Hoi ik ben 14 jaar en in house/dance muziek ben ik altijd al in geïnteresseerd geweest en ik wou eigenlijk zelf wel eens dj worden. Alleen ik heb geen idee waar ik moet beginnen! Welk apparatuur is goed en betaalbaar voor een 14 jarige. Ik zag al de Hercules Dj Control Air. Rond de 100 euro dus redelijk betaalbaar. Maar ik ga niet zomaar dingen kopen. Wat zal ik aanschaffen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Waar moet ik beginnen?
Collapse
X
-
Ik was ook al van plan met pc te draaien. Ik heb een mooie macbook dus dat komt goed. Maar ik vraag me af of zo'n klein ding (Hercules Dj Control Air) wel vertoonbaar is. Bijv. op een schoolfeest etc. En is er anders materiaal wat jullie me aanraden om mee te beginnen? Ik neem aan dat jullie ook niet beginnen met 500 euro stuff. Of Wel?
Comment
-
mijn eerste set-up koste toch al een kleine 700euro. Waren wel cd spelers, maar geld is geld ;) . Wanneer iets toonbaar is, hangt af of wat je er mee doet. Je gaat niet beter draaien door beter materiaal. Je kan hoogstens meer en creatievere functies hebben op je materiaal, waarmee je dan uiteindelijk meer kan doen.
Comment
-
Persoonlijk zou ik toch 'zelfs als starter' mijn budget een klein beetje opdrijven richting de 200 a 300 euro.
Buiten dat je wilt digitaal gaan draaien maar om een controller aan te raden zal je toch best eerst ff uitmaken welke software jou het meeste zou liggen. Dit kan je makkelijk doen 'zelfs zonder controller' door de meest gekende eens te downloaden in proefversie en uit te proberen:
Grootste spelers:
- Serato 'niet echt een aanrader als beginner met erg laag budget maar mss. ligt het jou net wat meer, persoonlijk mijn favoriet' http://serato.com/
- Traktor 'meest gekende en de grote concurrent van Serato, enorm veel mogelijkheden alsook veel controller mappings voor te vinden maar persoonlijk vind ik het met tijden te druk 'persoonlijke smaak' http://www.native-instruments.com/en/traktor/
Ook een grote speler maar de meesten starten hiermee om al snel over te stappen naar Serato of Traktor
- VirtualDJ zeer goede software op zich maar heeft een beetje reputatie problemen en qua mogelijkheden was ik allesinds er snel op uitgekeken http://www.virtualdj.com/
Iets minder gekenden
- Deckadence Lag me persoonlijk niet dont ask why want alweer vergeten ondertussen http://www.image-line.com/documents/deckadance.html
- Mixx 'gratis opensource maar beperkte controllersupport al is het wel zo dat hun meer werken richting meer controllers compatibel krijgen dan richting meer gadgets adden. Heb het es geprobeerd en was eigenlijk zeker niet slecht te noemen en flirt er nog altijd mee van tijd tot tijd' http://mixxx.org/wiki/doku.php/hardware_compatibility
Er zijn nog dj software programma's maar ik denk dat dit de gekendste zijn
Bij sommige controllers word een Limited Edition 'beperktere mogelijkheden' meegeleverd van 1 (of meerdere) van deze software pakketten. Dus je voelt de bui al hangen om optimaal gebruik te kunnen maken van je controller zal je ook nog wat geld moeten uitgeven om een 'volwaardig' dj programma te hebben. Prijzen ken ik niet uit mijn hoofd maar varieren tussen ergens tegen de 260 euro voor de duurste 'VirtualDJ' tot richting de 37 euro ofzoiets nu dacht ik met de tijdelijke aanbieden van Native Instruments en hun Traktor PRO (al moet je snel zijn anders gaat ie terug richting 75 euro'. En dan heb je natuurlijk Mixx voor 0 euro maar goed denk dat weinig dj's dit programma gebruiken (al zie ik er mogelijkheden in maar ik lees dat je meer bezig bent met hoe je eruit gaat zien naar anderen dan met het materiaal zelf in je tweede post en denk niet dat Mixx reeds een WOW effect gaat uitstralen als iemand op je scherm komt piepen).
Sommige controllers bieden ook een volwaardige PRO versie van of Serato of Traktor aan maar deze opties gaan we maar uitsluiten in jouw geval want ik denk dat de goedkoopste tegen de 500 euro aanhinkt even uit mijn hoofd.
