Announcement

Collapse
No announcement yet.

bpm vraag

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bpm vraag

hoi,

ik ben beginnend dj en progressive house op 128 bpm gaat al prima in het geval van beatmixen. mijn vraag is hoe kan je nummers mixen met een bpm die ver uitelkaar staat zoals trap nummers, of hoe kan je in iedergeval ervoor zorgen dat je mix lekker klinkt?

Simpel door het andere nummer op hetzelfde BPM te zetten.
    er zullen natuurlijk wel andere manieren zijn maar dit is gewoon de ´veiligste´ :D zeg maar.

Comment

als je 128 bpm hebt kan je een 75 bmp track omzetten naar 64 (de helft) of je kan bv ook het dubbele doen maar daar moet je wel een beetje mee oppassen en kijken of het dan nog steeds goed klinkt.

Comment

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
        als je 128 bpm hebt kan je een 75 bmp track omzetten naar 64 (de helft) of je kan bv ook het dubbele doen maar daar moet je wel een beetje mee oppassen en kijken of het dan nog steeds goed klinkt.
        Bedankt, daar kan ik zeker iets mee. Ook nog tips voor tracks die de heletijd wissellen van bpm?

Comment

Originally posted by joostglandorff View Post
          Bedankt, daar kan ik zeker iets mee. Ook nog tips voor tracks die de heletijd wissellen van bpm?
          niet doen!

zet ze op een rijtje
          bv 8 t racks van 128 bpm 12 van 150 en 3 van 180 en speel ze dan niet door elkaar af.
          maar bv eerst de 8 van 128 dan speed je het laatste nummer op naar 150 en dan speel je de 150 af zijn die klaar speed je het langzaam up naar 180 en dan heb je ze allemaal gehad.
          denk er wel aan dat heel veel nummers raar kunnen gaan klinken als je het bmp te ver verbuigd

Comment

Originally posted by (Daan)RandomStyleRecords View Post
            niet doen!

zet ze op een rijtje
            bv 8 t racks van 128 bpm 12 van 150 en 3 van 180 en speel ze dan niet door elkaar af.
            maar bv eerst de 8 van 128 dan speed je het laatste nummer op naar 150 en dan speel je de 150 af zijn die klaar speed je het langzaam up naar 180 en dan heb je ze allemaal gehad.
            denk er wel aan dat heel veel nummers raar kunnen gaan klinken als je het bmp te ver verbuigd
            Ja klopt dat weet ik maar ik bedoel eigenlijk dat in 1 track de bpm een paar keer veranderd. Dat hij bijvoorbeeld van 128 naar 125 gaat en weer terug.

Comment

Originally posted by joostglandorff View Post
              Ja klopt dat weet ik maar ik bedoel eigenlijk dat in 1 track de bpm een paar keer veranderd. Dat hij bijvoorbeeld van 128 naar 125 gaat en weer terug.
              als je het langzaam doet en niet ineens verandert dan kan het geen kwaad. maar wees altijd beswust dat je zelf het verschil in tempo niet mag merken. want als je dat wel bent dan hoort je publiek het ook.

Comment

Oke bedankt!!!!

Comment

Je zelf het verschil niet mag merken en je raad wel aan om van 128 naar 150 te gaan in 1 nummer. Dat is wel echt heel erg veel verschil.

Wij houden meer de max 4 a 5% regeling aan. Als je niet wil dat het opvalt ( of te erg in ieder geval. ) dan is er bij 4% al aan de kritieke kant.

Ook snap ik niet waarom je een track van 1 een 128 naar 150 wil trekken in plaats van ( als je dit al moet willen ) dat je ze allebei wat corrigeert. Dus de 128 wat sneller en de 150 wat langzamer. Als je dit goed zou willen doen dan zou je langzaam op moeten gaan bouwen. Dus een 128 word zeg een 130 welke weer zo langzaam naar de 132 en zo verder en verder sukkelt. Zo zou je dus wat op kunnen bouwen. Begin je avond wat relaxer. Zelfs een 120 hoeft niet eens een probleem te zijn. Breng het dan beetje bij beetje bij beetje verder en verder. Dit bouw je dus langzaam over de avond op.

Wil je wel in 1x BAM van 128 naar 150 ( wat een wereld van verschil is ) dan zou je dit kunnen doen door een break, backspin weet ik veel wat voor effect je nog meer kan doen. Van mijn part een leuke fade out met een effect. Dan zorg je dat je een nummer hebt met 150 met een uper dik mega fantastische intro. Die echt iedereen kent en waar ik zelfs het idee van moet hebben dat me oma weet waar het over gaat. Die doe je er met net wat meer power dan je vorige track BAMBAM erin. Dus echt knal hier ben ik.

@ Daan.
                  Wat zijn jou draai ervaringen eigenlijk want ik ben dan toch ook wel heel benieuwd en nieuwsgierig waar jij je ervaringen opgedaan hebt en wie weet zitten er voor mij nog tips of tricks in om het handiger / beter te doen.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                    Je zelf het verschil niet mag merken en je raad wel aan om van 128 naar 150 te gaan in 1 nummer. Dat is wel echt heel erg veel verschil.

Wij houden meer de max 4 a 5% regeling aan. Als je niet wil dat het opvalt ( of te erng in ieder geval. ) dan is er bij 4% al aan de kritieke kant.

Ook snap ik niet waarom je een track van 1 een 128 naar 150 wil trekken in plaats van ( als je dit al moet willen ) dat je ze allebei wat corrigeert. Dus de 128 wat sneller en de 150 wat langzamer. Als je dit goed zou willen doen dan zou je langzaam op moeten gaan bouwen. Dus een 128 word zeg een 130 welke weer zo langzaam naar de 132 en zo verder en verder sukkelt. Zo zou je dus wat op kunnen bouwen. Begin je avond wat relaxer. Zelfs een 120 hoeft niet eens een probleem te zijn. Breng het dan beetje bij beetje bij beetje verder en verder. Dit bouw je dus langzaam over de avond op.

