Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste liveset!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Eerste liveset!

Ey mede-DJ-genoten,

Dit is me eerste post hier na mijn aankoop van de Pioneer DDJ-T1 hier!
    Dacht laat ik is op het Forum mee gaan doen, ben Robbert, 18 jaar en een beginnend DJ.

Vorige week ben ik gevraagd of ik wou draaien met de nacht van Oud&Nieuw in Schalkhaar.
    Heb uiteraard ja gezegd, leek me erg mooi om zo mijn start te kunnen maken naar een mooie DJ carrière. Werk ook in een Discobar Joffer Deventer, en hoop daar binnenkort ook te kunnen draaien.
    Ik vroeg mij persoonlijk af of jullie misschien tips hebben voor de eerste keer. Het is van 01:00-05:00, en de bedoeling was feest muziek, top 40 en house te draaien. Ben zelf he-le-maal gek op progessive house muziek (like Hardwell, Blasterjaxx, MAKJ) en gezellig feest muziek! (like FeestDJRuud).
    Maar hoe maak je de opbouw van de muziek van 01:00 - 05:00?
    Heb heel wat YouTube tuts gezien en dat was wel behulpzaam maar straks moet het voor het echie.

Hoop op wat tips wat ik misschien mee zou kunnen nemen!

Met vriendelijke groet, en fijne dagen toegewenst

Robbert

De beste tip is: Houd je publiek in de gaten. Niet om beledigend over te komen, maar je hebt natuurlijk nog geen naam zoals een Hardwell, David Guetta, Avicii en cosoorten. Mensen komen dus niet naar jou omdat ze willen dat jij jouw ding doet, maar ze komen omdat ze vermaakt willen worden met de muziek die zij leuk vinden. Dus, inspelen op je publiek maakt of breekt heel de avond.

Verder is 01:00 tot 05:00u een erg lange tijd. je zult dus moeten zorgen dat je het interessant blijft houden voor heel je publiek. Voorkom dat je in het eerste uur al je toppertjes verspeelt, maar zorg voor een volgorde in de zin van: - breakdown - opbouw - climax - breakdown - opbouw - ... etc.

Dan geef je je publiek de tijd om af en toe eens wat te drinken te gaan halen en krijg je ze ook weer terug op de vloer wanneer ze hun drankje gehaald hebben. Als je in het eerste uur alle hits er doorheen gejaagd hebt, zul je merken dat de interesse van je publiek zal afzwakken.

Wel heb je het geluk dat iedereen sowieso in de feeststemming is, dus dat heb je al mee. ;) Zorg er daarnaast voor dat je je publiek gedurende de avond leert kennen. Je leert al snel wat ze wel en niet leuk vinden en laat ze ook zeker zelf verzoekjes komen aanvragen. Het kunnen mixen en de techniek kan leuk zijn, maar het belangrijkst is je muziekkennis en je kunde om in te kunnen spelen op je publiek. Je kunt nog zoveel geoefend hebben maar als je er eenmaal staat begin je eigenlijk weer op het nulpunt. Dat hoeft geen probleem te vormen, maar is wel iets om op te letten. Je publiek zorgt er voor of jullie met z'n allen een leuke avond hebben. Dus houd dat in de gaten en ga in ieder geval niet je eigen feestje bouwen. Je wordt immers geacht om je publiek te vermaken en als het goed is word je daar zelf ook vrolijk van. ;)

Comment

Hi,

Ik ben het inderdaad met Rick eens. En verder, kijk eens of de progressive house muziek ook bij je publiek in de smaak valt? Zo nee, zal je je hier op aan moeten passen. Je kan dan wel de beste mixes op dit genre kunnen maken. Maar als je dit voor een non-nonsens publiek doet dat er niet in geinteresseerd is kom je ook niet ver.

Verder zou ik ook de mensen verzoekjes laten aanvragen en kijken of je hier iets mee kan, meestal vragen ze iets aan van de Top40 e.d, hier zitten dan ook stukjes met aan een paar seconden door een beat in, zonder zang e.d, dus alleen instrumentaal. En dan kan je dit weer mooi overnemen in je mix, ondanks dat het geen progressive house is.

Verder moet je kijken of je je het in het begin zeg maar als een warming up kan laten plaatsvinden, dus een beetje de hits van deze tijd, zodat de sfeer er helemaal in komt, en de mensen ook even de omgeving in zich op hebben kunnen nemen en hun eerste drankje samen met vrienden e.d hebben kunnen nuttigen.

Daarna draai je eens een paar van je knallers ertussendoor en zorg je weer voor een cooldown. Zo heb je het opwarmen > knaller > cooldown systeem. Dit gebruiken jou idolen zoals, Avicii, Hardwell, Tiesto ook.

Ik hoop dat je hier iets mee kan en wens je verder succes!

En natuurlijk, blijven oefenen en zorgen dat jou muziek en mixes in de smaak valt en er zo op deze manier positief gespeculeerd worden over "die deejay in de discotheek die voor een onvergetelijke avond heeft gezorgd.." is altijd goed. Zo zal je ook verder komen en zal je op persoonlijk vlak ook een boost geven.

Als je nog meer vragen hebt zie ik ze graag tegenmoet.

Met vriendelijke groeten,
      Fabian

Comment

Working...
      X