Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ en illegale muziek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Hardcoresymbol View Post
    Als ik hier een willekeurige cd pak dan staat daar ook in dat je de cd niet mag uitlenen copieren of in het openbaar mag draaien.. Dit zou dan volgens jouw uitleg betekenen dat je ook cds niet in het openbaar mag draaien, en daar komt die rechten die je kunt afkomen dan bij kijken. Als die betaald zijn dan mag je cd's en aankopen van itunes, beatport etc wel in het openbaar draaien.
    Dat is een vraag die ik me op dit moment ook aan het stellen ben.
    Openbaar draaien van die CD (of MP3 van iTunes, Beatport, whatever) mag volgens de overeenkomst die je bij de koop sluit NIET.

Ik weet dat er vroeger (2002) platenlabels waren die speciale 'licenties' verkochten (per nummer!) waarmee je er dan wel commercieel mee mag draaien, maar daar kan ik niks recent over vinden.

De rechten die afgedragen worden aan Buma om muziek in het openbaar te spelen maken - volgens de lettertjes - de verkoopovereenkomst niet anders of ongeldig. Dat kan ook helemaal niet.

Dit lijkt me een mooi vraagstuk voor Buma/Brein, maar dat moet ik nog even goed formuleren voordat ik er een lange mail naar die instanties aan ga wijden ;)

Comment

Je kunt natuurlijk ook onnodig slapende honden wakker maken...
      Zodra er een uitgebreide mail bij Buma binnen valt, gaan ze direct al hun middelen in het werk stellen om uitvoerig controles te laten plaats vinden... Zit ik niet op te wachten hoor! Is het net gezellig daar waar je bezig bent met de mensen in 'the mood' te krijgen, staat er zo'n controlleur naast je en kun je een mix-cd'tje aanzetten zodat hij even op zijn gemak je hele meuk kan controleren... Weg stemming @the party en jij als DJ mag gaan zweten of het wel allemaal door de beugel kan...

Comment

Digitaal

In Nederland, en in elk beschaafd land volgens mij, ben je niet schuldig tenzij justitie kan bewijzen van wel.
        Dus: heb je een harde schijf met duizenden nummers er op, allemaal illegaal gedownload, ben je in principe strafbaar. Maar niemand gaat kunnen aantonen dan die muziek gedownload is! Dus heb je ook geen probleem...

Over controles weet ik niet echt veel, bij ons op school hebben we er nog geen gehad...

Comment

Originally posted by RonLinders View Post
          staat er zo'n controlleur naast je en kun je een mix-cd'tje aanzetten zodat hij even op zijn gemak je hele meuk kan controleren...
          Zoals ik dus al zei: CD map/koffer en computer / harde schijf vallen onder preve-eigendommen. Niemand mag deze dus zonder rechterlijk bevelschrift of toestemming van jouw zelf inkijken.
          Heb je alles netjes op orde en verstoort het je optreden niet, gewoon even laten kijken dan (alsof je een gast een verzoekje laat zoeken). Heb je het niet op orde of heb je er geen tijd voor, dan gewoon wegsturen.

Comment

Als ik op de BUMA/STEMRA licentiecalculator alles heb ingevuld en ik een prijs krijg te zien, €346,80 excl. BTW, voor wat geld dit dan? per nummer, per avondje draaien, enz.

Comment

Een organisator van een feest betaald een bepaald bedrag per feest en hoe hoog dat bedrag is hangt af van veel factoren, hoeveel personen, wat vraag je als inkom, enz...
              Op die info maken ze dan een prijs wat je moet betalen om het feest te mogen laten doorgaan.
              Ik spreek dan voor belgië maar dat zal niet anders zijn in nederland denk ik.
              Last edited by Mol; Monday-13-02-2012, 01:10.

Comment

Dus die prijs betaal ik gewoon voor een avondje draaien?

Comment

Jep, ik hoop alleen voor je dat je dat niet zelf betaalt...

Comment

Het downloaden van muziek is niet illegaal, zolang je het niet deelt

Comment

Iemand met een beetje respect voor artiesten gaat niet downloaden maar koopt de muziek, of het moet zijn dat jij graag gratis werkt.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                        Iemand met een beetje respect voor artiesten gaat niet downloaden maar koopt de muziek, of het moet zijn dat jij graag gratis werkt.
                        Die paar centen die de artiest krijgt als ik legaal een CD of MP3 koop zijn de moeite niet. Als je de platenmaatschappijen wilt onderhouden ja, maar voor de artiest...
                        Nee, je kan veel beter naar een concert gaan. Daar halen artiesten hun levensonderhoud uit.

