Announcement

Collapse
No announcement yet.

6 Tips om het imago van de DJ te bevorderen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 6 Tips om het imago van de DJ te bevorderen

Vandaag de dag worden veel morele aspecten van het dj zijn aan de laars gelapt. Eigenlijk zouden onderstaande geboden je al bekend voor moeten komen, echter zie ik nog vaak genoeg dat veel dj’s elkaar onderling nog niet respecteren. Zorg dragen voor je daden is geen overbodige luxe tegenwoordig!

Voor de dj's en producers op het bax-shop forum lijkt me dit artikel een handig lijstje met wat tips wat mogelijk van pas kan komen.

(Na een tip van FSR op het DJResource forum hier ook geplaatst!)

Feedback is altijd welkom en tutorials kunnen uiteraard aangevraagd worden!

Ik vind het zomaar een slap stukkie tekst. Zo dat is gezegd. Maar waarom dan hoor ik je denken.

Als eerste. Hoe kan je op het einde zeggen van stel je voor met je eigen naam en niet met dj bla bla bla cool en hier achter staan terwijl je zelf hier op het forum dj lounge gebruikt en je jezelf niet eens voorgesteld hebt in het topic stel je even voor. Dit vind ik heel erg vreemd. Net als ik heb een hekel aan rode auto's maar heb er zelf wel een rode.

Dan de punten en mijn kritiek:

1: Ja hier kan ik me wel in vinden. Helaas is niet alles helemaal legaal te verkrijgen en dan is het toch echt jammer joh dan maar op de andere manier. Gelukkig is dit met de dag minder nodig.

2: Respecteer de grote namen? Waarom? Omdat zij toevallig wel op het goede moment op de goede plek waren en daarom succes hebben? Ik schaal een dj op zijn kunnen en capaciteiten. Niet op het label wat eraan hangt. Als een dj ( sterretje bijvoorbeeld ) gewoon niet goed genoeg draait in mijn ogen kan hij dingen gedaan hebben wat je wil dan blijf ik er weinig respect voor over hebben. Maar ik zal er op dat moment niet de gene zijn die er zijn eigen mee gaat bemoeien. Mijn tip zou hier zijn. Als je opstap bent en je bent een avond vrij neem dan ook echt een avond vrij. Geniet van het niets doen ( behalve de drank ) Laat de dj goed of slecht lekker doen wat hij / zij wil. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel hey ik ben ook dj dat moet je zo doen als ik bezig ben. Zijn manier van werken zijn feestje. Bevalt het me niet ga ik gewoon ergens anders heen of hou me mond.

3: Huh? Als ik iets op me instrument heb dan wil ik het ook gebruiken ook. Wat heb je aan effecten en dure mixer en speler opties als je er niets mee doet. Ik denk dat het juist een combi van beide moet zijn om je goed te kunnen onderscheiden in de hedendaagse draai en dj wereld. Door juist creatief met je apparatuur om te gaan en dus met zowel je skills als instrument onder controlle te hebben laat je zien wat je kunt en wie je bent.

4:Ja gedeeltelijk wel waar. Denk in ieder geval na over wat je koopt. Is het voor 1 keer ( of paar keer ) dan is het oke kom maar op met de elcheapo. Wil je er echt mee aan de bak dan zou ik ook zeggen neem wat fatsoenlijks en heb er jaren plezier van.

5: Klopt inderdaad. Maar volgens mij was dit een blog met tips en niet een ik deel mijn levens ervaring blog. Liever niet hebben dan dat het troep is.

6:Interreseert me geen ene moer. Totaal niets. Het gaat erom wat je op dat podium doet. Ik zit niet in een praat groep van goh waar komt tiesto vandaan en van wie heeft hij het geleerd. Ik moet die avond aan de bak. Mensen vermaken. Die interreseert het niet eens of ik weet wie tiesto is. Zolang je de juiste plaat op het juiste moment op de juiste wijze breng vinden ze het allemaal allang goed.

Dan ook de stukken van wat je wel of niet mag draaien. Als een gene die mij boekt zo weinig vertrouwen in me heeft dat ik dit zelf niet snap vraag ik me al af waarom hij mij geboekt heeft. Dan zie ik het net als een uitdaging om het wel te doen :D Dit zou eerder als goed stuk tekst neer gezet kunnen worden dat je zoiets in overleg moet doen wat het idee van de avond is. Dit is namelijk ALTIJD verschillend. Elke gelegenheid en feest vraagt toch weer om een andere aanpak. Anders kunnen ze altijd wel een prefab mix aan zetten als het toch niet boeit.

