Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nummer erin mixen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nummer erin mixen

Hey,

Onlangs een DJM 400 aangeschaft met bijbehorend 2 spelers. Nu heb ik een beetje filmpjes gekeken van DJ soundshow van Pioneer e.d. en heb al een aantal dingen ''door'':

- Na 30 seconde komt er bij vrijwel elk house nummer de kick en de drum samen en 30 seconde daarna, dus bij 1:00 komt de break en mix je het andere nummer uit.
    - Het nieuwe nummer wat je er in mixt draai je de ''low'' zegmaar helemaal uit.
    -Om de 32 beats is er een verandering en van beide nummers stel je het BPM gelijk.

Nu heb ik toch nog wat vragen. Wanneer start je het volgende nummer, bij de qlimax van het nummer wat aanstaat of zegmaar op het moment dat hij begint uit te lopen schuif je hem langzaam erin?

Want stel ik mix hem in op het moment dat hij net wil gaan uitlopen druk ik het nieuwe nummer zegmaar op play maar altijd moet je hem wel iets corrigeren. Het punt is dan voor mij dat over 30 seconde je het oude nummer er al uit moet draaien, hoe los je dit op?

Gr.

Ik vrees dat je denkt dat er voor mixen vaste regeltjes bestaan, MAAR als dat zo was, stond iedereen nu achter een mengpaneel. Het antwoord op jouw vraag is volgens mij: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Als je het dan stillaan beu bent: blijven oefenen, oefenen en oefenen! Ga zelf experimenteren leer zelf ontdekken wat goed klinkt. In het begin zal je waarschijnlijk heel negatief staan tegenover je eigen mixen, maar stillaan wordt je beter. Ik spreek hier nu niet in termen van weken of maanden, maar in jaren.

Comment

Wat Mathias zegt klopt inderdaad.

Gewoon verdomd veel oefenen ;-)

En dan niet even een half uurtje in de week.
      Nee, echt gewoon het liefst 1 dik uur per dag ;-)

Gelukkig bestaan er niet zulke simpele regeltjes, anders zouden de meeste binnen 1 week failliet zijn ;-)

Het klopt verder wel over dat bij vrijwel elk nummer na de 32 tellen een 'grote verandering' plaatsvindt. Maar als de bpm hoger staat, moet je dus ook sneller tellen! Let daar dus wel op!
      En na 4 tellen krijg je een kleine verandering.
      Probeer je zonder die 2 regels iets een beetje leuk in elkaar te mixen kan je het nu al vergeten ;-)

Comment

Er bestaan geen vaste regels voor mixen, daarom blijft het zo uitdagend om steeds weer een goede prestatie neer te zetten. Ik ben ook een beginner, en ben sinds n maand of 2 in het bezit van een midi controller. Ik merk dat ik echt al stukken beter mix dan n maand geleden.

Waar je veel van leert is het kijken naar andere (bekende) Dj's, uitproberen en oefenen. Net als schoolwerk is herhalen, herhalen en herhalen erg belangrijk.

Verder is voorbeluisteren met een koptelefoon bijna essentieel als je gaan mixen.

Dus, oefenen!

Comment

Oke, ja ben al flink aan het oefenen en van ongeveer de 30 nummers die nu op mijn USB staan zijn er ongeveer 10 die lekker in elkaar te mixen zijn zonder enige moeite eigenlijk door makkelijke in en uitrede, maar de andere 20 dus niet nee inderdaad!

Maar op het gebied van het ''volgende'' nummer wat je erin gaat mixen, geldt daar niet voor dat je deze vast zet rond 30 seconde wanneer de kick en de drum samen komen? Voor vrijwel alle progressive house nummers gaat dat namelijk wel op.

Comment

ik ben al ruim 3 jaar als hobby-dj actief, en die "30-seconden regel" had ik nog nooit van gehoord/ was me nog nooit opgevallen. Iedere nummer is ook anders, dus denk ik niet dat je dit als vaste regel mag hanteren. In het begin kan het misschien wel een houvast zijn, tot je het bos een beetje door de bomen ziet, en je eigen toets kan geven aan je mixen.

Comment

@Mathias, ligt er ook aan of je met extended/original mixed draait of Radio edits.
              Extended en originals hebben namelijk bijna altijd structuur van 32/64 maten. (15 en 30 seconden ongeveer)

Comment

Originally posted by WFF33 View Post
                @Mathias, ligt er ook aan of je met extended/original mixed draait of Radio edits.
                Extended en originals hebben namelijk bijna altijd structuur van 32/64 maten. (15 en 30 seconden ongeveer)

Dat bedoel ik dus ;)

Dat is vrijwel altijd bij alle progressive house nummers. Na 30 seconde kick / drum en bij 1 minuut is hij volledig opgebouwd. Check het maar, vrijwel elk nummer van artiesten zoals Alesso, Hardwell, Axwell, Swedish House Mafia...etc..etc..

Nu gaat mij het erom het punt wat je ongeveer moet gaan aanvoelen wanneer je hem erin mixt en hoe je het andere nummer eruit haalt. Opmerkingen zoals veel oefenen heb ik vrij weinig aan want dat doe ik op dit moment al. Ik zoek meer concrete tips.

Comment

Ik ben zelf ook opzoek gegaan naar de juiste timing. Zie mijn topic waar ook al goede tips worden gegeven.

Comment

Heb je topic al voorbij zien komen, kwamen aantal dingen in voor waarbij je dacht ''oja'' maar meestal kende ik al.

In iedergeval bedankt, ik zal binnenkort eens wat opnemen, dan is het misschien wat makkelijker praten.

Comment

Nog even een concreet probleem:

Als ik 2 nummers probeer in elkaar te mixen luister je eerst over je headphone of ze zegmaar sync lopen, dit is vrijwel altijd zo met soms een kleine afwijking en dan draai je het bij met je jogwheel. Punt is nu dat ik, met vrijwel alleen tech nummers, het probleem heb dat als ik een van de platen corrigeer dat ze 10 seconde sync lopen en daarna gaat er een van de 2 uit de maat zegmaar en dat hoor je het steeds erger. Hoe komt dit? BPM is volgens de spelers gelijk.

Het gaat om de volgende 2 nummers, misschien wel even handig:
                      Buy it at Beatport: http://www.beatport.com/release/too-late/976862

Misschien ligt het aan de verschillende beats onder de nummers?

gr.
                      Last edited by duceau; Tuesday-06-11-2012, 18:41.

Comment

Nee, het ligt niet aan de nummers. Het BPM ligt gewoon niet gelijk. BPM tellers van CD spelers willen nog wel eens een foutje maken en er zit ook nog iets tussen de 0 en de 1, onthoud dat.

Comment

daarom oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;) zodat je ook zonder je bpm-meters de bpm kan gelijk zetten. Ik heb om dit te leren (zeg niet dat ik het nu al perfect kan) een tijdje mijn bpm meters afgeplakt met een stukje tape...

Comment

Oke oke :)

Heb trouwens een stukje gerecord. Geluid alleen wat ruizig maar master volume stond te hoog kwam in achter. In iedergeval gaat het even om de overgangen.

Is het wat?
                            Explore the largest community of artists, bands, podcasters and creators of music & audio

Tips?

Comment

Overgangen klinken in mijn oren wel goed, maar ik ben ook een leek :)

Comment

Working...
                              X