor geluid kunt gaan mixen of dat je naar het totaal plaatje luistert en dingen gaat zoeken die je op vallen.

Met de eerste denk ik dat het voordeel is dat je in het begin wat makkelijker dingen kunt horen.
    Met de tweede denk ik dat je weer beter leert luisteren maar ook dat je de mix mooier krijgt.

Hoe doen jullie dit? En kun je ook uitleggen waarom?

Groetjes maar weer

Zelf gebruik ik 99% van de gevallen alleen zelf opgenomen tracks, dus misschien ligt dat iets anders dan synths etc.

Het eerste wat ik altijd doe is op alles een passende low cut zetten. Daarna zorg ik dat alle tracks zo goed als klinken zoals ik ze in gedachten heb. Hierna ga ik pas naar het geheel luisteren. Hierbij luister ik naar de niveaus, constantheid van de track, en ook hoe ik de panning en eventueel nog extra eq of compressie ga toepassen. Als ik dit op orde heb check ik of alles goed doorkomt in mn mix en of ik nog problemen hoor doe opgelost moet worden. Als ik naar de track kan luisteren zonder me te storen aan iets is het voor mij af. Daarna een dag wachten en nog een keer luisteren. Als ik dan nog kan luisteren zonder me te storen master ik de volgende dag meestal de track.
    Ik heb gemerkt dat te snel willen afmixen en masteren niet bevordelijk is voor je mix. Ik mis dan erg veel dingen die ik wel hoor als ik een tijd wacht.

Dit is hoe ik het doe, en wat voor mij het fijnste werkt. Dit hoeft dus niet voor jou hetzelfde te werken...
    Last edited by larsholm; Tuesday-24-03-2015, 18:37.

Comment

Originally posted by larsholm View Post
      Dit is hoe ik het doe, en wat voor mij het fijnste werkt. Dit hoeft dus niet voor jou hetzelfde te werken...
      Dit dus. Dit is volgens mij iets waarin je jouw eigen draai in moet vinden. Je gaat op een gegeven moment zelf merken wat voor jou het beste resultaat oplevert.

Ik doe zelf al veel mixing tijdens het componeren/bouwen van de track. Niet alleen wil ik altijd meteen horen hoe iets gaat klinken, maar vaak is het ook zo dat mijn mixing invloed of zelfs een onderdeel is van mijn sounddesign. Bij het mixen wissel ik continue af tussen het afluisteren van een individuele track of het geheel/bus.

Comment

Originally posted by jkerssies View Post
        Ik heb nu mijn track opgebouwd en wil maar eens gaan beginnen met mixen. Nu is alleen de vraag of je het beste geluid voor geluid kunt gaan mixen of dat je naar het totaal plaatje luistert en dingen gaat zoeken die je op vallen.

Met de eerste denk ik dat het voordeel is dat je in het begin wat makkelijker dingen kunt horen.
        Met de tweede denk ik dat je weer beter leert luisteren maar ook dat je de mix mooier krijgt.

Hoe doen jullie dit? En kun je ook uitleggen waarom?

Groetjes maar weer
        Zelf werk ik het liefst door het meeste te mixen tijdens het maken van mijn nummers en daarna het geheel af te mixen.

- Ik werk altijd met het geluid van mijn speakers hard en dan de geluiden zelf zacht zo dat je het later makkelijker kan afmixen.
        - Vaak zet ik iemand anders nummer ernaast (vaak een bekend nummer) om te kijken of het tijdens de afmix "hard" genoeg klinkt.
        - Ook vind ik het fijn werken om de effecten zoals delay en zo in de mixer te maken en niet in de synthesizer.
        - Check of alles in dezelfde key staat

Luister alles los en kijk daarna naar het totaal plaatje. :) Zo werk ik tenminste.

Comment

Klopt lestersuvon. Ben dan ook druk bezig een voor mij goeie manier te zoeken. Ik kan wel mee delen dat ik wel in de zelfde richting werk als jou. Op deze manier heb ik wel voor elkaar gekregen dat de frequenties bij elkaar passen en er qua eqen niet heel veel meer hoeft te gebeuren. Er zit nog wel het èèn en ander in de weg maar het geheel past wel bij elkaar zo.

Begrijp ik het nu goed boefsmusic dat je dan ook pas delay reverb chorus etc. Pas toevoegt als je het gehele nummer hebt op gebouwd en begint aan mixen?

Comment

Het gaat om het resultaat. Niet om hoe het gedaan is. Dus wat voor jou werkt, werkt!
            Wel zou ik als ik tijdens het producen al bezig ben met geluid sculpting op laatst nog wel even controleren of het geheel nog een beetje klopt...
            Komt bij dat het sterk afhankelijk kan zijn wat je waarop afstemt (volgorde) tijdens het producen, wat voor eind resultaat niet altijd gewenst resultaat kan leiden.
            Hoe ik het doe?

Comment

Working...
            X