Comment

Dan ga ik vanaf vandaag ook mijn brood stelen, want voor die paar centen dat de bakker eraan verdient is het niet de moeite om ervoor te betalen, laten we dus allemaal gaan stelen.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                            Dan ga ik vanaf vandaag ook mijn brood stelen, want voor die paar centen dat de bakker eraan verdient is het niet de moeite om ervoor te betalen, laten we dus allemaal gaan stelen.
                            Je snapt zelf ook wel dat die vergelijking niet op gaat.
                            Voorbeeld met verzonnen cijfers:
                            Een bakker koopt voor 50ct grondstoffen in. Het kost hem een kwartier + 30ct aan electrakosten om dat brood te bakken. Vervolgens verkoopt hij het brood voor 2,-
                            Een brood stelen zou betekenen dat de bakker geen inkomsten heeft, verlies lijdt EN de goederen zelf (het brood) niet meer heeft.

Dat is bij het downloaden van muziek wezenlijk anders.
                            De artiest heeft geen kosten gemaakt (dat doet de platenmaatschappij voor ze, zoals promotie en productie van een plaat) en verliest zijn creatie niet (hooguit de rechten die hij afstaat aan de platenmaatschappij).
                            Gevolg is ook dat je weinig verdient, je hebt immers geen kosten gemaakt. Van een track van 1,- die je bij iTunes koopt gaat ongeveer 5 cent naar de artiest. Zo'n 30 cent gaat naar Apple en de rest (65 cent) naar de platenmaatschappij.

In principe is dit geen heel raar model. Dat wordt het met de vervolgstappen wel. Koop je een CD, dan gaat er een significant deel naar de platenmaatschappij en de verkoper, een beetje naar de artiest maar ook wat naar Buma/Stemra. Wil je die plaat vervolgens buiten huiselijke sfeer afspelen, dan moet je nogmaals aan Buma/Stemra betalen. Dat komt simpelweg omdat de muziek niet van jou is. Je betaald een licentie om er naar te mogen luisteren.

De afdracht aan Buma/Stemra zou moeten worden doorgesluisd naar de artiest. Dat gebeurd al zeer beperkt en als het gebeurd wordt het naar de platenmaatschappijen doorgestuurd die weer een klein deel aan de artiest afstaan. Ook van de verkoop van een CD van pakweg 20,- ziet de artiest amper één euro terug.

Wanneer je een CD koopt steun je de artiest ja, maar zeer minimaal. De organisaties als Buma/Stemra en de platenmaatschappijen worden er veel sneller rijk van. Dat gaat ze ook nog eens niet snel genoeg. Het geroep dat ze 'verliezen lijden' is pure bullshit als je naar hun cijfers kijkt. Ze maken minder snel meer winst. In plaats van een verwachte stijging in de winst van 300 miljoen is het 'slechts' 270 miljoen.

Nee, dan ga ik liever naar een concert. Daarvan weet ik dat de artiest een net salaris krijgt voor zijn kunde, niet de mensen die de rechten op zijn muziek hebben gekocht.
                            Helaas steun je organisaties als Buma/Stemra dan nog wel, want de artiest zal moeten afdragen aan Buma/Stemra. Ja, ook als hij zijn EIGEN muziek speelt. De rechten heeft hij immers afgedragen aan een platenmaatschappij. Daarmee wordt ook meteen heel erg helder dat Buma/Stemra niet de artiest, maar de platenmaatschappij steunt.

Comment

Originally posted by JanPetersen View Post
                              Meestal hoor je het ook, want de kwaliteit is wat minder dan legale muziek!

Dit houd dus langs geen kanten steek.

Hoe denk je dat muziek legaal of illegaal beschouwd word? Waar denk je dat de ILLEGALE muziek vandaan komt? Alles heeft een bron want van lucht kan je geen rip maken.

Dom voorbeeldje.

Ik koop een CD ik maak thuis een FLAC/Losless rip om deze CD voor EIGEN gebruik thuis te beluisteren via netwerk/pc whatever.

1. Legaal? Jups Thuiskopie is toegelaten.
                              2. Andere kwaliteit? Nope want Losless/FLAC is een compressieloze IDENTIEKE kopie (zelfs veel betere kwaliteit dan de Itunes crap die je legaal download)

Nu zelfde verhaal maar nu ga ik deze EIGEN RIP ook nog ff uploaden en publiek beschikbaar maken.

1. Legaal? Hell no ... want ik bied het aan voor anderen dus iedereen die hem download heeft nu een ILLEGALE Flac/Losless.
                              2. Andere kwaliteit? Zie voorgaande puntje nog altijd betere kwaliteit zelfs dan je Itunes legale download.