Wil je wel in 1x BAM van 128 naar 150 ( wat een wereld van verschil is ) dan zou je dit kunnen doen door een break, backspin weet ik veel wat voor effect je nog meer kan doen. Van mijn part een leuke fade out met een effect. Dan zorg je dat je een nummer hebt met 150 met een uper dik mega fantastische intro. Die echt iedereen kent en waar ik zelfs het idee van moet hebben dat me oma weet waar het over gaat. Die doe je er met net wat meer power dan je vorige track BAMBAM erin. Dus echt knal hier ben ik.

@ Daan.
                    Wat zijn jou draai ervaringen eigenlijk want ik ben dan toch ook wel heel benieuwd en nieuwsgierig waar jij je ervaringen opgedaan hebt en wie weet zitten er voor mij nog tips of tricks in om het handiger / beter te doen.
                    Bedankt!!!
                    Ik heb vooral thuis veel geoefend met het beatmixen. Via mijn school had ik geregeld dat ik een paar keer mocht draaien op het schoolfeest. En tijdens het uitgaan ben ik een keer zo brutaal geweest om aan de dj te vragen of ik ook even mocht draaien (natuurlijk niet met zoveel techniek).
                    Ik ben dus vooral tijdens het uigaan geďnspireerd geraakt door andere bpm tracks.

(Sorry als er spelfouten in staan)

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post

Wij houden meer de max 4 a 5% regeling aan. Als je niet wil dat het opvalt ( of te erg in ieder geval. ) dan is er bij 4% al aan de kritieke kant.

@ Daan.
                      ik heb zelf geen live ervaringen. maar sinds een paar maanden geleden ben ik gaan mixen in fl studio wat ik best wel leuk vind :) maar wekelijks draai ik zo'n 2/5 uurtjes voor mezelf (met een kleine controller) :) ik vind het ook geweldig om een video te bekijken van een gast die live aan het mixen is enz en dat doe ik regelmatig :)
                      dit soort filmpjes :) https://www.youtube.com/watch?v=59lbJcPQf5k

Comment

Originally posted by StormS View Post
                        Simpel door het andere nummer op hetzelfde BPM te zetten.
                        er zullen natuurlijk wel andere manieren zijn maar dit is gewoon de ´veiligste´ :D zeg maar.
                        Als we dat zouden doen, zou het nergens meer naar klinken. Nee, het BMP moet je meer veranderen dan 4/5 punten boven het origineel.
                        Je zult dus je muziek een beetje moeten sorteren. Gelukkig is vandaag de dag het meeste 126/128/130/132 dus dat is niet zo moeilijk. 126-132 is dan
                        net weer een te groot verschil, maar een keer een 128/130 nummer ertussendoor en je hebt die brug wel gelegd. Grote verschillen kun je opvangen
                        door backspins, breaks, samples misschien wel. Kunt ook best veel op gehoor doen hoor. Vroeger (dan hebben we het wel over wat jaartjes terug hoor)
                        draaide ik alleen met 2 cd spelers. Niks geen BPM, nee hoor, alles op gehoor. Als je goed timed en het ene nummer eindigt nogal abrupt en het ander begint juist lekker abrupt dan kun je nummers met een verschillend BPM ook best na elkaar zetten.

Ze zeggen vaak dat iedereen een DJ kan zijn. Je kan je lam betalen aan cursussen van een week, maar dat is allemaal onzin.
                        Het is gewoon heel veel oefenen. Doe dat dus ook vooral, en ga lekker door. Maar probeer die sync knop zo min mogelijk te gebruiken tijdens het draaien, misschien
                        alleen om bij het inladen de BPM's gelijk te maken. Probeer het instarten zo goed onder de knie te krijgen dat je na het drukken op play die sync knop niet meer hoeft te gebruiken

Comment

Hoi joostglandorff,

Mijn rule of thumb is: een transition van rond de 5 bpm is niet te maken zonder dat dit hoorbaar wordt, het maakt dan niet uit of het hoger of lager in bpm is.
                          Ik kan me daarom in het advies gegeven door ronennieshow (4%) goed vinden, doe een "technische" oplossing voor een bpm probleem toepassen.

Onder een "technische" oplossing versta ik het gebruik van de back-spin, echo, flanger, whatever je fijn vindt om te gebruiken in je eigen sets.

Ik maak altijd de vergelijking met een verkeersregelaar, deze vertelt jou ook wat te doen; Jij als DJ doet exact hetzelfde met je publiek.

Al-met-al maak het jezelf dus niet te vaak moeilijk en naast transitions denk ook aan muzikale opbouw.

Comment

Gebruik veel effecten! Eigenlijk is het heel slecht te doen om de bpm te matchen, en zul je dus niet mooi uitkomen. Gebruik b.v. een echo, hpf, etc.

Comment

Dat is dus wel heel tegenstrijdig.

Originally posted by timgroot View Post
                              Gebruik veel effecten!
                              Om daarna te zeggen

Originally posted by timgroot View Post
                              Eigenlijk is het heel slecht te doen om de bpm te matchen, en zul je dus niet mooi uitkomen.
                              Zelf ben ik ook niet zo van de effecten. Het is namelijk zo dat je er wel wat mee kan maar vaak word het er niet beter op en alleen maar ingewikkelder. Je zal dan dus al wel behoorlijk goed moeten zijn wil je er dan nog wat moois van kunnen maken. Vooral een echo die toch echt wel in je beat gelijk moet lopen want anders word het helemaal een zooitje.

Comment

Working...
                              X