Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat komt er allemaal kijken als zelfstandige DJ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wat komt er allemaal kijken als zelfstandige DJ?

Zo... je hebt 100.000 uren geoefent thuis en je denkt... ik ben er klaar voor! Dan komt het, je moet ondernemer worden... want de mensen waar je zaken mee wilt doen... vragen om een factuur... ben jij hier wel klaar voor?

Dit draadje is een opsomming van allerlei informatie welke op het Internet te vinden is.

Er zijn nu DRIE paden die je kunt bewandelen:

1. Eenmalige dienst
    Als je incidenteel handelt als particulier (m.a.w met niet "als doel duurzaam op te treden in het economische verkeer" ) , ben je geen btw verschuldigd. Dan mag je een "factuur" maken op basis van je Burgerservicenummer zonder dat BTW los gespecificeerd wordt.

Deze eenmalige dienst hoort dan op je inkomstenbelasting thuis.

2. Op de loonlijst
    Je kan vaak bij een Café en deze heeft DJ's op de loonlijst is dit vaak ook een mogelijkheid. Hou er rekening mee dat dit voor jezelf ook vervelend kan zijn (je uurtarief is conform de Horeca CAO).

Een alternatief op deze oplossing ben ik momenteel aan het uitwerken, waarbij de DJ 60% van zijn omzet ontvangt.
    Rekenvoorbeeld in dit voorbeeld is:
    4x50,- excl. btw & buma = € 200,- per uur excl. btw en dit zorgt dus voor 120,- Bruto salaris.

Je ontvangt daarbij gewoon een loonstrook etcetera. Deze optie hoop ik medio 2017 beschikbaar te hebben voor DJ's die dus zelfstandig voor hun opdrachten willen zorgen. Maar niet de last van het factureren willen hebben. Het zijn van een ondernemer vergt genoeg van je.

3. Ondernemer worden
    Indien jezelf wel wilt gaan ondernemen en toch AANSPRAKELIJK blijven voor jou handelen zijn deze drie vormen de juiste.
    Belangrijk bij de Kamer van Koophandel is het omschrijven van je handelsactiviteiten als DJ zijn deze heel simpel: Het uitoefenen van activiteiten als disc-jockey.

1. Eenmansbedrijf
    Je gaat het alleen doen zonder investering van derden. Je moet rekening houden met de Belastingdienst (deze dien je af te dragen per kwartaal) en er veranderd het één en ander in je Inkomstenbelasting. Een eenmansbedrijf is geen eigen rechtspersoon.

Deze kan opgericht worden opgericht zonder tussenkomst van de notaris.

Meer informatie

2. Vennootschap onder Firma (VOF)
    Je wilt samen met een vriend(in) samen gaan ondernemen en eigenlijk alleen gezamelijk naar buiten treden.

Deze kan opgericht worden opgericht zonder tussenkomst van de notaris. Protip: Een modelovereenkomst bekijken en deze naar tevredenheid aanpassen.

Meer informatie

3. Commanditaire Vennootschap
    De CV wordt steeds populairder bij mensen... ik zie het steeds vaker ouders investeren in hun kinderen en starten in deze vorm een CV op.
    Waarbij de ouder de Stille Vennoot wordt en een kapitaal investering doet en de DJ de berend vennoot activiteiten, de Stille Vennoot is niet aansprakelijk voor handelingen van de vennootschap. De beherende Vennoot de DJ is volledig zelfstandig aansprakelijk.

Deze kan opgericht worden opgericht zonder tussenkomst van de notaris.

Meer informatie

4. Besloten Vennootschap
    Een besloten vennootschap beperkt de aansprakelijkheid wel wordt beperkt. Hiervoor moet je naar de notaris.
    De notaris kosten bedragen zo'n beetje €500,- hou er rekening mee dat een Besloten Vennootschap ook verplichtingen kent.

Meer informatie

Ik zelf beschik over een meervoud aan Besloten Vennootschappen (5 BV's) en help ook ondernemers/artiesten. 1 van deze BV's bedraagt een artiestenlabel.
    Ik hoop dat deze informatie leerzaam is voor vele, mochten er vragen zijn... stel ze gerust... waar ik kan helpen zal ik dit doen.

Groeten, Wesley
Working...
X