Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste gig...help.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eerste gig...help.

En toen was het zover...van je eigen slaapkamer naar het publiek. Het gaat hierbij om een buurtfeest. Maar wel een groot buurtfeest met flink podium etc. Ik mag tussen het uur en de anderhalf uur draaien. Maar hoe krijg je de mensen los. Het is waarschijnlijk een heel verschillend publiek. Ikzelf draai zelf veel verschillende muziek. Dance house maar ook top 40 etc. Het feest is in de achterhoek dus het zijn veel boeren etc. Ik lig er nachten van wakker...ben heel nerveus. Want hoe moet ik beginnen en welke muziek zal ik draaien. Thuis is natuurlijk anders dan voor het publiek. Ik ben 16.. en dit is dus het eerste contact met het publiek. Ik vind het ook heel leuk. Maar ik vraag jullie dus om een aantal tips. Alvast HEUL erg bedankt iedereen. Want deze jongen is nerveus. Dat wil je niet weten :p

Het is een buurtfeest dus hou de drempel laag. Top 40 is aan te raden wanneer je publiek wat aan de jonge kant is en wanneer het publiek wat ouder is kan je ook danceclassics gaan draaien. Gewoon muziek die je op de radio hoort.

Comment

Bedankt voor de reactie.. oke. Dus een beetje top40 draaien.is het aan te raden veel of juist niet te praten. Want hier in de ongeving verschilt dat per dj..als je in de club kijkt. Is het voor het begin aan te raden om te mixen..wat net iets meer risico meebrengt...of ziet het publiek het niet als er heel soms iets net niet lekker in elkaar steekt. Niet dat ik niet kan mixen maar top 40 mixen is altijd wel wat anders dan bijvoorbeeld house dat je zo wegmixed haha. Ik ben bang af te gaan als een lege gieter haha

Comment

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan niet te veel praten en de muziek zijn werk laten doen. Ik neem aan dat je kúnt mixen dus je hoeft je overgangen (als je die maakt) niet weg te praten. Publiek stoort zich echt niet aan een foutje of twee. Als jij leuke muziek draait maakt dat veel goed. Zorg er dus voor dat je let op wát je draait en niet hoe je het draait.

Comment

Heel erg bedankt voor de reactie. Ik zal er rekening mee houden. Bedankt voor de tips.

Comment

Als je niet goed weet of je juist wel of juist niet moet praten, praat dan gewoon, maar heel beperkt. Ik heb er personlijk niets op tegen als ik uitga dat de dj de micro 4 of 5 keer vast neemt, maar meer kan ik niet echt hebben. Zoals bij veel geld, doe zoals je het zelf graag zou hebben.
            Verder is het vaak zo als je weer een grotere uitdaging aangaat, deze meestal niet zo goed mee valt ( bij mij is dat toch) dan is het belangrijk om er sterker uit te komen en na te gaan wat er juist allemaal minder ging en uitezoeken wat je er kan aan doen. Hierdoor zal het de volgende keer wellicht beter gaan. En laat je dan ok niet ontmoedigen door 1 mindere set.
            Maar het belangrijkste is dat je er van geniet, en je ( en jouw publiek) amuseert! En vooral: geloof in je zelf, ze zetten echter niet eender wie zomaar achter het mengpaneel he ;)

Comment

Haha dat noem ik nog is wijze woorden. Maar je hebt wel gelijk. Gewoon van genieten en er het beste van maken. Ookal is het ff wat anders dan je slaapkamer. Ik begin er nu steeds meer zin in te krijgen. Bedankt haha

Comment

Is Nederlandstalige muziek niet erg populair in die regio? Jannes, Django Wagner, Frans Duijts? En boerenrock zoals Mooi Wark en Normaal?

Comment

Erg populair, maar niet veilig voor je doelgroep. Half uurtje kan wel maar daarna is de jongere generatie er wel zat van. Zo lang mensen mee kunnen zingen vinden ze het wel leuk.

Comment

Jaa alles is een eerste keer, ik wil je een ding meegeven wat ik van de dj's om mij heen hoor, DE MUZIEK SMAAK EN STYLE ZIJN HET ALLER BELANGRIJKST, mensen letten niet op overgangen het gaat hun om de muziek. En verder ja een buurtfeest in het begin zul je merken dat de mensen gewoon beetje staan te kijken, gewoon lekker top 40 draaien denk aan bijv bagagedrager scream and shout meezingertjes dat doet het altijd goed, veel succes er mee!

DJ william van der Valk

Comment

Bedankt voor alle reactie. Na alle berichteb kan ik wel zeggen dat top40 dus gewoon de beste keuze is...ook wel logisch... enja..oerend hard van normaal moet in iedere discotheek hier in buurt op zn minst 1 maal gedraaid worden haha.. ik ga mn uiterste best doen. En ik denk maarzo...ik word er iig niet slechter van haha. Weten jullie zo nog echte klassiekers die gedraaid moeten worden op een mooi feest. Of goede openingsmuziek..of doet dat er niet toe..nog iets. Heb te horen gekregen dat er zelfs cdj 2000's etc. Zijn...dat werkt toch bijna hetzelfde als een pioneer controller volgens mij??

Comment

.

Comment

Originally posted by DJ eMPiii View Post
                          Erg populair, maar niet veilig voor je doelgroep. Half uurtje kan wel maar daarna is de jongere generatie er wel zat van. Zo lang mensen mee kunnen zingen vinden ze het wel leuk.
                          Je moet ook niet een half uur aan 1 stuk dezelfde muziekstijl draaien. Ik draai op feesten met een gevarieerd publiek meestal in blokjes van 2 a 3 nummers, dus 2 nummers top 40, 3 nummers Nederlands, 2 zomerse nummers enzovoorts. Voor ieder wat wils dus, en geen extremen. Year of Summer kan bijvoorbeeld nog net als er veel jongeren zijn, maar echte hardstyle niet.

Je zal ook de sfeer een beetje moeten aanvoelen. Ik weet niet hoe laat je moet draaien maar aan het begin van de avond zijn mensen meestal nog aan het kletsen, dan vind ik nummers als scream and shout en cannonball niet gepast (en normaal en mooi wark ook niet). Dan moet je gewoon lekkere uptempo achtergrondmuziek draaien, dus candy van Robbie Williams, blurred lines, get Lucky, dat soort relaxte meezingers. Uiteraard afgewisseld met wat gezellige nederlandstalige muziek, zomerse muziek, misschien wat jaren 70/80 enzovoorts.

Comment

Oke...mooie tips. Dankuwel

Comment

Zo...over 3 weken is het zover...ik ga vast wat muziek zoeken...ik ben voornamelijk house fan..dus veel top40 heb ik niet...en dan de vraag. Hoe vind ik de commerciele platen. Zijn er websites voor. Op zenders als 3fm komen ook veel pop tracks langs waar je niks aan hebt en op slam heb je dan weer de hardere muziek. Maar ik zoek de feest muziek. De muziek die je altijd hoort tijdens een discoavond. Is er een truc over hoe je al die remixen en nummers vind of is het een geval van wachten tot er een leuk nummer langs komt. Hoe vinden jullie nummers. Alvast bednkt.

Comment

Working...
                              X