Announcement

Collapse
No announcement yet.

wat raden 'jullie' aan?!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• wat raden 'jullie' aan?!

Hallo,

ik wil graag hiphop achtige beats maken.
    Om die beats te realiseren heb ik software en een keyboard nodig in mijn ogen!
    Wat raden 'jullie' aan?

M.v.g Chester

Ableton Live met een M-Audio Axiom 49 (Pro/standaard).

Waarom? Omdat ik van Ableton hou, en het fijn vind werken. Marc hetzelfde met Cubase. Robert hetzelfde met Logic. Het doet allemaal hetzelfde, alleen benadert het op een andere manier. Download eens wat probeerversies zou ik zeggen, en ga voor de meest intuïtieve DAW.

Het keyboard raad ik aan vanwege de semi-gewogen toetsen wat veel fijner inspeelt, ook heb je gelijk faders, rotaries en drumpads, en zeker de laatste zijn erg handig bij hiphop lijkt me. In het begin heb je daar wel genoeg aan.

Als je dat hebt, heb je in principe alles. Bespaar op één van de twee, maar zorg dat je in ieder geval de beste PC koopt die je kunt betalen (of Mac, als je Logic wilt). Looks maken niet echt uit, maar koop er een met zo rond de 750W voeding, minimaal een Quad Core 2,3GHz processor en 4GB RAM. Douw er zoveel geheugen in als mogelijk en wat goede koeling. En ja, dat ga je nodig hebben.

Comment

Originally posted by Patrick View Post
      Als je dat hebt, heb je in principe alles. Bespaar op één van de twee, maar zorg dat je in ieder geval de beste PC koopt die je kunt betalen (of Mac, als je Logic wilt). Looks maken niet echt uit, maar koop er een met zo rond de 750W voeding
      750 Watt? En waarvoor is dat dan precies nodig als ik vragen mag? Een voeding van 400 Watt is ruim voldoende, meer ga je echt niet nodig hebben.

, minimaal een Quad Core 2,3GHz processor en 4GB RAM.
      Maken die programma's die jij noemt ook daadwerkelijk gebruik van meerdere processen? Anders ga je er vrij weinig aan hebben en voldoet een snelle Dual Core ook.. Verder is het niet zo interessant meer hoeveel GHz een processor is, maar kan je beter een i3 of i5 (al dan niet quad core) processor adviseren. Die kan dat werk al makkelijk af.

Douw er zoveel geheugen in als mogelijk en wat goede koeling. En ja, dat ga je nodig hebben.
      Zoveel als mogelijk.. Bij een i7 systeem is dat 24GB? Nee, dat ga je echt niet nodig hebben.. 4GB is méér dan voldoende als je er alleen op gaat producen.

Een SSD is misschien wel een leuke optie.. Verder zou ik eerder je geld investeren in overige apparatuur, een overkill PC heb je niets aan en kost alleen maar geld!
      Last edited by Steephh; Friday-16-07-2010, 22:52.

Comment

Waarom? Omdat ik van Ableton hou, en het fijn vind werken. Marc hetzelfde met Cubase. Robert hetzelfde met Logic. Het doet allemaal hetzelfde, alleen benadert het op een andere manier. Download eens wat probeerversies zou ik zeggen, en ga voor de meest intuïtieve DAW.

Het keyboard raad ik aan vanwege de semi-gewogen toetsen wat veel fijner inspeelt, ook heb je gelijk faders, rotaries en drumpads, en zeker de laatste zijn erg handig bij hiphop lijkt me. In het begin heb je daar wel genoeg aan.

Als je dat hebt, heb je in principe alles. Bespaar op één van de twee, maar zorg dat je in ieder geval de beste PC koopt die je kunt betalen (of Mac, als je Logic wilt). Looks maken niet echt uit, maar koop er een met zo rond de 750W voeding, minimaal een Quad Core 2,3GHz processor en 4GB RAM. Douw er zoveel geheugen in als mogelijk en wat goede koeling. En ja, dat ga je nodig hebben.
        dus dat zou betekenen dat mijn lijstje er zo uit moet komen te zien:

1) Merk: M-Audio
        Prijs: €335.00 (incl. 19 % BTW)
        Product: M-audio Axiom 49 produceer pakket

