Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat kun je vragen als beginnende dj om te komen draaien?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat kun je vragen als beginnende dj om te komen draaien?

Hoi hoi,

Vanmiddag was ik eventjes langs het hotel/restaurant/café bij ons in het dorp langs geweest om te vragen of ze wel eens dj's nodig hebben. Heb goed met de eigenares gesproken hierover en ze belt mij op wanneer ze wat hebben (ze organiseren wel feesten maar hebben geen vaste avonden. Het is echt wat ''de klant'' wilt zeg maar). Ik ben dus blij dat er een mogelijkheid open staat, maar toch verbaasde mij iets echt heel erg.
    Ik gaf aan dat 50 euro voor een avond genoeg was (ik ben 15). Toen kreeg ik een verbaasde reactie alsof ik een grapje maakte. Ze zei nee dat kan echt niet. Alle anderen vragen zo 250€ voor een avond. Dus toen zei ik ja, ik weet het ook eigenlijk niet. Uit eindelijk zei ze dus ik schrijf wel 30€ per uur op.

Was en ben nog echt verbaasd eigenlijk daarover. Ik bedoel, 15 jaar (minimum loon 3 euro nog wat) en beginnende dj. En dan wilt de eigenaar gewoon serieus niet iemand ''goedkoop'' laten draaien. Hartstikke mooi voor mij natuurlijk maar ik vraag mij af wat dan eigenlijk normaal is om te vragen?

Nu is het dus gewoon 10x mijn minimum loon? :shock:

eerst en vooral, hier hebben we een topicje voor dat ik je echt kan aanbevelen ;)

Toen ik begon met draaien was dat vooral voor vrienden en kenissen, en daar vroeg ik altijd eerst wat ze er voor over hadden. gebeurde wel eens dat ik maar met 20 euro (+ onkosten, want parren en speakers huur ik goedkoop) terug naar huis vertrok voor een hele avond drive-in. Maar op die manier bouw je wel een reputatie op. Toen ik een half jaar draaide (was toen ook om en bij de 15), kreeg ik de aanbieding van onze Stad om op de jaarlijkse speelstraat te draaien (zonder materiaal): 75euro voor 4 uur... . Heb daar niet moeilijk over gedaan (terecht ook), ben ook zeer flexibel geweest toen (nog meer of anders :razz: ) en kijk eens aan, tot op vandaag mag ik terug komen.

Het lijkt inderdaad allemaal wel behoorlijk veel, en dat is het best wel op die leefijd. Maar het is heus geen overdreven bedrag voor een dj. Kijk maar eens wat een loodgieter, electricien,... vraagt per uur, je zal er niet ver af zitten. Daarbij komt nog dat je eigenlijk een artiest bent als dj, en je dus ook normaal iets zou moeten kunnen wat niet iedereen kan (juist het zelfde met die loodgieter en electricien).

En waarom zouden ze niet iemand goedkoop kiezen? wel als jij het budget zou hebben om pioneer cdj 2000 te kopen (weet niet of het zo is natuurlijk), zou je dan een dubbelaartje van koolsound kopen? Dat is juist het zelfde voor die eigenaares. Als ze het budget heeft om iemand te vragen die 250 euro waard is, waarom zou ze die dan niet laten komen?

Comment

Dat topic heb ik al door gekeken maar op zich leek het mij iets makkelijker om er een apart topic over aan te maken. Dat beantwoord de vraag toch weer directer met zoals nu wat mooie uitleg erbij.

Maar goed, ik heb het met haar ook niet over apparatuur gehad. Alleen ik als dj die daar wilt draaien op feestjes. Zelf heb ik hier een Reloop Digital Jockey 2 master edition staan. Iets waar ik lekker mee kan draaien en waar ik dan toch weer hard voor heb gewerkt. Het is verre weg van table tops. Als ik het geld had dan had ik ze natuurlijk gehaald, wie niet?

En dat over het dj is een artiest klopt ook wel ja, en daar mag zeker wel wat van verwacht worden vind ik als je jezelf aangeeft als dj.

Maar ik ga er eigenlijk ook niet vanuit dat ik zelf het licht en geluid moet regelen, ben namelijk geen eigenaar van een drive-in show. Natuurlijk zou ik wel spullen kunnen huren maar alsnog... Dat laad ik liever aan hun over. Ben ook nog maar een beginner.

Comment

Als beginner ( niet dat ik zo'n pro ben, verre van...) kan je best eens ( of meer dan eens) meelopen met een meer ervaren dj. Daar leer je echt veel van.

Wat het materiaal betreft zal je zelf een keuze moeten maken. Weet wel dat als je ook materiaal kan leveren (al dan niet eigen materiaal) en opzetten, je veel meer aanbiedingen zal krijgen ( ik denk dat de eerste keren ik ging draaien bijna altijd inclusief materiaal was, nu is het denk ik nog een goeie 50% van de keren).