Dan heb je ook nog het feit dat sommige controllers geen ingebouwde soundcard hebben 'al hebben de meeste dit wel reeds ondertussen'
Dus wat zou ik je aanraden als instapmodel? Rekenschap houdende met je budget alsook het feit dat je wilt dat het nog iets of wat vertoonbaar is en voor een redelijk budget (hierbij houd ik geen rekenschap met waar jouw smaak het meest naar uitstraalt qua dj software trouwens.
http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-c...t-details.html Degelijk controllertje met toch al een hoop functies in alsook ingebouwde soundcard word geleverd met Serato DJ intro en Virtual DJ Intro hierbij zal je moest je evolueren wel moeten upgraden naar de volwaardige Serato of VirtualDJ software dus dit kan je even uit mijn hoofd ergens regio 129 euro kosten in het geval je voor Serato kiest en je de volwaardige versie wilt en in het geval van VirtualDJ had ik dit reeds gemeld. Leuke aan deze is dat hij vrij populair is en er ook reeds mappings te vinden zijn voor Traktor indien dit je voorkeur zou genieten dan raad ik je wel aan om zo snel mogelijk:
http://www.native-instruments.com/en...traktor-pro-2/ erbij te kopen aangezien het nu slechts 39.50 euro kost in plaats van de gebruikelijke 79 euro en je hebt de volwaardige Traktor PRO
Zeg je nu reeds ik ga eerder richting Traktor maar wil nog wachten met de volledige versie van Traktor PRO aan te kopen dan kan je ook starten met deze http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-c...t-details.html
Deze komt geleverd met een limited edition van de Traktor software en is zeker wel leuk spul.
Nu goed veel zal afhangen van met welke software je wilt gaan draaien en zoals ik reeds zei ... dat hoort je eerste stap te zijn en kan je eigenlijk nu reeds gaan uittesten.
In elk geval zou ik mijn budget toch wat opschroeven want in het budget dat jij noemt en als ik dan de pagina bekijk wat je ervoor kan krijgen dan heb ik toch zoiets als ... Neen hier wil ik echt niks van aanraden vanaf hij wat meer kan is het zonde van zen geld geweest.
Enne afgaande op deze zin:
Ik heb een mooie macbook dus dat komt goed. Maar ik vraag me af of zo'n klein ding (Hercules Dj Control Air) wel vertoonbaar is. Bijv. op een schoolfeest etc.
Doe jezelf dan een plezier en schroef je budget maar op richting 500 euro 'en liefst nog meer :p'
om bvb. zoiets te kopen:
http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-c...t-details.html 'voordeel is inclusief volwaardige Traktor Pro software'
of
http://www.bax-shop.nl/digitale-dj-c...t-details.html Zit wel een volwaardige Serato upgrade bij
Zal het belangrijkste punt voor jou 'niet afgaan en hoe straal ik uit' in elk geval al top zijn :) maar goed ik hecht meer belang aan andere zaken dus zou er niet voor gaan persoonlijk 'behalve als je echt weet dat je voor serato wilt gaan dan mss. die SB deal maar is al ver boven je budget'
En als antwoord op je vraag:Ik neem aan dat jullie ook niet beginnen met 500 euro stuff. Of Wel?
Heb dan nog jaren gedraaid op fuifen etc. eind de jaren negentig tot ergens regio 2004 gok ik en alles aan de kant gezet. Jammer genoeg is het toen gaan overstromen waar al mijn materiaal stond dus goed alles kwijt.
Sinds een jaar of twee terug herbegonnen 'in eerste instantie op vraag van vele jeugdvrienden die mij wensten op hun trouw/reunie/enz. enz.' en toen heb ik als herbeginnende dj die nog wel een boel materiaal had 'vinyl/cd's voornamelijk maar goed muziekcollectie is ook onderdeel van een setup een goede 3 a 4000 euro uitgegeven aan materiaal 'mengpaneel/cd spelers/platendecks/verlichting/versterker/luidsprekers/flightcases enz. en geloof me had zelf ook wel wat fouten gemaakt die me nutteloos geld gekost hebben want onderhand alweer een goede 4000 euro uitgegeven 'andere speakersetup/nieuwe controller/nog wat extra verlichting/nog wat ander prul en weer reken ik niet bij wat ik ondertussen kwijt ben aan tweedehands vinyl/nieuwe cd's/mp3's (itunes/beatport enz.)
En geloof me ik ben tov. een boel mensen op dit forum ben ik een beginnelingske of beter gezegd ene die herbegint als ik kijk naar welk materiaal en kennis hun hebben (buiten digitaal denk dat ik daar wel redelijk deftig in mee ben :) ).
