Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starten als DJ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Starten als DJ

Hoi iedereen,

Laat ik mezelf even voorstellen:
    ik ben Kevin Lootvoet, 16 jaar oud en wil DJ worden.

Ik heb al wat rondgekeken op internet, maar heb toch nog enkele vragen:
    1) Hardware, wat heb ik zoal nodig? Ik zou graag digitaal werken, mp3's mixen.
    Ik had al gedacht aan de Traktor S4, is dit ok? En heb ik verder nog iets nodig?
    2) Software, moest ik de Traktor S4 kopen krijg ik de Traktor Pro 2 versie er bij, hebben jullie hiermee ervaring? Is dit programma ok of zouden jullie iets anders aanraden?

Qua muziek hoor ik veel graag, maar mijn voorkeur ligt bij Dubstep en Techno House. Mijn buget: €1000.

Alvast bedankt.

Lijkt me een prima keuze in jouw geval. Traktor is de meest gebruikte dj software, zeker voor "house" dj's, en de S4 is het topmodel controller van de fabrikant die deze software maakt.

Of je verder nog wat nodig hebt: een computer natuurlijk, maar ik neem aan dat je die al hebt ;-)

Comment

Ja ik zou voor de s4 gaan. Die is de meest geoptimaliseerde controller voor traktor.

Je hebt verschillende software, de 3 meest bekende zijn: Traktor, Virtual DJ en Serato.
      Voor Serato heb je een controller nodig die daar speciaal is voor gemaakt (volgens mij), en is wel vergelijkbaar met Traktor. Virtual DJ is de software "voor beginners". Makkelijke lay out, maar slechtere fx en andere opties. Dus Traktor of Serato. En de S4 is na mijn mening een van de beste controllers voor Traktor, dus zou ik daarvoor gaan (natuurlijk heb je betere in een hogere prijsklasse).

Comment

Virtual dj is niet alleen voor beginners, ik draai er al jaren mee en ik verdien mijn boterham als dj.

De meeste "house dj's" draaien echter met Traktor dus daarom adviseer ik dat in jouw geval ook. Ik ben zelf een drive-in dj en daar vind ik virtual dj weer beter geschikt voor.

Comment

Daarom staan er ook aanhalingstekens..

Comment

Ok, bedankt voor de info!
            Ik zou dan voor Traktor gaan.

Heb ik verder nog iets nodig?
            Kunnen jullie mij ook een koptelefoon aanraden?
            En kun je met de Traktor S4 nog de overstap maken om in clubs te gaan mixen?
            Alvast bedankt!
            Last edited by Kevin.L; Monday-04-03-2013, 23:02.

Comment

Nou met de S4 kun je gewoon in een club draaien, dus ja.
              Koptelefoon, niet veel verstand van, maar ik heb deze, is wel even wennen maar zit daarna heel fijn en zeer goed geluid. Ook goed afgesloten.
              Maar ik denk dat je beter even naar de winkel van bax moet gaan om zelf te oordelen.
              Want koptelefoons kun je zelf het best testen in een winkel welke je het fijnst vindt.

Comment

Hier in België draaien de meeste dj's met serato, ik hoor van collega's dat het veel stabieler is dan traktor, je hoeft geen 50 instellingen te overlopen en met de update van traktor liep het niet meer goed bij mij (pioneer cdj 2000 set) en moest ik terug keren naar de vorige versie. Als ik de s4 niet had gekocht dan draaide ik al met serato.

Comment

Originally posted by Mol View Post
                  Hier in België draaien de meeste dj's met serato, ik hoor van collega's dat het veel stabieler is dan traktor, je hoeft geen 50 instellingen te overlopen en met de update van traktor liep het niet meer goed bij mij (pioneer cdj 2000 set) en moest ik terug keren naar de vorige versie. Als ik de s4 niet had gekocht dan draaide ik al met serato.
                  Bedankt voor de reactie ;)
                  Dus als ik het goed begrijp raad je me Traktor af?
                  Als ik met serato zou gaan werken,
                  welke MIDI controller kun je mij dan aanraden?

Comment

Dan zou de Pioneer DDJ SX een logische keuze zijn.

Comment

Eerlijk gezegd nog nooit problemen met Traktor gehad.
                      Maar als Serato stabieler is zou ik ook voor Serato gaan.
                      Zelfde kwaliteit als Traktor..

Comment

Ook hier na jaren gebruik nog nooit echte problemen met traktor gehad. Vast wel een keer hier of daar naar een functie of knop moeten zoeken maar verder eigenlijk nooit problemen gehad.

Maar feit blijft. Weet wat je hebt en hoe het werkt. Als je niet weet hoe iets werkt en wat je ermee kan ( en ook belangrijk wat niet ) dan gaat het natuurlijk geheid een keer fout. Wil dan natuurlijk niet zeggen dat het dan aan de software ligt.

Niet dat ik wil zeggen dat serato slecht is. Geen enkel idee nooit echt mee aan de bak geweest.

Comment

Ok,
                          Nu begin ik dus serieus te twijfelen tussen de Traktor S4 en de DDJ SX :)
                          Is de DDJ SX zijn geld waard, of kan ik met de S4 alles wat de SX kan?
                          Weet iemand de voor- en nadelen van beide controllers?

Alvast bedankt!