Comment

Tja dj artiest, Hier begin ik al aan mijn bolletje te krabblen.

Ja er zijn dj's en dat zijn echte artiesten. Zeer zeker. Maar dat zijn er nog niet zo gek veel hoor. De meeste vinden het leuk om wat plaatjes te draaien en dat is in mijn ogen toch wel wat anders. Als iemand zingt wil dat niet zeggen dat het een zanger is bijvoorbeeld. Als ik zing ben ik echt geloof me alles behalve een zanger.

Dit is dus in mijn ogen ook met draaien. Ja er zijn er wel die echt dj en artiest zijn. Helaas zijn de meeste mensen die plaatjes draaien. Dat zijn in mijn ogen dus ook niet de artiesten die het er voor zouden moeten doen.

Ik draai nu al een meer dan 10 jaar. Gaat me meer dan aardig af ondertussen. Ben ik een dj? Mwa ja misschien wel maar als je dan nog echt de vergelijking wil gaan maken van ben je dj en dus artiest dan nee vind ik niet.

Dan de prijs. Tja ze hebben je opgeschreven voor 30 euro per uur. Dat zal nog wel veel vaker gebeuren maar heb je er ook voor gedraaid? Geloof me dat is al heel wat anders. Tot die tijd kan je vragen wat je wil pas als ze het betalen heb je er dus ook echt voor gewerkt en kan je zeggen dat je het verdient hebt. Tot die tijd bla bla bla.

Wij vragen standaard om te draaien een 150 euro ex btw voor max 5 uur. Daarna vragen we gewoon 25 euro per uur extra. Dit is dus volledig zonder apparatuur. Dat is dan niet ons probleem. Wij stellen dan in onze standaard voorwaarden een dikke 10 verschillende setjes voor die we graag zouden willen hebben of even in overleg. Dus van een hc 4500 met een mixer tot 2x cdj2000 met een djm 900 of vergelijkbaar. Allemaal mogelijk. Met deze prijzen draaien we een 15 a 20 keer echt alleen als dj zijnde. Niets extra mee dus.

Ben je 15. Breng je dus je eigen spullen mee dan zou ik zeggen een 100 a 125 wie weet 150 euro voor een 5 uur echt draaien. Maar dit is dus echt een heel groffe gok en schatting. Maar kijk gewoon eens naar wat er bij jou in de buurt zit en wat die vragen. Wat die doen. Meet daar je eigen een beetje aan.

Maar als jij niet eens een prijs kunt bepalen voor wat je wil tjaa. Moet je het dan wel gaan doen?

Comment

Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
            Als beginner ( niet dat ik zo'n pro ben, verre van...) kan je best eens ( of meer dan eens) meelopen met een meer ervaren dj. Daar leer je echt veel van.

Wat het materiaal betreft zal je zelf een keuze moeten maken. Weet wel dat als je ook materiaal kan leveren (al dan niet eigen materiaal) en opzetten, je veel meer aanbiedingen zal krijgen ( ik denk dat de eerste keren ik ging draaien bijna altijd inclusief materiaal was, nu is het denk ik nog een goeie 50% van de keren).
            Heb dit eens een avond gedaan en dat was inderdaad echt hartstikke leerzaam. En houd je nog leuke contacten aan over ook. Verder met schoolfeesten en feesten vanuit school neem ik mijn eigen draai spullen natuurlijk gewoon mee, behalve geluid/licht. Dat hebben ze daar en anders zou het huren worden.

Originally posted by ronennieshow View Post
            Tja dj artiest, Hier begin ik al aan mijn bolletje te krabblen.

Ja er zijn dj's en dat zijn echte artiesten. Zeer zeker. Maar dat zijn er nog niet zo gek veel hoor. De meeste vinden het leuk om wat plaatjes te draaien en dat is in mijn ogen toch wel wat anders. Als iemand zingt wil dat niet zeggen dat het een zanger is bijvoorbeeld. Als ik zing ben ik echt geloof me alles behalve een zanger.

Dit is dus in mijn ogen ook met draaien. Ja er zijn er wel die echt dj en artiest zijn. Helaas zijn de meeste mensen die plaatjes draaien. Dat zijn in mijn ogen dus ook niet de artiesten die het er voor zouden moeten doen.

Ik draai nu al een meer dan 10 jaar. Gaat me meer dan aardig af ondertussen. Ben ik een dj? Mwa ja misschien wel maar als je dan nog echt de vergelijking wil gaan maken van ben je dj en dus artiest dan nee vind ik niet.