Ook kan het mij geen ene moer schelen of je nu wel of niet de synq en bpm counter gebruikt. Je bent een entertainer. Je moet mensen vermaken. Hoe maakt mij totaal niet uit. Als de mensen / publiek het maar naar hun zin hebben en vet vinden. Natuurlijk is het voor jezelf leuker als je het niet nodig hebt. Maar ik heb liever een dj die het wel gebruikt en een gaaf en goed feest draait dan een pannenkoek die het niet kan zonder de synq en counter en er een bal feest van maakt. Prioriteit nummer 1 is toch wel VERMAAK JE PUBLIEK GASTEN Zij staan aan de andere kant van je balie om een leuke avond te hebben. Die maken zich echt niet druk over hoe je dat doet. Al stop je 2 zingende kabouters in die cd-speler als het vet is en leuk vinden ze alles prima.

Maar dan wat zouden wel tips zijn voor de ( opkomende ) dj's

Tip 1: Of je nu wel of niet kan draaien kom op tijd!!! Zorg gewoon dat je zeg een half uurtje of minimaal een 15 minuten tevroeg bent. Hier hoef je niets voor te leren maar geeft je boeker / organisator wel wat rust en een goed gevoel.

Tip 2: Vergeet niet dat jij er voor de mensen staat en de mensen er niet voor jou staan. Dus doe je ding en vermaak de mensen. Ga niet je eigen feestje maken. Er zijn maar zeer weinig dj's die echt volledig hun eigen ding kunnen doen en dat daar toch volle zalen voor komen.

Tip 3: Ken je apparatuur en ga geen dingen vragen waarvan je geen idee hebt wat het is en hoe het werkt. Weet je iets niet verdiep je er dan in zodat je die avond niet voor rare verrassingen komt te staan.

Tip 4: Nee die rode lampjes hoeven helemaal niet aan. Dat is helemaal niet stoer en nee het is al helemaal geen wedstrijd wie kan er het hardst. Hou gewoon je 0 db grens aan. Dan klinkt het gewoon het best want vaak zitten er toch gewoon kei harde limiters in. Resultaat geluid is slecht en je gaat niet harder. Gedraag je dan merk je niets van de limiter en klinkt het ook perfecto.

Tip 5 is ook gelijk een doorstap op tip 4. Ga normaal om met de spullen. Ookal is het niet van jou wil niet zeggen dat je er maar mee moet doen waar je zin in hebt. Doe alsof het van jou is en probeer het gewoon heel en netjes te houden. De spullen zijn erg duur en er heeft gewoon iemand kei hard voor moeten werken om jou feestje die avond mogelijk te maken.

Dan nog wat om even lekker te klagen. Als je het echt zo belangrijk vind en waarde aan hecht waarom post je ze dan niet hier maar hang je een heel verhaal op en vervolgens moet ik naar jou site toe? Post het dan gewoon hier in dit topic.
    Last edited by ronennieshow; Monday-25-02-2013, 22:49.

Comment

Beste Dj lounge

Over het algemeen ben het met ronennieshow eens.

Punt 1 ben ik het wel eens met het artikel.
      Het artikel heeft het over een groep dj's die betaalt krijgt.
      Ik vind dat dit soort dj's het product dat ze verkopen (de muziek) moeten kopen en niet van internet plukken. Tevens is er nog een reden maar die benoem ik bij punt vijf.

punt 2 grote namen zijn gewoon mensen die je ook gewoon hoort te respecteren. Maar het zijn geen goden en het komt ook zelfs voor dat er een grote naam geen respect toont voor de warm-up dj's

Punt 3 het verschilt per genre ik denk dat als je hip hop via draaitafels draait vaardigheden erg belangrijk zijn maar daar houd het volgens mij (correct me if i'm wrong) bij op. Dj's kunnen zich juist met (extra) apparatuur onderscheiden. Ik geef wel het artikle gelijk dat oefening loont en dat je je apparatuur wel dient te kennen.

punt 4 ben ik met ronennieshow eens.

punt 5 Vind ik schandalig

Bovenstaand is een foto die laat zien het verschil in kwaliteit tussen een 320 kbps mp3 en een cd kwaliteit wav file (16 bit, 44.1 khz). Als je begint over tips om professioneel dj te worden begin dan niet over mp3's die 4 keer slechter zijn dan wat er standaard op een cdtje staat (dat is namelijk 1411 kbps). Draai je op je slaapkamer oke dan begrijp ik het maar voor publiek wat betaalt kom op.

