Announcement

Collapse
No announcement yet.

DJ Vergunning voor downloads?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• DJ Vergunning voor downloads?

Van de log van lady Aida op de 3voor12 site:

Digitale vergunning voor laptop DJ geïntroduceerd

Beeldvergroting:

In Engeland is een oplossing gevonden voor DJ's die (legale) downloads (MP3) en zelf gedigitaliseerde kopieën van cd of vinyl willen draaien tijdens een DJ set: de digitale DJ vergunning.

Voor een jaarlijks bedrag van 200 Engelse ponden 'kopen' DJ's het recht om 20.000 tracks in hun harde schijf op te nemen en via de laptop of computer te draaien voor publiek.De digitale DJ vergunning is in het leven geroepen door de PPL (Phonographic Performance Limited, een organisatie die de belangen behartigt van aangesloten platenproducenten en uitvoerend muzikanten betreft het incasseren van royalties en uitzendingen.

In Nederland is, naast het gebruik van CD-R (gekopiëerde cd's met eigen compilaties en mixen) het 'officieel' ook niet toegestaan legale MP3 downloads vanaf PC te draaien voor een publiek.

Gaat dit Engelse initiatief navolging krijgen in Nederland? Een korte reactie van juriste Anja Kroeze (Buma/Stemra) "Er wordt op dit moment gewerkt aan een soort van regeling op deze digitale ontwikkeling bij DJ's." Wat de regeling presies inhoudt en wanneer die er gaat komen is (nog) niet duidelijk. Wordt het een toekomstige taak voor het NVPI of de Sena? Martijn Schok ( NVPI juridische zaken) "Het NVPI regelt wel het gebruik van achtergrondmuziek, maar niet het DJ gebruik. Maar als het aan ons gevraagd wordt door de rechthebbenden zouden we het zeker kunnen." Het laatste woord is dus aan de platenmaatschappijen.

Leo van Schaick (PIAS) : 'Het Is inderdaad niets anders dan wat muzak bedrijven als Alcas doen voor café's en restaurants. Verschil is natuurlijk wel de manier waarop de muziek gebruikt wordt en daar zal het tarief op aangepast moeten worden. PIAS zal zeker niet klakkeloos een volmacht geven op dit ogenblik. Eerst moet er wat meer duidelijkheid zijn over onder andere de prijs voor vergunning, technische handling, opsporing en aanpak 'illegale' DJ's, doorbetaling naar maatschappijen etc. Wel ben ik er voorstander van dat de NVPI danwel Sena hierbij betrokken wordt."

Wordt vervolgd...?

Interessante ontwikkeling, en ik vind het zelf een redelijk positieve, daar ik me al een paar jaartjes dooderger aan zogenaamde DJ's die alleen maar muziek downloaden via p2p, en nauwelijks platen en CDs kopen. Wat denken jullie?

Het gaat hier natuurijk niet om de mensen die illegaal aan hun muziek komen, want dat zal altijd verboden blijven. Het gaat hier over de dj's die hun platen en/of cd's digitaliseren of via legale webshops aan hun mp3's komen.

Ik vind het een beetje een vreemde regeling. Als ik 100 platen koop mag ik die zonder problemen draaien (mits de lokatie waar je draait maar alle nodige rechten betaald, maar daar gaan we dan maar even vanuit). Stel dat ik geen zin heb om elke keer alle platen mee te nemen, en ik koop een laptop met alle legale software en digtaliseer al mijn platen. Vervolges moet ik dan ineens nog een extra vergunning hebben om deze muziek te kunnen draaien?

Kortom: ik blijf nog wel even met platen draaien... :wink:

Comment

zoude er mense zo gek zijn om zo,n bedrag op tafel te legge daarvoor ??
      (ik niet)

Comment

Het hangt ervan af of er gecontroleerd gaat worden. De boetes zijn dusdanig hoog, dat je zou willen dat je het betaald had, als je gepakt wordt.

Op een ander forum lees ik dat de Buma werkt aan een regeling. Het kost je dan 75 euro per jaar, en dan mag je 3500 LEGALE downloads op je laptop hebben, waarvan je er 1000 mag swappen. Draaien met illegaal gedownloade mp3's of gebrande CD's blijft verboden. Momenteel wordt dat dus allemaal gedoogd.

Comment

een collega van me werkt me BPM studio. Hij heeft een abo bij hun, zo'n paneel(19" dubbel denon 4500 look-a-like) gekocht en heeft recht op 15.000 mp3's en draait ze vanaf zijn laptop. Hij vindt het wel fijn draaien..
          Hij kan op excel ook zo een playlist uitdraaien van wat hij die avond heeft gedraaid op welk moment. Zo kan je makkelijk zien hoe een avond is verlopen qua muziekkeuze, welke nr's meerdere keren zijn gedraaid etc etc.