Dan de prijs. Tja ze hebben je opgeschreven voor 30 euro per uur. Dat zal nog wel veel vaker gebeuren maar heb je er ook voor gedraaid? Geloof me dat is al heel wat anders. Tot die tijd kan je vragen wat je wil pas als ze het betalen heb je er dus ook echt voor gewerkt en kan je zeggen dat je het verdient hebt. Tot die tijd bla bla bla.

Wij vragen standaard om te draaien een 150 euro ex btw voor max 5 uur. Daarna vragen we gewoon 25 euro per uur extra. Dit is dus volledig zonder apparatuur. Dat is dan niet ons probleem. Wij stellen dan in onze standaard voorwaarden een dikke 10 verschillende setjes voor die we graag zouden willen hebben of even in overleg. Dus van een hc 4500 met een mixer tot 2x cdj2000 met een djm 900 of vergelijkbaar. Allemaal mogelijk. Met deze prijzen draaien we een 15 a 20 keer echt alleen als dj zijnde. Niets extra mee dus.

Ben je 15. Breng je dus je eigen spullen mee dan zou ik zeggen een 100 a 125 wie weet 150 euro voor een 5 uur echt draaien. Maar dit is dus echt een heel groffe gok en schatting. Maar kijk gewoon eens naar wat er bij jou in de buurt zit en wat die vragen. Wat die doen. Meet daar je eigen een beetje aan.

Maar als jij niet eens een prijs kunt bepalen voor wat je wil tjaa. Moet je het dan wel gaan doen?
            Eigenlijk ben ik het wat dit betreft ook wel met je eens. Dat vorige over dj's was nogal snel gezegd.

Ik ben allang blij dat ik een positieve reactie kreeg van de eigenares en dat ze het (voor zover het over kwam) wel zag zitten. Mijn informatie op een lijst betekend nog niet dat ik gekozen word. Maar de kans is er wel, en daar heb ik het voor gedaan. Wie de bal niet schiet zal nooit scoren.

Maar dat is dus wat ik eigenlijk gewoon tja, vreemd vind eigenlijk. Iemand die dus al jaren dj ervaring heeft op feesten kan voor hetzelfde geld geboekt worden als iemand van 15 die een start in zijn carričre probeert te maken? In mijn ogen is dat gewoon vreemd voor wat ik gewend ben weetje... Voor mij is het mooi mee genomen dat zeker, maar zelf had ik dus een lage prijs in gedachten omdat het voor mij gewoon een passie is. Ik doe het met al mijn liefde en vind het dus alleen maar mooi als ik voor een publiek kan staan en die wild krijg. De blije gezichten, de reactie van de mensen. Dat is mijn loon, daar doe ik het voor.

Nja mijn prijs voor mezelf die had ik, zoals hierboven gezegd. Maar dat was dus belachelijk weinig in vergelijking met wat anderen vragen. Ondertussen heb ik wel weer geleerd over de prijzen, iets waar ik me voorheen nog niet echt mee bezig heb gehouden omdat het van mij niet direct hoeft. En zeker dat ik het wel moet doen, haha. Er staat nog helemaal niets vast en ieder feest bij hun is anders, dus stel dat ik gevraagd word dan kijk ik eerst of ik het zelf wel aan kan. Een bruiloft bijvoorbeeld is gewoon te breed kwa stijlen voor mij.

Bedankt voor jullie reacties!

Comment

Tsja, het probleem wat je hebt is je leeftijd. Klinkt misschien niet leuk om te horen, maar een groot bedrijf gaat niet snel iemand van jouw leeftijd gebruiken, tenzij ze echt heel zeker weten dat je echt ontzettend goed bent, maar dat kan je niet bewijzen (een half uur een setje draaien is helaas geen bewijs voor dit soort bedrijven).

Ik denk dat je je beter er op kan gaan richten om tussen de 10e en 25e per uur op schoolfeestjes en partijen steeds een uur, max 2 te gaan draaien?

Comment

Ik denk dat het momenteel juist omgekeerd is. De eigenares geeft hem ongeveer wat anderen vragen. Maar de kans zit er inderdaad in dat er in het begin nog geprofiteert wordt, en dan is het aan jezelf om uit te maken of je het wil doen voor een ( zeer) kleine vergoeding of zelfs voor enkel promotie. Ik ben onlangs gaan draaien in het plaatselijke jeugdhuis. Er was geen vergoeding maar ik heb wel weer een pak aanbiedingen bij ( en een hoop drankbonnetjes :p). Ik heb het ook vooral gedaan omdat de eigenaars goede kenissen van me zijn en dat ik normaal toch daar was met m'n vrienden.

Comment

Ik ben bang voor je dat je niet veel werk van deze klant gaat krijgen. Zij kan je voorstellen aan haar klanten zoveel ze wil, iemand die een bruiloft, bedrijfsfeest, 40e of 50e verjaardag enzovoorts organiseert wil een ervaren dj, niet iemand van 15.

