Announcement

Collapse
No announcement yet.

stukje uit een track halen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• stukje uit een track halen

Meuj

Ik ben ooit eens begonnen met magix. wat jullie daarvan vinden boeit me niet om te beginnen vond ik het goed.
    Ik was een paar dagen aan het proberen en het ging best redelijk al zeg ik het zelf.
    Ik vond dat een mooi stukje had en kreeg allemaal wilde plannen. en toen ging m'n computer naar de bliksem.

1 van die plannen was een stukje uit een andere track te halen en te gebruiken in mijn track.

Nu is m'n vraag hoe kan ik dat doen.

mazzel

Black miracle

Bedoel je om legaal dit te gaan doen of om hoe je dat stukje moet gaan knippen en plakken?

Comment

dat knippen en plakken doel ik op.
      maar nu je het er over het. is het legaal¿¿¿

Comment

er zijn verschillende programma's voor op de markt... je kan het zo duur maken als je wilt...
        ik gebruik zelf Soundforge, ableton (kan je gelijk warpen als dat nodig is)
        mijn voorkeur gaat naar ableton omdat je een stuk kan knippen en als die wat langer moet kan je die gewoon uitrekken voor dat je gaat consolideren..dus meer mogelijkheden..

Comment

Kan je dat stukje niet gewoon naspelen? Zo kansloos dit, beetje stukkies uit andere numnmers knippen :cry:
          Wat wil je knippen dan? Complete melodielijn.. Stukje kick met percussions.. Als je een herkenbaar stukje uit een nummer knipt is dat verboden ja, maar als het niet verder komt dan jou eigen pc-tje dan niet natuurlijk. Als je echt een nummer van wilt maken dan moet je dat nummer als remix gaan noemen en niet je eigen naam geven. Wil je het dan ook nog gaan uitbrengen (wat me niet lijkt.. Omdat het programma wat je gerbuikt niet echt gewaardeerd word in de producer wereld) dan moet je toestemming vragen bij de artiest cq platenmaatschappij van dat nummer.
          Al vind jij dat je dat programma ok vind raad ik jhe toch echt aan een stukje verder te gaan, wil je serieus genomen worden.

Reason, Fruityloops, Ableton zijn goeie voorbeelden.

Comment

Originally posted by djsergio
            Kan je dat stukje niet gewoon naspelen? Zo kansloos dit, beetje stukkies uit andere numnmers knippen :cry:
            Wat wil je knippen dan? Complete melodielijn.. Stukje kick met percussions.. Als je een herkenbaar stukje uit een nummer knipt is dat verboden ja, maar als het niet verder komt dan jou eigen pc-tje dan niet natuurlijk. Als je echt een nummer van wilt maken dan moet je dat nummer als remix gaan noemen en niet je eigen naam geven. Wil je het dan ook nog gaan uitbrengen (wat me niet lijkt.. Omdat het programma wat je gerbuikt niet echt gewaardeerd word in de producer wereld) dan moet je toestemming vragen bij de artiest cq platenmaatschappij van dat nummer.
            Al vind jij dat je dat programma ok vind raad ik jhe toch echt aan een stukje verder te gaan, wil je serieus genomen worden.

Reason, Fruityloops, Ableton zijn goeie voorbeelden.
            Goed sampelen is ook een kunst hoor! Naspelen is alleen nuttig bij complete melodie-lijntjes of iets dergelijks; als je stukjes uit andere tracks GOED gebruikt, kan dat helemaal geweldig klinken; kijk eens hoeveel tracks er uitkomen die gebruik maken van kleine samples uit bestaande tracks; daar is de hele dance-scene door ontstaan!

Wat die programma's betreft ben ik het met je eens; Musicmaker is erg beperkt en niet echt bruikbaar voor goeie produkties ;)

Comment

Ik zeg toch ook niet dat je helemaal niks moet samplen?! Alleen dat je complete synthlijnen van bv langer dan 8 sec. beter niet kan doen. Tuurlijk kan je korte stukjes wel samplen, doe ik ook en menig bekende producer ook. Maar er zijn beperkingen vind ik.

Comment

Met audacity is dat op een second geknipt

Comment

Originally posted by djsergio
                  Ik zeg toch ook niet dat je helemaal niks moet samplen?! Alleen dat je complete synthlijnen van bv langer dan 8 sec. beter niet kan doen. Tuurlijk kan je korte stukjes wel samplen, doe ik ook en menig bekende producer ook. Maar er zijn beperkingen vind ik.
                  Dan snap ik helemaal niet waarom je je zo druk maakt; die jongen vroeg alleen maar hoe hij een "stukje" uit een andere plaat kan halen en gebruiken; dat is toch hetzelfde als sampelen?! Ik zie niks over hele melodielijnen jatten.

Ik meen me trouwens te herinneren dat het wettelijk gezien zelfs maximaal 3 seconden is...

En ook het volledig jatten van platen is tegenwoordig blijkbaar geen probleem; ik noem als voorbeeld die "Let's dance"-plaat; flinke verkrachting van Bowie, met een extra beat en bassline.
                  Of Eric Prydz. En zo zijn er nog wel een paar; Dat vind ik veel erger en kanslozer dan een sampletje creatief hergebruiken.
                  Dus over die beperkingen ben ik het met je eens, maar de rest van de dance-community blijkbaar niet ;) Want die platen verkopen me toch goed......

Comment

Working...
                  X