Comment

Originally posted by Kevin.L View Post
                            Bedankt voor de reactie ;)
                            Dus als ik het goed begrijp raad je me Traktor af?
                            Als ik met serato zou gaan werken,
                            welke MIDI controller kun je mij dan aanraden?
                            Ik raad traktor niet af want ik werk er zelf ook mee, ik zie wel dat de grote dj's in belgië met serato werken omdat het stabieler zou zijn als traktor en niet constant een update moet krijgen, mijn laatste update zorgde voor problemen, de update was gedaan door een medewerker van bax met kennis en ik heb terug moeten keren naar 2.5.1 omdat het slepen van de nummers met de muis niet meer werkte, ik kon de nummers enkel nog selecteren met de draaiknop van de cdj 2000, dus hier krijgt traktor geen update niet meer.

Originally posted by Kevin.L View Post
                            Ok,
                            Nu begin ik dus serieus te twijfelen tussen de Traktor S4 en de DDJ SX :)
                            Is de DDJ SX zijn geld waard, of kan ik met de S4 alles wat de SX kan?
                            Weet iemand de voor- en nadelen van beide controllers?

Alvast bedankt!

Ik heb nog niet zo lang geleden naar de shop van bax gereden om een controller te kopen.
                            Het was de bedoeling om een ddj sx te kopen, maar op dat moment waren ze niet meer verkrijgbaar, niet enkel bij bax maar geen enkele winkel kon er nog aankomen en de levertijd was niet bekend en omdat ik voor een nieuwe zaal dringend een controller moest hebben omdat ik er met mijn cdj 2000 niet terecht kon heb dan maar de s4 gekocht, leuk ding maar met de ddj sx kan je meer leuke dingen doen door de aanwezige pads, dit is echt een meerwaarde voor de dj.
                            Last edited by Mol; Thursday-07-03-2013, 01:18.

Comment

Serato wordt veel vaker gebruikt...in nederland noemt iedereen zich dj, zonder ooit een plaat aangeraakt te hebben... Ik raad je een cursus aan, en dan 1 waar ze beginnen met draaitafels, zodat je precies weet en kunt wat de meeste dj's tegenwoordig automatisch laten doen;Noem het maar generatie pioneer.
                              De eerste vraag is, welke muziek wil je gaan draaien en de term dj wordt tegenwoordig door 18-jarigen graag gebruikt, terwijl ze het niet zijn... Net als jong mannetje met hun thuisstudio....terwijl goede bekleding voor een studioruimte meer kost dan hun laptopje met al hun spulletjes erbij... Maar zoalsik al zei, de vraag is wat je wilt gaan draaien en over optreden moet je niet eens denken.... Welke desktop/laptop heb je..... en ga eerst eens op buitenlandse sites kijken www.djtechtools.com is een overbekende en verdiep je eerst een goed in het fenomeen digitale mixer.... midi-protocol en het is heel handig om de achtergrond van een effect te weten, maar je bent 16 dus het vergt wel enig wiskundig inzicht,maar het maakt alles veel duidelijker. En heb je al gekeken welke aansluitingen er allemaal gebruikt worden? heel belangrijk.....en standaard termen zoals dB dbu S/N verhouding . Staan genoeg tutorials op inet en als je niet zo goed bent in engels, vertaal je het tegenwoordig eenvoudig. Maar je wordt met cdj's geen echte dj... Geef ze een platenspeler en ze kunnen niks...ook niet met dvs. Dat zijn gewoon plaatjes draaiers en daar zijn er al zoveeeeeel van... de afgelopen 2 jaar tijd heeft opeens iedereeen een thuisstudio en is dj.....en dat allemaal met 1 apple-laptopje...
                              In een echte studio gebruikt met altijd een desktop....en geen een van 700euro. En dan draaien ze op bruiloften e.d. of voor 50 mensjes, heel vermoeiend.
                              En je hebt natuurlijk een paar monitor speakertjes nodig. Redelijk 200euro/stuk koptelefoon.. ik ben erg tevreden over de allen en heath, perfect geluid,pasvorm,degelijkheid,inklappen bij voorbeluisteren. Maar het kan ook goedkoper,
                              de pioneer hdj500 voor 85euro is wel de beste waar je veel aan hebt.
                              Koop geen sennheiser hd 202 vor 35euro...dat is niks... ik gebruik het om mee in slaap te komen met het geluid van de tv/desktop uit.... Die pioneers zijn erg net geprijsd, die sennheisers voor 35euro is weggegooid geld. Je hebt toch ook een redelijke externe geluidskaart nodig...bij een desktop werkt intern vaak minder door de storing... maar extern heeft als nadeel dat je wel een redelijke processor moet hebben... en neem maar als regel dat je laptop binnen 3jaar afgeschreven is, dus gewoon een standaard laptopje van 1.5 jaar oud met een i5 processor is voldoende. met 8 gig ram...niet minder. Er zijn er genoeg welke nog op xp draaien met een 6 jaar oude laptop, maar dat is gestumper. Zonder redelijke laptop kun je niks. Mijn desktop is 4000euro, wat geheel buiten het muziekgedeelte staat overigens. Maar dat loopt perfect stabiel, mede door de waterkoeling en 16gig ram. En leuk die mac's voor 2500 met retina scherm, maar vergeet niet dat je op den duur steeds meer audio gear krijgt welke of op fire of op usb werken en velen zelfs nog op 1.1........Ik zal het hierbij laten, maar als je software nodig hebt moet je me even prive messagen. gr.rich

Comment

Working...
                              X