Announcement

Collapse
No announcement yet.

Juiste Timing

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Juiste Timing

Beste Baxforumleden,

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een Mixtrack Pro. Een mooi beginners setje om te leren mixen. Ik mix graag house, dance, dubstep en top40 muziek. Nu zit ik met een vraag betreft de timing. Dit is natuurlijk een belangrijk onderdeel bij mixen.

Een nummer bestaat vaak uit een intro, opbouwende melodie, drop, partyhardy stuk, enzovoorts. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet midden in bijvoorbeeld de intro, of opbouwende melodie val als ik ga mixen? De ene keer komt het precies uit, de outro van een nummer valt precies in de intro of het opbouwende melodie. Dan krijg je geen soepele overgang, hoe time ik dit? Ik probeer al met cue points te werken, maar ik weet nooit waar en wanneer ik een cue point moet starten.

(Het makkelijkste is natuurlijk bij de outro, de intro van de volgende starten, maar dit is wel erg gemakkelijk en saai)

Ik heb nog geen koptelefoon om voor te beluisteren, misschien dat dit iets scheelt. Deze wil ik overigens binnenkort wel aanschaffen.

Gewoon tot 32 leren tellen en sync knop gebruiken :) zonder sync knop sneller leren mixen
    En je tracks goed kennen zowel qua opbouw als key

Comment

tot 32 tellen, kun je me uitleggen waarom?

Comment

Tel maar eens mee op de maat en onthoudt wat er iedere 32ste tel gebeurt, dan valt het muntje vanzelf....

Comment

Belangrijker is om je tracks te leren kennen. Beluister elke track die je koopt een aantal keer voordat je hem ook echt gaat draaien.
          De sync knop is lekker makkelijk natuurlijk en ik gebruik hem zelf ook vaak, maar ik ben zelf aan het oefenen om het zonder te doen. Waarom?
          Als je een keer ergens gaat draaien waar geen MIDI controller met een knipperende sync knop is, dan moet je de tracks toch echt met de goede oude pitch fader doen. En dat kan nog knap lastig zijn zonder oefening.

Comment

Wat vaak ook helpt is mee tikken met je vingers, voeten of iets.

Comment

Verrek, 32 tellen klopt ook, meestal neemt er dan verandering plaats. Nu is het nog de kunst om 32 tellen te onthouden...

Comment

Originally posted by DJMa5treat View Post
                Belangrijker is om je tracks te leren kennen. Beluister elke track die je koopt een aantal keer voordat je hem ook echt gaat draaien.
                De sync knop is lekker makkelijk natuurlijk en ik gebruik hem zelf ook vaak, maar ik ben zelf aan het oefenen om het zonder te doen. Waarom?
                Als je een keer ergens gaat draaien waar geen MIDI controller met een knipperende sync knop is, dan moet je de tracks toch echt met de goede oude pitch fader doen. En dat kan nog knap lastig zijn zonder oefening.
                met een bmp meter op je scherm lukt het dan nog wel. want ik heb mn sync ingesteld op tempo sync en niet op beatsync. ik moet ze dus nog wel gelijkzetten.

en verder is een koptelefoon een MUST!

Comment

Koptelefoon is iets wat je eigenlijk niet kan missen.
                  Bedenk ook dat als je leert om op je gehoor te kunnen beatmatchen, je ook leert om beter naar de muziek te luisteren. Zo krijg je een getraind oor ;)

Comment

Originally posted by NameNotAvailable View Post
                    Verrek, 32 tellen klopt ook, meestal neemt er dan verandering plaats. Nu is het nog de kunst om 32 tellen te onthouden...
                    Er wordt zo interessant over gedaan maar alle dance muziek is altijd 2 blokjes van 16 waarbij het 2e een variatie op het eerste is en daarna gebeurt er "iets" couplet, refrain, bridge, break whatever....

dus weet waar je instart, weet hoeveel tijd je hebt en ben je nog niet goed genoeg gewoon klaarzetten met sync en meetellen.

nog zo'n dooddoener tip:

na de break komt de spits of drop of hoe je het noemen wilt
                    draai het laag weg uit de track die je laat meelopen en start deze vanaf het begin, op het moment dat de spits v/d andere track begint, in 99,9% v/d gevallen begint de nieuwe track z'n bassline na de 32 tellen spits (thema x2 ) v/d vorige plaat en hoef je alleen maar het laag daar te wisselen tussen beide tracks et voila.... naadloze overgang. :)

als je dan ook nog eens je tracks sorteert op key en alleen maar van key wisselt tussen track keys wanneer een v/d twee tracks geen synth spelt, maar alleen percussive, dan kan jij net zo goed mixen als Armin......

Comment

Ik weet niet precies hoe je daar op komt. Ik kan je zo een hele waslijst van nummers laten zien waar ook 48 of 24 vaak in terug komt. Overigens is het ook dan nog steeds even omrekenen, maar toch.

En DJ Ma5treat, wat heeft beatmatchen precies te maken met je platen goed timen?

Comment

Bedankt voor de tip, hier heb ik wat aan. Alleen het laatste stukje met de keys, synth en percussive snap ik nog niet volledig, wat bedoel je hiermee?

Comment

De Key is de toonhoogte. Heb je bijvoorbeeld een A#Major opstaan of een F Minor? Niet alles klinkt even goed samen. Probeer te ontdekken welke wel en niet samen gaan.

Daarnaast klinkt het niet als je twee synths tegelijk hebt lopen. Soms wel, maar meestal niet. Google een beetje, dan leer je het gaandeweg wel.

Comment

Tel ook maar eens steeds opnieuw tot 4. Je neemt dan ook veranderingen waar, maar dan wat kleiner. En om de 32 seconden een grote verandering.

Comment

Voor het draaien kan de 'key' heel handig zijn. Als je een nummer wat hebt versneld/verlangzaamd dan kun je met de 'key' weer de juiste toonhoogte krijgen, zodat je geen piepstemmetjes krijgt ;-)

Comment

Working...
                              X