Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnende dj

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beginnende dj

Oke, ik begrijp dat jullie vaak dit soort topics tegenkomen, maar ik hoop dat jullie me willen helpen.

Ik wil graag beginnen als 'dj'. In eerste instantie gewoon lekker voor thuis, als hobby, uberhaupt kijken of ik er de 'feeling' voor heb... Als het allemaal lukt en ik heb de basicskills goed onder de knie wil ik uiteindelijk wel op feesten en in clubs gaan draaien.

Nu heb ik twee vragen:
    1. Wat heb ik allemaal nodig? Heb ik aan een DJ set zoals bax-shop die verkoopt genoeg? Zoals deze: http://www.bax-shop.nl/producten-uit...t-details.html Of heb ik dan dingen over het hoofd gezien? Is er bijvoorbeeld ook software nodig?

2. Waar halen jullie je muziek vandaan? (lijkt mij dat het belangrijk is dat, wanneer je op feesten gaat draaien, de muziekcollectie legaal verkregen is en dus bijv. via iTunes of cd's in de winkel..)

Alvast thanks voor de reacties!

Stel jezelf een paar vragen;
    Wat wil ik uitgeven?
    Met welk medium wil ik gaan draaien?
    Wat wil ik er nu mee gaan doen?
    Wat wil ik er op termijn mee gaan doen?

Geef eens antwoord op bovenstaande vragen, dat maakt het al makkelijker. ;)

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Stel jezelf een paar vragen;
      Wat wil ik uitgeven?
      Met welk medium wil ik gaan draaien?
      Wat wil ik er nu mee gaan doen?
      Wat wil ik er op termijn mee gaan doen?

Geef eens antwoord op bovenstaande vragen, dat maakt het al makkelijker. ;)
      Ok, thanks!

Budget: max. zo'n €500,- (afhankelijk van wat ik allemaal nodig heb, maar als ik aan zo'n DJ-set zoals ik hierboven aangaf voldoende heb, dan is dit mijn budget.. Als er nog andere software/hardware bij komt kijken dan moet je dat even zeggen ;) )
      Medium: Liefst zoveel mogelijk CD's, USB, PC/Laptop en als het mogelijk is bijv. ook iPod. Maar CD en USB-aansluiting lijken mij het meest prettig.

Voor nu wil ik het gewoon voor thuis gebruiken (speakers heb ik dus al) maar als ik merk dat het me goed af gaat, wil ik in de toekomst ook op feesten/clubs gaan draaien (mijn muziekstijl is vooral House, Electro etc.).

Genoeg informatie?

Comment

Dan kom ik al heel snel uit op de American Audio Encore 2000. Heeft alles aan boord waar je om vraagt, is lekker compact, maar er ontbreekt eigenlijk niets. En in zijn segment komt er eigenlijk ook niets vergelijkbaars in de buurt.

Comment

Dan kom ik al heel snel uit op de American Audio Encore 2000. Heeft alles aan boord waar je om vraagt, is lekker compact, maar er ontbreekt eigenlijk niets. En in zijn segment komt er eigenlijk ook niets vergelijkbaars in de buurt.
          Top! Maar, als ik het goed begrijp kan ik dit dus aansluiten op speakers, PC/USB etc. hierop aansluiten en ik kan (thuis) aan de slag.. Of heb ik dan nog software, versterker ofzo nodig?

En is deze dan heel veel anders/beter dan bijv. dit http://www.bax-shop.nl/producten-uit...t-details.html (ligt wat ruimer binnen mijn budget..)

En kan je hier in principe ook op feesten/clubs mee draaien of heb je dan toch wat anders/beters nodig? (stel dat ik dat binnen een jaar al wil...)

Comment

Over de hardware zou ik niet zoveel zeggen, dat laat ik liever aan een ander over die er echt verstand van heeft in dat prijzen gebied.

Maar de muziek kun je van dance-tunes, beatport en soundcloud afhalen om maar even snel websites te noemen. Ik weet niet of veel dj's muziek van soundcloud afhalen, maar ik doe dat wel en daar kun je echt geweldige tracks vinden!
            Buiten een dj set heb je ook nog een goede koptelefoon nodig, en goede speakers kan ook nog eens erg fijn zijn. Verder zou ik , ook al is het met sommige spelers niet nodig. Wel een laptop adviseren met Traktor erop.

In clubs is het standaard dat daar cdj's staan. Per feest verschilt dat, soms staan er spullen maar meestal moet je daar je eigen gear mee nemen. En zoals de controller eruit ziet is hij daar zeker geschikt voor in mijn mening.

Comment

Originally posted by BrianK View Post
              Over de hardware zou ik niet zoveel zeggen, dat laat ik liever aan een ander over die er echt verstand van heeft in dat prijzen gebied.

Maar de muziek kun je van dance-tunes, beatport en soundcloud afhalen om maar even snel websites te noemen. Ik weet niet of veel dj's muziek van soundcloud afhalen, maar ik doe dat wel en daar kun je echt geweldige tracks vinden!
              Buiten een dj set heb je ook nog een goede koptelefoon nodig, en goede speakers kan ook nog eens erg fijn zijn. Verder zou ik , ook al is het met sommige spelers niet nodig. Wel een laptop adviseren met Traktor erop.

In clubs is het standaard dat daar cdj's staan. Per feest verschilt dat, soms staan er spullen maar meestal moet je daar je eigen gear mee nemen. En zoals de controller eruit ziet is hij daar zeker geschikt voor in mijn mening.
              Thanks!!

Zoals ik het begrijp is software als Traktor niet noodzakelijk, maar het biedt zeker meer mogelijkheden?