2) Merk: Ableton
        Prijs: €399.00 (incl. 19 % BTW)
        Product: Ableton Live 8

3) het liefst een nieuwe laptop als laatste

Comment

Originally posted by Steephh View Post
          750 Watt? En waarvoor is dat dan precies nodig als ik vragen mag? Een voeding van 400 Watt is ruim voldoende, meer ga je echt niet nodig hebben

Maken die programma's die jij noemt ook daadwerkelijk gebruik van meerdere processen? Anders ga je er vrij weinig aan hebben en voldoet een snelle Dual Core ook.. Verder is het niet zo interessant meer hoeveel GHz een processor is, maar kan je beter een i3 of i5 (al dan niet quad core) processor adviseren. Die kan dat werk al makkelijk af.
          Nee, een leeg programma ga je dat echt niet nodig hebben. Maar heb je wel eens eens een aantal reverb VST's geprobeerd te draaien? Veel succes daarmee op een i3'tje. Een goede processor is gewoon de basis van een hele setup en daar moet je dus absoluut niet op bezuinigen. Ook als je je processor wilt overklokken heb je daar goede koeling voor nodig, en dat vereist stroom. Om genoeg te hebben raad ik gewoon 750W aan.

Zoveel als mogelijk.. Bij een i7 systeem is dat 24GB? Nee, dat ga je echt niet nodig hebben.. 4GB is méér dan voldoende als je er alleen op gaat producen.
          Zie bovenstaand. Daarnaast wil ik nog wel een relatief goedkoop moederbord tegenkomen met voldoende slots voor 24 GB aan RAM, dan koop ik hem zo.

Een SSD is misschien wel een leuke optie.. Verder zou ik eerder je geld investeren in overige apparatuur, een overkill PC heb je niets aan en kost alleen maar geld!
          Als je grote opnames wilt doen zou ik dit afraden gezien de write cache. De buffer is veel kleiner bij een SSD schijf. Wel is een SSD schijf weer sneller met het laden van bijvoorbeeld programma's omdat hij geen problemen heeft met fragmentatie. Hier is het dus een kwestie van hoe lang je audio wilt opnemen.
          Last edited by Patrick Godschalk; Saturday-17-07-2010, 14:27.

Comment

Originally posted by chester0011 View Post
            dus dat zou betekenen dat mijn lijstje er zo uit moet komen te zien:

1) Merk: M-Audio
            Prijs: €335.00 (incl. 19 % BTW)
            Product: M-audio Axiom 49 produceer pakket

2) Merk: Ableton
            Prijs: €399.00 (incl. 19 % BTW)
            Product: Ableton Live 8

3) het liefst een nieuwe laptop als laatste
            Als je met een laptop wilt werken kun je vrijwel nooit PCIe kaarten erin plaatsen, dus heb je niets aan het produceerpakket. Dan kun je beter kijken naar de losse versie: http://www.bax-shop.nl/midi-keyboard...t-details.html

Geluid komt dan uit een externe interface (maar dat is echt voor veel latere zorg). Overigens raad ik een laptop af vanwege de mindere specificaties.

Comment

Nee, een leeg programma ga je dat echt niet nodig hebben. Maar heb je wel eens eens een aantal reverb VST's geprobeerd te draaien? Veel succes daarmee op een i3'tje. Een goede processor is gewoon de basis van een hele setup en daar moet je dus absoluut niet op bezuinigen. Ook als je je processor wilt overklokken heb je daar goede koeling voor nodig, en dat vereist stroom. Om genoeg te hebben raad ik gewoon 750W aan.
              Voor zware bewerkingen is een snelle cpu inderdaad een must, maar als ik kijk naar wat de TS wil: 'hiphop achtige beats' maken, klinkt dat niet echt spectaculair.

Een 750 watt voeding, blijft in mijn ogen echter enorm overkill. Leuk als je een snel gamesysteem bouwt wat je flink wil overclocken en waar je in dikke videokaart in zet... Wil je op stock blijven draaien, dan voldoet voor een i3 een 400 watt voeding wel, voor een i7 zou ik een 500 watt aanraden.. Tel er 100 watt bij als je wilt gaan overclocken, meer heb je echt níet nodig.

