Het forum is niet langer in gebruik. De informatie op het forum blijft beschikbaar, maar het is niet langer mogelijk om te reageren. Voor het laatste nieuws, achtergronden en advies verwijzen we je graag door naar onze website, blog en het keuzehulp-overzicht.
Ik heb al ruim 2 jaar op mijn kamer zittem oefenen en ik denk dat ik klaar ben om voor publiek te draaien en nu mijn probleem ik word nergens voor gevraagt
zorg dat zo veel mogelijk mensen weten dat je muziek draait. Zorg er wel voor dat je niet opdringerig over komt. als je het 1maal zegt hebben ze het meestal wel gehoord ;), als ze dan interesse hebben reageren ze meestal zelf.
Ga eens langs bij je lokale jongerencentrum en vraag of je daar eens een avond mag draaien. Of nog beter: word er vrijwilliger en ga activiteiten mee-organiseren. Waaronder natuurlijk avonden waarop je zelf kunt draaien. Leuk, leerzaam en je doet er nuttige contacten mee op.
op je eigen verjaardag draaien is niet altijd een goed idee volgens mij. Op jouw feest moet je er zijn voor je gasten en moet jij centraal staan. Je kan natuurlijk als er enkele vrienden bij jou thuis zijn voor je verjaardag wat muziek op leggen, maar dit is nog iets anders of zelf draaien. Maar goed dat is mijn visie.
Belangrijk is misschien ook wel om geduld te hebben. Soms moet er overlegd worden over de dj die ze willen inhuren, en bij sommige organisaties kan dit behoorlijk lang duren (dit is maar 1 voorbeeld). Of je stuurt een heel pak nette mails naar organisatoren, maar je zal merken dat er maar een heel klein percentage reageert. En als je eens heel veel geluk hebt, dan zorgen deze mails voor een opdracht. Maar het is niet omdat je niet direct een opdracht krijgt dat ze jou niet onthouden voor een andere keer.
Wat ik wil duidelijk maken, wees geduldig en zorg er voor dat zo veel mogelijk mensen en organisatoren weten dat je muziek draait. In het begin zal je ook heel wat vervelende klusje moeten aannemen en zal je alles met 2 handen moeten grijpen, terwijl je er nog niet zo super zal voor beloond worden. Ook hier zal je geduld (op zeer lange termijn) beloond worden, en zal je geleidelijk aan meer en grotere aanvragen binnen krijgen. Je zal ook meer en meer verschillende apparatuur gebruiken, waardoor je de rode draad door alle apparatuur begint te zien (want de meeste toestellen zijn vrij gelijk opgebouwd). Daarnaast helpt het als je heel frequent informatie opzoekt over apparatuur, ook al gebruik je deze zelf niet. Wil je echt eens met een cdj oefenen? Begin dan alvast met eens langs de cd-spelers te lopen in bax als je er eens bent. Je kan ook altijd eens bij een van de goedkopere verhuurders langs gaan (en eventueel eens het materiaal een dagje huren om er zelf mee te spelen). Kijk ook eens rond of er niemand in je buurt toevallig cdj's staan heeft waarop je eens mag spelen.
het enige probleem is denk ik dat ik draai met een ddj ergo en niet zo goed weet hoe een cjd set werkt
Neem je toch je eigen spul mee? Is echt niet heel gek hoor.
Waar DJ's tegenwoordig allemaal mee aankomen is heel wat meer dan een koffertje CD's en vaak zijn de CDJs niet eens nodig.
ik vind het zelf vreselijk, maar er zijn inderdaad DJ's die met een midi controller aankomen terwijl er een paar mooie CDJ2000's klaarstaan. Maar het kan dus wel. De eerste keer is dat geen schande.
Als je nog nooit voor publiek gedraaid hebt, begin gewoon op verjaardagen! Je eigen feestje is daar een prima gelegenheid voor. Als dat een beetje goed gaat kijk je rond bij de horeca in je eigen gemeente, bijvoorbeeld waar je zelf komt. Vraag of je een keer mag draaien. Andere optie is de sportkantine of het jongerencentrum/jeugdhonk. Probeer connecties te leggen, en zorg dat ze je kennen!
Je kan wel allerlei organisaties gaan aanschrijven of je op hun mooie feesten mag draaien, maar als je nog nooit voor publiek gedraaid hebt heeft dit natuurlijk geen zin. Je moet zorgen dat je gezien wordt!
Andere tip: maak wat lekkere mixen en zet die op je eigen soundcloud!
Last edited by JasperA; Thursday-04-07-2013, 15:07.
Ik heb even op je site gekeken ( waar misschien wel wat aan mag gebeuren al heb ik niet al teveel recht van spreken )
Ik vond het volgende: De kosten ga ik met u bespreken.
Het is dan natuurlijk heel erg gevaarlijk om hier op een openbaar forum waar iedereen kan kijken en komen je opeens gaat vragen wat het mag kosten. Zeker als je naam zo makkelijk en duidelijk is dat het om jou gaat.
Tip van de dag. Als je voor jezelf wil gaan werken zorg dan dat je ook je zaakjes op orde hebt. Je wil eerst gaan draaien en naar feestn en komt er dan pas achter dat je niet eens je prijs weet. Er komt vaak veel meer bij kijken dan dat je denkt dus zorg dat je in ieder geval je best gedaan hebt om erover na te denken en dingen te tackelen.
Maar dan tja wat moet je vragen? Geen idee hoeveel mensen er komen hoe groot het feest is waar je naar toe moet. Wat neem je zelf mee. wat zijn de tijden. Is het van 19:00 tot 23:00 of van 23:00 tot 03:00
Je snapt hem al allemaal verschillende dingen die de prijs wat kunnen veranderen.
Wij vragen als standaard bedrag 30 euro ex per uur als we niets zelf mee hoeven te brengen aan apparatuur. Maar dat is wat wij vragen wat een ander vraagt staat hem of haar natuurlijk helemaal vrij. Sommige vragen 5 euro en er zijn er ook die 50 vragen. Dan heb je nog de echte grotere jongens die makkelijk een paar duizend euro op een avond kunnen vragen. Dus het is aan jou wat je ervoor wil hebben.
maak alvast eens volgende som:
- Hoeveel kosten heb je aan materiaal dat je moet huren
- Hoeveel wil je vragen voor materiaal dat je zelf aangekocht hebt (muziek, controller, ...)
Tel daar dan bij hoeveel je aan die avond wil over houden.
In het begin zal je voor dat laatste niet zo veeleisend mogen zijn, maar na wat naambekendheid te creëren komt dat wel.
Comment