Comment

Traktor ( of andere software) is zeker niet noodzakelijk als je met cd's draait. Draai je met een controller, dan kan je niet zonder zo'n programma. Ik draai al 3jaar met cds op feesten en heb nog steeds geen laptop ;)

Comment

Originally posted by Energizer View Post
                  Top! Maar, als ik het goed begrijp kan ik dit dus aansluiten op speakers, PC/USB etc. hierop aansluiten en ik kan (thuis) aan de slag.. Of heb ik dan nog software, versterker ofzo nodig?
                  Dit is puur je DJ-set. Luidsprekers e.d. zijn hier niet in meegenomen, maar je kunt altijd nog een stereo-installatie of iets dergelijks aansluiten. Vergeet ook een hoofdtelefoon niet, een leuke hoofdtelefoon hoeft niet gek veel te kosten.
                  En is deze dan heel veel anders/beter dan bijv. dit http://www.bax-shop.nl/producten-uit...t-details.html (ligt wat ruimer binnen mijn budget..)
                  Maar daar kun je ook minder mee. Kun je geen USB-sticks in steken en kun je ook niet aan je laptop hangen om via je DJ-software te draaien.

En kan je hier in principe ook op feesten/clubs mee draaien of heb je dan toch wat anders/beters nodig? (stel dat ik dat binnen een jaar al wil...)
                  Zie eerst maar dat je ervaring opdoet. ;)

Met een apparaat als de Encore 2000 ben je de komende tijd in ieder geval zoet en kun je je optimaal focussen op leren beatmixen met CD's, maar ook je DJ-software. Daarna zul je ervaring moeten opdoen op kleinere feestjes en jezelf daar bekend maken. Als dat allemaal goed en soepel gaat, beland je vanzelf in een circuit waar je in clubs e.d. kunt gaan draaien. Maar daar is nog veel oefening voor nodig en tegen die tijd heb je een uitgebreide set (van bijv. Pioneer) bij elkaar gespaard, van de opbrengst van feesten waar je draait. ;)

Comment

Maar daar is nog veel oefening voor nodig en tegen die tijd heb je een uitgebreide set (van bijv. Pioneer) bij elkaar gespaard, van de opbrengst van feesten waar je draait. ;)
                    Verwacht nu ook weer niet dat je in het begin echt poen gaat scheppen ( gewoon eventjes je illusies wegnemen als je die had ;) )

Comment

Uiteraard niet, in het begin is het neerzetten van je naam en bekendheid het belangrijkst. Draai eens op het feest van een vriend, bekende of klasgenoot en als het bevalt zullen die vanzelf andere contacten aanleveren zodat het balletje kan gaan rollen.

Er is echter tijd, geduld en ervaring voor nodig. :)

Comment

Uiteraard niet, in het begin is het neerzetten van je naam en bekendheid het belangrijkst. Draai eens op het feest van een vriend, bekende of klasgenoot en als het bevalt zullen die vanzelf andere contacten aanleveren zodat het balletje kan gaan rollen.

Er is echter tijd, geduld en ervaring voor nodig. :)
                        Yep thanks voor de tips! Is ook absoluut niet mijn bedoeling om er veel in te verdienen, meer omdat het me gewoon leuk lijkt voor een publiek te draaien.. Maar klein beginnen inderdaad.

Comment

Ik ben sinds april 2012 herstart als dj na 20 jaar te hebben stilgelegen.
                          Het eerste jaar moet je niet veel verwachten, het is zoals rick al aanhaalde je moet geduld, tijd en ervaring hebben. 2012 verwacht ik ook niet veel, ik heb betaalde reclame lopen op het grootste forum voor trouwers, ik heb nog via andere kanalen betaalde reclame, ik rij rond met een bestickerde bestelwagen + aanhanger en nog stromen de boekingen niet binnen, sinds april draai ik zaterdag mijn 6de feest. De beste reclame is goed draaien want op elk feest zitten er toekomstige klanten, op elk feest komen er 2 tot 5 mensen een kaartje vragen en soms krijg ik dan te horen dat ze een feest gaan geven en zeker voor mij zullen kiezen omdat de ambiance goed was, mond tot mond reclame is voor mij de beste reclame en beetje bij beetje bouw je zo je klanten op.
                          Het zou ook sneller mogen gaan voor mij maar ik weet dat ik geduld moet hebben.

Comment

Na lang twijfelen toch nog niks gekocht. Ik ben er nu uit dat ik klein wil beginnen met enkel een mixer voor digitale bestanden. Maar waar moet ik nu op letten bij aanschaf?

Wat zijn volgens jullie goede DJ-sets voor digitaal (ik heb een iPod, dus een dergelijke aansluiting zou handig zijn, maar is niet per definitie noodzakelijk) met een budget van rond de 150 euro?

Ik zat zelf naar deze twee te kijken (maar weet niet echt welke beter is, ook qua software Mixvibes of Traktor vs. VirtualDJ):

ION Discover DJ Pro koop je bij Bax Music met de laagste prijs garantie en 30 dagen niet goed geld terug garantie. Voor 23:00 besteld, morgen in huis. We Support Your Stage!

Ik zie op marktplaats de American Audio VMS2 voor 140 euro te koop staan, lijkt mij de beste koop?
                            Last edited by Energizer; Tuesday-27-11-2012, 21:27.

Comment

Ik zou gewoon beginnen met de DJ control air van hercules, dan heb je nog geld over om een koptelefoon te kiezen. En wat marktplaats betreft; ik koop mijn gear liever nieuw dan weet je zeker dat het goed is, maar dat is jouw keus ;)

Comment

Working...
                              X