Announcement

Collapse
No announcement yet.

CD/MP3-spelers of midi controller?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• CD/MP3-spelers of midi controller?

Ik ben vroegah, op m'n 15e ongeveer, begonnen met vinyl mixen met twee platenspelers en een simpel mengpaneel. Ik was er aardig intensief mee bezig en heb mezelf dat goed aangeleerd. Later, toen ik het drukker kreeg met school en bijbaantjes etc., heb ik het eigenlijk een beetje laten zitten. Nu wil ik het weer oppakken en ben me aan het oriënteren. Ik zou het liefst twee cd-spelertjes (met usb) + mixer kopen. Gewoon oldskool mixen dus (produceren ga ik niet doen). Maar met een complete midi controller kun je ook veel. En dat is goedkoper!

Maar wat kan ik volgens jullie beter aanschaffen? Wat zijn de voor- en nadelen?

Tja, voor- en nadelen beschrijf je zelf eigenlijk al.

MIDI is goedkoper in aanschaf als je je laptop er voor wilt opofferen, je kunt er verhoudingsgewijs meer mee dan een set CD-spelers + mixer in die klasse, is makkelijker mee te nemen, etc.

Aan de andere kant heeft het CD-medium ook nog enige charme.

Wat je ook nog zou kunnen doen, is een MIDI controller nemen die ook externe apparatuur ondersteunt. Dan kun je er alsnog CD-spelers of een draaitafel aan hangen, terwijl je toch grotendeels digitaal draait.

Weer een andere optie, maar wel weer erg kostelijk voor wat je er mee kunt, is werken met tijdcode. Dan stuur je met je draaitafels of CD-speler je software aan. Mooi voorbeeld is Serato Scratch Live (SSL). Groot nadeel is dat je eigenlijk alleen controle hebt over pitch, positie, cue en play. Terwijl je met een MIDI controller juist de meest gekke dingen kunt uithalen zoals loopjes, hotcues, effecten en samples.

Het ligt dus vooral aan je budget en wensen, wat er te realiseren is. :)

Comment

Ik heb mijn laptop in als prioriteit nodig voor m'n werk. Mocht m'n laptop het dus niet trekken of erger, dan heb ik wel een probleem. Dus dan kan ik beter eigenlijk cd-spelers hebben. Maar inderdaad, dan ben ik wel erg veel meer geld kwijt.

Anyway, bedankt voor de input. :)

Comment

Originally posted by MCH View Post
        Ik heb mijn laptop in als prioriteit nodig voor m'n werk. Mocht m'n laptop het dus niet trekken of erger, dan heb ik wel een probleem. Dus dan kan ik beter eigenlijk cd-spelers hebben. Maar inderdaad, dan ben ik wel erg veel meer geld kwijt.

Anyway, bedankt voor de input. :)
        Het ligt er natuurlijk aan wat je eisen zijn. Want voor een leuk bedrag heb je ook 2 tabletops en mixer bij elkaar. Numark bijvoorbeeld wordt vaak aangeraden als de wat goedkopere spelers. Zelf heb ik de american audio flex 100. Leuke speler, vergelijkbaar met de numark dnx400 kwa mogelijkheden.
        Mixers heb je ook verschillende merken. Zo heb je numark, behringer en reloop voor een nette prijs. Zelf heb ik de behringer djx900 waar ik zelf zeer tevreden ben.

Het ligt eraan wat je eisen en budget is.

Comment

Ik kom uit het zelfde hoekje als de topicstarter.... vroegah ouwerwets plaatjes draaien. Gestopt en na verloop van tijd gaat het kriebelen. Met een budget cd-speler kun je bij lange na niet zoveel als met een controller/pc. Dit mede dankzij de software (traktor in mijn geval). Mijn tip aan jou is dan ook om (zeker als je een huiskamer-dj bent) een controller aan te schaffen voor het bedrag van een budget cd-speler. Ik was met 350,- klaar en kan voor dat geld, mijn wensen echt ruimschoots uit de voeten.

En op je werk-laptop hoeft geen probleem te zijn. Zorg er alleen wel voor dat je:
          A. goede backups maakt van je benodigde bestanden van je werk (duh)
          B. ALLE programma's op de achtergrond uitzet, ook je firewall/anti-virus/netwerk etc.

En anders een low-budget laptop kopen. Neem dan wel een controller met interface!!
          Last edited by Surreallistic; Friday-10-08-2012, 22:06. Reason: .

Comment

Als we kijken naar top segment even voor het gemak:

Traktor S4 DJ Controler : 900,-
            HP Pavilion dv6-7006ed : 1100,- (i7, 4GB, 500GB, 15.6" GT630M)

Dan heb je voor 2000,- euro een flinke Laptop en een super controler.

Als je dan kijkt naar Pioneer 2 CDJ 850 en een DJM 700 set zit je al op ongeveer 2400,-
            Als je kijkt naar een Denon top set 2 SC2900 en een DN-X1100 dan kom je al op 2500,-

Inderdaad flinke bedragen en wellicht ver over je budget. Maar je snapt de vergelijking wel.

Echter ga je omlaag (ver omlaag) richting het meer budget werk dan zit je voor een leuk numar setje:
            NDX 900 (2x) en M6 Mixer ook al op 1000,-

Als je kijkt naar een aanbieding voor een leuke laptop dan heb je best kans voor 600,- een i5 CPU laptop te vinden voor ongeveer 600,- je houd dan nog 400 euro over voor een leuke controller (de pioneer ergo is bijv 450,- of de Reloop Terminal Mix voor 399,-)

Dus op die manier is MIDI niet altijd "echt" goedkoper. Je moet kijken wat voor jou het lekkerste speelt en waar jij je creativiteit het meeste mee tot uiting kan brengen.

Er is keus genoeg dus ga een keer langs bij bax en probeer het een en ander eens uit.

Comment

Ik draai op een laptop van 333,- bij de MediaMarkt met de Reloop DJ2IE van 349,-. verder Traktor pro 2. Werkt prima. met de juiste drivers kom je een eind en zit je VER, maar dan ook ver onder de prijzen die hier eerder zijn genoemd. En aangezien de mogelijkheden van traktor pro 2 behoorlijk zijn, denk ik dat je met zoiets dergelijks meer dan genoeg hebt als beginnende digitale DJ. Maar idd, jouw creativiteit bepaald wat je nodig hebt.

Comment

Working...
              X