Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welk midi keyboard voor producen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welk midi keyboard voor producen

Ik zie door de bomen het bos niet meer op het moment.

Veel research gedaan naar ongewogen/semi gewogen/gewogen en welke merken en modellen goed zijn.

Ik dacht dat ik eruit was en dat ik de CME UF60 ging kopen, maar daar heb ik nu verscheidene zeer slechte reviews over gelezen, dus ik weet het niet. Volgens vele reviews schijnen die dingen na verloop van tijd kapot te gaan, allerlei toetsen die uitvallen en vele driver problemen.
    Er zijn ook veel reviews die je de kant van M-Audio opsturen, wat volgens mij ook wel goede keyboards zijn (de axiom semi gewogen of de oxygen ongewogen).

Nou ben ik op zoek naar een 61 toetsen keyboard (het liefst, anders 49), usb en midi, er hoeven geen geluiden in te zitten en het liefste semi gewogen.
    61 toetsen ga ik voorlopig wel mee vooruit kunnen, als ik een volledig 88 toetsen gewogen stage piano wil en ook zo goed kan spelen ga ik daar wel geld aan uitgeven, voorlopig wil ik een keyboard voor het producen met reason, o.a. synths en whatever. Ik wil er ook graag control buttons op hebben zoals faders, knobs en dat soort dingen. M'n budget ligt rond de 200 a 300 euro.

Op het moment zit ik te twijfelen om niet de CME UF60 te kopen maar de M-Audio Axiom 49 (helaas wat toetsen minder).
    Novation nocturn ziet er echt te crappy uit, novation remote valt buiten het budget.
    De Cakewalk A-500PRO ziet er ook wel goed uit, alleen heeft die geen semi gewogen toetsen. Nou ben ik geen piano speler, maar het lijkt me gewoon het fijnst om meteen met semi gewogen toetsen te beginnen.
    E-MU xboard ziet er ook niet verkeerd uit, volgens mij iets boven budget.
    Behringer keyboards rond die prijsklasse zien er erg crappy uit ook.
    Iemand enig idee of die CME UF keyboards inderdaad zo slecht zijn? En evt. tips voor het uitzoeken van het juiste keyboards ? Of misschien een andere midi controller in deze prijsklasse?
    Last edited by Bucky; Thursday-03-03-2011, 04:31.

61-toets is in mijn ervaring echt alleen handig als je op het podium staat. Voor in de studio neemt dat echt veel te veel kostbare ruimte in beslag, waar je als beginnend producer vaak al meer als genoeg hebt aan 49 toetsen. Voor simpele melodietjes kun je vaak zelfs met 25 uit de voeten.

Ik zou zelf de Axiom serie wel aan kunnen raden, werkt ideaal. Vooral de aanwezigheid van zeer goede drumpads gaf voor mij de doorslag. Semi-gewogen speelt (vind ik) ook heerlijk in vergelijking met de goedkopere ongewongen toetsenbordjes.

Comment

Ik zit op het moment te twijfelen tussen de axiom 49 en de cakewalk a500 pro.
      Je leest over de axiom toch ook welk negatieve berichten, eigenlijk dezelfde problemen als de CME volgens sommige reviews. Je leest alleen ook meer positieve dingen over de axiom en hij wordt ook vaker aangeraden.
      De cakewalk heeft dan wel geen gewogen toetsen, maar je leest er wel alleen maar positieve reviews over. Het is ook van Roland, dus op zich geeft dat ook meteen goed vertrouwen.
      Ik zit ook nog te denken aan een studiologic keyboard evt. Alleen de vmk valt dan in mijn prijs range geloof ik.
      Iemand hier nog ideeën over?

Comment

Ik heb de Behringer UMX25 en voor het geld is best een leuk apparaatje. Voor het betere werk will je wel iets anders/beters.

Midi keyboard met 49 toetsen, 12 druk- en snelheid gevoelige pads en acht toewijsbare knoppen en faders. Het gereedschap voor de serieuze producer of live artiest. Geniet van het ultieme producer gevoel met deze MPK49.

Deze is misschien ook de moeite waard om te bekijken.

Comment

Originally posted by Bucky View Post
          alleen heeft die geen semi gewogen toetsen. Nou ben ik geen piano speler, maar het lijkt me gewoon het fijnst om meteen met semi gewogen toetsen te beginnen.
          Feitelijk is dit dus een beetje onzin waarbij jij jezelf op onnodig kosten jaagt. Als je nog helemaal geen ervaring hebt kan je het net zo goed op een "gewoon" toetsenbord leren. Immers jij kent het verschil toch niet.

Gewogen en semi-gewogen klavieren zijn voornamelijk gemaakt voor mensen die het spelen hebben geleerd op een orgel of een piano. Vooral van pianisten is het bekend dat ze de lichte synthesizer klavieren na verloop van tijd stuk slaan. Synthesizers hebben zulke lichte klavieren omdat dit beter is als je veel met after touch en aanslaggevoeligheid speeld. After touch heeft een piano niet eens en de aanslaggevoeligheid gaat bij een synthesizer veel verder dan een piano. Een lichte aanslag werkt dan beter.