Bewijzen:

FLAC (Free Lossless Audio Codec) is een compressietechniek om audio op te slaan. Dit wordt gedaan zonder enige vorm van gegevensverlies (lossless). Het verschil met MP3 is dat de compressietechniek van MP3 wel gegevens opoffert (lossy), zodat een MP3-bestand dat terug omgezet wordt in een WAV-bestand iets aan kwaliteit verliest ten opzichte van het origineel; hoe groter de compressie, hoe hoger het kwaliteitsverlies. Dit is niet zo bij FLAC: na "decompressie" verkrijgt men een exacte kopie van het oorspronkelijke bestand. Een FLAC-bestand is hierdoor minder compact dan een als MP3 of met een andere lossy methode gecodeerd bestand.
                              CD Standaard bitrate:
                              The audio bit rate is 1,411.2 kbit/s (as 2 channels × 44,100 samples per second per channel × 16 bits per sample = 1,411,200 bit/s = 1,411.2 kbit/s
                              Je FLAC/Lossless bitrate zal identiek zijn want de kopie is 1:1

Itunes legale aankoop bitrate 256kbps AAC bestand (Dat is de standaard die je aankoopt)

Met andere woorden je legaal muziekje heeft tien keer minder kwaliteit dan die FLAC die je illegaal download. En jups FLAC/Losless word volop aangeboden (illegaal). 320kbps illegale rip is trouwens ook kwalitatief bekeken nog altijd beter.

Van waren komen al die rips? Niet uit de lucht gewoon een kerel die ergens in een winkel werkt en de nieuwe cd s ff snel ripped en upload is maar een der voorbeelden, maar op het einde van de rit komt alles dat ILLEGAAL geripped/geupload word van een LEGALE/OFFICIELE bron.

Bitrate bepaald overigens je kwaliteit. Maar goed das weer een andere discussie. In elk geval of een file legaal of illegaal is betekend niet dat de kwaliteit ruk is of niet ruk. Bij een illegale file kan de kwaliteit ook ruk zijn (voor mij is 256kbps van itunes kopen enkel goed voor mijn iPod op het werk.) Weten jullie meteen ook waarom Itunes goedkoper is dan een CD in de winkel kopen. Je kwaliteit is ook wat minder bekijk het als een Audi kopen en opmerken dat er een lichtere VW motor in hangt (oow dat doen ze al :p bad example :p )

P.S.

Wil je draaien met legale mp3 s etc. fijn zorg wel voor een dj licentie en je bent in orde. Wil je draaien met eigen rips (van je CD s/Vinyl) fijn zorg wel voor een dj licentie en verkoop nooit je origineel want zou de eerste keer niet zijn dat ik een DJ al zijn muziek weet rippen *legale muziek dus* daarna heel zijn Vinyl/CD collectie te koop weet zetten wegens *heb geen zin meer om ermee te sjouwen en digi mixen is zo handy/cool/relax* om naderhand op de eerste de beste controle tegen de lamp te lopen (je moet namelijk wel kunnen bewijzen ondanks je dj licentie dat je de muziek ook effectief op plaat of cd thuis liggen hebt legaal).

Wil je draaien met iets illegaals? Maakt niet uit welke licentie je hebt je hangt bij een controle. En men rekent dan meteen ieder liedje aan dat op je pc staat te blinken.

P.S.2 : Iedereen heeft vast wel al iets illegaals gedaan/gedownload in zijn leven. Simpelste oplossing is gewoon 1 legale pc om mee te gaan draaien en eentje die thuis blijft. Alsook het feit dat als je iets download je het meestal doet om te kijken of je het zelf iets vind (in mijn geval toch). Als ik iets download en ik vind het wat dan ga ik naar de winkel en koop ik het. Vond ik het niks dan gooi ik het weg. Draaien met iets dat je download zou ik in elk geval niemand aanraden. Ik raad overigens ook niemand aan om illegaal te beginnen downloaden.

@Revenah: Inderdaad de platenmaatschappijen en dergelijke hebben hun eigen ramen een beetje ingegooid doordat ze het probleem verkeerd aanpakken door middel van de prijzen te laten stijgen wat opnieuw meer illegaliteit stimuleerd bij de massa. Betreffende je verhaal dat de platenmaatschappijen er alleen rijker van worden en de artiesten niks tot bijna niks klopt je verhaal niet helemaal. Aangezien de meeste artiesten zich namelijk contractueel verbinden aan een maatschappij en hierdoor ook meteen de rechten op hun erfgoed verbinden. Dat is trouwens de rede dat een artiest die zijn eigen muziek speelt op een festival ook Buma/Stemra/Sabam/etc. moet afdragen (de rechten op het materiaal dat hij speelt heeft hij/zij namelijk verkocht (heeft hij al eens gecashed met andere woorden) aan een platenmaatschappij dus is die maatschappij de rechthebbende). Daar heeft de artiest dus ergens in zijn carriere BEWUST zelf voor gekozen.
                              Last edited by SqueeZr; Thursday-19-04-2012, 20:11.

Comment

Hangt er voornamelijk waar je het download. Want sommige mensen maken een opname met hun telefoon/ipod en uploaden dat. Sommige houden een mic voor de speakers en uploaden dat. En sommige kopen het in iTunes en uploaden dat. En sommige kopen het nummer op iTunes en houd dat nummer voor zichzelf!

Comment

Working...
                                X