Voor de geintresseerden :) De mixmaster werkt nog altijd en gebruikt mijn vader terug om thuis al zijn audio bronnen te mixen maar hij draait niet meer actief zou er eens foto's van moeten gaan pakken toch sterk voor een intensief gebruikt mengpaneeltje van gegokt een goede 30 jaar oud :)Last edited by SqueeZr; Friday-06-12-2013, 20:16.
Comment
-
Thanks voor de moeite! ik ga die spullen aanschaffen die jij mij aanbeveelt. Ja en mijn nickname is een beetje raar is zeg maar mijn game naam. Nog geen vaste naam verzonnen. Het leukste is natuurlijk iets wat plotseling in je op komt. Maar sorry ik was wat bot want ik moest hockeytrainen snel dus dat verklaart het. Maar ik waardeer het zo erg dat je zoveel moeite voor me doet om dat allemaal op te zoeken etc. Ik ben reuze blij met zo'n goed advies. Het is altijd al eigenlijk een "droom" geweest om dj te zijn. Ik zal je achteraf laten weten als ik het aangeschaft heb. Ik ben 3 Mei jarig dus dat is ook redelijk gunstig. Maar reuze bedankt!!!!! :D
Comment
-
Ehr?
Mijn oorspronkelijke raad was eigenlijk om eens al die verschillende DJ software programma's uit te proberen zodanig je reeds weet met welk softwarepakket je digitaal aan de slag wilt gaan.
Ondanks het feit dat alle controllers so called midi werken, is de ene wat optimaler om met Software A te draaien terwijl de andere wat optimaler is om met Software B te draaien.
Comment
-
Studio 11 zitte ze op ondertussen en is eerder 'Producing software' inderdaad. Is mij wat minder gekend hierop kan BT-Studio je vast een beter antwoord op geven. Ik produce namelijk niks :)
@BT-Studio mooie site, dank voor de gratis plugins pagina tevens een hint naar de topicstarter kijk ff op de site van BT-Studio (zie zijn onderschrift) staan een boel nuttige tips op.
Comment
-
Dank voor je compliment SqueeZR. (Al zal website meer voor de 'muzikant' en multitrack mixer i.p.v. DJ zijn.)
@ TS, FL Studio is inderdaad meer voor "producen". Begin gewoon lekker ergens en ontdek wat je echt nodig hebt. (Als je het nog leuk vindt)
Mijn eerste gitaar was ook geen Fender. :)
Comment
-
Klopt is meer voor de muzikant maar blijft een leuke site met een massa informatie en ik geniet van free stuff 'boeken / plugins' plus ik ben een informatie en techniek freak dus alle deftige sites zijn welkom :). Na een pm te ontvangen van de topicstarter heb ik een beetje het gevoel dat hij zelf nog niet echt weet waar hij heen wilt dus je site kan voor hem reeds nuttig zijn in zijn ontdekkingstocht. (Kan evengoed zijn dat ie het na een maand niks vind dj en of producen)
Producen of DJ'en
Zijn namelijk twee verschillende kunsten en qua software pakketten is er daar toch wel een wereld van verschil. Maar inderdaad hij kan het beste zoveel mogelijk uitproberen nu en lezen 'googlen op Howto DJ en Howto produce kan wonderen doen' in de plaats van dingen aanschaffen. Het ene pakket zegt dit het andere dat. Zelf ook op die manier nodeloos Traktor gekocht om te bemerken dat ik liever met Serato en de gratis Mixx werk wegens 'less is more' :)Last edited by SqueeZr; Friday-06-12-2013, 23:26.
Comment
-
Helemaal waar SqueeZr. Less is more. Amen. :cool: Wat je nodig hebt heb je nodig. (Niet meer.)
Ik blijf ook moeite hebben met termen welke vroegha wat anders betekenden dan nu. (Mixen, DJ, producer.....)
Om antwoord op de topic vraag te geven: Met uitzoeken van wat je wilt en wat dat is.
Comment
-
Eventjes snel tussendoor...
Ik heb van marktplaats voor 50 euro twee EKS xp 10's gekocht, voor 30 euro een behringer vmx100, en voor 60 euro een nieuwe flightcase. Na de flightcase een klein beetje aanpassen en wat opvulschuim heb ik voor een heel klein prijsje een hele fijne startset staan! Werkt als een trein, en heeft me niet veel gekost.
Niet dat je nu exact dat moet halen, maar tweedehands is een hele goede optie zolang je voor het kopen maar even kan testen. Hou dat in je gedachten! Kan je veel geld schelen, en als je een beetje slim handelt kan je voor weinig geld een hele leuke set neerzetten.
Comment
Comment