Ik heb ik mijn studio een aantal synthesizers staan of gehad die zeer goed bekend stonden om hun lekkere bespeelbaarheid van het klavier. Dit waren onder andere de Korg M1, Korg 01W, Kawai K-1, Kawai k-5, Roland U-20 en de Ensoniq ESQ-1. Op de K-1 na niet bepaald het goedkoopste spul en allemaal met een "gewoon" klavier.

Ik zou dus het perse gewogen of semi-gewogen gewoon uit je hoofd zetten. Misschien komt er dan zelf een 6 octaafs in beeld waar jij, gezien je text, waarschijnlijk veel meer aan hebt.

Comment

Originally posted by Mescalino View Post
            Ik heb de Behringer UMX25 en voor het geld is best een leuk apparaatje. Voor het betere werk will je wel iets anders/beters.

.
            Waarom? , Jean Michel Jarre gebruikte ook een Baby Korg Personal Keyboard, dat was toen hetzelfde als de vele Casio's van nu. Muziek komt uit je hoofd, niet uit je klavier. Als je het kan en de feeling hebt kan je met alles mooie muziek maken, zelfs met spul uit de speelgoedwinkel. En Jarre weet volgens mij best wel waarvoor de zwarte toetsen zijn.

Comment

Die Akai ligt net een beetje boven de prijsrange die ik eraan uit wil geven.
              Ik heb vroeger jaren keyboard les gehad op een synth en later orgel, maar dat is meer als tien jaar geleden en daar is weinig nog van over ben ik bang.
              Ik speel wel Saxofoon tegenwoordig en merk dat als ik een keyboard tegen kom er al meer mee kan.
              Op zich heb ik dat semi gewogen min of meer al uit m'n hoofd gezet. Zoals ik al zei, mocht het ervan komen dat ik de sterren van de hemel ga spelen, koop ik wel wat duurder spul, een mooie stage piano of iets anders.
              Ik heb achterhaald dat ze bij de betere muziek zaak hier de a500 en die axiom hebben liggen, dus ik ga daar eens op beide "rammen" :D
              Ik denk wel dat ik voor de a500 pro ga om eerlijk te zijn. Aangezien het van Roland is vertrouw ik het meer en het ziet er ook erg degelijk uit. Daarnaast is deze 250 euro, die axiom kost in Nederland op veel plekken meer dan 250 euro.
              Ik wil er later ook een pad controller bij kopen, waarschijnlijk de padkontrol van korg. Dus de pads op het keyboard interesseren me niet zo veel.
              Die studiologic kost 350 euro of meer, dus dat is ook iets meer dan ik eraan uit wil geven. De 49 toetsen variant daarvan is ook zo goed als niet te vinden.

Comment

Originally posted by JPSholland View Post
                Waarom? , Jean Michel Jarre gebruikte ook een Baby Korg Personal Keyboard, dat was toen hetzelfde als de vele Casio's van nu. Muziek komt uit je hoofd, niet uit je klavier. Als je het kan en de feeling hebt kan je met alles mooie muziek maken, zelfs met spul uit de speelgoedwinkel. En Jarre weet volgens mij best wel waarvoor de zwarte toetsen zijn.
                Beetje een onzin argument wat je daar plaatst. Met pannen en pol lepels kan je drummen. Moet ik nu een beginnend drummer naar de Blokker sturren voor een setje pannen en lepels? Denk het niet. Ik heb inderdaad mensen met de gekste dingen muziek zien maken en snap ook wel dat muziek uit je hoofd komt en niet het instrument.
                Hij will een algemeen en degelijk apparaat om muziek mee te maken en een programma te besturen zoals Fruity loops. De behringer die ik heb voeld heel plastic aan en heeft een wat mindere bouw kwaliteit. Voor wat hij doet of wil gaan doen moet hij iets beters heben en idd 49 toetsen.

Comment

Originally posted by Mescalino View Post
                  Beetje een onzin argument wat je daar plaatst. Met pannen en pol lepels kan je drummen. Moet ik nu een beginnend drummer naar de Blokker sturren voor een setje pannen en lepels? Denk het niet. Ik heb inderdaad mensen met de gekste dingen muziek zien maken en snap ook wel dat muziek uit je hoofd komt en niet het instrument.
                  Hij will een algemeen en degelijk apparaat om muziek mee te maken en een programma te besturen zoals Fruity loops. De behringer die ik heb voeld heel plastic aan en heeft een wat mindere bouw kwaliteit. Voor wat hij doet of wil gaan doen moet hij iets beters heben en idd 49 toetsen.
                  Tis maar net wat je onzin vind.