Comment

hier zijn ze idd al een tijdje mee aan de gang ik weet dat er op een ander forum waar ik zit ook veel over te vertellen is zal eens kijken voor jullie

Comment

Ik krijg ook al 5 jaar reclame in mn mailbox van BPM studio en PCDJ enzo, omdat ik er ooit een demo van heb gedownload :P doe ik nog steeds af en toe als er weer wat nieuws uit komt btw.

Comment

Originally posted by djkrat
                Het hangt ervan af of er gecontroleerd gaat worden. De boetes zijn dusdanig hoog, dat je zou willen dat je het betaald had, als je gepakt wordt.

Op een ander forum lees ik dat de Buma werkt aan een regeling. Het kost je dan 75 euro per jaar, en dan mag je 3500 LEGALE downloads op je laptop hebben, waarvan je er 1000 mag swappen. Draaien met illegaal gedownloade mp3's of gebrande CD's blijft verboden. Momenteel wordt dat dus allemaal gedoogd.
                wat krat hier zegt klopt in redelijke wijze

wat er ook niet bij staat is dat je een kvk nummer nodig hebt of een var (het was 1 van beide ;) )

Comment

Ja de regeling is wel goed vind ik zelf. Ik zou het zonde vinden als ik mijn royalties niet krijg :lol:

Maar daar in tegen denk ik, zoals veel regeltjes in nederland, er toch iets niet klopt. Zoals net al gezegt werdt, als ik mijn vinyl op cd zet dan moet ik ineens een vergunning hebben?? Slaat nergens op ik ga niet ergens 2x voor betalen als ik het al heb.

Maar verder kan ik er wel bijkomen dat ze dit gaan doen.

Comment

Originally posted by E-sence
                    Zoals net al gezegt werdt, als ik mijn vinyl op cd zet dan moet ik ineens een vergunning hebben?? Slaat nergens op ik ga niet ergens 2x voor betalen als ik het al heb.
                    Dat hoeft niet want je vinyl verzameling op CD zetten mag alleen als je die CDs thuis gebruikt. DJen met kopieen is HOE DAN OOK verboden. Als je ergens DJed mag je dat volgens de wet alleen met originelen doen. Deze regeling wordt alleen maar getroffen voor de legale downloads.

Comment

gek zeg.

Ik draai al jaren met eigen kopiën van mijn eigen nummers en mijn vinyl.
                      Nog nooit wat over gehoord. 8)

Comment

Dat komt omdat het gedoogd werd omdat dat soort instanties nu eenmaal enorm achter de feiten aanlopen. Maar ik vrees dat dat nu gaat veranderen met dit soort regels. Ik zie het wel gebeuren dat er steekproefsgewijs controles gaan plaatsvinden, en dat er op een gegeven moment op je draaiavond een meneer of mevrouw voor je neus staat die je koffertje wil inspecteren. Ze kunnen het ook via de zalen zelf spelen. Mogelijkheden te over.

Comment

Dat is dus dan ook de reden waarom ik alles zo veel mogelijk origineel probeer te kopen. Daar gaat inderdaad wat geld in zitten maar daar wordt je ook voor betaald. Dus zorg daarom dat je betaald wordt en niet staat te draaien voor nop.

En (oude) verzamel cd's in de uitverkoop zijn daarom erg aantrekkelijk want zo kan je goedkoop de nr's origineel krijgen. Alles van singles af is gewoon te duur.

Comment

Alle muziek die ik draai heb ik legaal, namelijk op plaat. Als ik nu over zou willen stappen naar het draaien via een laptop (bijvoorbeeld via Finalscratch) dan zou ik dus alle platen die ik al heb nogmaals via legale downloads moeten aanschaffen en daarna ook nog eens een vergunning betalen om het te mogen draaien?? Dat vind ik dus echt belachelijk...

Comment

Dit is allemaal een heel rare situatie. In Nederland is het verboden om met cd-r's te draaien (aan de ene kant begrijpelijk omdat auteursrechtenorganisaties dan niet zien of mp3tjes legaal zijn of niet), aan de andere kant bullshit omdat legaal gekochte mp3tjes legaal zijn.

In Belgie is het legaal om te draaien met legaal gedownloade mp3tjes. (ben zelf nogal op Belgie gericht). Optimaal lijkt me om ook in nederland gekochte mp3tjes op cdr legaal te maken. Verplicht gewoon de dj's om de afschriften hiervan bij te hebben zodat ze ter plekke kunnen zien of de mp3s gekocht zijn of nie. In belgie zijn er trouwens al veel controles(steekproeven) (dus komt een inspecteur in je koffertje kijken op feestje). Boetes lopen sterk op voor illegale cd's.

Comment

Working...
                              X