Jij moet beginnen op klassenfeesten, schoolfeesten, verjaardagen van je vrienden, feestjes bij familie thuis enzovoorts. En op dat soort feesten hebben ze geen honderden euro's budget dus dan moet je het goedkoop doen. Geeft ook niks, is goed voor je ervaring en het leidt weer tot meer klussen (als je het goed doet ten minste).

Maar voor dat soort feesten wordt meestal geen cafe afgehuurd.

Comment

Over leeftijd ja, allemaal gelijk in hierzo en dat weet ik zelf ook. Maar het is altijd de moeite waard om te proberen. Heb net te horen gekregen dan ik mag mee lopen met een plaatselijke drive-in show (toch nog een aardig grote vind ik zelf) dus dat is hartstikke leuk en misschien houd ik er ook nog contacten aan over.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, en opzich heb ik nu niet echt vragen meer. Maar als je iets te zeggen hebt dan moet je dat zeker doen :D

Comment

Ja dit zou ik ook zelf doen. Mee lopen met een collega en hopen dat je er zelf contacten aan over gaat houden.

Doe je het bij mij. Meteen opzouten en klaar. Als ik ergens met mijn bedrijf sta te werken en er gaat iemand mee sta ik er dus echt niet op te wachten dat hij/zij daar een beetje interessant gaat doen bij mijn eventuele klanten. Als ik zelfs voor een ander werk met zijn spullen dan geef ik altijd zijn nummer met zijn naam en dat ze dan via hem met mij contact op kunnen nemen. Dan is het aan hem hoe ermee om te gaan.

Comment

Het zou inderdaad niet mooi zijn mocht hij met de klanten gaan lopen van de drive-in die hem wil opleren, alhoewel veel klanten maar 1x een drive-in boeken (bruiloft-18, 40,50ste verjaardag..) wat je wel kan doen en dat doe ik ook is samenwerken met enkele drive-in's uit je buurt, dubbele boekings stuur je naar elkaar door, collega's blij dat ze klanten krijgen en de klanten blij omdat ze een goede dj hebben zonder te moeten zoeken, daarom werk ik enkel samen met goede drive-in shows en die moet ik toch eerst een paar keer aan het werk zien wil ik ermee samenwerken.

Comment

Klopt de klant waar je op dat moment voor aan het werk bent zal vaak niet binnen een korte periode bellen. Maar er lopen er meestal wel een hoop meer rond dan alleen die 2.

Als ik als ford dealer begin en graag een keer mee wil lopen en ik ga naar een seat. Ga je daar toch ook niet roepen van koop een ford koop een ford. Dan zal het zo afgelopen zijn.

Kort verhaal lang. Als ik iemand mee neem en die zou interresant gaan lopen doen op mijn klus is het direct naar huis. Hoeft er niet eens mee opgeruimt te worden. Meteen een mailtje mee naar de collega bedrijven waar ik veel mee te maken heb en klaar.

Ik heb ook iemand waar ik erg veel mee samen werk. Hij had een paar vette fotos gemaakt van klussen die ik gedaan had ( waar hij wel aan mee gewerk had omdat we hem inhuurde ) hij was bezig met een site en wilde graag een impresse geven van aan dit soort klussen heb ik ook mee gewerkt en ben ik voor ingehuurd. Dan is het toch een kleine moeite om net als hij deed even op te bellen van heeey hier ben ik mee bezig vind je het goed als ik er neer zet van ik ben toen door hun ingehuurd en heb dit mee gemaakt bla bla bla? Dan is het toch al een stuk anders dan dat je op het feest je eigen gaat staan te verkopen om zo zelf contacten te maken. Vind ik gewoon zeker niet netjes en leg ze dat ook meteen direct en duidelijk uit. Niet mee ens. Dan maar meteen gaan.

Comment

Ik verzorg meerdere drive in shows per avond en werk daarvoor met een aantal vaste freelance dj's. Dan is het dus ook zeker niet de bedoeling dat die dj's hun eigen kaartjes gaan uitdelen op de klussen die ze voor mij doen.

Voor de dj's die regelmatig voor mij werken heb ik eigen visitekaartjes laten maken. Dan heb je een win-win situatie; de dj weet dat hij weer geboekt wordt, de klant vraagt immers speciaal naar hem, en ik verdien er ook wat op omdat mijn show er staat.
                            Last edited by Geluid-en-licht.com; Monday-13-08-2012, 22:34.

Comment

Dat meelopen met andere drive inshows/Dj's, is voor de ervaring, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten, en kunnen de meer ervren mensen je ook helpen. Als je er de eerste keer al helemaal alleen staat, is het veel moeilijker.

Comment

Working...
                              X