Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoe begin je met als dj

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoe begin je met als dj

Hallo ik ben mike. ik ben totaal nieuw met dj etc. maar zou het graag willen leren.
    weet iemand waar dit kan/ hoe je kan beginnen
    ik zou graag edm/house willen gaan draaien. heeft iemand tips hoe en waar kan ik het beste beginnen.
    wat is de beste bugdet controller/software?

mvg Mike

Hey Mike,

Laat ik een beetje bijdehand beginnen met even te verduidelijken dat mixen geen produceren is. Veel dj's doen het echter wel omdat ze met het maken van tracks en remixen naamsbekendheid genereren. Als je wil weten wat de verschillen zijn dan moet je dat maar aangeven want volgens mij is dat niet jouw vraag. Daarnaast is EDM (Electronic Dance Music) simpelweg elk nummer dat digitaal is geproduceerd. Dus ook genres zoals dubstep en drum 'n bass vallen hieronder.

Belangrijk om te beseffen: Ik ben inmiddels al 8 jaar bezig. De feesten met 200+ gasten waar ik heb mogen optreden kan ik nog steeds op twee handen tellen. Voor slechts twee hiervan heb ik ook betaald gekregen. Nou ben ik ook niet een held in netwerken omdat ik m'n mond niet zo snel open trek maar je gaat er zeker wel een jaar of 4 over doen voordat je echt aan de bak kan. Maar als je goede connecties hebt kan het echt een stuk sneller gaan.

Anyway, het antwoord op jouw vraag:

0. Weten wat je wil: Je bent al een eind op weg door te weten wat je voor muziek je wil draaien. Dat je een controller wil gebruiken scheelt ook. Er zijn namelijk veel varianten van dj sets. Hierover heb ik eerder een uitgebreide post gedaan op dit forum.

1. Het budget: Vanzelfsprekend hoe uitgebreider en vooral degelijker een controller is hoe duurder die wordt. Als je zeker weet dat je er verder mee wil gaan dan je slaapkamer zou ik in ieder geval de budgetmerken gaan mijden. Vermijd merken als Gemini, Behringer en Hercules. Koop een degelijke controller van bijvoorbeeld Pioneer, Native Instruments, Denon of Numark (numark is naar mijn mening voor het geld erg degelijk maar ook niet super). Zoek naar iets van rond de 300 euro of meer. Dan zit je voorlopig wel goed. Deze apparaten zijn ook beter bestendig tegen eventueel reizen. Let er even op of je een geluidskaart moet kopen of dat deze is ingebouwd in de controller.

2. Software: Er zijn verschillende software pakketten. Tegenwoordig zit er vaak een demo van software bij een controller. Dit is meestal Serato, Virtual DJ of Traktor. Pioneer gebruikt tegenwoordig Rekordbox DJ. Deze programma's kosten ook best wel wat maar zijn zeer uitgebreid. Verdiep je hierin voordat je een controller koopt zodat je beiden op elkaar af kan stemmen. In grote lijnen werkt elk programma overigens ongeveer wel hetzelfde.

3. Muziek: Ga je verdiepen in het genre en maak een verzameling van de nummers die je goed vindt. Dat kan je doen door bijvoorbeeld de Facebookpagina's van labels en artiesten te liken en ze te volgen op platforms zoals Soundcloud. Wees ook consequent in het toevoegen van nummers een maak een notitie op je telefoon als je ergens een toffe track hoort. Deze kun je dan thuis toevoegen. Zorg ook dat je ze ordent in playlists. Als je er straks een paar honderd (of meer) hebt kun je alles dan gemakkelijk terugvinden.

4. Oefenen: Leer je apparatuur kennen. Je kan beginnen met video's over de gekozen software. Die zijn veel te vinden op bijvoorbeeld YouTube. Leer daarnaast over zaken zoals beatmatchen (zeker bij house) en de opbouw van muziek (vierkwartsmaat enzovoort). Als je dat een beetje door hebt kan je gaan kijken naar effecten. Luister je eigen mixen terug en luister ook naar die van anderen. DJ-lessen versnellen het proces, maar ze zijn echt niet nodig. Als je echt wil heb je genoeg motivatie om alles zelf uit te zoeken.

5. Netwerken: Ik neem even aan dat je naar clubs wil gaan en niet van plan bent om disco te gaan draaien voor een stel 50-jarigen. Zoek uit waar dj's optreden en probeer in netwerken te komen. Ga overdag ook zeker langs bij clubs. Iedereen mailt of belt dus daarmee ga je er echt niet komen. Zorg ook dat je een USB bij je hebt, want je weet maar nooit. B

6. Optreden: Als je genoeg oefent dan zal blijken of je talent hebt. Ben je goed? Dan zal je met demo's managers van clubs kunnen overtuigen. Maar als je nog geen 18 bent ga je niet binnen komen omdat er alcohol geschonken wordt. Er zijn namelijk genoeg dj's die wel 18+ zijn en willen draaien. Houd in gedachten dat de gun-factor van belang is/ meespeelt. Begin hier dan ook niet aan als je niet fatsoenlijk kan draaien. Je gaat jezelf voor lul zetten. Als je in clubs gaat draaien moet je ervoor zorgen dat je bekend bent met de "clubstandaard".

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Succes!

Comment

Working...
    X