Zie bovenstaand. Daarnaast wil ik nog wel een relatief goedkoop moederbord tegenkomen met voldoende slots voor 24 GB aan RAM, dan koop ik hem zo.
              Alstublieft: http://tweakers.net/pricewatch/235998/asus-p6t-se.html

Uiteraard geldt dit alleen voor socket 1366, voor socket 1156 systemen zal je dit niet tegenkomen, evenals verouderde sockets.

Als je grote opnames wilt doen zou ik dit afraden gezien de write cache. De buffer is veel kleiner bij een SSD schijf. Wel is een SSD schijf weer sneller met het laden van bijvoorbeeld programma's omdat hij geen problemen heeft met fragmentatie. Hier is het dus een kwestie van hoe lang je audio wilt opnemen.
              Of wat ook kan, een goedkope kleine SSD en losse HDD erbij om je audio naar toe te schrijven.

@chester: ik zou persoonlijk een laptop echt afraden, leuk als je die overal mee naar toe wilt slepen of wilt bank hangen. Als je fatsoenlijk wilt producen kan je beter aan een bureau zitten en dan is een gewone PC net zo makkelijk, een stuk goedkoper en beter uitbreidbaar.
              Last edited by Steephh; Sunday-18-07-2010, 23:30.

Comment

Originally posted by Steephh View Post
                Voor zware bewerkingen is een snelle cpu inderdaad een must, maar als ik kijk naar wat de TS wil: 'hiphop achtige beats' maken, klinkt dat niet echt spectaculair.

Een 750 watt voeding, blijft in mijn ogen echter enorm overkill. Leuk als je een snel gamesysteem bouwt wat je flink wil overclocken en waar je in dikke videokaart in zet... Wil je op stock blijven draaien, dan voldoet voor een i3 een 400 watt voeding wel, voor een i7 zou ik een 500 watt aanraden.. Tel er 100 watt bij als je wilt gaan overclocken, meer heb je echt níet nodig.
                Je kan maar naar de toekomst kijken. Als iemand de behoefte heeft om veel auto te gaan rijden raad je toch ook geen Fiat Panda 1000 uit 1996 aan? Als je serieus wilt gaan produceren heb je gewoon een goede PC nodig, aangezien dat het hart is van je complete setup, het vervangt feitelijk de multitrackers van vroeger. En de PC is al snel de zwakste schakel, zorg er dan voor dat je het gelijk goed doet, daar krijg je dan zeker geen spijt van. Jij komt met je berekening op 600 Watt, ik zeg dan juist daarom 750, dan heb je genoeg over. Er zijn genoeg tools om je vermogen perfect te berekenen, maar een beetje voeding kost geen drol meer en je kan maar genoeg hebben. Want wellicht wil de topicstarter ook nog bijvoorbeeld graphic editing doen, dan heb je ook weer een degelijke GPU nodig. Je hebt nooit teveel vermogen.

Alstublieft: http://tweakers.net/pricewatch/235998/asus-p6t-se.html

Uiteraard geldt dit alleen voor socket 1366, voor socket 1156 systemen zal je dit niet tegenkomen, evenals verouderde sockets.
                Thx, die zal ik eens overwegen ;) ik heb namelijk LGA1366, mooi ding.

Of wat ook kan, een goedkope kleine SSD en losse HDD erbij om je audio naar toe te schrijven.
                Kan, maar of de performanceboost van een SSD nou echt zoveel beter is als een SATA die veel goedkoper is, dan kun je beter voor een zware processor gaan als je toch het geld ervoor hebt.

Comment

Voor hiphop? Gewoon een dikke vette oude drumcomputer zoals de de Dynacord ADD1, Simmons SDX, Akai XE-8, Roland TR serie of R-70, Yamaha RX serie . Sound waar geen computer tegen op kan. Ik heb al die computer troep weer de deur uitgedaan omdat het allemaal hetzelfde klinkt en de echte synthesizers en drumdozen van weleer gewoon beter klinken. Gewoon mijn mening. Ik begrijp best dat een ander zweert bij een computer.

Comment

Eens met JPSholland, maar drumcomputers zijn duur, en dat is vaak toch een hele investering voor iemand die net begint. En daarnaast heb je alsnog iets van software nodig om het te kunnen afmixen en sequencen. (Of je koopt een multitracker van een paar duzend euro, dat kan ook :p)

Comment

Working...
                    X