Die behringer voelt plastiek aan..hoeiehoeiemogelijk heh. Dan kan je gelijk 99% van de computer gerelateerde klavieren wel laten staan, allemaal plastiek en voelen allemaal plastiek aan. Wat dat betreft blijft er maar 1 ding over en dast is op zoek gaan naar een Akai MX-76 master klavier. Staal met piano toetsen en iets van 30 kilo.

Comment

Mensen, ik merk wat korte lontjes hier en daar.
                    Let er even op, hou het rustig en kraak een ander niet af.

Comment

Ik heb achterhaald dat de vmk-88 ook in mijn prijsklasse ligt. Je hebt van studiologic de vmk plus serie, 161,149,176 en 188, die zijn redelijk prijzig en de 61 toetsen variant is een orgel variant volgens mij en je hebt ook de vmk-88. Ik weet niet helemaal wat het verschil is, maar die is 290 euro. Ik denk dat ik toch alsnog voor die ongewogen 49 toetsen van cakewalk ga en dan als ik wat beter ga spelen op zoek ga naar een 88 gewogen toetsen voor erbij.

Comment

Je hebt nu zo'n vijf verschillende keyboards die je wil uitproberen. Feitelijk doen ze nog steeds allemaal hetzelfde: MIDI signalen uitsturen. Dus maak van jezelf een lijstje met wat je per sé wil.

- Faders/draaiknoppen/drumpads/etc.
                        - Grootte van klavier, 49-toets zou ik aanraden voor een master keyboard. 25 is te klein, en 61/88 neemt vaak teveel ruimte in beslag.
                        - Ongewogen/semi-gewogen/gewogen; kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik ben begonnen met gewogen en speel dan nu ook op semi-gewogen. Ongewogen vind ik niets.

Mijn voorkeur blijft nog altijd de Axiom 49 Pro. Maar als je een klaviergrootte en gewenste extra MIDI toewijsbare knoppen hebt bepaald: pak er een paar, ga naar de showroom en rammel op een paar van die dingen. Kijken welke het lekkerst speelt.

Uiteindelijk speelt het toch allemaal hetzelfde. Zo ook een tijdje terug in de showroom. De klant wou een AKAI MPK49 proberen, en ik had er nog een Axiom Pro 49 naast gezet. We kwamen beide tot de conclusie: speelt precies hetzelfde. Hij heeft ten slotte de AKAI meegenomen omdat hij meer spul van AKAI had, en dat was visueel wel leuk :) .

Zoveel verschil zit er echt niet in!

Comment

Even voor de info.

Ik de heb de Roland A500 pro gekocht. Met de in te stellen curves voor de aftertouch en de velocity kan je aardig dichtbij een gewogen piano gevoel komen, mits je geen pianist bent.
                          Hoe hard ik af en toe op de toetsen loop te rammen ben ik blij dat Roland er zo lang reperaties voor uitvoert onder de garantie.
                          Dit keyboard is erg veelzijdig en bied je precies de opties die je zoekt en waarschijnlijk meer.
                          De pads zijn crap als je het mij vraagt. Ze zijn leuk als touch gevoelige knobs om dingen mee te starten of iets dergelijks. Ik ben toch van plan er een pad controller bij te kopen , dus dat boeide me sowieso al niet.
                          De knobs en sliders gaan wel erg stroef, dus voor een snelle respons e.d. of voor live performing zou ik die knobs en sliders niet gebruiken. Voor het producen is het prima, als je een snelle verandering wil kan je het op zo veel manieren automatiseren.
                          Om mee te starten en een hele tijd te doen gaat dit keyboard prima voldoen. Ik koop er tezijnertijd een 88 toetsen hammer action electric piano whatever ding bij, mocht ik zo goed gaan spelen. Voorlopig kan ik lekker producen en toetsen spelen.
                          De andere keyboards rond deze prijs range en daaronder, zoals de behringer, oxygen, voelen erg goedkoop aan en voelen zo aan dat je het idee hebt dat je het vrij snel kapot ramt.
                          De Axiom serie vond ik niet slechter noch beter dan de Roland A pro serie. Ook de Axiom advanced of Pro deden mij niet veel kwaliteit verschil vermoeden. Ik heb daarom gewoon gekozen voor Roland. Roland geeft me een vertrouwd gevoel en maakt al decennia kwaliteit apparatuur.

Comment

M-audio keyrig nemen

nie duur en werkt heerlijk

Comment

Cakewalk/roland

hallo,
                              ik heb zelf de cakewalk/roland A-300pro gehaald maar die heeft maar 32 toetsen.
                              Voor jou zou de cakewalk/roland A-500pro of A-800pro goed zijn.

De A-500pro: http://www.bax-shop.nl/midi-keyboard...t-details.html

en de A-800pro: http://www.bax-shop.nl/midi-keyboard...t-details.html

Binnen een kwartier kan je er al op spelen hij is heel makkelijk in stel baar.

Grt Doublerecords

Comment

Working...
                              X