Een tip van mij: zoek op youtube filmpjes van Tony Andrews van Function one hij legt hoe je het beste uit een luidspreker kan halen.

Punt 6 snap ik niet heb je het nou over interviewen van dj's of over je eigen geschiedenis?
      Dit staat volgens mij redelijk los van Dj zijn lijkt me.

Over het algemeen spreek het artikel eigenlijk weinig over een imago als dj zoals ik het zie. het artikel geeft tips over hoe je je moet gedragen en wat je moet kunnen en of doen. ik had gehoopt dat het een artikel was die me uitlegde hoe ik mijn imago tegenover mijn luisteraars kan verbeteren. misschien ideeën?

Comment

@ronennieshow

Dank voor je feedback. Jammer dat het artikel niet in de smaak valt, maar dit kan ik begrijpen. Gezien de hoeveelheid feedback die je hebt gestuurd, heb ik niet je bericht gequote.

De toon waarop ik de tutorials / reviews schrijf zullen voor sommigen persoonlijk opgevat worden. Het gaat mij om de achterliggende gedachte die ieder artikel met zich mee brengt, neem de teksten niet te letterlijk!

Een 'betere dj' is een dynamisch begrip - welke voor iedereen een andere betekenis kan hebben. Voor mij persoonlijk zijn de aangehaalde punten essentieel voor een succesvolle dj carrière.

Tevens wil erbij vermelden dat je op twee manieren een online muziek blog kan runnen: kritisch of vleiend. De focus van de crewmembers van DJ-Lounge ligt hem in de kritische kijk op EDM muziek. Er bestaan al tal blogs die een track de hemel in prijzen... ik geloof dat onze kracht ligt in het bekijken van de scene op een kritische en soms negatieve manier.

Het wegzetten van sommige reviews als 'zeurderig' of 'negatief' kan ik dan ook beamen. Het is mijn keuze geweest om dit te doen en jullie feedback is voor mij wel een eye-opener in het aansnijden van bepaalde onderwerpen. Werkelijk waar, ik heb het beste voor met iedere dj en we hebben niet voor niets de DJ Marketing Bible uitgebracht om deze jongens op weg te helpen. Maar tegenwoordig doen 'dj's' zich voor op online blogs/fora als ware sterren... Het is niet aan mij om deze gasten aan te spreken of überhaupt namen te noemen, maar door middel van deze tutorials heb ik het beste voor met deze gasten.

--

Feedback op post:

Het account is drie jaar geleden geregistreerd. Als ik de mogelijkheid had om de gebruikersnaam te wijzigen naar mijn persoonlijke naam, zou ik dat niet laten. Het is inderdaad niet conform hetgeen dat ik geschreven heb.

1) Geen aanvulling.

2) De achterliggende gedachte voor punt twee is de gunfactor die DJ's vandaag de dag niet naar elkaar hebben. Als DJ X staat de draaien in Club Escape en je wil daar zelf als DJ ook aan de bak, is de jaloezie vaak al zichtbaar. Het advies luidt daarom ook: kom in contact met DJ X en vergroot je kans om eens te draaien. Meld je aan dat je graag een keer wil draaien als de resident DJ ziek is.

3) Naar mijn mening worden de prioriteiten verkeerd gelegd, in het uitgaansleven heb ik al diverse keren meegemaakt dat er een DJ stond te draaien die A. zijn platen niet goed ingemixt kreeg en B. continue met de flanger en echo effecten zat te ouwehoeren. Zonder eerst een basis aan kennis en ervaring te hebben, kun je niets met die effecten.

4) -

5) Graag houd ik mijn berichten persoonlijk, vandaar de verwijzing naar mijn praktijkervaring.

6) Mij wel. Voor iedereen zal dit anders liggen. Zelf ben ik online veel actief op internationale fora waar er veel gesproken wordt over deze onderwerpen. Om de hedendaagse trending van EDM (Dubstep invloeden e.d.) te kunnen begrijpen, is de basis van een historische achtergrond naar mijn idee mooi meegenomen.

Je overige tips zijn erg waardevol en een goede aanvulling voor het blog. Momenteel zijn we alle blogberichten aan het verplaatsen naar ons forum, waarbij ook de tutorials worden verplaatst. Is het akkoord als ik de tips meeneem als aanvulling?

Comment

Working...
        X