Announcement

Collapse
No announcement yet.

Midi Keyboard?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Midi Keyboard?

Hallo,

Ik weet niet of ik gewoon slecht ben met een zoekfunctie of er staat idd nog weinig specifieks over midi keyboards op dit forum.
    Ik ben namelijk zelf van plan eens te gaan ruiken aan het producen aangezien ik nu al een tijdje in een club draai en het me supervet lijkt mn eigen tracks zo nu en dan te draaien.
    Alleen nu zie ik in elke "wat moet ik hebben om te producen topic" een midi keyboard als andwoord staan.

Nu is mijn vraag: Wat doet het exact, heb je verschillende soorten ( waarschijnlijk voor verschillende doeleinden ) en wat raden jullie aan?

Ik ben van plan er voornamelijk house muziek mee te gaan maken.

Mocht ik slecht gezocht hebben op het forum plaats maar ff een linkje in dat geval sorry!

Groeten!

Wat doet het: Niets. Eigenlijk doet een MIDI keyboard niets. Het stuurt alleen een stel commando's naar je PC/Mac, en vertelt de computer dat hij iets moet doen. Meer niet. Eigenlijk kun je het vergelijken met een toetsenbord. Je tikt een toets in, maar dan gebeurt er niets. Je computer doet er dan iets mee, namelijk een letter typen. Het voordeel is dat je in plaats van letters typen, de toetsen ook kunt gebruiken voor andere functies. Zoals springen in een game met de spatiebalk, dat staat niet vast. Zelfde geld voor een MIDI controller, je kan hem gebruiken als piano, maar ook als bijvoorbeeld knoppen om een track te starten of om een bepaalde track te muten. Mag je helemaal zelf weten.

Heb je verschillende soorten: Ja. Je kan, als je serieus er verder mee wil, het beste kijken naar de volgende criteria

- 49 toetsen (25 is te klein, meer voor erbij, 61 of meer neemt teveel ruimte in die je nodig hebt of later nodig gaat hebben)
    - Semi-gewogen toetsen (Dit is een must voor beginners. Non-gewogen toetsen bewegen zeer gemakkelijk, maar het is ook makkelijker om de verkeerde toets aan te slaan. Semi-gewogen is wat zwaarder, maar niet zo zwaar als een piano.)
    - Drumpad (een drumpad ga je nodig hebben om beats te maken, kan er maar gelijk op zitten)
    - Faders en draaiknoppen (niet per sé nodig, maar wel hééél handig, zeker als je wat gevorderd bent, maar nog geen 1500 euro wil neerleggen voor een control surface)
    - Aanslaggevoeligheid (als je een toets zacht aanslaat, klinkt je toon zachter, en als je hem hard aanslaat, harder. Dit is een VEREISTE voor je main MIDI controller)

En als we al die criteria combineren en naar een mooi prijsje kijken? De Axiom 49 van M-Audio. Eigenlijk is dat altijd het keyboard wat ik aanraad voor beginners, omdat deze aan alle bovenstaande criteria voldoet, érg degelijk is, gemakkelijk in te stellen is en waar je jarenlang nog mee vooruit kan. En het is ook nog eens niet zo duur. Tot nu toe vind ik dit de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben van al onze MIDI keyboards.

Waarom heb je dan een MIDI keyboard nodig? Om je melodieën in te spelen (en een drumpad voor, tadaa drums, en faders om je faders aan te sturen in je software, etc.). Dit kan eventueel met je toetsenbord, maar zoals je verwacht, werkt dit niet lekker. Niet omdat je te weinig of te kleine toetsen hebt, maar omdat je geen eerder genoemde aanslaggevoeligheid hebt. Hierdoor klinkt alles erg statisch en hard.

Zoals gezegd doet je MIDI controller niets dan commando's versturen naar je computer. In je computer laad je dan twee dingen, een DAW (digital audio workstation), wat eigenlijk een vervanging is voor de oude multitrackers van vroeger. Voorbeelden zijn Ableton, Logic, Cubase, Sonar, etc., etc. Maar een sequencer (een onderdeel van een DAW) maakt zelf geen geluid, net zoals een mixer geen geluid maakt. Het kan het wel bewerken. Daarom heb je een instrument nodig om dat op te nemen. Vroeger deden we letterlijk alle gitaren met de microfoon opnemen. Tegenwoordig kunnen we dat allemaal virtueel doen, met zogenaamde VSTi's (Virtual Studio Instruments).

Dit is feitelijk gewoon een set met geluiden (bijvoorbeeld, gitaartoon op toonhoogte C). Als je een toets aanslaat op je MIDI keyboard, dan zeg je tegen je computer dat hij die gitaartoon moet afspelen. En omdat je computer weet dat het origineel toonhoogte C heeft, kan hij berekenen welke toonhoogte het moet hebben als je een A indrukt. En zo kun je melodieën inspelen.

Comment

Meer leesvoer over MIDI: http://www.bax-shop.nl/forum/f92-ken...k-is-6175.html

Het is zeker aan te raden om dat een paar keer door te lezen, omdat je die kennis echt nodig gaat hebben. Laat je niet afschrikken door de vele tekst en lastige termen ;) de theorie is de basis. Als je daadwerkelijk een keyboard hebt en begint met mappen en inspelen merk je dat het allemaal vrij makkelijk is. Maar je moet wel weten wáárom iets werkt, voordat je het goed kan toepassen. Dat geld voor vrijwel alles in een studio trouwens.

Comment

veel duidelijker kan het niet hartelijk dank daarvoor!:D
        ga er eens serieus mee bezig.

Comment

Patrick,

En welke software zou je aanraden voor beginners? Iets waar je makkelijk mee kan beginnen en niet te ingewikkeld is...

Comment

De allermakkelijkste is Acoustica Mixcraft.

Comment

nice, die GUI ziet er wel simpeler uit dan bv cubase of fl.
              En de prijs valt zeer goed mee.

Comment

Working...
              X